تکنولوژی

هراس آمريکا از حملات اينترنتى القاعده

گفته مى شود مقامات ايالات متحده در حال بررسى تهديدات اينترنتى هستند که سازمان القاعده ممکن است براى اين کشر ايجاد کند.
تحقيقات در اين زمينه بر اساس آخرين اطلاعات و شواهد در مورد تلاش براى نفوذ به سيستمهاى الکترونيکى آمريکا از کشورهاى خاورميانه و جنوب آسيا انجام مى شود.
تا اين اواخر، مقامات آمريکايى تنها متوجه تهديدات اينترنتى هماهنگ شده از سوى عوامل دولتهايى چون چين و روسيه بوده اند.
اين مقامات پيش تر بر اين عقيده بودند که القاعده تمايل و قابليت هاى کمى براى انجام حملات الکترونيکى جدى دارد.

مراقبت هاى اينترنتى

براساس گزارش روزنامه واشنگتن پست، مقامات محلى، دفتر تحقيقات فدرال (اف بى آى) و آزمايشگاه ملى “لارنس ليورمور”، در پاييز سال گذشته مشغول بررسى شيوه مشکوک زير نظر گرفتن رايانه هاى “سيليکون ولى”، محل استقرار صنايع الکترونيکى آمريکا، بوده اند.
خلاصه اى از اين بررسى، که توسط وزارت دفاع ايالات متحده تهيه شده، چندين مورد حمله به سايتهاى مستقر در کاليفرنيا و ساير نقاط آمريکا را گزارش کرده است.
اين نظارت ازطريق سيستمهاى مخابراتى عربستان سعودى، اندونزى و پاکستان انجام گرفت و برروى سيستمهاى اورژانس تلفنى، منابع و توزيع آب و شبکه و نيروگاه هاى قدرت متمرکز بود.
اطلاعات بيشتر در مورد چنين سيستمهايى، در رايانه هاى کشف و ضبط شده از القاعده در حملات افغانستان، نيز به دست آمد.

سيستم هاى کنترل

بازجويى از عاملان دستگير شده القاعده نشان داد که اين “گروه تروريستى” به نوع خاصى از دستگاه هاى ديجيتال علاقمند بود که در سيستمهاى کنترل توزيع شده (DCS) , سيستمهاى کنترل نظارت و جمع آورى داده ها (SCADA) به کار مى رود.
از سيستم هاى کنترل توزيع شده در 20 سال گذشته در راه اندازى واحدهاى صنعتى، شامل پالايشگاه هاى نفت و نيروگاه هاى برق استفاده شده است.
سيستم هاى کنترل نظارت و جمع آورى داده ها، فن آورى جديدترى است.
“اندرو باند”، سردبير يک نشريه در مورد اتوماسيون صنعتى، مى گويد اين دستگاه ها در کنترل عمليات صنعتى به کار مى رود و اخيرا در سيستمهاى تجارى مرتبط به اينترنت هم استفاده مى شود.
اف بى آى در اوايل سال هشدار داده بود که عوامل القاعده در حال بررسى سيستم هاى کنترل و جمع آورى داده ها هستند و کاربرد اين دستگاه ها را در سيستم آبرسانى و مديريت فاضلاب بررسى مى کنند.

بررسى احتمالات

“ريچارد کلارک”، رييس امنيت سيستم هاى اينترنتى آمريکا، يکى از افرادى است که از مدت ها پيش در مورد يک حمله غافلگير کننده بر روى زيرساخت عظيم ديجيتال ايالات متحده، موسوم به “پرل هاربر ديجيتال”، هشدار داده است.
در گذشته، بعضى کارشناسان امور ايمنى چنين اظهاراتى را رد کرده و گفته اند که کنترل سيستم هاى صنعتى و خدماتى، مثل کنترل ترافي هوايى، نيروگاه هاى برق، منابع آب و خدمات بهداشتى و اورژانس، از اينترنت جداست.
اما اندرو باند مى گويد که راه هايى براى دسترسى به چنين سيستم هايى از خارج وجود دارد.
گرچه بسيارى از سيستم ها مستقيما به اينترنت متصل نيست، اما غالبا به سيستمهاى تجارى متصل است که ممکن است به اينترنت وصل باشد.
او مى گويد تهديدهاى جدى تر از حوادثى عظيم سرچشمه مى گيرد که خارج از تصور کارشناسان است، مانند انجام يک حمله فيزيکى همزمان با نفوذ به سيستم ها.
اين روزها و پس از حوادث 11 سپتامبر، طراحان و کارشناسان ايمنى به بازبينى غيرممکن ها مشغولند

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا