تکنولوژی

گزارش نيويورک تايمز از محدوديتهاى اينترنتى در ايران

بى بى سى – نيويورك تايمز روز يكشنبه در مقاله اى با عنوان “ايران مى خواهد جلوى هرزه نگارى و سياست را در اينترنت بگيرد” مفصلاً به تصميم هاى اخير دولت اسلامى در مورد مسدود كردن بخش بزرگى از سايت هاى اينترنتى پرداخته است.
در اين مقاله به نقل از رضا پارسا، رئيس انجمن صنفى كارفرمايان خدمات اينترنتى، آمده است “بعد از محدوديت هاى روزنامه ها و رسانه هاى عمومى دولت مى داند كه مردم به دنبال خبر در اينترنت هستند و طبيعى است كه بخواهد دسترسى به آن را محدود كند.”
نيويورك تايمز مى نويسد اما مثل همه قوانين ديگر در ايران در اين قانون هم فاصله ميان ممنوع و مجاز و درست وغلط نامشخص و سيال است و به همين خاطر موش و گربه بازى ميان محافظه كاران حاكم و نسل جوانتر ايرانى ها كه دائماً توانائى هاى فنى بهترى پيدا مى كنند شروع شده است.
حتى حاميان اعمال محوديت هاى اينترنتى هم اميدى به موفقيت اين كار ندارند و مى گويند براى نزديك به پنجاه ميليون جوان ايرانى كه به دنبال وسيله اى براى تفريح و سرگرمى هستند توفيق بستن سايت هاى اينترنت بيش از توفيق ممنوع كردن دستگاه هاى ويدئو و آنتنهاى ماهواره اى نخواهد بود.

نيويورك تايمز به نقل از حسين شريعتمدارى، مدير مسئول روزنامه كيهان، مى نويسد: ” سايت هاى اينترنتى در واقع موجود و در دسترس اند و كار محدود كردن آنها شبيه برداشتن نردبان از پاى ديوار براى جلوگيرى از پريدن پرنده ها از روى بام است.”
نيويورك تايمز گسترش بى سابقه کاربرد اينترنت در ايران در طى دو سال گذشته را يكى از انگيزه هاى مهم مقامات دولتى براى توجه به آن و تلاش در محدود كردنش مى داند.
بنا به گفته آقاى پارسا سه ميليون از جمعيت شصت و پنج ميليونى ايران به اينترنت دسترسى دارند و هرچند اكثر آنها از اينترنت فقط براى فرستادن پست الکترونيکى (ايميل) و گپ هاى اينترنتى استفاده مى كنند اما پيدا شدن بيش از پنجاه هزار وبلاگ فارسى كه دائماً هم بر تعداد انها افزوده مى شود نشان مى دهد كه محدوديت انتقال تصوير و خبر در جمهورى اسلامى چندان عملى نخواهد بود.

نيويورك تايمز مى نويسد غير از بيش از صد هزار سايت پورنوگرافى (سکسى) و سايت هاى مخالفان رژيم كه از پيش دستور جلوگيرى از پخش آنها به شركت هاى خدمات اينترنتى در ايران داده شده بود اخيراً نود و چهار سايت ديگر نيز كه اكثراً سايت هاى خبرى آزاد هستند از طرف وزارت ارشاد ممنوع اعلام شده اند.
بسيارى در ايران معتقدند كه اين محدوديت ها مقدمه محدوديت هاى وسيعترى است. اين روزنامه به نقل از الهه كولائى، نماينده مجلس، مى نويسد: “آنچه مهم است اينست كه تبادل آزاد افكار در جامعه محدود نشود؛ در حال حاضر اين نگرانى وجود دارد كه اين نحوه فيلتر گذارى بر اينترنت نه فقط آنچه را با فرهنگ و اخلاق ما مغايرت دارد بلكه تمام منابع توزيع اطلاعات را هم در بر بگيرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا