تکنولوژی

پول طكفا ( طاعون كاربرى فنآورى اطلاعات) پر!

نام نویسنده: بابك سرخپور

بخش مقاله ITiran – دوستان و علاقمندان به طرح تكفا اگر به خاطر بياورند چندى پيش در مقاله اى تحت همين نام (البته …. ) در خصوص نحوه هزينه اعتبارات تكفا شديدا” هشدار داده بوديم و اعلام كرده بوديم كه طبق طرحهاى سابق كلان ملى در اين طرح نيز با وجود شركتهاى دوزيست خصوصى- دولتى و وجود رانتها و ارتباطات آنچنانى كه نتيجه آن تاسيس يا به عبارتى راه اندازى شركتهاى كلاه شرعى جهت هزينه نمودن پول خوش خوراك تكفا بوده لذا نمى توان به اهداف و آينده تكفا با اين نحو و شرايط چندان خوش بين بود .
شايد عبارت طكفا بيش از تكفا قابل بحث و نظر باشد چراكه عملا” تا كنون اهداف و نظرات بحث شده على رغم بوق و كرناها نمود چندان خوشى نيافته است .
به طور نمونه مقرر بود تا عمده اعتبارات تكفا در قالب طرحهاى عملياتى غير سخت افزارى (مثل خريد كامپيوتر و امثالهم) هزينه شود ولى …… ولى شركت دولتى X چندين هزار دستگاه به وزارت آموزش پرورش تحويل داده آنهم چطور و چگونه و به چه قيمت كه بسيار جاى بحث دارد …. .
اما نحوه عقد قرار دادها هم بسيار جالب تر است ! ما و بسيارى از همكارانمان در استان گلستان بالغ بر 40 ميليارد ريال طرح زير ساختى و توسعه اى براى تيم تكفا ارسال نموديم آيا مى دانيد نتيجه آن چه شد ؟ هيچ ! به گفته مديران تكفا هنوز طرحها بعد از 1 سال بررسى نشده است …. و با دستور العملهاى ديگر در حقيقت طرحهاى استانها با طرح توليد نخود سياه مجازى VIRTUAL BLACK NOKHOOD و ارتباطات نخودى NOKHOOD VPN عجين گشته !
از همه بدتر آنكه عمده قرار دادهاى اشخاص حقيقى با 2 نفر در سطح كشور بسته شده است .
جالب آنكه به گفته مديران تكفا در همايشها و سمينارها اگر تمام اعتبارات تكفا درست و بجا و بطور يكسان توزيع شود بازهم درنهايت در سطح كشور 500 شركت كم مى آوريم پس بايد انكوباتور راه بيندازيم ! ولى ….. با اين حال نه تنها اشتغال جديد خاصى ايجاد نشد بلكه بسيارى از شركتها به دليل عدم عقد قرار دادهاى موثر و مناسب توان پاسخگويى به حجم هزينه هاى روز افزون خود را نداشته و در نتيجه با مشكل ريزش نرو مواجه شدند … اين موضوع بارها از سوى مسئولين شركتها در گزارشات و مذاكراتشان عنوان گشته شده است !
از همه بدتر عدم توجه به مجوز شوراى عالى انفورماتيك در عقد قراردادها بوده , اين موضوع آنقدر دردناك است كه شايد به عبارتى بتوان گفت اين بدترين نوع برخورد با شورا تاكنون بوده و اين نتيجه عدم توجه به هشدارهاى مكرر در حاشيه راندن شورا بوده است .
به هر حال عدم حضور بخش خصوصى واقعى در سيستم پيمانكارى و اجرايى تكفا – بخش نگرى – عدم توجه به واقعيتها و نيازها – تمركز منابع نتايج زيانبارى همچون تجمع منابع و منافع در تعدادى معدودى شركت نزديك به منابع تصميم گيرى – عدم دستياب به اهداف – بدبينى مديران و در نهايت شكست اين طرح خواهد بود .

*مديرعامل شركت فن آورى پردازشهاى موازى

babakskr@hotmail.com

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا