تکنولوژی

كنسرت هشتم

همشهرى -صداى همهه دستفروش ها به گوش مى رسد كه مرتب تكرار مى كنند سى دى قفل شكسته ، چــاقو ليزرى ، قاب سى دى قفط 100تومن ، جوراب جفتى 200 تومن ، سبزى خرد كن ، عينك آفتابى ، كتاب همه رقم 500 تومن از بوف كور تا تالار آئينه و … اين جا باز هم مدخل ورودى يك نمايشگاه بين المللى است و اين بار هشتمين نمايشگاه الكامپ ( الكترونيك ، كامپيوتر و تجارت الكتروينك ) است كه از 26 تا 30 شهريور ماه در محل دايمى نمايشكاه ها برگزار شد.
اين نمايشگاه تنها با باز شدن درها به روى بازديدكنندگان افتتاح و هيچ گونه مراسم افتتاحى براى آن در نظر گرفته نشد ، حتى قرار بر اين بود كه در روز نخست يك گروه موسيقى نظامى با نواختن مارش نمايشگاه را افتتاح كنند اما پس از انتظارى پنج ساعته از نواختن يك شيپور خالى هم خبرى نبود. .
البته بازديد كنندگان خيلى زود دريافتند كه چنين نمايشگاه نياز به مراسم افتتاحيه ندارد چرا كه حتى يك سايت اينترنتى نيز براى معرفى واطلاع رسانى اين نمايشگاه ايجاد نشده بود و اين نشان مى داد توجه متوليان صرفا به جنبه هاى تـجارى و تبليغى اين نمايشگاه معطوف بود . .
هر چند اين موضوع گواه بر آن بود كه برگزاركنندگان نمايشگاه حتى از جنبه هاى تجارى اطلاع رسانى (خصوصا اطلاع رسانى اينترنتى ) بى اطلاع بوده اند ،چراكه حتى تجارى ترين نمايشگاهاى نيز به تبليغ از طريق اينترنت مبادرت مى كنند . .
اين شيوع اطلاع رسانى به حدى ضعيف بود كه حتى در داخل محوطه نمايشگاه نيز هيچ گونه علائم راهنمايى براى بازديدكنندگان وجود نداشت به جز همان نقشه تكراى سال هاى گذشته با اين حال ضعيف ياقوى “الكامپ هشتم ” باحضور 326 شركت داخلى و 62 شركت خارجى طى مدت زمان پنج روز برگزار شد. .
اين فضاى گران بها .
آن چه كه در نگاه اول در هشتمين نمايشگاه الكترونيك ، كامپيوتر و تـــــــــــجارت الكترونيك نظر بازديد كنندگان را جلب مى كرد تزئين هر غرفه بود به صورتى كه اكثر غرفه ها با بهره گيرى از حجم سازى سعى در جلب توجه بيشتر بازديد كنندگان داشتند. .
در اين ميان سرمايه گذارى چشمگير بخش خصوصى عملا شركت هاى عريض و طويل دولتى را به حاشيه رانده بود . هزينه هاى هنگفتى كه براى طراحى و ساخت غرفه ها و هم چنين اجاره فضاى بسيار بزرگ صرف شده بود نشان از توجه بخش خصوصى به سرمايه گذارى در اين بخش داشت ، هر چندهمين موضوع (اجاره فضا) توسط شركت هاى خصوصى مورد مناقشه و اعتراض قرار گرفت . .
يكى از غرفه داران در اين باره مى گويد : ” براى اجاره فضا غرفه مان مترى 26 هزار تومان پرداخته ايم در حاليكه از شركت ديگرى كه در نزديكى ما غرفه اجاره كرده است مترى 22 هزار تومان گرفته اند در حقيقت من فكر مى كنم قيمت مشخصى براى اجاره غرفه هاى وجود نداشت “. .
وى هم چنين از دريافت يك نامه تهديد آميز از طرف متوليان نمايشگاه خبر داد و گفت : در اين نامه بر خلاف مقررات قرارداد از ما خواسته شده به ازاى هر متر غرفه پنج هزار تومان دير نيز بپردازيم در غير اين صورت اجاره ترخيص وسايل موجود در غرفه را به ما نخواهند داد. .
در همين حال يكى از غرفه داران ازدادن تخفيف ويژه به شركت هاى دولتى حاضر در نمايشگاه خبر داد و گفت : بعضى از شركت هاى كه عضو هيات مديره انجمن شركت هاى انفور ماتيك ( متولى الكامپ هشتم ) براى ايجاد غرفه از تخفيف هاى ويژه بر خوردار شده اند ، هر چند او از ذكر نام اين شركت هاى دولتى خودارى كرد . .
از مدرن تاكينك تا كفش هاى لنگه به لنگه .
نمايشگاه امسال هم چون ديگر نمايشگاه برگزار شده طى اين سال ها با يك ويژگى هميشگى همراه بود اما شديدتر از سال هاى پيش ، اين ويژگى همان پخش انواع موسيقى از آمپلى فايرها و بلند گوهاى بسيار قدرتمند بود . .
موسيقى هاى پخش شده در نمايشگاه از موزيك هاى بى كلام فيلم هاى معروف شروع مى شد و رفته رفته در نيمه هاى هر سالن به پخش موسيقى خوانندگان پاپ داخلى و خارجى از جمله مدرن تاكينك ، گروه آرين ، گروه اوهام،كفشهاى لنگه به لنگه اصفهانى و… مى رسيد ، اما اين ويژگى به همين جا ختم نمى شد چرا كه بعضى از غرفه داران به طور كلى هدف نمايشگاه را فراموش كرده و با قرار دادن يك تلويزيون بزرگ در محوطه وسيع غرفه خود مبادرت به بخش كليپ هاى از خوانندگان معروف نسل جوان نموده و با توسل به همين كليب ها موجب ازدحام بازديدكنندگان در جلو غرفه خود مى شدند. .
از اين گذشته گويا سرگرم سازى بازديدكنندگان هدف بيشتر غرفه داران بود تا آن جا كه حضور مجريان صدا و سيما هم چون مجرى برنامه خانواده آقاى “ه. ش” سخت به چشم مى آمد خصوصا زمانى كه از ميان انبوه دستگاههاى مدرن كامپيوترى از مردم مى خواست تا هر كس عكس مادر زنش را با خود به همراه دارد به روى صحنه بيايد و جايزه اى را دريافت كند! .
در گذر اى اين هم هياهو كه چندان ارتباطى به دنياى فناورى اطلاعات نداشت غرفه هاى هم وجود داشتند كه سعى در آموزش بازديدكنندگان و بالا بردن سطح كيفى دانش آنان هر چند در فرصت كوتاه بازديد داشتند ، كه از ميان مى توان به سالن شماره هفت و شركت همكاران سيستم اشاره كرد كه علاوه بر اين كه بيشترين حجم فضاى غرفه را در ميان شركت كنندگان به خود اختصاص داده بود با ارايه سمينارهاى مختلف در زمينه انفورماتيك ، توجه بخش زيادى از بازديد كنندگان را به خود جــــــلب كرده بود. .
سردى بازار فروش سى دى .
ويژگى ديگر نمايشگاه امسال عدم حضور شركت هاى نرم افزارى و هم چنين تـــعداد كم فروشندگان سى دى بود . البته اين موضوع تا انداه اى به برخورد با فروشندگان نرم افزارهاى قفل شكسته در آخرين نمايشگاه نرم افزار و مولتى مديا مربوط مى شد. .
اين موضوع از طرفى باعث شده بود هم چـــون سال گذشته ماهيت نمايشگاه به فــــــروش و عرضه سى دى هاى بازى و برنامه تبديل نشود هر چـند از جنبه ديگر حاضر نشدن شركت هاى نرم افزارى تا اندازه اى از كيفيت نمايشگاه كاسته بود ، البته شنيده هاى تائيد نشده حاكى از آن بود كه نهادهاى حمايت كننده توليد نرم افزار و هم چنين شركت هاى نرم افزارى در اعتراض به عدم توجه دولت به قانون كپى رايت اين نمايشگاه را تحريم كردند ، در هنگام برگزارى نمايشگاه نيز اين موضوع مورد مناقشه قرار گرفت . تعطيل شدن غرفه هاى “شاپر” مستقر در فضاى باز نمايشگاه توسط حراست شركت نمايشگاه بين المللى از آن جمله بود. .
در بولتن هشتمين نمايشگاه (الكترونيك ،كامپيوتر و تجارت الكترونيك ) بانام “نامه انجمن” كه به طوررايگان در طول مدت برگزارى نمايشگاه بين بازديدكنندگان توزيع مى شد، در شماره چهار آن آمده است كه اين اقدام مسئولان حراست نمايشگاه به دليل نداشتن مجوز و احتمال عرضه محصولات چند رسانه اى (سى دى هاى غير مجاز) انجام گرفته است ، اين در حالى بود كه دبير انجمن شركت هاى انفور ماتيك ايران در اين باره مى گويد :”مجوز بر پاى شاپر از سوى مدير عامل شركت نمايشگاه ها به صورت كتبى صادر شده بود”. .
هم چنين وى مى افزايد: انجمن در قبال محصولات چند رسانه اى غير مجاز هيچ مسوليتى نداشته و اين امر به عهده بخش حراست و نيروى انتظامى مستقر در نمايشگاه است . اين اختلاف البته چندا به طول نيجاميد و غرفه هاى بر پا شده در فضاى باز نمايشگاه پس از يك روز بازگشايى شدند. اين هدف بزرگ .
برگزارى نمايشگاهى از ايـن دست باچه هدفى انجام مى گيرد، “حسين شمس” كارشناس كامپيوتر و اينترنت در اين باره مى گويد : ما هيچ استانداردى براى برگزارى نمايشگاه كامپيوتر ، اينترنت يا نرم افزار در كشور نداريم و هيچ گونه نظارتى هم بر چگونگى برگزارى نمايشگاه ها صورت نمى گيرد با توجه به اين كه در زمينه كامپيوتر و اينترنت حجم مبادلات تجارى و بازرگانى بالاست ، برگزارى چنين نمايشگاهى عملا يك جنبه تجارى پر رنگ دارد به همين دليل توجه به جنبه هاى چون اطلاع رسانى ، بالا بردن فرهنگ انفورماتيكى و آشنا نمودن بازديد كنندگان با تكنولوژى هاى جديد كمتر مورد توجه متوليان نمايشگاه قرار مى گيرد. .
در همين حال “سعيدى ” يكى از متوليان اين نمايشگاه عقيده دارد تلاش شده تا حداقل اين نمايشگاه به استانداردهاى جهانى نزديك شود. .
وى درباره اهداف اين نمايشگاه مى گويد: گسترش فرهنگ استفاده از فناورى اطلاعات در سطح جامعه و ايجاد روابط تجارى و اقتصادى قوى بين فعالان اين صنعت مهم ترين اهداف و ايده آل هاى اين نمايشگاه است . .
هم چنين به اعتقاد يكى از كارشناسان اينترنت دو تكه بودن نمايشگاه و تقسيم آن به دو بخش اعضاى انجمن و غير انجمن موجب بروز كاستى هاى د كار كرد مجموعه نمايشگاه شده است . هر چند اين اميدوارى وجود داشته كه حضور انجمن شركت هاى انفورماتيك باعث ايجاد نوعى اعتماد و تعامل بين شركت هاى عضو انجمن با ساير شركت ها شود . .
يكى ديگر از مشكلات كه در هشتمين نمايشگاه به چشم مى خورد بروز مشكلاتى براى شركت مطبوعات تخصصى در اين دوره بود كه تا تحريم نمايشگاه نيز پيش رفت، هر چند باتوافقى كه در آخرين لحظات به عمل آمد از اين تحريم جلوگيرى شد با اين حال اجازه ندادن به توزيع ويژنامه هاى كامپيوترى از مشكلاتى بود كه هنگام برگزارى نمايشگاه به وجود آمد . .
از طرف ديگر وجود نقص هاى در نحوه برگزارى مورد انتقاد كارشناسان قرار گرفت از جمله حضور 62شركت خارجى و 326 شركت داخلى در اين دوره اعلام شده بود اما بازديد كنندگان پس از بازديد از نمايشگاه در مى يافتند منظور از 62 شركت خارجى حضور همان نمايندگان ايرانـــــــى آن هاست و نمى توان به چنين نمايشگاهى لفظ بين المللى اطلاق كرد. .
با اين همه برگزارى نمايشگاهى متشكل از شركت هاى كامپيوترى و لوازم كامپيوترى در كشور ماكه به تازگى و با سرعت به سمت بهره گيرى از اين تكنولوژى پيش مى رود غنيمتى است .
عکس: حامدبنايى دات کام

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا