تکنولوژی

چگونه يک سيستم مديريت آموزش مناسب انتخاب کنيم؟

بخش مقاله ITiran – اين کارگاه در اولين همايش آموزش الکترونيکى ايران، ارايه شد و از سوى کميته علمى همايش مورد تقدير قرار گرفت.
آموزش مجازى Online شامل اجزا اصلى زير مى باشد:

 محتواى آموزشى
 خدمات
 زيرساختار و ابزار

محتوا، مى تواند شامل موارد آماده شده توسط خود ارگان آموزش دهنده يا موارد از قبل آماده شده باشد و همچنين شامل کتاب ها و آزمايشگاهها مرجع Online نيز مى باشد. خدمات، تمام تعاملاتى است که از تجربه اندوزى يادگيرنده حمايت و پشتيبانى مى کند.
و دست آخر اينکه زيرساختار شامل محيط آموزشى Online است که عموما از آنها به عنوان “سيستم مديريت آموزش” يا Learning Management System (LMS) نام برده مى شود.
سيستم هاى مديريت آموزش، نرم افزاريى هستند که پيشفت و کارايى يادگيرنده را مديريت و رديابى مى کنند. سيستم هاى مديريت آموزش، وظيفه ايجاد، ذخيره و ارايه دوره هاى آموزشى و همينطور گزارش گيرى را برعهده دارند. آنها زيرساختار و ابزار لازم براى انتقال و مديريت آموزش را فراهم مى آورند. آنچه که در حالت کلى از آنها انتظار مى رود اين است که مناسب ترين درس را در بهترين زمان و با بهترين کيفيت در اختيار يادگيرنده قرار دهد.
خريداران و جويندگان اين نوع محصولات شرايط، خواست ها و مخاطبان خاص خود را دارند و اصولا اهداف (تجارى و غير تجارى) متفاوتى را نيز دنبال مى کنند.
انتخاب سيستم مديريت آموزش، مى تواند مهمترين تصميم سازمانهايى باشد که گام در عرصه آموزشهاى مجازى مى گذارند. هر ساله مقالات و گزارش هاى مفصلى در اين زمينه منتشر مى شود و همينطور کارگاهها و کنفرانس هاى زيادى برگزار مى گردد که هدف عمده آنها نشان دادن راهى ساده براى انتخاب يک سيستم مديريت آموزش کارامد با توجه به نيازهاى خريدار مى باشد.
اما با اين حال نمى توان نرم افزارى خاص را به همگان توصيه کرد، بلکه خود خريدار بايد بتواند از ميان محصولات موجود در بازار و با قابليت هاى متفاوت، محصولى را برگزيند که داراى بهترين پاسخگويى به نيازهاى او باشد.
پارامترهاى بسيارى در انتخاب و ارزيابى اين محصولات دخالت دارند که جا دارد به دق بررسى شوند تا بتوان در نهايت به محصولى که برآورنده نيازهاى مشترى است، دست يافت.
دانشگاه بين المللى چابهار، خود مسير انتخاب يک سيستم کارامد را پيموده است و اين کارگاه حاصل تجربيات کسب شده توسط تيم تحقيقاتى آموزش هاى مجازى دانشگاه مى باشد. سعى شده است تا تجربيات گروه با مطالعات و ساير تجربيات منتشر شده و موجود، تلفيق شود تا بتوان به نحو بهترى به انتقال دانش کسب شده در اين موضوع مهم پرداخت.

سرفصل هاى اين کارگاه عبارتند از:
• سيستم مديريت آموزش چيست؟
• انواع سيستم هاى مديريت آموزش
• ويژگى هاى استاندارد يک سيستم مديريت آموزش
• ويژگى هاى ديگر يک سيستم مديريت آموزش
• انتخاب يک سيستم مديريت آموزش
مراحل ضرورى براى انتخاب اصولى يک سيستم مديريت آموزش
مهم ترين فاکتورهاى ارزيابى يک سيستم مديريت آموزش
تحليل اهداف تجارى و آموزشى خريدار
مهم ترين سوالاتى که بايد به دنبال جوابى براى آنها باشيم
• ليستى از سيستم هاى مديريت آموزش ( تجارى و رايگان)
• تشريح چند سيستم مديريت آموزش برگزيده
• نتيجه گيرى و جمع بندى
• منابع مفيد براى مطالعات بيشتر

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. چک لیست ضروری برای پیشرفت در تکنولوژی
    بهترین استراتژی‌ها برای طراحی وب سایت بیمه ای
    اسرار موفقیت در سایت‌های ثبت آگهی (با مثال های کاربردی)

    راهکار ها و تکنیک های خلاقانه برای تقویم سوشال مدیا – آپدیت ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا