تکنولوژی

پاسخ شرکت راد سامانه به يک مقاله

لينک مرتبط:
سهم شرکت هاى خصوصى از تکفا چقدر است

بخش مقاله ITiran – نگارنده محترمى در 28/5/82 نوشته‌اى ارسال كردند با عنوان ”سهم شركت‌هاى خصوصى از تكفا چقدر است؟“ موضوع نوشته، پرسش درباره عملكرد شركت رادسامانه بود و نگرانى از تعداد بسيار پروژه‌‌هاى آن شركت. بر پرسشى تأكيد كردند كه آيا يك شركت مايكروسفت ايرانى در راهست و يا اين‌كه بر طرح تكفا آينده‌اى تاريك سايه افكنده است. در آن نوشته از ”همكاران در رادسامانه“ انتظار پاسخگويى و روشن‌كردن موضوع و رفع ابهامات داشتند. مديريت شركت رادسامانه گشودن فضاى نقد را به فال نيك مى‌گيرد و با آغوش باز به سوى فضاى شفاف و بدون ابهام روى مى‌آورد. به ويژه در دورانى كه جز روشنى و شفافيت نمى‌توان و چه نيكوست اين ناتواني. با اين باور مطالبى چند به عرصة نظر و داورى گذارده مى‌شود:
– بناى مجموعه رادسامانه بر ترويج ”مهندسى سيستم‌ها“ و مدل‌سازى آن در سطح ملى بوده است. اين مجموعه از 1371 به عنوان بخش ”سيستم و مديريت“ شركت رادها آغاز به فعاليت كرد. تمركزش بر مدل‌سازى پيچيده (complex) بود و از منابع انسانى خبره در زمينه مهندسى سيستم‌ها- كه در ايران بسيار اندك بود بهره گرفته است. از سال 1375 تأكيد بر مدل‌هاى ساختارمند (structured) نيز بر گسترة كار مجموعة رادسامانه افزوده شد. ضرورت‌هاى مختلف، از جمله رتبه‌‌بندى‌ها، سبب شد تا شركت رادسامانه در سال 1376 به ثبت برسد. شركت موجوديت خود را با 16 سهامدار همكار آغاز كرد.
– ماهيت شركت رادسامانه از نوع ميان‌رشته‌اى و ميان‌بخشى است. از اين‌رو در زمينه‌هاى مختلف عرضة خدمت مى‌كند. شركت داراى بخش‌هاى مطالعات سازمان و تشكيلات، مطالعات راهبردى، مطالعات مدل‌سازى پيچيده، فعاليت‌هاى آموزشى و نيز بخش نرم‌افزارى است. از اين‌رو شركت رادسامانه صرفاً يك شركت نرم‌افزارى نيست، نمى‌توان آن‌را با ساير شركت‌هاى نرم‌افزارى مقايسه كرد.
– مجموعه رادسامانه از 1377 اقدام به سرمايه‌گزارى بزرگ در زمينه ايجاد دو مجموعه سيستم‌ يكپارچة نرم‌افزارى عمومى به نام‌هاى سيما (1) در تحت Oracle و سپس سيما (2) در تحت SQL Server كرده است. براى دريافت ميزان سرمايه‌گزارى لازم است يادآورى شود كه سيما (1) نزديك به 4 سال طول كشيد و كد منابع آن در 2/1 ميليون صفحه A4 جاى مى‌گيرد. در سال 1380 سيما (1) به ثمر نشست. براى شركت رادسامانه جاى افتخار است كه اولين مشترى شكت داده‌پردازى بود. در سال 1381 عرضة سيما (1) براى مكانيزاسيون سازمان‌هاى بزرگ كشور آغاز شود. در طول يك سال و اندى گذشته 21 سازمان بزرگ كشور از سيما (1) استقبال كرده‌اند. در بين اين مجموعه، سه وزارت‌خانه، دو سازمان عظيم و تعدادى از استاندارى‌ها قرار دارند.
– مجموعه رادسامانه در طول 11 سال فعاليت 88 پروژه داشته است كه انواع آن چنين است:
• مطالعات سازمان و تشكيلات 9 پروژه • مطالعات راهبردى 7 پروژه • مدل‌‌سازى ويژه (غيرنرم‌افزارى) 13 پروژه • دوره‌هاى آموزشى ويژه 3 دوره • فروش دبيرخانه و اتوماسيون ادارى 22 مورد • سيستم‌هاى ويژه نرم‌افزارى (به سفارش مشترى) 9 مورد • فروش سيما (1) 21 مورد • فروش سيما (2) 4 مورد

– پاسخ به چند پرسش: –
حال مناسب است به برخى از ابهامات پرداخته شود:
– از مجموعه 88 پروژه شركت رادسامانه در طول 11 سال گذشته، 32 پروژه اساساً ماهيت نرم‌افزارى نداشته‌اند و قاطبة آن‌ها پروژه‌هاى سال‌هاى گذشته بوده‌اند. برخى از آن‌ها به لحاظ تعهدات پشتيبانى، به عنوان پروژه‌هاى مختومه منظور نمى‌شوند. اين پروژه‌ها ربطى به طرح تكفا ندارند.
– 47 پروژه به صورت فروش نرم‌افزار بود. از مجموع پروژه‌ها فقط 2 مورد در فهرست طرح‌هاى تكفا مى‌باشد. يك مورد به طور غيرمستقيم به رادسامانه سپرده شده‌است و فقط يك مورد در فهرست تكا با نام رادسامانه است. نوع اين پروژه‌ها اساساً نرم‌افزار ساخت نيستند تا دغدغه‌هاى درست ازآب درآمدن قرارداد مطرح باشد. زيرا كارفرما پيش از خريد، نرم‌افزار را مى‌آزمايد و بعد انتخاب مى‌كند.
– از 9 نرم‌افزار سفارش مشترى به شركت رادسامانه 7 مورد پايان يافته است. بعضى دوره تضمين و برخى دوره پشتيبانى پس از تضمين را سپرى مى‌كنند. از اين مجموعه فقط يك سيستم در فهرست تكفاست كه طرف قرارداد شركت رادسامانه نيست ولى به لحاظ ويژگى‌هاى يگانه سيستمى، توليد آن به رادسامانه سفارش شده‌است.
– جمع‌بندى: رادسامانه تنها سه پروژه مورد حمايت طرح تكفا را در اختيار دارد. در قاردادهاى نرم‌افزارى با كارفرماها اساساً بحثى از حمايت طرح تكفا نبوده‌است. بلكه پس از عقد قرارداد، برخى از كارفرماها تلاش كردند تا برحسب ضوابط اعلان‌شده از حمايت طرح تكفا برخوردار شوند. از اين‌رو ممكن است بر فهرست پروژه‌هاى نرم‌افزارى شركت رادسامانه كه تحت حمايت طرح تكفا باشد، اضافه شود.
– كلام آخر: اگر نگارندة محترم مطالب 28/5/82 اندكى دقت مى‌كردند و فهرست و دسته‌بندى طرح‌هاى شركت رادسامانه، زمان پيدايى، دوره 11 ساله فعاليت و محصولات توليدى را به دقت مى‌نگريستند و در پى نام شركت رادسامانه در فهرست طرح‌هاى تكفا مى‌بودند، بسيارى از مطالب بالا را درمى‌يافتند. متأسفانه فضاى وهم‌آلود، پندار توطئه‌ياب، و نگاه ترديدآميز مزاحم راه است. خوشوقتانه در نگارندة گرامى بارقه‌هايى از حقيقت‌جويى بود كه درخواست روشنگرى كردند. كاش اين بارقه‌ها با دقت، تيزنگرى و مثبت‌بينى بيشتر آميخته مى‌بود. با اين بحث دو نكته را مى‌توان دريافت:
1- با توجه به گزينش بازار ويژه سازمان‌هاى بزرگ، رادسامانه ظاهراً مايكروسافت ايرانى آتى نيست.
2- اساساً تاكنون پروژه‌هاى رادسامانه چندان ربطى به بودجة طرح تكفا نداشته است.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. جدیدترین نکات مهم در مورد فاطمه صمدی
    تکنیک های ارزشمند و حرفه ای درباره آموزش ساخت پادکست
    آموزش کامل و جامع بدون جزییات به درد نخور درباره واژه نامه در وردپرس

    ایده های ارزشمند و حرفه ای درباره آموزش طراحی سایت وردپرس (آموزش قدم به قدم)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا