تکنولوژی

لينوکس؛ برندگان و بازندگان

بخش مقاله ITiran – ظهور لينوکس در دنياى کامپيوتر اين صنعت را به دو دسته برندگان و بازندگان تقسيم کرده است.
لرى اليسون مدير شرکت اوراکل که دومين شركت نرم افزار در دنياست تمايل زيادى به ادعاهاى تند و تيز دارد. هفته قبل اين مدير موفق با حمله به دشمن قديمى اش، کمپانى مايکروسافت که در حال حاضر بزرگترين موسسه نرم افزار در دنياست مجددا خود را مطرح ساخت. او اعلام کرد که مايکروسافت در حال حاضر در خطر محو شدن از روى زمين قرار دارد! . به عقيده اليسون، لينوکس ، سيستم عامل open source که توسط “لينوس توروالدس” برنامه نويس و يک تيم از متخصصان فنلاندى نوشته شده مى تواند باعث نابودى اين کمپانى شود. مثل هميشه پيش بينى اليسون تا حد زيادى شوخى به نظر مى رسد و قابل هضم نيست. اما گفته هاى او از جهاتى نيز قابل تامل است چراکه رشد لينوکس مى تواند تعادل دنياى تجارت کامپيوترى را بر هم بزند. بعضى از بزرگان اين دنيا از اين پيشرفت سود برده و بعضى ديگر ضرر زيادى مى کنند.
جذابيت لينوکس کاملا واضح و اجتناب ناپذير است. اين سيستم برخلاف سيستم هاى پردازش رقيب نظير ويندوز و مايکروسافت و سولاريس ساخت شرکت سان کاملا مجانى است.
اين سيستم تقريبا روى همه کامپيوترهابه راحتى نصب مى شود و علاوه بر اين ها با انعطاف پذيرى ، سازش و صرفه جويى در هزينه ها خيلى امکانات ديگر را نيز فراهم مى کند. لينوکس بيشتر براى هدايت سرورها ، ماشين هاى پشتيبانى دفاتر که نامه هاى پست الکترونيکى را دريافت وارسال مى کند، صفحات وب و همچنين براى استفاده مشترک از فايل ها و پرينت گرفتن استفاده مى شود. ترکيبى از چند دستگاه با اين سيستم عامل مى تواند يک ماشين با قدرت يک ابررايانه بسازد.
لينوکس با اين حال هنوز راه زيادى را دارد تا در رده هاى بالاى دنياى تجارت وارد شود.البته اين سيستم با سرعت زيادى در حال پيشرفت است. در ابتدا اين سيستم تنها به dotcoms محدود بود ولى اکنون توسط موسساتى نظير مريل لينچ، ورايزون و بوئينگ استفاده مى شود..
اورى ليفودر که نرم افزارش linuxcare کار با لينوکس را براى موسسات بزرگ ساده تر کرده مى گويد: 2001 سال منفعت بود ، 2002 سال پروژه هاى مقدماتى و 2003 سال صف آرايى است.
گزارش اخير گارتنر يک مرکز مشاوره و تحقيق نيز اعلام مى کند که تجارت در دنيا به اين سمت مى ورد که لينوکس را به عنوان يک جايگزين با ارزش براى يونيکس و ويندوز در نظر بگيرد و لحاظ کند.
اصلى ترين بازنده در ميدان پيشرفت لينوکس تاکنون کمپانى سان مايکروسيستمز بوده است. نرم افزار سولاريس اين مجموعه يکى از مناسب ترين نرم افزارهايى است که براى جايگزينى يونيکس در نظر گرفته شده است که ازجمله نرم افزارهاى قوى و مناسب براى سرورهاست. اما در حال حاضر براى خيلى از کاربران سولاريس ارزش خود را از دست داده و لينوکس با قابليت هايى کمتر از يونيکس مفيدتر به نظر مى رسد. خيلى از افرادى که بايد با هزينه زيادى نرم افزار سان را خريدارى مى کردند امروزه به لينوکس روى آورده اند که مجانى است.
اين تحولات باعث شده است که سان به فناورى هايى روى آورد که موجوديتش را تهديد مى کند. سال گذشته سان اولين سرور خود را با سيستم لينوکس افتتاح کرد. و بالاخره بعد از زيگزاگ هاى متوالى تصميم گرفت که استراتژى لينوکس را در پيش بگيرد. سان در نرم افزار خود براى کنترل سرورها از لينوکس و سولاريس هر دو استفاده کرد تا جذابيت هاى بيشترى را ايجاد کند. اما با وجود همه اقدامات خيلى از صاحبان صنايع بر اين باورند که با توجه به پيشرفت لينوکس سان محوشده است.
برنده اصلى در اين ميان IBM است که همراه با هيولت پاکارد(HP) و دل (Dell) از فروش سرورهاى لينوکس سود زيادى را برده است. IBM سال 1999 به لينوکس روى آورد و اکنون در تمامى محصولات خود از PC هاى کوچک تا کامپيوترهاى بزرگ از آن استفاده مى کند.
سان هم تجارت کامپيوترهاى بزرگ IBM را آغاز کرده است، چراکه يک کامپيوتر با اين حجم مى تواند مثل چندين سرور کوچک لينوکس عمل کند. موسسات با اينگونه کامپيوترها در حال حاضر با تمامى اتاق هايى که پر از سرورهاى يونيکس هستند مقابله مى کنند.
همچنين لينوکس مى تواند چيزى را که IBM سال ها به دنبال آن بود تامين کند. يک سيستم عامل که تمامى ويژگى هاى خطوط توليد ديگر را داشته باشد. آرت اولبرت کارمند سابق IBM که در حال حاضر در Linuxcare است مى گويد که لينوکس مى تواند موسساتى را به دنبال وارونگى تکنولوژى هستند تقويت کرده و موجب تضعيف موسساتى شود که به قيمت زير سوال بردن تکنولوژى هاى ديگر خود را بالا مى برند.

محو ويندوز

آيا مايکروسافت نيز توسط لينوکس نابود مى شود؟ نه هنوز. نفوذ مايکروسافت در دنيا به دليل برترى سيستم عامل ويندوز است که حدود 90 درصد کامپيوترهاى روميزى را در بر مى گيرد.
ولى در حاليکه ويندوز قوى تر مى شود به مرور وارد بازار سرورها نيز مى گردد، چراکه گرداندن سرورها با ويندوز ارزان تر از يونيکس تمام مى شود. مشکل مايکروسافت اين است که سرورهاى لينوکس ارزان تر است. مايکروسافت با اشاره به يک تحقيق داخلى که نشان مى دهد براى ساليان متوالى سرورهاى لينوکس از سرورهاى ويندوز گرانتر بوده اند خود را توجيه مى کند. ولى خيلى از شرکت ها خصوصا آن هايى که از سيستم يونيکس استفاده مى کردند به اين باور رسيده اند که سرور ويندوز از لينوکس گرانتر تمام مى شود.
علاوه بر اين ويندوز براى مقابله با ويروس هاى کامپيوترى ضعيف تر عمل مى کند.سرورهايى که با لينوکس هدايت مى شوند امنيت بيشترى دارند.
دولت ها از لينوکس در سيستم هاى خود استفاده مى کنند چون مى تواند علاوه بر صرفه جويى در هزينه ها از ورود هکر ها جلوگيرى کند.
نتيجه نهايى اين است که خريداران بايد بين لينوکس که ارزان تر است و ويندوز که امکانات بيشترى را فراهم ميکند و با نرم افزارهاى ديگر راحت تر هماهنگ مى شود و گرانتر است يکى را انتخاب کنند. به طور خلاصه مايکروسافت قاعدتا نمى تواند بازنده باشد و از طرفى برنده هم نيست. حداقل در بازار سرورها لينوکس و مايكروسافت رقابت شديدى دارند. اين مثال مى تواند واکنش هاى عجيب مايکروسافت و هشدارهاى مکرر اين کمپانى در مورد اين که لينوکس و ساير نرم افزارهاى Open source مى تواند صنعت و تجارت را نابود کند، توجيه کند.
به گفته کرينگ موندى سرپرست تکنيکى مايکروسافت همزمان كه جنبش open source رشد مى کند مى توان نسل جديدى از نرم افزارهاى تجارى به قيمت پايين توليد کرد . بهترين مثال از اين دست نرم افزارهاى MySQL و ApACHI است. اين توليدات مى تواند تمايل کمپانى ها را به نوآورى کم مى کند و بعد از مدتى اين صنعت متوقف شده و سقوط خواهد کرد.
اين درست همان بحثى است که موسسات توليد دارو در مقابله با سازندگان داروهاى ژنريک مطرح مى کردند. در حال حاضر مايکروسافت مذاکرات مختلفى را در دولت ها و براى استفاده open source آن ها محصولات اين شرکت آغاز کرده است.
استيوبالمر رييس اجرايى مايکروسافت نرم افزارهاى Open source را يک سرطان مى نامد. البته در سناريوى ديگر لينوکس و ساير نرم افزارهاى open source به زودى از زمين محو مى شوند. پيش بينى اليسون هم در اين حالت درست است. اگر به قبل برگرديد و در متن به دقت نگاه کنيد متوجه خواهيد شد که در جريان اين فعل و انفعالات موسسه خود او نيز با اين روند نابود خواهد شد.

[email protected]

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

  1. ترفندهای سریع و آسان در مورد ساخت پادکست در آیفون که حتما باید بدانید
    تکنیک ها و ایده های نوین برای جستجوی پادکست‏ها
    روش های سریع و آسان درباره قوانین گوگل

    ترفندهای ارزشمند دربارهسایت های تبلیغاتی رایگان

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا