تکنولوژی

پيام معتمدى به مناسبت روز جهانى مخابرات: ماهيت دولتى مخابرات، مانع شكوفايى است

ايسنا – وزير پست و تلگراف و تلفن به مناسبت روز جهانى مخابرات پيامى صادر كرد.
به گزارش سرويس IT ايسنا،متن اين پيام به اين شرح است:
هم اينك برهه‌اى از تاري را سپرى مى‌كنيم كه در آن، پديده‌ى ”اربتاطات” با سيطره‌ى روز افزون خود سبب شده، فناورى‌هاى اين بخش در لحظه‌ها حادث شده و زندگى انسان امروز را دستخوش دگرگونى‌هاى نوينى سازد. به تبع چنين عصرى، عامل ”سرعت” نقشى بنيادين و تاثير گذار را در روابط انسانى ايفا مى‌كند. پيچيدگى‌هاى تمدن كنونى، اصولا هيچ گونه درنگ و تاملى را در مناسبت‌هاى اقتصادى – اجتماعى بر نمى‌تابد و انسان هوشمند معاصر ناگزير از اين اجبار متمدنانه است.
از همين روى همواره در تلاش بوده است تا به ابزارهاى جديدترى به منظور همعنانى با اين سرعت رو به تزايد دست يابد.
امروزه داشتن اطلاعات و غلبه بر زمان و مكان، بيش از هر پديده‌ى ديگرى به دولت‌ها نيرو بخشيده و به عنوان عمده‌ترين شاخص‌هاى برترى آنها به شمار مى‌آيد. به همين لحاظ، اتحاديه‌ى بين‌المللى مخابرات (I.T.U) با رويگردى نو در سال‌هاى هر چند نسبى را در اين زمينه فراهم كند. اين اتحاديه با برگزيدن شعار ”كمك به همه مردم دنيا براى ارتباط” براى روز جهانى مخابرات سالى جارى؛ يعنى ‌١٧ ماه مى ‌٢٠٠٣ برابر با ‌٢٧ ارديبهشت ماه ‌٨٢ كه از جهان شمولى ويژه‌اى برخوردار است، گام بلند ديگرى در زمينه‌ى مرتفع كردن نابرابرى مخابراتى در سراسر دنيا برداشته است. ضمن آن‌كه با ابراز نگرانى از وجود ”‌٥/١ ميليون روستاى بدون ارتباط” در كشورهاى مختلف جهان، از تمامى دولت‌ها و كارگزاران مخابراتى خواسته است تا با اتخاذ تدابير علمى و عملى جدى، اين نياز عظيم ارتباطى را تامين كند.
به يمن پيروزى شكوهمند انقلاب اسلامى، ضرورت مبرم داشتن شبكه‌ى مخابراتى نيرومند دركشور، از همان سال‌هاى آغازين اين تحول عظيم سياسى – اجتماعى مطرح شد و از آن زمان تا به امروز، گام‌هاى استوارى در راه نيل به اين هدف سترگ برداشته شده است. توسعه‌ى روز افزون اين شبكه‌ى درهم تنيده‌ى ارتباطى در بخش‌هاى شهرى و روستايى و تجهيز آن به فناورى‌هاى نوين ارتباطى، دلالت بر توفيقى داشته كه در اين زمينه حاصل شده است. گفتنى است طى اين دوران، تامين نياز ارتباطى نقاط دور افتاده و محروم و نيز مناطق روستايى سرزمين پهناورمان، در اولويت بوده و توسعه‌ى ارتباطات روستايى درخشان‌ترين فصل كارنامه‌ى عملكرد مجموعه‌ى مخابرات كشور را در طول اين سال‌ها تشكيل مى‌دهد.
به گونه‌اى كه در حال حاضر بيش از ‌٣٦ هزار روستا كه جمعيتى نزديك به ‌٩٠ درصد جمعيت روستايى ايران را در خود جاى داده، از نعمت ارتباطات مخابراتى بهره‌منداند. در حقيقت، سال‌ها پيش از اعلام شعار امسال اتحاديه بين‌المللى مخابرات، ايران اسلامى به اين شعار در سطح ملى تحقق بخشيده است.
اگرچه توانمندى مهندسان و تكنسين‌هاى شكت مخابرات ايران بر هيچ كس پوشيده نيست و صدور خدمات فنى – مهندسى اين شركت به كشورهاى آسياى ميانه، آفريقا و كشورهاى حاشيه‌ى خليج فارس، گواه راستينى بر اين مدعاست؛ اما ماهيت دولتى مخابرات ايران و موانع و مشكلاتى كه همواره در اين بخش وجود داشته، مانع از شكوفايى قابل انتظار مخابرات كشور شده است. از همين روى، با نگاهى نو، به اين مجموعه و تغيير ساختار آن و نيز فراهم كردن زمينه‌هاى همكارى شركت‌هاى خصوصى در اين بخش، اميد است تحولى اساسى در مخابرات ايران ايجاد شود. محول كردن طراحى، شبكه‌سازى و واگذارى ‌٢ ميليون شماره تلفن همراه اعتبارى و واگذارى ‌٢ ميليون شماره‌ى تفن ثابت به بخش خصوصى در گام‌هاى نخستين، چشم‌انداز روشنى را در شبكه‌ى ارتباطى كشور به تصوير مى‌كشد.
ورود به جامعه‌ى اطلاعاتى از طريق ايجاد شبكه‌هاى پرظرفيت اطلاع‌رسانى، ايجاد ساختارهاى لازم و اجراى طرح ”تكفا” يا توسعه‌ى كاربرى‌هاى فناورى اطلاعات و ارتباطات، كه هم اينك در آغاز راه آن گام برمى‌داريم، نه تنها موجب شكل گيرى دولت الكترونيك و توسعه‌ى شگفت‌آور كاربرد صنعت ICT با پايه‌گذارى شركت‌هاى كوچك و متوسط خواهد شد، بلكه تحولى شگرف نيز در توسعه‌ى فرهنگ و هنر، اقتصاد و بازرگانى، خدمات اجتماعى، آموزش‌هاى عالى و پزشكى و سرانجام، مهارت‌هاى ديجيتالى نيروى انسانى كشور را پديد خواهد آورد.
ما در وزارت پست و تلگراف و تلفن مصمم به خصوصى‌سازى هستيم و با كمك كاركنان پرتلاش خود، به روزرسانى خدمات ارتباطى را ان شاالله به زودى محقق خواهيم كرد. با اين حال، چنين به نظرمى‌رسد كه هنوز راه درازى را در پيش روى داريم و اميدواريم با اجراى طرح تغيير ساختار و به خدمت گرفتن كامل بخش خصوصى و حمايت‌هاى همه جانبه و بيش از پيش دولت خدمتگزار و نيز همكارى‌هاى متقابل و همه جانبه با اتحاديه‌ى بين‌المللى مخابرات، در آينده‌اى نزديك و دست يافتن، صنعت مخابرات كشور از جايگاه برجسته‌ترى بهره‌مند شده و در زمره‌ى قطب‌هاى بزرگ مخابرا دنيا قرار گيرد.

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. معرفی ایده های خلاقانه برای دورکاری تولید محتوا + فوت و فن موفقیت
    ایده ها و تکنیک های نوین برای پرسونای خریدار
    تکنیک های کلیدی برای ساخت نقشه سایت در وردپرس

    تکنیک ها و روش های خلاقانه برای نحوه ساخت یک تبلیغ موفق (آموزش قدم به قدم)

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا