تکنولوژی

و آى تى ايران يکساله شد

در همين زمينه:
ITIran” از ديد چند صاحب‌نظر و فعال IT
سالگرد تولد سايت آى تى ايران( نقدى از محمود اروج زاده در وبلاگ دنياى کامپيوت و ارتباطات)
تولد يک سايت اينترنتى ( زهير معصوميان – وبلاگ سکتور صفر)

شهرام شريف
[email protected]

1
يک سال قبل در چنين روزى تازه شگفتى اولين لحظه هاى ديدن سايت بود. سايتى که حداقل از دو ماه قبل برنامه ريزى براى اجراى آن انجام شده و برنامه نويسى آن بارها تغيير کرده و بخش هاى جديدى به آن اضافه شده بود. فضا و دامين خريدارى شده و همه چيز سر جاى خود قرار داشت. يک سال قبل در چنين روزهايى آى تى ايران در مقابل چشمان هيجان زده ما روى وب رفت و انگار واقعا چيزى متولد شد. با اين همه، اين بزرگ انگارى ناشى از شگفت زدگى مفرط خيلى زود جاى خود را چهره خست اى داد که تازه فهميده بود در چه راهى قدم گذاشته است.
کاوه برهمند دوست و همکار عزيزم که زحمت برنامه نويسى سايت را برعهده داشت بيشترين دردسرها را کشيد تا سايت آنگونه که تصور مى کرديم بالا کشيده شود کاوه برهمند پس از آن به کمکم آمد که مشورت هايى را نيز پيش از آن با مدير سخت کوش سايت iranASP.net انجام دادم. کاوه دانشجوى رشته سخت افزار است. يک روز در روزنامه يک table با ASP نشانم داد و من فکر کردم که مى تواند سايت را بنويسد!
يک سايت مى تونى طراحى کنى؟
– فکر مى کنم

و از اين به بعد اين پاسخ هميشگى کاوه به ايده هاى من درباره سايت بود. . در حقيقت بزرگ ترين مشکل ما در اين مرحله اين بود که نميدانستيم بايد چه کار کنيم؟ حتى نميدانستيم بايد از کجا تقليد کنيم! بنابراين يک چيز فرضى از آنچه فکر مى کرديم نيازهاى يک کاربر عادى براى مراجعه به يک سايت خبرى برآورده مى کند طراحى کرديم و آن را گسترش داديم تا به شکل فعلى رسيديم.
شکل فعلى آى تى ايران اصلا ايده آل نيست، اين شکل حداقل براى مدت چند ماه است که تغيير نکرده است و اين بزرگ ترين مشکل ماست. ما در حقيقيت بعد از چند ماه اول که هر از چندى يک بخش جديد ايجاد مى کرديم، توقف کرديم و تمرکز روى محتوا انجام شد در حالى که حالا فکر مى کنم توجه به شکل حتى بيش از محتوا اهميت دارد. اين يکى از نخستين تفاوت هاى مدومى به نام روزنامه با مديومى به نام اينترنت است. در روزنامه شما بايد فرم و شکل ثابت خود را حفظ کنيد اما در اينترنت اين تغيير خيلى به مذاق بينندگان خوش مى آيد.
من اينجا نه قصد توجيه دارم و نه بايد اين کار را بکنم. خودم معمولا در گزارشهايم بى رحمانه نقد مى کنم و مايلم درباره کارم نيز همه همين گونه نقد کنند. ما به عنوان مسئولان آى تى ايران نميتوانيم بهانه بياوريم و مشکلات را توجيه کنيم . چرا که سايت خبرى ايجاد کرده ايم و کسى هم از ما دعوت نکرده که حالا بخواهيم کمى ناز کنيم و ادا در بياوريم.
فکر مى کنم على رغم تعهدى که هر دوى ما در داخل و دوستان ديگرى از خارج به سايت داشتند 6 ماه آخر سال آى تى ايران کمى افت کرد، البته اين افت در تعداد بازديد کنندگان نبود چرا که مطابق آنچه نرم افزار آمارگيرى ما نشان مى داد آى تى ايران بعد از يک دوره بازديد کننده زياد که براى آغاز يک سايت طبيعى است در ميزن 4-5 هزار نفر بازديد و 35-40 هزار HIT در روز ثابت باقى ماند و حتى در روزهاى پايانى سال رشد چشمگيرى هم داشت و اين نشان مى داد که بازديد کنندگان اين سايت ديگر اتفاقى نيستند و کم کم به آن علاقه مند شده اند اما از نقطه نظر سختگيرانه آى تى ايران به کار بيشترى نياز داشت.
اى تى ايران هنوز از مشکلات فنى و طراحى نامناسب رنج مى برد. در يک مورد ما يک اشکال را در صفحه اول و در لوگوى طراحى شده براى يکى از بخش ها داشتيم که فکر مى کنم هنوز هم حفظ شده و تقريبا يک غلط نهادينه شده است. در اين مورد بايد وعده تغيير چهره و طراحى آى تى ايران را در آينده نزديک بدهم و اگر تا آخر ارديبهشت يکدفعه با شکل ديگرى روبه رو شديد ، جا نخوريد و سريع واکنش نشان ندهيد.

2
در زمينه اينترنت به نظر مى رسد همه ما در حال تجربه هستيم. براى همين هيچ کس در اين عرصه نمى تواند ادعا کند بهترين است. آى تى ايران در ابتداى حضور خود از سوى چند سايت بزرگ مورد حمايت قرار گرفت و با فراگير شدن وبلاگ ها نيز لوگوى آن زينت صفحات برخى از آن ها شد. از طرف ديگر مطالب آى تى ايران در وب و خارج آن روزنامه ها و مجلات مورد استفاده قرار گرفت. شکى نيست فقدان يک سايت خبررسانى در اين زمينه و اشتياق عموم براى دانستن اخبارى در اينباره به ما خيلى کمک کرد اما وضعيت هميشه يکسان نمى ماند، خصوصا روى وب که هر لحظه تغييرى انجام مى گيرد و همين الان حداقل ده سايت به اطلاع رسانى در اين زمينه مى پردازند و تعداد زيادى نيز در حال راه اندازى است. اولين بودن هم به شعار نيست و هر چند شعار آى تى ايران نخستين سايت اطلاع رسانى فناورى اطلاعات است اما نخستين ها لزوما بهترين نيستند. به همين دليل موفقيت آى تى ايران( اگر موفقيتى براى آن قايل باشيم) را بايد در نقاط ديگرى را ني جست و جو کرد. به نظرمن برانگيختن توجه فعالان عرصه وب و کسانى که با موضوع IT آشنايى داشته و دغدغه شان بود يکى از نکات مثبت ITiran است. در حقيقت بهترين و بيشترين مطالب ITiran توسط نويسندگان ثابت آن تهيه نمى شود بلکه هم اکنون تحريريه اى بزرگ تر در سطح وب به کمک ITiran آمده اند و مطالب را گاه به گاه تنوع مى بخشند. به اعتقاد من اين جلب و جذب نيزچندان گسترده نبوده است و بايد براى آن تمهيدى ديگر در نظر گرفت تا افراد بيشترى به اين سايت خبر و مقاله ارسال کنند. هدف ما از ابتدا ايجاد دسترسى براى نويسندگان متعدد در هر جاى وب بوده است و برنامه اى نيز براى اين منظور در نظر گرفته شده است.

3
ITiran چند روز قبل براى سومين بار طى يک سال گذشته هک شد. حداقل دو هکر قبلى آى تى ايران چند روز و چند ماه بعد از عمل خود با ما ارتباط برقرار کردند. هکرهاى ديگرى نيز . اصولا رفتار خبرى آى تى ايران در مقابل هکرها در اين نزديکى تاثيرزيادى داشته است.
هم اکنون بسيارى از هکرها بعد از اقدامات خرابکارى بلافاصله ITiran را در جريان قرار مى دهند، اين رفتار رفتارى ناشى از ترس قدرت تخريبى آنها نبوده است و بيشتر اطلاع رسانى در اين حوزه مد نظر بوده است. اخبار هک از نظر خبرى دربرگيرى فراوانى دارد و اشتياق زيادى را براى خواندن توسط کاربر برمى انگيزد. اين کار البته با انتقادهايى نيز رو به رو شده ست که ما را به طرفدارى از هکر ها و خرابکاران و تشويق آنها متهم مى کردند. با اين حال ITiran بسيارى از اخبار هک را که از انجام عمل مطمئن نيست منتشر نمى کند و اين اطمينان را براى خوانندگان ايجاد مى کند که اخبار يا منتشر نمى شود و يا در صورت انتشار از حداکثر صحت و سقم برخوردار است. با اين حال اگر شما در کنار يک لانه زنبور قرار بگيريد احتمال نيش زدن يکى دو زنبور منتفى نيست. اتفاقا هر سه هک صورت گرفته روى آى تى ايران به تبليغ بيشتر و معرفى نام سايت در روزنامه ها و سايت ها و خبرگزارى ها انجاميده و از اين نظرITiran بخشى از شهرتش را مديون هکرها نيز هست.
هيچ سايتى نمى تواند ادعا کند که بالاترين امنيت را دارد. د رصورتى که شما از داخل کشور سرويس بگيريد بايد به از اين پايين تر هم قانع باشيد.
در موارد قبلى هک آى تى ايران با اين دفعه يک تفاوت عمده داشت. دو مورد قبلى ضعف سرور بهانه هک شدن سايت بود. اين دفعه ضعف سرور موجب هک سايت ما شد اما به نظر مى رسيد گروه يا فرد هکر با اخبار و يا گزارش هاى آى تى ايران مشکل داشتند. آنها در نخستين نسخه اى که روى سايت گذاشته بودند با لحنى عصبانى ما را به جنجال آفرينى متهم مى کردند و اتفاقا نام سرور را نيز به اشتباه سرور قبلى ذکر کرده بودند. تحقيقات مسئولان سرور نشان مى دهد حداقل طى يک ماه گذشته تعداد زيادى تقاضاهاى غير مجاز براى نفوذ به سرور وجود داشته است و اين موضوع نشان مى دهد که خبر يا مقاله مورد اشاره بايد طى يک ماه گذشته منتشر شده باشد. ما البته طى يک ماه گذشته به دليل يک خبر ( اتفاقا خبر در مورد هک سايت)مورد تهديد شديد نيز قرار گرفتيم و بعيد نمى دانستيم چنين موردى نيز صورت بگيرد. به هر حال در اين مورد هکر(ها) در مورد دليل اين کار خود توضيحى به ما و ديگر سايت هاى خبرى ارسال نکرده است.

4
يک شب به ياد ماندنى در دفتر هفته نامه تازه تاسيس عصر ارتباط. جشن نخستين سالگرد تولد ITiran بود. دوستان زحمت کش اين نشريه هم ايده چنين مراسمى را از آن خود کردند و هم زحمت اين مراسم کوچک و در نوع خود جالب را برعهده داشتند. جدا ازاين که تولد آى تى ايران براى من جالب بود موضوع گرفتن تولد براى يک سايت اينترنتى به نظرم ايده بسيار جالبى آمد که مى تواند به مراتب تکرار شود.
با توجه به اينکه انحصار خبرى اين مراسم از آن هفته نامه عصر ارتباط است و قرار است در شماره دوشنبه (فردا) اين نشريه گزارش اين مراسم به چاپ برسد از توضيح ديگر صرف نظر مى کنم و صرفا چند عکس از اين مراسم به يادماندنى براى آى تى ايران را براى ثبت در تاريخ ! در اين جا مى گذاريم. در فاصله يک روزى که ما براى اين مراسم کوچک و جذاب در اختيآر داشتيم استاد على اکبر جلالى قائم مقام پژوهشکده الکترونيک دانشگاه علم و صنعت، مصطفى محمدى رييس هيات مديره انجمن صنفى کارفرمايان اينترنتى ، همکاران صحفات کامپيوتر از روزنامه آسيا، ماهنامه دنياى کامپيوتر و ارتباطات ، روزنامه فرهنگ آشتى، ابراراقتصادى و برو بچه هاى زحمت کش هفته نامه عصر ارتباط جشن ما را با حضور خودشان صفا بخشيدند.
پيش از اين از همه استادانى که در طى يک سال گذشته آى تى ايران را تشويق به ادامه را ه کردند و دوستان و متخصصانى که در طى اين راه از مشورت هاى انان بهره مند شديم تشکر مخصوص کنم. خصوصا دکتر يونس شکرخواه که نقد و تشويقشان هميشه موجب دلگرمى ما بود.
و آخرين حرف اين که ITiran نه به شخص من و نه هيچ شخص دير وابسته نيست و حالا مى توان با کمى تغيير آن را به دست کسانى سپرد که آن را دوست دارند و به آن عادت کرده اند و حالا در آستانه آغاز دومين سال فعاليت نياز به نقدهاى صريح خوانندگان و تغييرات جديد و وسيع دارد.

نقد شما بر آى تى ايران

عکس هاى مراسم نخستين سالگرد ItIran.Com
( عکاس : آزاده عصاران )

عکس 1 – کيک آى تى ايران خيلى خوشمزه بود
عکس 2 – کاوه برهمند برنامه نويس و مسئول فنى سايت در کنار يک نفر ديگر ، در بک گراند روى صفحه مانيتور صفحه نخست ITiran ديده مى شود
عکس 3 – لوح تقدير که توسط دکتر على اکبر جلالى اهدا شد
عکس 4- از راست به چپ : على پيروز( وبلاگ نويس) ، مسئول شرکت آريا سافت( متاسفانه نامشان را به خاطر ندارم) ،مهندس يوسفى ( معاون فنى خبرگزارى دانشجويان -ايسنا )، محمود اروج زاده ( مدير مسئول ماهنامه دنياى کامپيوتر و ارتباطات) ، مصطفى محمدى، نمى شناسم، ساسان سيف الهى( حيات اقتصادى) ، على شميرانى( نشسته – دبير تحريريه عصر ارتباط) ، نيما رسولزاده ( حيات نو ، فرهنگ آشتى)، کاوه برهمند.
عکس 5- لوح تقدير – کيک – گل
عکس 6 – از راست ايمان بيک ( سردبير هفته نامه عصر ارتباط ، على شميرانى ، مهدى بگلرى(مدير مسئول هفته نامه عصر ارتباط)
عکس 7 – از چپ مصطفى محمدى، مهدى بگلرى و دکتر على اکبر جلالى
عکس 8 – عليرعم دعوت از تعداد محددى ميهمان استقبال از مراسم بسيار گسترده بود بسيارى مجبور شدند سراسر مراسم را ايستاده تماشا کنند
عکس 9– هيچ کس به ميوه ها نگاه نمى کرد
عکس 10– انتقاد از ITiran ادامه داشت
عکس 11 – مقامات انفورماتيک روزنامه آسيا – تيوا مهرگان ( اسم اصلى اش را يادم رفت) ، آزاده عصاران و دبيرسرويس جديد و خوش بنيه، آرمن نرسسيان
عکس 12 – حضور گسترده خبرنگاران رسانه هاى داخلى و خارجى شور ديگرى به مراسم بخشيده بود

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

  1. ایده های نوآورانه برای نماد اعتماد الکترونیکی
    ترفند ها و تکنیک های هوشمندانه برای نوشتن داستان موفقیت
    نکات جدید و هوشمندانه برای رفتار مشتری

    آموزش قدم به قدم از مبتدی تا پیشرفتهسئوی سایت – آپدیت شده جدید ۱۴۰۲

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا