تکنولوژی

نرم افزارهاى ايرانى با نام هاى خارجى عرضه مى شوند

نام نویسنده: مينو مومنى

دنياى اقتصاد – تفاهم نامه ميان صادركنندگان ايرانى نرم افزار با اينترنت سيتى دبى جهت حضور صادر كنندگان ايرانى در بازارهاى بين المللى امضاد شد تا اندازه زيادى مى تواند به شناسايى نرم افزارهاى ايرانى در بازارهاى بين المللى كمك كند .
دبى هم اكنون از جنبه هاى مختلف اقتصادى و تجارى مورد توجه سرمايه گذاران كشورهاى مختلف قرار دارد و به نوعى يك بازار بين المللى براى معرفى و عرضه محصولات كشورهاى پيشرفته و در عين حال بازارى نيز براى ارايه محصولات كشورهاى در حال توسعه است .
هم اكنون بسيارى از شركت هاى بزرگ در سراسر جهان دفاتر اقتصادى و نمايندگى در اين شهر ايجاد كرده اند و خصوصا شركت هاى كامپيوترى به اين موضوع توجه ويژه اى نشان داده اند ، زير ساخت هاى مناسب مخابراتى و يك خط فيبر نورى دبى را به يك قطب فعال IT در منطقه تبديل كرده است .
از اين رو بى علت نيست بسيارى از شركت هاى ايرانى نيز بازار خود را به سمت اين شهر سوق داده اند و اغلب دقاترى نيز در اين مكان ايجاد نموده اند .
اينترنت سيتى دبى يكى از مراكز مهم بازرگانى فاورى اطلاعات در اين شهر است و به دليل شرايط و تسهيلات ويژه شركت هاى بزرگ بازار مناسبى را در اين منطقه ايجاد كرده اند.
بنا بر آمارها هم اكنون در اينترنت سيتى دبى بيش از 750 شركت فعال در صنعت IT فعاليت مى كنند و تازه ترين محصولات اين صنعت عرضه مى شود.
بنابراين و به طور طبيعى بسيارى از شركت هاى ايرانى تمايل دارند كه در اين بازار منطقه اى محصولات خود را عرضه كرده و يا با جديدترين محصولات آشنا شوند كه از اين طريق بتوانند با شركتهاى بزرگ خارجى ارتباط برقرا ركنند.
محمد رضا طلايى رييس اتحاديه صادر كنندگان نرم افزار با اشاره به تفاهم نامه اى كه اخيرا ميان اين اتحاديه و اينترنت سيتى دبى امضا شده مى گويد : اينترنت سيتى دبى يك پل ارتباطى بين كشورها است تا شركت ها بتوانند توانايى هاى خودشان را بشناسند ، قصد ما اين است كه در اين مكان ايران را به عنوان يك صادر كننده نرم افزار معرفى كنيم .
به گفته طلايى نشان دادن ايران به عنوان يك صادر كننده نرم افزار براى خيلى از شركت هاى معتبر جهان تازه گى دارد چرا كه هنوز ايران به خاطر صادرات فرش ، خشكبار و … مى شناسند اما كشورى مانند هند به خاطر فعاليت مستمر و حمايت دولت به عنوان يك صادر كننده نرم افزار براى تمامى كشورها معتبر در اين زمينه شناخته شده است .
به گفته طلايى امضا تفاهم نامه با اينترنت سيتى دبى براى شناساندن بازار ايران و ايجاد يك بستر براى معرفى و عرضه نرم افزارهاى ايرانى است در مرحله نخست اين معرفى توسط اتحاديه صـــادر كنندگان نرم افزار انجام مى گيرد و پس از مدتى اگر شركت ها تمايل داشتن به طور مستقل به فعاليت خــود ادامه مى دهند.
حضور در اينترنت سيتى دبى براى شركت هاى ايرانى طبق اين تفاهم نامه با تخفيف ها و تسهيلاتى همراه خواهد بود .
به گفته رييس اتحاديه صادر كنندگان نرم افزار تخفيف ويژه كه مطابق اين تفاهم نامه به شركت هاى ايرانى ارايه مى شود شرايط مطلوبى را ايجاد مى كند تا اين شركت ها با هزينه پايينى محصولات خود را در بازارهاى جهان معرفى كرده و در اين زمينه تجربيات بسيارى را كسب كنند و از طرف ديگر با قوانين روز در حوزه IT و بازرگانى آشنا شوند .
اما معرفى ايران به عنوان صادر كننده نرم افزار چندان ساده نيست هر چند در زمينه توليد نرم افزار بسيارى از شركت هاى ايرانى محصولاتى با استاندارد هاى بين المللى تهيه مى كنند اما در هنگام عرضه معمولا نام هاى خارجى و غيره ايرانى براى اين محصولات در نظر مى گيرند .
مدير انفورماتيك يك سازمان دولتى مى گويد : چندى قبل به دنبال نرم افزارى براى امور مربوط به سازمان خود بوديم بعد از پيدا كردن مدتى به دنبال نويسندگان آن نرم افزار گشتيم و سرانجام متوجه شديم اين رم افزار خارجى نويسندگان ايرانى دارد كه براى نشان دادن كيفيت بالاى توليد از درج نام ايران روى محصول خود اجتناب كرده بودند.
چنين موضوعاتى كم نيست و نمونه هاى بسيارى مى توان يافت كه شركت هاى ايرانى نرم افزارهاى خود را با شراكت يك شركت خارجى و با نام يك كشور ديگر كه در اين زمينه (IT) معتبراست ارايه مى شود. مدير يك شركت توليد كننده نرم افزار مى گويد : نام ايران به هر دليل به عنوان صادر كننده نرم افزار مطرح نيست و شما حتى اگر بهترين محصول را توليد كنيد نمى توانيد به فروش محصول خود مطمئن باشيد.
وى در ادامه مى گويد : از اين رو ما نرم افزارهايمان را بر طبق توافقى كه با يك شركت تركيه اى انجام داده ايم به اسم آن شركت و با آرم ساخت كشور تركيه ارايه مى دهيم و در مقابل درصدى از فروش ما نصيب آن شركت ترك مى شود.
اين توليد كننده نرم افزار در ادامه مى گويد: متاسفانه دولت هيچ حمايتى را اين صنف به عمل نمى آورد و هيچ تسهيلاتى براى فعالان اين بخش در نظر گرفته نشده است بنابراين نمى توان در عين اين كم كارى توقع داشته باشد اعتبارى نيز از بابت فعاليت بخش خصوصى كسب كند.
اما با وجود چنين مشكلاتى برخى تلاش ها براى ارتقا اعتبار ايران در زمينه صادرات نرم افزار صورت گرفته كه تشكيل اتحاديه صادر كنندگان نرم افزار و امضا چنين تفاهم نامه هاى با مراكز معتبر تجارى از آن جمله است .
از مهر ماه سال 80 كه اين اتحاديه فعاليت خود را آغاز كرده تا كنون حدود 46 شركت به عضويت آن در آمده اند كه 15 درصد اين شركت ها به صورت فعال در زمينه صادرات نرم افزار فعاليت دارند .
به گفته طلايى دبير اتحاديه توجه آنها معطوف به بازارهاى جهانى است و از اين رو با بازارهاى داخلى كارى ندارند اين در حالى است كه دولت مى بايد حمايت هاى لازم را براى حضور جهانى شركت هاى ايرانى به عمل بياورد.
عليرغم اين مسايل صادرات نرم افزار بستگى مستقيم به رونق گرفتن توليد آن در داخل كشور دارد . در حالى كه بسيارى از توليد كنندگان نرم افزار نبود قوانين حمايت كننده ثل كپى رايت و حق مولف را موجب نابودى تدريجى فعالان اين عرصه مى دانند .
اما ظاهرا نرم افزارهاى بدون كپى كه بازارهاى نو پاى كشور را تسخير كرده اند معايبى نيز دارند و آن فقدان حمايت از نرم افزارهاى داخلى و ايجاد نشدن بستر عرضه خارجى آن است .

minooma66@yahoo.com

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا