تکنولوژی

جاى ICT در جشنواره مطبوعات خالى است؟

نام نویسنده: على محمد آقازمانى

بخش کامپيوتر روزنامه آسيا – جشنواره مطبوعات امسال به دهمين سال برپايى خود رسيد . اين جشنواره تا كنون توانسته است ر ايجاد حوزه هاى مطالعاتى و تحقيقاتى رسانه اى در بخش مطبوعات و در حاشيه برگزارى نمايشگاه بين المللى كتاب تهران كه هر ساله در هفته دوم ارديبهشت ماه برگزار ميگردد ، نقش مهم و موثرى در تبادل افكار و انديشه هاى صاحبان قلم و مطبوعات در جهت تبادل آرا و كسب تجارب اجرايى موفق ايفا نمايد. با توجه به فراخوان اخير ستاد برگزارى جشنواره ، جهت پذيرش آثار نويسندگان مطبوعات كشور در حوزه هاى اعلامى مسابقه جشنواره مطبوعات ، مناسب ديديم تا در اين مجال ، به بررسى نيازهاى الكترونيكى مطبوعات كشور و تعريف بخش جداگانه اى با موضوعيت فناورى اطلاعات در مطبوعات ايران ، پرداخته و به اهميت وجود صفحات آى سى تى در نشريات و دلايل نياز به حضور اين بخش در جشنواره مطبوعات ، اشاره كنيم.

4 يك نگاه
خارج از جنجالهاى سياسى سالهاى اخير و برخى معضلات پيش روى اين صنف مهم در كشور ، نمايشگاه و جشنواره مطبوعات در چند سال اخيرنشان داده است كه فرصت خوبى را براى مخاطب شناسى بهتر و موثر براى رسانه هاى مكتوب از يكطرف و آگاه كردن بينش مخاطبان مطبوعات نسبت به متصديان اين حوزه در كشور و آشنايى فيزيكى با مسئولان امر ، فراهم كرده است. فرصتى كه به اين وسعت و فرصت و پتانسيل اجرايى بالا ، تا كنون جانشين بهترى براى آن پيدا نشده است. برهمين اساس ، هفته گذشته ، خبر راه اندازى سايت اينترنتى جشنواره مطبوعات ايران در فضاى سايبر در اين نشريه و در رسانه هاى ديگر كشور ، از سوى ستاد برگزارى مراسم ، اعلام شد. در اين پايگاه اطلاعات تقريبا مناسبى از شرايط و نحوه شركت در نمايشگاه و بخش مسابقه جشنواره مطبوعات ايران در سال 82 و برخى لينكهاى مفيد ديگر عرضه شده است.
اين براى اولين بار است كه پايگاهى فارسى در اينترنت به طور خاص به مطبوعات و نمايشگاه و جشنواره ان مى پردازد و قطعا هيچ پايگاهى بهتر از سايت رسمى جشنواره كه در نشانى اينترنتى:

www.IranPressFestival.com قرار دارد ، نمى باشد . اطلاع رسانى صحيح و پويا با رعايت مسائل حرفه اى ژورناليستى الكترونيكى ميتواند از نحوه فعاليت پايگاه اين جشنواره در وب ، جهت الگو سازى بهينه به رسانه هاى مكتوب ، صورت بگيرد. بسيارى از جشنواره ها يا نمايشگاه هاى معتبر بين المللى نظير :
www.Gitex.com از ماه ها قبل از برپايى نمايشگاه يا جشنواره خود ، به ارائه اخبار و اطلاعات جامعى از شركت كنندگان ، وضعيت نمايشگاه يا جشنواره ، شرايط كامل شركت ، وضعيت اقامت جهت شركت كنندگان غير بومى و امثالهم مى پردازند به طورى كه بعضا به دليل فيدبك هاى بالاى سايت نمايشگاه يا جشنواره مربوطه ، قبل از برپايى برنامه ، ميتوان به صدها فايل متنى و رايزنى هاى فنى و غير فنى مبتنى بر فعاليتهاى نمايشگاه و فيدبك هاى صورت گرفته توسط كاربران سايت ، دست يافت. اين روند منجر به اماده سازى مطلوب فضاى فرهنگى جامعه جهت برپايى يك همايش فرهنگى – رسانه اى معتبر مى گردد كه كاركردهاى بالايى را نيز به همراه دارد. اگر چه سايت رسمى جشنواره مطبوعات در 3 اسفند 81 بصورت رسمى افتتاح شد ( 3 ماه قبل از برپايى نمايشگاه ) ، لكن در ساختار اين پايگاه ، نشانه هايى كه مبين علاقمندى مسئولان نمايشگاه و جشنواره كنارى ان نسبت به جر و بحث كردن و گفت گو ى فيدبك دار با كاربران سايت باشد ، مشاهده نميشود. به هر حال اميدواريم با ايجاد بخش خبرى مرتب و روزانه در اين پايگاه و ايجاد ولاگ مطلوبى ، وب مستر سايت و مسئولان روابط عمومى اين جشنواره ، بتوانند اطلاعات مناسبى را تا قبل از برپايى نمايشگاه به مخاطبان خود ارائه كنند. شايد درج بخشهايى از مطالب راه يافته به بخش مسابقه نهايى جشنواره مطبوعات در سايت و ايجاد راهكارى براى راى دادن الكترونيكى كاربران به مطالب مربوطه ، خيلى خالى از لطف نباشد .
با وجود اهميت نقش رسانه هاى مكتوب در افزايش ضريب اطلاع رسانى شفاف و فراگير در كشور و ارائه تصويرى روشن از وضعيت بخشهاى مختلف اجرايى و مطالعاتى كشور ، نياز به استفاده از قابليتهايى كه بتواند نقش بنيادين رسانه هاى مكتوب را در جهت براورده ساختن خواسته ه ونيازهاى مردم از يك رسانه پويا و منسجم ، به مرحله ظهور برساند ، امرى بديهى و آشكار است. امروزه تكنولوژى در حوزه هاى مختلف خود ، از تكنيكهاى چاپ ديجيتال و جمع اورى خبر و حروفچينى ان گرفته تا انتشار الكترونيكى ، به كمك رسانه هاى مكتوب محصول موج دوم امده است. رسانه هايى كه با وجود نداشتن صدا و تصوير ، هنوز در برابر تلويزيون اين جادوى هزاره دوم ، سر تسليم فرود نياورده اند و هنوز مخاطبان خود را حفظ كرده اند .بر همين اساس ، ارتقاى فعاليتهاى مطبوعات در بخش ارائه نسخه هاى الكترونيكى ان به مخاطب و ارائه اخبار و اطلاعات جديد از فناورى روز ، كه توان علمى مخاطب را افزايش ميدهد ، به عنوان يك نياز مهم مطبوعات كشور در زمان معاصر قلمداد ميشود. پس در 2 حوزه در مطبوعات كشور هنوز جاى بحث و بررسى عميق تر و منسجم تر مشاهده ميشود . اولى به لزوم بكارگيرى ابزارهاى نوين اطلاع رسانى در دگرديسى فراگير مبتنى بر فناورى روز در ارائه اخبار و اطلاعات مطبوعات به مخاطب نظير استفاده از شبكه هاى اطلاع رسانى محلى وجهانى و چند زبانه شدن آنلاين و مالتى مدياى اخبار در نسخه هاى الكترونيكى روزانه ، دلالت دارد و ديگرى به نيازمندى روز جامعه جوان ايران زمين به استفاده از اطلاعات و لينكهاى خبرى و اطلاعاتى مهم فناورى روز دنيا در زمينه هاى مختلف ، اشاره دارد. اجرايى كردن هر دو اين نيازها ، در توان و پتانسيلهاى مطبوعات به عنوان يكى از ابزارهاى موثر ارتباط جمعى در دهكده جهانى هزاره سوم ، مشاهده مى شود .

ژورناليسم الكترونيكى و نيازهاى ان
مطبوعات پويا و فعال در حوزه هاى مختلف را ميتوان جدا از گرايشهاى سياسى و اقتصادى و فرهنگى ان ، در شاخص هاى ديگرى نيز جستجو كرد. شايد امروزه ديگر مطالعه مطبوعاتى كه از كاغذهايى با كيفيت پائين ، عكسهاى رنگى يا سياه و سفيد نامشخص و نوع صفحه ارايى غير حرفه اى استفاده ميكنند، توسط نسل جديد كشور ، در آستانه حذف آرام از ليست نشريات موردمطالعه اين قشر بزرگ به شمار مى ايد. نبايد خيلى نسبت به اين سلايق ست گير و موضوع گيرى كرد. به هر حال به قول مك لوهان فقيد : رسانه ، همان پيام است !
شايد به اين دليل است كه مجريان بخشهاى خبرى مهم كانال هاى راديوو تلوزيون در اكثر كشورهاى جهان ، از چهره ثابتى برخوردار هستند.در حقيقت تغيير اساسى در نحوه ارائه فيزيك مطبوعات چه از نظر قطع ، گرافيك و چاپ ، ميتواند در جذب مخاطب بيشتر و بهتر اثرگذار باشد. از همين رو ، پارامترهاى ديگرى نيز وجود دارد كه ميتوان از ان به عنوان يك فرايند تاثير گذار در حرفه اى شدن و متعهد ماندن رسانه هاى مكتوب نسبت به مخاطب ، ياد كرد. بهره گيرى از شيوه هاى نوين جهت عرضه انچه امروزه به ان نام داده را اطلاق كرده اند ، در تكنيكهاى اطلاع رسانى و خبرى ، به عنوان يك اصل پذيرفته شده و منطقى ، مورد استفاده قرار ميگرد. يكى از اين ابزارها ، استفاده از قابليتهاى الكترونيكى نوينى است كه شبكه جهانى اطلاع رسانى انرا در اختيار كاربران هزاره قرار داده است.
فناورى اطلاعات و ارتباطات نام صنعت جديدى است كه انرا هم رديف مهندسى هسته اى و ژنتيك ، در آينده تاثير گذار مى دانند . فناورى اطلاعات و ارتباطات ، به نحوه پردازش ، توليد و انتشار صحيح ، سريع و آسان داده در روشهاى مختلف و با اشكال گوناگون ، ارتباط دارد و ميتواند نقش بنيادين در تغيير رويكرد سنتى رسانه هاى موج دومى ايفا نمايد . ابر متن ها ، پروتكل هاى ارتباطى مهم در دريافت و ارسال اطلاعات ، شاخصهاى الكترونيكى در انتقال اطلاعات ، افكتهاى كم حجم قابل بارگذارى در صفحات وب جهت مالتى مديا كردن يك رسانه سنتى ، همه و همه از پارامترهاى كليدى و مهمى است كه فناورى اطلاعات در حوزه صنعت نرم افزار در اختيار بشر امروزى قرار داده است . پس بايد با شيوه جديد با مخاطبان جديد صحبت كرد. شيوه جديد به معنى تغيير نوع گفتار و ادبيات پذيرفته شده پيشين نيست. بلكه شيوه جديد ، به ارائه نسخه هاى الكترونيكى صفحات نشريه در وب ، ارائه فايلهاى صوتى و تصويرى مصاحبه ها و گزارشات صورت گرفته توسط خبرنگاران نشريه در سايت و ايجاد راهكارهيى براى ارتباط مستقيم و مطلوب مخاطب با نويسندگان و مسئولان مطبوعات ، قلمداد ميشود. امرى كه نمونه موفق ان ، فايننشيال تايمز يا مجله نيچر است . با وجود تيراژ نسبتا پائين مطبوعات كشور در قياس با جمعيت با سواد و جوان ايران ، برخى از مطبوعات كشور كه اخيرا با بضاعت محدود ( مالى يا فكرى ) ، اقدام به راه اندازى پايگاه وب در اينترنت كرده اند ، در بعضى موارد ، داراى ميزان بازديدى به مراتب بيشتر از شمار خوانندگان عادى نشريه فيزيكى ( غيز الكترونيكى ) خود هستند. ماهنامه اى كه تيراژ ان به چند هزار جلد در ماه بالغ نميشود ، بر اساس امارهاى كنتور سايت ، ظرف يكماه بيش از دهها هزار بار مطالب ان بصورت الكترونيكى مورد بازديد مخاطبان نشريه از اقصى نقاط جهان قرار ميگيرد. اين نشان از انقلاب ديجيتالى ايجاد شده در نحوه ارائه مطالب نشريات به مخاطبان خاص و عام خود در حجم و سطحى گسترده و فراگير است. اميدواريم در كشور ما نيز ، پايگاههاى الكترونيكى مطبوعات ، به ان ميزان از دقت ، كيفيت و تخصص در انتشار الكترونيكى مطالب و سردبيرى سايبرنتيكى حاكم بر ان ، دست يابند كه بتوان روزى برترين سردبيران الكترونيكى پايگاه هاى اينترنتى نشريات ايران را انتخاب و قلم ديجيتال زرين ! را به وى اهدا كرد .

نيازهاى مطبوعات الكترونيكى
بحث مطبوعات الكترونيكى و فرهنگ ديجيتالى و مخاطب شناسى الكترونيكى رسانه هاى جمعى ، مسئله اى نيست كه نگارنده قصد بيان و بررسى تحليلى و اجمالى ان را داشته باشد.
اما با توجه به نقصهاى حاكم بر فضاى نشريات الكترونيكى كشور در اينترنت ، يا به عبارت بهتر ، با وجود معضلات پيش روى نسخه هاى اينترنتى رسانه هاى سنتى كشور در وب ، استفاده از راهكارهايى كه بتواند پتانسيل موجود را ارتقا دهد و سهم ژورناليسم الكترونيكى را در فعاليتهاى اينترنتى كاربران فارسى زبان افزايش دهد ، مهم ارزيابى ميشود. مطبوعات الكترونيكى در وهله اول ، نيازمند انديشه الكترونيكى هستند. انديشه الكترونيكى با مهندس سخت افزار و استاد امنيت شبكه ! ايجاد نميشود. بلكه نيازمند استفاده از آن دسته از متخصصان فناورى اطلاعات است كه به نوعى با تكنيكهاى ژورناليستى انهم از نوع سايبرنتيكى ان اشنايى فنى داشته باشند. قطعا سخن گفتن الكترونيكى ، با انچه در لابلاى ستونهاى نشريه بيان ميشود ، هم از لحاظ ساختار و هم از لحاظ نوع گفتار و ادبيات و ارائه مستندات و اطلاعات تكميلى ، تفاوتهاى چشمگيرى دارد. پس بايد دانشگاه هاى كشور ، يا مراكر اموزشى و تحقيقاتى ايران در اين حوزه ها ، به فكر تربيت متخصص باشند تا در اينده با كمبود نيروى متخصص در اين حوزه مواجه نشويم. مورد مهم ديگر جهت بسط ژورناليسم الكترونيكى ، ايجاد بستر و انديشه الترونيكى در بين مديران نشريات كشور است كه قطعا همكارى بخشهاى تخصصى وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى با شوراى عالى اطلاع رسانى ، جهت تبيين سياست هاى موثر و فرهنگ سازى در بالادستى ژورناليسم الكترونيكى ، ميتواند در اين ميان تاثير گذار باشد. در اين بين ، نبايد در استفاده از كارشناسان زبده فناورى اطلاعات را در طراحى ، راه اندازى پايگاه هاى وب نشريات كشور در اينترنت ، غافل بود. قطعا ايجاد كاركردهاى اجرايى با تمسك به قابليتهاى مالتى مديا در نشريات الكترونيكى ، توسط مهندسان نرم افزار و طراحان صورت ميگيرد و بايد از بهترين هاى اين رشته جهت بارورى نشريات الكترونيكى استفاده كرد.
هزينه هاى تقريبا بالاى راه اندازى و مديريت مطلوب سايت يك نشريه در اينترنت ، به دليل پيچيدگى نسبى بانكهاى اطلاعاتى و يونيكد بودن جستجو در مطالب و ارائه نتايج فارسى ، به همراه هزينه هاى اجاره فضاى مناسب با امنيت بالا ، منجر شده است تا پايگاه هاى مطبوعات كشور به جز چند مورد معدود ، وضعيت آشفته اى داشته باشند. ايجاد نهادى در معاونت مطبوعاتى وزارت فرهنگ و ارشاد جهت هدايت و ايجاد پايگاه هاى الكترونيكى منسجم مطبوعات ايرانى در تور جهان گستر ، پيشنهادى است كه جهت كارامد تر شدن اوضاع ميتوان به ان فكر كرد. شايد اين موضوع ، تا ارديبهشت سال اينده ، جزو موضوعات سمينارهاى خصصى جشنواره مطبوعات گردد .
اميدواريم به هر حال نبايد فراموش كرد كه بسيارند مخاطبانى كه علاقمندهستد مطالب يك نشريه خاص را در هر جاى دنيا كه هستند ، به بهترين شيوه و مطلوب ترين شكل با لحاظ كاركردهاى الكترونيكى ، در اختيار داشته باشند. به لحاظ وجود شاخصهاى تبليغاتى انلاين در پايگاه هاى وب و جذب مشتركين الكترونيكى ، صاحبان پايگاه هاى الكترونيكى مطبوعات ، ميتوانند به تبليغ بيشتر ، بهتر و ارزان نشريات خود در بزرگترين رسانه انلاين جهان ، اميدوار باشند كه فيد بك مناسبى براى انان به ارمغان خواهد آورد و سهم اطلاع رسانى و توليد خبرى فارسى ايران در اينترنت را ، روزانه افزايش مى دهد. ايجاد قانون در انتشار الكترونيك و ضابطه مند كردن فعاليتهاى نشر الكترونيك در پايگاه هاى اطلاع رسانى ، در كنار آشنا كردن بهتر و بيشتر جامعه مطبوعات كشور از خدمات و پتانسيل هايى كه ابزارهاى نوين ارتباطى و اطلاع رسانى در اختيار آنها قرار ميدهد ، از جمله نيازهاى مكمل تاسيس نشريات الكترونيكى و بستر سازى علمى و قانونى براى رشد اين مفاهيم نوين در ژورناليسم هزاره به شمار مى ايد . بسيارى از مطبوعات كشور در پايگاه هاى اطلاع رسانى خود ، تنها به ارائه نسخه الكترونيكى نشريه بصورت متن يا عكس مى پردازند و از قابليتهاى وب در اطلاع رسانى مكتوب خود بهره مناسب اتخاذ نميكنند. در حالى كه رفتار نشر الكترونيك بر اين اساس استوار نميباشد. انتشار تكميلى مطالب مندرج در نشريه بر روى سايت نشريه ، ارائه نسخه صوتى و تصويرى مصاحبه ها و گزارشات انجام شده توسط خبرنگاران نشريه در سايت و گرفتن اشتراك الكترونيكى ويژه از مخاطبان براى دريافت اطلاعات خاص و تخصصى ، از جمله شاخص هايى است كه امروزه در پايگاه هاى الكترونيكى نشريات معتبر دنيا رواج يافته است . رسيدن به اين مهم ، نيازمند حركت گسترده و برنامه ريزى شده توسط معاونت مطبوعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى ، جهت آموزش و بسط نيازهاى نشر الكترونيك و دخيل كردن ارباب جرايد در رسانه اى به نام اينترت است. اين همان فناورى اطلاعات در رسانه هاى مكتوب خواهد بود .
حضور موثر و مستمر فناورى اطلاعات در مطبوعات كشور بر روى اطلاع رسانى و حتى ادبيات انها نيز تاثير گذار خواهد بود و ميتواند زمينه را براى تعريف بخش فناورى اطلاعات در فهرست بخشهاى مسابقه جشنواره مطبوعات ، فراهم كند .

فناورى اطلاعات فراموش نشود !
با اين تفاسير ، سخن آخر اين مقال به پيشنهادى جهت ارائه بخش جداگانه اى براى رشته فناورى اطلاعات و ارتباطات در بخشهاى مسابقه جشنواره مطبوعات ، اختصاص دارد. رشته اى تاثير گذار و مهم كه ميتواند رويكرد مطبوعات سنتى را به رويكرد مطبوعات الكترونيكى با قابليتهى مالتى مديا ارتقا داده و در كسب مخاطب بيشتر براى مطبوعات ، نقش افرينى كند.
در رشته هاى اعلامى جشنواره مطبوعات جهت پذيرش اثار براى بخش مسابقه ، بصورت خيلى كلى ، در بخش مقاله ، به همراه رشته هاى ديگرى چون : سياسى ، اقتصادى ، هنرى – ادبى ، اجتماعى ، معارف اسلامى ، به رشته علمى – تخصصى نيز ، بسنده شده است. به دليل دربرگيرى عنوان مطبوعات به هر رسانه مكتوب مجوز دارى در كشور اعم از روزنامه ، هفته نامه ، ماهنامه و فصلنامه و امثالهم در زمينه هاى مختلفى علمى ، امكان عرضه آثار در اين بخش توسط صاحبان قلم و نويسندگان نشريات ، تا حدودى با تداخل رشته ها و موضوعات مهم روبرو شده است كه اين بر كيفيت و كميت مطالب عرضه شده در اين بخش ، تاثير منفى ميگذارد. مناسب تر است تا اين بخش به نسبت موضوعات مهم علمى و رشته هاى مورد بحث اكثر نشريات كشور اعم از تخصصى و عمومى و دانشگاهى و محلى ، تفكيك شود. ايا واقعا هيات داوران اين بخش ، از صدها استاد برجسته دانشگاهى جهت بررسى مطالب واصله در رشته هاى مختلف علمى ، برخوردار است؟ شايد 3 مقاله علمى ممتاز در بخش نجوم يا 3 مقاله ممتاز تر از ان در حوزه متالوژى در يكى از نشريات كشور چاپ شده باشد و همراه بسيارى از مطالب ديگر به دبيرخانه جشنواره رسيده باشد. چگونه ميتوان اين مطالب را رتبه بندى كرد و برترين مقالات كشور را كه در سال 81-82 در يكى از نشريات كشور به چاپ رسيده است را انتخاب و معرفى كرد؟ اين پرسش مهمى است كه اميدواريم مسئولان برگزارى مراسم ، به ان پاسخ مناسبى اعطا نمايند.
بحث را به درازا نمى كشانيم . صحبت اصلى ما اين بود و هست كه رسانه هاى مكتوب به دليل قابليتهاى بالقوه خود ، نيازمند منطقى ارائه ورژنهاى جديدى از خود هستند. اين ورژن ها نيازمند ابزارهاى جديدى براى خلق انها مى باشند. يكى از اين ابزارها ، فناورى اطلاعات است. حمايت از حوزه فناورى اطلاعات و رايزنى هاى حرفه اى ان و نقد و بررسى عملكرد بخش خصوصى و دولتى در اين مورد در عصر حاضر ، مسئله مهمى است كه مطبوعات بايد به ان توجه ويژه اى مبذول دارند. در حقيقت مطبوعات ميتوانند به همان اندازه كه با ارائه صفحات سياسى ، فرهنگى ، اقتصادى و ورزشى سنتى رايج خود ، تاثير گذار فعاليتهاى دولتى و خصوصى در اين حوزه ها بوده اند ، با ايجاد بخش جديد به فناورى اطلاعات و ارتباطات ، ضمن افزايش توان علمى جامعه و درگيرى فضاى فكرى كشور بااين مسئله مهم و جديد عصر كنونى ، فعالان كشور را با حمايتهاى معنوى خود در اين حوزه ، يارى كنند.

جشنواره مطبوعات ديجيتال
مقالات ، يادداشتها ، گزارشات و مصاحبه هاى بخش فناورى اطلاعات مطبوعات ، ميتواند به خوبى ، راه را براى گسترش فعاليتهاى اجرايى ، تحقيقاتى و سياست گذارى كان در اين رشته در جامعه امروزى ايران هموار كرده و پتانسيلهاى پنهانى و تا حدودى غايب اين بخش را ، بار ديگر به صحنه اجرايى بازگرداند. همان گونه كه فشار ، حمايت و نقد عملكرد فعاليتهاى ورزشى توسط مطبوعات ورزشى ايران ، در حد خود موثر بوده است. اگر چه در اغاز راه مشكلات متفاوتى احساس ميشود ، اما حمايت مادى و معنوى دولت در بخشهاى مطبوعات الكترونيك و فناورى اطلاعات در مطبوعات ، ميتواند با برنامه ريزى منسجم ، مشكلات را مرتفع كند. پس با اين تفاسير ، خيلى دور از ذهن نيست كه در سال اينده تا دوره هاى بعد ، برترين هاى فعال در حوزه فناورى اطلاعات كشور در مطبوعات ايران ، در جشنوار مطبوعات انتخاب و معرفى شوند . گامى كه در جهت اعتلاى رسانه اى فناورى اطلاعات ، ميتواند مثمر ثمر واقع گردد و سهم حجم مطالب منتشره مطبوعات به ICT را ، بيشتر كند. آنچه كه در بخش فناورى اطلاعات مسابقه جشنواره مطبوعات ، مى تواند موردنظر و توجه قرار بگيرد ، بطور كلى شامل موارد زير است :
1- انتخاب برترين مقالات ، گزارشات تحقيقى و تحليلى و اخبار فناورى اطلاعات كشور
2- انتخاب برترين پايگاه هاى اينترنتى مطبوعات با احتساب نوع ادبيات الكترونيكى ، نوع ساختار و مديريت سايت
3- انتخاب برترين مطبوعات كشور در حوزه فناورى اطلاعات و ارتباطات ايران
4- انتخاب برترين الگوهاى الكترونيكى مطبوعات در پاسخ گويى آنلاين به مخاطبان
در سخن اخر ، قرارگيرى بخش جداگانه فناورى اطلاعات در مطبوعات ايران و در بخش مسابقه جشنواره ، شاخص مهمى در گسترش اين صنعت نوپا در كشور و شناسايى بهينه فاكتورهاى اثر بخش اين حوزه در بخشهاى مختلف ادارى ، صادراتى و خدماتى به شمار مى ايد كه اميدست اين پيشنهاد هفته نامه عصر ارتباط ، مورد توجه مسئولان ذير بط قرار گيرد. البته شايد برخى ها عقيده داشته باشند ، حضور اين حوزه در مطبوعات ايران با اين مشكلات پيش روى ، خيلى زود است ! اما پاسخ ما اين است كه اين اقدام با هدايت هاى وزارتخانه هاى مربوطه ، محرك خوبى براى بسط فناورى الاعات در مطبوعات ايران و در نهايت گسترش ان به سطوح مختلف جامعه جوان ايران زمين است كه بالطبع نتايج پربار ترى در مقايسه با سكون ان ، عايد

[email protected]

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا