تکنولوژی

چگونه از رايانه‌ى خود در برابر ويروس‌هاى اينترنتى محافظت كنيد؟(2)

بخش مقاله ITiran – شما مى‌توانيد با بررسى برخى از نرم‌افزارهاى ويژه‌ى ضد ويروس، مناسب‌ترين راه رهايى يافتن از اين بلاى اينترنتى را پيدا كنيد.
وظيفه‌ى نرم‌افزارهاى ضد ويروس، درست مانند سيستم ايمنى بدن، دفاع در برابر آسيب‌هاى ناشى از ويروس‌ها است. كار اين نرم‌افزار، نظارت بر كرده‌هاى شما در اينترنت بوده و همواره در حال پيدا كردن ويروس‌هاى اينترنتى است. چنانچه ويروسى در فايل پيوند زده به پست الكترونيكى، پنهان شده و يا در اينترنت باشد، نرم‌افزار مربوط مانع فعال شدن آن گرديده و از آسيب ديدن رايانه جلوگيرى مى‌كند.
بيشتر ضد ويروس‌ها به خودى خود، پيام‌هاى الكترونيكى‌ى دريافت شده‌ى شما را كنترل مى‌كنند.
شما مى‌توانيد نرم‌افزار ضد ويروس را از اينترنت download كرده ويا از فروگاه‌هاى ويژه‌ى كامپيوتر، بخريد.

مفاهيم خود را روز آمد كنيد.
از آن‌جايى كه همواره ويروس‌هاى جديدترى آفريده مى‌شوند،تكنولوژى ضد ويروس‌ها هميشه بدون اشكال نيستند. در اين صورت آگاه باشيد كه نرم‌افزار ضدويروس خود را روزآمد كنيد تا خطرى رايانه‌ى شما را تهديد نكند.
هر ويروس مفهوم ويژه‌اى دارد و شركت‌هاى توليد كننده‌ى نرم‌افزار ضد ويروس، مفاهيم تازه‌اى براى مبارزه با ويروس مى‌آفرينند، كه تنها براى محافظت از رايانه‌ى شما است.
دقت داشته باشيد كه همواره از مفاهيم روزآمد استفاده كرده، تا از خطر آلوده شدن توسط ويروس‌هاى جديد مصون بمانيد.
اگر قصد كار كردن بدور از خاطر پريشى‌ى آلوده شدن كامپيوتر خود را داريد، دست كم هر ماه مفاهيم خود را روزآمد كنيد.

از مايكروسافت روزآمد استفاده كنيد
شركت مايكروسافت نرم‌افزارهاى روزآمدى را در اختيار كاربران خود قرار داده است.
معمولا ويروس‌ها براى منتشر شدن، در جستجوى نقصى در امنيت مرورگر و پست الكترونيك هستند. هنگامى‌كه شركت‌هاى بزرگ كامپيوترى، چون مايكروسافت، از وجود چنين كاستى‌هايى با خبر مى‌شوند، راه‌هاى برطرف كردن آنها را در اختيار كاربران خود قرار مى‌دهند.

عوامل خطرناك
ممكن است پس از خواندن مطالب بالا از كاركردن با اينترنت، احساس خطر و گرانى بكنيد، اما به خاطر داشته باشيد كه همه‌ى ويروس‌ها خطرناك نيستند. بسيارى از آنها به دور از برجاى گذاشتن كوچكترين نشان، پيوسته در حال انتقال يافتن از رايانه‌يى به رايانه‌ى ديگر هستند. شما بايد از ويروس‌هايى بهراسيد كه توسط آنها تمامى برنامه‌ها خودرا از دست مى‌دهيد. با نصب كردن يك نرم‌افزار ضد ويروس مطئن، لذت كار كردن با اينترنت را براى خود حفظ كرده و تمامى يادداشت‌هاى نوشته شده در بار‌ه‌ى ويروس‌ها را باور نكنيد. متاسفانه بسيارى از داستان‌هايى كه در باره‌ى ويروس‌ها به گوش شما مى‌رسد، هيچ نشانى از واقعيت ندارند.

خود را حفظ كنيد
حتا اگر مفاهي خود را روزآمد كرده و از ضد ويروس‌ها استفاده مى‌كنيد، بايد شما نيز در محفوظ نگه داشتن برنامه‌هاى با ارزش خود كوشا باشيد. بهترين راه براى حفظ كردن اسناد و نوشته‌هاى مهم، تهيه‌‌ى فايل‌هاى پشتيبان، از آنهاست.
در صورت داشتن فايل‌هاى پشتيبان، چنانچه ويروسى رايانه‌ى شما را آلوده كند و اطلاعات خود را از دست بدهيد، پس از برطرف كردن ويروس قادر خواهيد بود تمام برنامه‌ها را باز آفرينى كنيد.

راه‌هاى طلايى
در اين قسمت بهترين راه‌هاى محافظت كردن از رايانه در برابر ويروس‌ها بيان شده است.
1. يك برنامه‌ى ضد ويروس در رايانه‌ى خود نصب كنيد.
2. هيچ گاه فايل پيوند زده شده به پست الكترونيك را نا خود آگاه نگشاييد.
3. برنامه و نرم‌افزار مورد نياز خود را از منابع قابل اعتماد و معتبر تهيه كنيد.
4. از جديدترين سيستم عامل استفاده كنيد.
5. از فايل‌هاى با ارزش خود، فايل‌هاى پشتيبان تهيه كنيد.
6. روزآمد باشيد.

منبع : بي.بي.سى

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا