تکنولوژی

ايران به سازمان بين‌المللى ماهواره‌يى مخابراتى مى‌پيوندد

ايسنا – قانون موافقت‌نامه‌ى مربوط به سازمان بين‌المللى ماهواره‌يى مخابراتى (اصلاحيه موافقت اينتلست) براى اجرا به وزارت پست و تلگراف و تلفن ابلاغ شد.
به گزارش سرويس ارتباطات ايسنا، با توجه به اصل مندرج در قطعنامه‌ى شماره ‌١٧٢١(XVI) مجمع عمومى سازمان ملل متحد مبنى بر اين كه مخابرات از طريق ماهواره‌ها بايد به محض عملى بودن، در سطح جهانى و بدون تبعيض در مورد استفاده كليه‌ى ملل جهان قرار گيرد.
در اين راستا، با توجه به قررات مربوطه در عهد نامه‌ى مربوط به اصول حاكم بر فعاليت‌هاى دولت‌ها در زمينه‌ى اكتشاف و استفاده از فضاى ماوراى جو، با در نظر گرفتن بيست و چهارمين مجمع اعضاى سازمان بين‌المللى ماهواره‌هاى مخابراتى كه در آن تصميم به بازسازى و خصوصى سازى از طريق تاسيس يك شركت خصوصى تحت نظارت يك سازمان بين‌الدولى گرفته شد، با اين نيت كه شركت براساس يك مبناى تجارى، بخش فضايى لازم براى خدمات عمومى بين‌المللى مخابراتى با كيفيت بالا و قابل اعتماد فراهم خواهد كرد و با احراز اين كه براى اطمينان از اجراى مستمر اصول اساسى توسط شركت نياز به وجود يك سازمان نظارتى بين‌الدولى است كه هر دولت عضو ملل متحد يا اتحاديه بين‌المللى مخابرات امكان عضويت در آن را داشته باشد، دولت‌هاى عضو اين موافقت‌نامه، سازمان بين‌المللى ماهواره‌هاى مخابراتى را كه ايتسو (ITSO) ناميده مى‌شود، ‌تاسيس مى‌كنند.
هدف اصلى ايتسو آن است كه به وسيله‌ى موافقت‌نامه خدمات عمومى تضمين كند كه شركت بر يك مبناى تجارى و به منظور اجراى اصولى اساسى، سرويس مخابراتى عمومى بين‌المللى را تامين كند.
اصول اساسى ايتسو عبارت از نگهدارى ارتباط جهانى و پوشش جهانى، ارايه خدمات خط نجات ارتباطى به مشتريان، تعهدات ناظر به ارتباط مستقيم (LCO) و تامين دسترسى غير تبعيض آميز به سيستم شركت است.
ايتسو داراى شخصيت حقوقى است و از اختيارات لازم براى انجام وظايف و اجراى هدف‌هاى خود برخوردار است.
انعقاد موافقت‌نامه با كشورها يا سازمان‌هاى بين‌المللى، انعقاد پيمان، تحصيل و انتقال املاك و شركت در محاكمات قضايى از جمله اين اختيارات است. طرف‌هاى ايتسو تا زمانى كه اداره (يا ادارات) ابلاغ منتخبه ابلاغيه خود را به امين اسناد مبنى بر اينكه اين موافقت‌نامه را تصويب پذيرش يا تنفيذ كرده‌اند، تحويل كنند مدارات خاص و فركانس‌هاى وگذارى در مرحله‌ى همكارى يا ثبت شده از سوى اعضا را حفظ خواهند كرد. اعضا از ميان اعضاى ايتسو يك عضو را براى نمايندگى كليه‌ى اعضاى ضو ايتسو با اتحاديه بين‌المللى مخابرات (ITU) در خلال مدتى كه اعضاى ايتسو اين واگذارى را حفظ مى‌كنند، ‌انتخاب خواهند كرد.
محل بخش‌هاى مركزى ايتسو در واشنگتن دي. سى خواهد بود، مگر آن كه مجمع اعضا جاى ديگرى را تعيين كند. در محدوده‌ى فعاليت‌هاى مجاز در اين موافقت‌نامه ايتسو و اموال آن در تمام كشورهاى عضو اين موافقت‌نامه از كليه‌ى عوارض مربوط به درآمد ملى و ماليات‌هاى مستقيم كه به اموال ملى تعلق مى‌گيرد، معاف خواهد بود.
در صورتى كه عضوى در اجراى تعهدات خود طبق اين موافقت‌نامه كوتاهى كرده باشد، مجمع اعضا پس از دريافت اطلاع رسمى در آن خصوص و يا راسا و پس از طالعه اظهارات عضو مربوطه، به صورتى كه تشخيص دهد كه كوتاهى از انجام تعهدات واقعيت دارد، مى‌تواند به كناره‌گيرى عضو مذكور از ايتسو حكم كند.
كليه‌ى اختلافات حقوقى ناشى از حقوق و تعهدات موضوع اين موافقت‌نامه كه بين اعضا نسبت به يكديگر يا بين ايتسو و يك يا چند عضو بروز كند در صورتى كه ظرف مدت مناسبى به طريق ديگرى حل و فصل نشود به داورى ارجاع خواهد شد.
قانون موافقت نامه مربوط به سازمان بين‌المللى ماهواره‌يى مخابراتى (اصلاحيه موافقت نامه اينتلست) در تاريخ ‌٢٩/٤/٨٢ در مجلس تصويب و در تاريخ ‌٨/٥/٨٢ به تاييد شوراى نگهبان رسيده و طى نامه شماره ‌٣٤٣٣٥ مورخ ‌١٥/٥/٣٨٢ به دولت ابلاغ شده است. دولت اين مصوبه را در تاريخ ‌٢٩/٥/٨٢ براى اجرا به وزارت پست و تلگراف و تلفن ابلاغ كرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا