تکنولوژی

بررسی دوربین هواوی P20 Pro

موبایل هواوی P20 Pro تازه‌ترین پرچمدار شرکت چینی است که از نظر تکنولوژی‌های جدید به کار رفته  یکی از قابل بحث‌ترین محصولات است. این موبایل به خصوص به خاطر دوربین پیشرفته آن بسیار مورد توجه قرار گرفته است. سایت DXOMARK که از معتبرترین سایت‌های بررسی دوربین و لنز است حالا این موبایل را از نظر دوربین آن بررسی کرده است که در ادامه می‌خوانید. 

خلاصه  مشخصات 

اول – P20 Pro  از یک سنسور 1/1.78 اینچی بهره می‌برد که برای دوربین موبایل بسیار بزرگ است  تقریبا دو برابر اندازه سنسور سامسونگ گلکسی اس ۹ که اندازه سنسور آن 1/2.55 اینچی است. هرچند با دیافراگم f/1.8 لنز هواوی کمی کندتر از رقیب کره‌ای است .سنسور اصلی RGB این دوربین حدود ۲۰ درصد نور بیشتری نسبت سنسور کوچکتربه کار رفته در دوربین گوشی‌های رقیب را می‌تواند جذب کند. همچون پرچمدار قبلی هواوی در این دوربین نیز سنسور دوم مونوکرومی وجود دارد که به جذب فوتون‌های نوری بیشتر کمک می‌کند. 

دوم – سنسور اصلی دوربین از ساختار Quad Bayer بهره می‌برد که بر این اساس شمار مجموع پیکسل‌های آن را به ۴۰ مگاپیکسل می‌رساند. دیتای خروجی سنسور بر اساس واحدهای ۲ در ۲ پیکسلی محاسبه می‌شود بر این اساس  دوربین عکسهای ۱۰ مگاپیکسلی خروجی می‌دهد.

سوم – لنز این موبایل معادل ۸۰ میلی‌متر است که با داشتن لرزش‌گیر داخلی یک لنز تله محسوب می‌شود که  این میزان بیشتر از ماژول‌های 2X  به کار رفته در آیفون‌ها و سامسونگ‌های جدید است. ترکیب دوربین اصلی با سنسور دوم  ۲۰ مگاپیکسلی مونوکروم  در حالت 2X زوم تصویر بسیار قابل قبولی را ارایه می‌دهد.

سنسور مونوکروم این دوربین چند کار انجام می‌دهد. از ایجاد – شبیه سازی –  افکت Bokeh گرفته تا کاهش نویز و افزایش کیفیت عکس در هنگام زوم کردن و همچنین کاهش نویز در نور کم. 

شرح عکس : دوربین سه لنزی هواوی P20 Pro . لنز اصلی دوربین در مرکز قرار دارد، ماژول مونوکروم در سمت چپ و تله فوتو در سمت راست است. 


ویژگی‌های کلیدی دوربین 

– دوربین سه گانه

– دوربین اصلی:  ۴۰ مگاپیکسلی با اندازه سنسور 1/1.73 اینچی و ساختار Quad Bayer و دیافراگرم f/1.8  و فاصله کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری 

– دوربین دوم ۲۰ مگاپیکسلی با اندازه سنسور مونوکروم 1/2.78  اینچی . دیافراگم f/1.6 و فاصله کانونی معادل ۲۷ میلی‌متری . 

– دوربین تله ۸ مگاپیکسلی با سنسور RGB اندازه 1/4.4  اینچی و دیافراگم f/2.4 و فاصله کانونی معادل ۸۰ میلی‌متری. دارای لرزش‌گیر اپتیکال تصویر

– دیافراگم پیش‌فرض روی فاصله کانونی معادل ۵۵ میلی‌متر 

– PDAF ) Phase Detection Autofocous  ) در سنسور اصلی 

– ضبط ویدیو با کیفیت 4K

– تصویربرداری اسلوموشن با 960  فریم بر ثانیه با کیفیت 720p

– صفحه نمایش ۶.۱ اینچی با رزولوشن ۲۲۴۰ در ۱۰۸۰ پیکسل

– چیپست Kirin 970

خلاصه تست 

امتیاز به دست آمده از مجموع تست‌های DxOMark برای این موبایل ۱۰۹ است که یک رکورد جدید برای بررسی موبایل در این سایت به شمار می آید. تقریبا در اغلب تستها این گوشی توانسته رقبای نزدیک خودمثل iPhone x  یا گوگل پیکسل ۲ یا سامسونگ گلکسی اس ۹ را یا با اختلاف ۱۰ امتیاز  پشت سر بگذارد یا بسیار نزدیک باشد. در زمینه دوربین امتیاز این موبایل ۱۱۴ است. سنسور بزرگ در دوربین اصلی ترکیب با سنسور سیاه و سفید تصاویری فوق‌العاده‌ای در نور کم ایجاد می‌کند و همچنین دامنه داینامیک یا داینامیک رنج ( Dynamic range) آن نیز بسیار بالاست. لنز معادل ۸۰ میلی‌متری ترکیب با پردازشگرتصویری با رزولوشن بالای مونوکروم تصویرهای زوم عالی را از این دوربین استخراج می‌کند همچنین تصویرهای Bokeh  این دوربین نیز فوق‌العاده است. 

هرچند این دوربین برای عکاسی متمرکز شده اما دوربین آن در حالت ویدیو نیز هیچ تکان و لرزشی را نشان نمی‌دهد که این به خاطر لرزش‌گیر فوق‌العاده و فوکوس خودکار سریع آن است که در نور کم هم به خوبی کار میکند. با امتیاز ۹۸ گوشی هواوی رقیب خود گوشی گوگل پیکسل ۲ را در زمینه ویدیو کنار می‌زند 

نور روشن 

تصویر Huawei P20 Pro در موقعیت نوری روشن عالی است. ثبت تصویر بسیار خوب و داینامیک رنج آن یکی از بهترین‌‌های تست شده در میان دوربین‌های موبایل است به همین دلیل میتوان گفت این گوشی برای عکاسی در موقعیت‌های پرکنتراست ایده‌آل است.   

تصویر ضبط در این موقعیت نوری واضح و با نویز بسیار کم است البته در بخش های آبی رنگ مقداری گرین ( grain) دیده می‌شود.

سیستم فوکوس خودکار P20 Pro در همه موقعیت‌های نوری بسیار سریع انجام میشود و رندرینگ رنگها هم مناسب است هرچند در بعضی اوقات ریختگی در رنگ نارنجی یا صورتی به چشم می‌خورد. 

 در نور روشن دوربین P20 Pro کیفیت تصویری بسیار خوبی ارایه میدهد با رنگهای متناسب و جزییات واضح و همچنین نویز کم. 


نور کم و با فلاش

این دوربین با داشتن سنسور  ۱/۱.۷۳اینچی در دوربین اصلی یکی از بهترین تصاویر را در میان دوربین‌های موبایل ارایه می‌کند. کیفیت عکس  Huawei P20 Pro در مقایسه با رقبایش از گوگل و اپل در نور کم بهتر است. البته فوکوس خودکار، وایت‌بالانس خودکار و عملیات ثبت تصویر در نور کم کندتر می‌شود. رندرینگ رنگ در موقعیت نوری کم از رقبایش به مراتب بهتر است. 

استفاده از فلش دوربین در هنگام عکاسی اساسا توصیه نمی‌شود اما  Huawei P20 Pro بهترین فلش در بین دوربین‌های موبایل تست شده را داراست. هم از نظر نویز و هم از نظر میزان شدت نور برای کسانی که به عکاسی با فلش علاقه دارند این دوربین ایده آل است. ( برای دیدن تصاویر با کیفیت اصلی روی آن کلیک کنید)

Huawei P20 Pro


Apple iPhone X


Google Pixel 2


زوم و Bokeh

این موبایل دو تکنولوژی زوم دارد اولی یک لنز زوم اختصاصی با فاصله کانونی معادل ۸۰ میلی‌متر است . سنسور RGB در ترکیب با چیپ با رزولوشن بالای مونوکروم هم قابلیت زوم خیلی خوبی را در رنج‌های متوسط ( با فاصله کانونی معادل ۵۰ تا ۶۰ میلی‌متر ) ارایه میدهد. به همین جهت این دوربین از نظر زوم واقعا در جایگاه بالایی قرار میگیرد. 

Wide-angle


Mid-range zoom


Long-range zoom


شرح عکس: در هنگام زوم 4X دوربین هواوی  Huawei P20 Pro جزییات را به خوبی حفظ میکند. 


 

این دوربین همچنین نه فقط در در محیط‌های بیرونی بلکه در محیط‌های داخلی هم از زوم با کیفیتی برخوردار است. حتی در هنگام زوم 8x

Huawei P20 Pro – 1x shot


Crop from Huawei P20 Pro image


دوربین مونوکروم هواوی اما در هنگام عکاسی Bokeh ( تار شدن اطراف سوژه)  نتایج عالی ارایه میدهد . در هنگام عکاسی در این مدل به صورت پیش‌فرض پشت سر سوژه به شکل خوبی Blur یا تار می‌شود و طیف واضح به تارشدگی هم بسیار خوب ایجاد می‌شود. در کنار این دوربین هواوی موضوعات جلوی سوژه را هم تار می‌کند که از این جهت تصویر تولید شده شبیه به ایجاد Bokeh در دوربین‌های DSLR است. تصویر بوکه تولیدشده توسط هواوی با هیچ کدام از رقبایش قابل مقایسه نیست. تنها اگر شما اگر عکس گرفته شده با این دوربین را به صورت بزرگ شده ببینید برخی جزییات بوکه نرم‌‌آفزاری را در آن مشاهده می‌کنید.

در اینجا مقایسه‌ای کرده‌ایم بین بوکه تولید شده توسط آیفون 10  و هواوی P20 Pro آنچنانکه می‌بینید بوکه به دست آمده از هواوی بسیار دقیق است ( به حاشیه‌های اطراف دست نگاه کنید ) 

Apple iPhone X


Huawei P20 Pro


امتیازهای عکس هواوی

هواوی P20 Pro در مجموع ۱۱۴ امتیاز در بخش عکس به دست آورده که بالاترین امتیاز دوربین یک تلفن هوشمند است. در ادامه نگاهی می‌اندازیم به امتیاز جداگانه هر بخش 

ثبت تصویر ( Exposure ) و کنتراست ( امتیاز ۹۳ ) 

دوربین هواوی در زمینه ثبت تصویر بسیار خوب عمل می‌کند. ثبت سوژه حتی در نور کم هم به خوبی انجام می‌شود و رنج داینامیک آن هم از بسیاری از دوربین‌های رقیب بهتر است. این ثبت تصویر به خصوص در موقعیت‌های نوری با کنتراست بالا خود را به خوبی نشان می‌دهد. جزییات زیاد و روشنی در تصاویر آن به وضوح مشخص است. 

دوربین P20 Pro  به خصوص در موقعیت‌هایی که نور از پشت سوژه بتابد هم بسیار خوب عمل می‌کند و تصویر سوژه بسیار خوب صورت می‌گیرد ضمن اینکه جزییات پس زمینه روشن‌تر ( نسبت به سوژه) هم حفظ می‌شود. در مقایسه صورت گرفته با آیفون ۱۰ و گوگل پیکسل مشخص است که آیفون تصویر پس زمینه را بسیار روشن می‌کند در حالی که گوگل پیکس نسبتا عملکرد بهتری از آیفون دارد. 

در تصویر زیر استودیوی عکاسی با نور بسیار کم و با شدت روشنایی یک  Lux ( واحد روشنایی یک متر مربع ) که چیزی معادل نور یک شمع است این عکس را با دوربین P20 Pro گرفتیم که البته تصویر تا اندازه زیادی تاریک اما جزییات دیوار استودیو و رنگ‌ها به رغم این نور کم مشخص است. 

رنگ ( امتیاز۸۵ ) 

رندینگ رنگ در این گوشی در نور زیاد، محیط داخلی بسیار خوب است هرچند در نور کم این موضوع افت می‌کند اما همچنان قابل قبول است. سیستم وایت‌بالانس در تمام موقعیتهایی که تست کردیم به خوبی عمل کرد حتی وقتی لومینانس را تغییر دادیم. البته در نور کمی بعضی اوقات بعضی رنگها به اصطلاح undersaturated یا از شدت رنگ کمتری برخوردار می‌شدند. همچنین رنگ‌های نارنجی و صورتی گاهی اوقات در نور زیاد هم چنین اشکالی را نشان می‌دادند.

فوکوس خودکار ( امتیاز ۹۸ ) 

فوکوس خودکار پرچمدار هواوی Huawei P20 Pro بسیار خوب است و تقریبا در هر موقعیتی به سرعت ا نجام می‌گیرد و نسبت به همه دوربینهای تلفن‌های همراه بازار بهتر است. همچنان که در جدول زیر می‌بینید حتی در نور با شدت روشنایی 20 Lux نیز فوکوس سریع و میزان تاخیر کم است. 

تکسچر ( امتیاز ۷۲ ) و نویز ( امتیاز ۷۹ )‌

در  زمینه جزییات و نویز عملکرد موبایل هواوی خوب است و طبیعتا این به خاطر سنسور بزرگتر از حد معمول این موبایل است. این دوربین در حال حاضر بهترین دوربین از نظر ثبت جزییات ( تکسچر) و کاهش دادن نویز در بازار تلفن های هوشمند است. 

 حتی در عکاسی در هنگام شب نویز بسیار کمی در تصویر مشاهده می‌شود. 


فلاش ( امتیاز ۹۲ ) 

همانطور که قبلا هم گفتیم  عکاسی با فلاش این موبایل بهتر از سایر موبایل‌های رقیب است. البته در برخی تصاویر یک حاله نور رنگی دیده می‌شود و گاهی نیز قرمزی چشم به خوبی حذف نمی‌شود. 

زوم ( امتیاز ۷۳ ) بوکه ( ۷۰ )‌

بهترین موبایل از نظر زوم است جزییات زیادی از تصویر در هنگام زوم آن حفظ می‌شود . در زمینه بوکه هم همچنان که توضیح داده شد هواوی عملکرد بسیار بهتری نسبت به رقبایش دارد و به خصوص به تصویرهای مشابه گرفته شده با DSLR نزدیک شده است. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا