تکنولوژی

گزارشى از هشتمين نمايشگاه سرگرمى هاى الكترونيكى E3

هشتمين نمايشگاه سرگرمى هاى الكترونيكى E3 از بيست و دوم تا بيست و چهارم ماه مى در شهر لوس‌آنجلس برگزار شد. برگزارى اين نمايشگاه براى تمام كسانى كه در زمينه توليد و عرضه بازى‌هاى كامپيوترى فعاليت مى‌كنند رويداد بزرگى محسوب مى‌شود. در حقيقت E3 يك نمايشگاه تجارى و محل مناسبى براى عقد قراردادهاى تجارى و بازارى است و طى سه روز برگزارى اين نمايشگاه مشخص شد كه در تعطيلات آينده چه محصولاتى در ويترين فروشگاه‌هاى بازى قرار خواهد گرفت.

نمايشگاه امسال كه در زمينى به وسعت 509 هزار فوت مربع برگزار شد ،‌بيش از 400 شركت و حدود 62 هزار نفر فروشنده ، ناشر ، طراح و سرمايه گذار بازى‌هاى كامپيوترى ، ويديويى و Online از هفتاد كشور جهان حضور داشتند ، همچنين در ميان محصولات به نمايش گذاشته شده حدود هزار عنوان جديد وجود داشت. برگزار كننده اصلى اين نمايشگاه سازمان نرم افزارهاى ديجيتالى و محاوره‌اى آمريكا (IDSA) بود.

اين سازمان با برگزارى چنين نمايشگاه‌ها و انجام تحقيقات در زمينه امور تجارى و بازاريابى و ايجاد برنامه هاى ضد دزدى به عرضه كنندگان نرم‌افزارهاى سرگرمى كمك مى كند.

در سال 2001 بيش از 85 درصد فروش 35/6 ميليارد دلارى نرم افزارهاى سرگرم كننده مربوط به اعضاى اين سازمان بود. امسال برپايى نمايشگاه E3 در حالى صورت مى گيرد كه بازى‌هاى كامپيوترى به عنوان بخشى از زندگى و فعاليت هاى مردم دنيا پذيرفته شده و در حقيقت سرگرمى جديد مردم در قرن بيست و يكم است. در كنار نمايشگاه امسال كنفرانس هايى نيز با حضور محققان و متخصصان در زمينه بازى‌هاى كامپيوترى و صاحبان شركت هاى بزرگ برگزار شد. از ميان هزار عنوان محصول جديد عرضه شده در اين نمايشگاه به بررسى اجمالى چند نمونه مى پردازيم: اولين بازى محصول جديد شركت Disneysoft به نام Tron2.0 است . طراح اين بازى شركت monlith production‌است و قرار است در بهار سال 2003 عرضه شود. اين بازى بر اساس فيلم Tron محصول كمپانى ديزنى و با بازى جف بريج و بروك باكسيلينتر ساته شده است.

در اين بازى بازيكنان بايد در نقض جت بردى پسر آلن بردى برنامه نويس Tron بازى كنند . زمان اين بازى مربوط به بيست سال پس از تاريخ اصلى شركت ديزنى است و ظاهراً دنياى كامپيوتر و بازى‌هاى كامپيوترى به خطر افتاده و اين بار جت بردى بايد پدرش و اين دنيا را نجات دهد.
طراح اين بازى فرانسيسكو روبيلاد مى گويد: داستان بازى همانند فيلم اصلى است و علاوه بر آن عناصر مدرنى چون PDA هكرها، سيستم‌هاى عامل چند گانه و اينترنت نيز در داستان وجود دارند.
در بازى Tron2.0 بازيكنان در شرايط همانند شرايط فيلم Tron با تمام جزئياتش قرار مى‌گيرند و مى‌توانند همانند نقش اول آن فيلم ز يك زاويه ويديويى بازى كرده و ديسك هايى را به اطراف پرتاب كنند. مسافت پرتاب ديسك ها برحسب ميزان نگه داشتن دگمه ماوس متفاوت است.
ديسك‌ها به هنگام برخورد به ديوارها برمى‌گردند ومى‌توان از آن‌ها به عنوان سپردفاعى استفاده كرد.

بازى بعدى America,s Army نام دارد كه Us Armay ناشر آن است و يك بازى گروهى است. يكى از اولويت‌هاى كارى ارتش آمريكا تشويق جوانان براى پيوستن به ارتش و جلب توجه آنان است. در زمان جنگ يا در موقعيت‌هاى حساسى چون يازدهم سپتامبر انجام اين كار بسيار آسان است و بسيارى از افراد داوطلبانه به ارتش مى‌پيوندند اما در زمان صلح پيدا كردن سرباز كار آسانى نيس ، در گذشته ارتش براى جلب توجه جوانان از فيلم‌هاى سينمايى ، كتاب ها و داستان هاى كمدى كمك مى گرفت اما اكنون ارتش تصميم گرفته كه براى نسل جديد بازى‌هاى كامپيوترى ايجاد كند. در بازى America,s Army كه توسط گروه Moves و دانش‌آموزان مدرسه naval Postgraduate Army ايجاد شده ، بازيكنان عضو يك گروه تيرانداز مى‌شوند و مى‌توانند مهارت‌هاى خود را با يك عضو ارتش آمريكا مقايسه كنند.

طراحى اين بازى به گونه‌اى است كه بسيار شبيه به موقعيت واقعى ارتش آمريكا باشد و به مردم امكان دهد كه از نزديك با ارتش و فعاليت‌هاى آن آشنا شوند، در اين بازى از تمامى عناصرى كه يك سرباز واقعى هنگام تمرين و جنگ با آن روبه‌رو مى شود ، استفاده شده كه ازجمله آن ها دستورات راديويى ، علامات ويژه دست‌ها ، اسلحه‌ها، صداها و مكان ها و موقعيت‌هاى داستان است.

بازيكنان همچون سربازان واقعى به ماموريت‌هايى چون نجات، نفوذ و حمله به استحكامات حساس فرستاده مى‌شوند. در تمام طول بازى بازيكنان بايد قواعد و اصول ارتشى را رعايت كنند به عنوان مثال براى پيوستن به بازى ثبت نام كنند.در صورتى كه رفتار بازيكن شجاعانه و قابل تقدير باشد، مقام آن‌ها افزايش يافته و حتى به عنوان رهبر گروه انتخاب مى‌شوند. در غير اين صورت و هنگامى كه بازيكنان سرگروههاى خود را بكشند يا رفتار ناشايست داشته باشند به بازداشتگاه و زندان فرستاده مى‌شوند.

در America,s Army تمام بازيكنان حتى هنگامى كه در نقش مخالف بازى مى‌كنند عضو ارتش آمريكا هستند و هيچ گاه نمى توان مثل بازى Conter Strike در نقش تروريست و يا افراد بد بازى كرد. اين بازى قرار است در ماه جولاى عرضه شود و از آنجا كه وزارت دفاع آمريكا سرمايه گذار آن است به صورت مجانى قابل دريافت است.
ارتش آمريكا تاكنون توانسته است توافق شركت هاملن را كه دارى بيش از 140 سرور براى انجام بازى‌هاى گروهى است را جلب نمايد.
شركت Codemasters ناشر بازى معروف Operation Flashpoint كه يك نوع بازى نظامى و شبيه ساز جنگ سرد بود ، در نمايشگاه امسال E3 بازى prisoner of War را عرضه كرد. اين بازى مخصوص كنسول‌هاى Ps2 ، Xbox و همچنين كامپيوترهاى شخصى‌ است و تا پايان امسال عرضه مى‌شود.

طراح اين بازى Wide Games است و در آن بازيكنان نقش كاپيتان لويس ستون در جنگ جهانى دوم را بازى مى كنند كه اسير نازى ها شده بود و تلاش مى كرد فرار كند.
بيشتر اين بازى مربوط به انجام كارهاى روزمره در اردوگاه Pow است و بازيكن شاهد اتفاقات و اختلافات موجود در زندان است و ميتواند يك دوست پيدا كند و يا براى به دست آوردن اجناس دلخواه به معامله بپردازد. در اين اردوگاه چون در يك زندان واقعى زندانيان به اسلحه دسترسى ندارند و بايد براى آزادى به تواناايى خود در پنهان كارى، يله گرى و بذله گويى تكيه كنند.
فضاى بازى براى ايجاد يك زندان واقعى تيره استو زندانيات از افراد محلى جدا هستند. در اين بازى تنها يك بازيكن وجود دارد . در نسخه اين بازى براى كامپيوترهاى خانگى همه چيز بسيار واقعى به نظر مى رسد و نسبت به بازى Operation Flashpoint گرافيك بهترى دارد.

شركت روسى 1C در نمايشگاه E3 امسال چندين محصول جديد عرضه كرده بود كه از جمله آن ها مسابقه ماشين بازى به نام Rc Cars بود كه از راه دور به وسيله امواج راديويى قابل كنترل بود.
طراح اين بازى Creat Studio تاكنون محصولات متنوعى چون Zork Grand ، Civilization و Inquisitor را طراحى كرده است.
كيفيت تصاوير انيميشنى اين بازى بسيار بالاست و جزئيات ماشين ها و تصاوير پشت صحنه به خوبى آشكار است از جمله ويژگى هاى اين بازى معلق بودن و حالت فيزيكى ماشين هاست . بازيگران مى‌توانند يه راحتى ماشين خود را سفارشى كرده و در مسيرهاى پر پيچ وخم از دست ‌اندازها عبور كرده و يا به اشيا برخورد كنند. در اين بازى مثل بازى Revlot مسيرهاى سرپوشيده و باز زيادى همراه با بخش‌هاى مخفى و ميانبر و نقاط قدرت گيرى وجود دارد. در اين بازى بخش هاى فرعى مثل جاده هاى گلى ، پر آب يا مه ‌آلود كمتر ديده مى شود.

شركت Ess Ential Reality نيز كنترل كننده هاى P5 را در نمايشگاه به نمايش گذاشته بود. اين كنترل كننده ها يك نوع Power Glove هستند كه به نوان جايگزينى براى ماوس و يا جوى استيك محسوب مى شوند.
انتقال اطلاعات مبروط به حركات دست با استفاده از اين وسيله به صورت مستقيم انجام مى‌گيرد. P5 در حقيقت يك دستكش لغزنده كم وزن است كه تمام انگشتان دست را مى‌پوشاند. روى هر انگشت حسگرهايى وجود دارند كه اطلاعات را به دستگاه ميفرستند. در پشت دستكش هم دگمه‌هايى وجود دارند كه همانند صفحه كليد عمل مى‌كنند

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا