تکنولوژی

ارز دیجیتالی تلگرام

نام نویسنده: ندا لهردی

محبوب‌ترین نرم‌افزار پیام‌رسان این روزهای ما، قرار است قدم‌های بزرگی در راه رشد و ورود به عرصه‌های جدید بردارد. تلگرام که به خاطر امنیت بالا در فرآیند پیام‌رسانی در میان کاربران کشورهای در حال توسعه طرفداران زیادی دارد، منابع درآمدی خاصی نداشته و معمولا با سرمایه شخصی اداره شده است. حالا اما گویا تلگرام با تکیه بر محبوبیتی که در این سال‌ها به‌دست آورده است، برنامه‌های تازه‌ای برای درآمدزایی دارد. با توجه به اسناد و گزارشاتی که در این زمینه منتشر شده است، تلگرام برنامه‌ای جدی برای ارائه اولیه ارز مجازی یا ICO (مخفف عبارت Initial Coin Offering که اتفاقی شبیه به IPO یا ارائه اولیه سهام است) در راستای طرح شبکه باز تلگرام یا TON دارد. 

 یک ارز مجازی انحصاری و محبوب

بر اساس این گزارش‌ها، تلگرام برای فروش و ارائه خدمات ارز مجازی خودش تمایلی ندارد که از پلت‌فرم‌های مشابهی مانند اتریوم (Ethereum یک پلت‌فرم ارز مجازی متن‌باز و مبتنی بر بلاک‌چین که سه سال پیش از سوی یک جوان روسی ارائه شد) استفاده کند. در واقع تلگرام می‌خواهد پلت‌فرم خودش را برای رقابت با چنین پلت‌فرم‌های مشابه دیگر، میزبانی موج جدید خدمات تحت وب غیرمتمرکز و تجربه‌های جدیدی از اینترنت به کمک پدیده بلاک‌چین‌ها (پایگاه‌های داده که اطلاعات مربوط به هر کدام از تراکنش‌های آنلاین را ذخیره کرده و در یک دفتر کل ثبت می‌کنند تا در موارد لزوم منتقل کنند. این اطلاعات برای هر تراکنش به‌صورت منحصر به فرد ایجاد شده است و هرگز از بین نمی‌روند) ارائه کند. این شرکت تصمیم دارد در مجموع معادل ۲/ ۱ میلیارد دلار را در اولین ارائه ارز دیجیتالی خودش با نام «گرام» عرضه کند. این میزان با پیش فروش ۶۰۰ میلیون دلاری برای سرمایه‌گذاران سنتی و حلقه اول مدیران این شرکت، آغاز خواهد شد.

اولین مرحله در فاصله ماه‌های ژانویه تا فوریه با دعوت از شرکت‌کنندگان خاص انجام می‌شود و سپس این شرکت در ماه مارس عرضه عمومی ارز دیجیتالی خودش را آن هم بدون هیچ سقف مشخصی انجام می‌دهد. انتظار می‌رود در عرضه عمومی دست‌کم ۶۰۰ میلیون دلار برای خرید ارز دیجیتالی این پیام‌رسان محبوب هزینه شود تا به این ترتیب به راحتی رکورد ۲۵۷ میلیون دلاری ارز رقیب Filecoin را که به تازگی عرضه شده بود، پشت سر بگذارد.

صرف‌نظر از این اعداد و ارقام، عرضه ارز دیجیتالی تلگرام اتفاق بسیار مهمی است به خاطر محصولی که محبوبیت آن در میان کاربران و مصرف‌کنندگان بیشتر از هر محصول و پروژه مشابه دیگری است. هر چه باشد پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد که تعداد کاربران تلگرام در سال جدید میلادی از مرز ۲۰۰ میلیون کاربر فعال عبور خواهد کرد. در ماه اکتبر سال گذشته میلادی تلگرام ۱۸۰ میلیون کاربر فعال ماهانه داشت که هر روز ۷۰ میلیارد پیام رد و بدل می‌کردند. در نهایت آمارها نشان می‌دهند که دست‌کم ۵۰۰ هزار کاربر جدید هر روز از تلگرام استفاده می‌کنند. با این اوصاف انتظار می‌رود که این سرویس پیام‌رسان در اولین فصل سال ۲۰۱۸ حدود ۲۰۰ میلیون کاربران فعال در ماه داشته باشد؛ کاربرانی که می‌توانند نیروی مهمی برای رشد و نفوذ سریع ارز دیجیتالی این شرکت به حساب بیایند.

پلت‌فرم شبکه باز

پیام‌رسان محبوب تلگرام قرار است پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین خود را با نام «شبکه بازتلگرام» (Telegram Open Network)‌ یا TON به کمک منابع ممتاز راه‌اندازی کند که در واقع از نسخه به‌روز شده و بهبود یافته تکنولوژی بلاک‌چین بهره می‌برد. این پلت‌فرم که در واقع نسل سوم تکنولوژی بلاک‌چین است، امکاناتی را برای کاربران فراهم می‌کند تا انتقالات مالی را تحت تاثیر قرار داده و امکان اجرای تراکنش‌های مالی را در داخل اپلیکیشن ارائه کند. محصولی که به‌عنوان ارز مجازی از پلت‌فرم مبتنی بر بلاک‌چین جدید این شرکت یعنی TON ارائه می‌شود، همان گرام بوده و قرار است به‌صورت گسترده با چندین اپلیکیشن پیام‌رسان محبوب و پرطرفدار هم یکپارچه‌سازی شود. کیف پول‌های سبک ویژه‌ای هم برای این ارز ارائه می‌شوند که در واقع کاربران را از الزام دانلود بلا‌ک‌چین‌های پیچیده، متراکم و سنگین بی‌نیاز می‌کنند. شنیده می‌شود کیف پول دیجیتالی تلگرام هم از فصل چهارم سال جاری میلادی راه‌اندازی خواهد شد و تمام قابلیت‌های آن از ابتدای سال ۲۰۱۹ میلادی در دسترسی کامل کاربران این پیام‌رسان قرار خواهند گرفت. با این اوصاف پلت‌فرم بلاک‌چینی تلگرام بسیار قدرتمندتر و بهتر از راهکارهای فعلی ارزهای مجازی دیگر مانند بیت‌کوین واتریوم است.

به عبارت دیگر، این پلت‌فرم پرداخت‌های مجازی و آنلاین را تسهیل کرده و انتقال میکروتراکنش‌های میان ۱۸۰ میلیون کاربر خودش را سریع‌تر، ساده‌تر و البته امن‌تر از رقبای دیگرش امکان‌پذیر می‌کند. بررسی‌های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که در هر ثانیه ۷ تراکنش برای بیت‌کوین و ۱۵ تراکنش برای اتریوم انجام می‌شود. پیش‌بینی می‌شود که پلت‌فرم TON امکان انجام تراکنش‌های مجازی با سرعت بیش از این‌ها را برای ارز مجازی تلگرام یعنی گرام فراهم بیاورد. «نیکولای دوروف» یکی از موسسان تلگرام معتقد است که پلت‌فرم TON به کمک ساختار چندین بلاک‌چینی خودش امکان انجام سریع و امن‌تر تراکنش‌ها را ایجاد می‌کند. او می‌گوید در بستر این پلت‌فرم امکان انجام چندمیلیون تراکنش در هر ثانیه وجود دارد تا به این ترتیب بتواند پاسخگوی نیاز میلیون‌ها کاربر رو به افزایش تلگرام باشد.

در حقیقت گزارش‌های منتشر شده نشان می‌دهند که تلگرام تصمیم دارد بلاک‌هایی را برای تمرکززدایی از اینترنت توسعه بدهد. این کار در نهایت به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز (که با نام DAapps شناخته می‌شوند)، قراردادهای هوشمند، وب‌سایت‌های غیرقابل فیلتر و … قدرت بیشتری می‌دهد. به این ترتیب پلت‌فرم TON ستون فقراتی مستحکم برای ارائه انواع جدید سرویس‌های اینترنتی خواهد بود و همچنین به شبکه‌های اجتماعی و اپلیکیشن‌های پیام‌رسان فعلی هم امکان پیوستن به این پلت‌فرم را هم می‌دهد. در واقع مدیران تلگرام می‌خواهند یک محیط کاربری غیرقابل نفوذ و غیرقابل فیلتر را با تکیه بر ارز دیجیتالی منحصر به همین شبکه تولید کنند. این اسناد و گزارش‌ها نشان می‌دهند که محیط TON شامل یک سرویس توزیع ذخیره‌سازی، یک سرویس پروکسی، اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز، قراردادهای هوشمند و یک مرکز تبادل تبلیغات اینترنتی غیرمتمرکز و یک بازار عرضه کالاهای فیزیکی و دیجیتالی خواهد بود.در حالی که پیام‌رسان تلگرام که از سوی پاول دوروف روسی راه‌اندازی شده، می‌خواهد از ارز مجازی خودش بهره ببرد، گویا یک پیام‌رسان رقیب دیگر هم چنین تصمیمی گرفته است. به این ترتیب پیام‌رسان Kik هم به تازگی اعلام کرده است که می‌خواهد ارز مجازی مبتنی بر بلاک‌چین خود را با نام KIN عرضه کند. با این همه به نظر می‌رسد که باید منتظر اوج‌گیری مجدد تلگرام و تعریف جدید آن از موفقیت در بازار پیام‌رسان‌ها به کمک تکنولوژی‌های جدید باشیم.

 

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا