تک‌شاخ

تک شاخ پنجم : حسن کیائیان بنیانگذار نشر چشمه | میراثی برای فرزندانم

تلاقی فرهنگی زیر پل کریمخان

حسن کیائیان مرد اول نشر چشمه است یکی از مشهورترین انتشارات و کتابفروشی‌های تهران که فضای دنج آن در محدوه پل کریمخان به خوبی برای بسیاری از اهل کتاب و به خصوص علاقه‌مندان ادبیات شناخته شده است.

نشر چشمه فقط یک کتابفروشی نیست یک تلاقی فرهنگی است که بخش قابل توجهی از بضاعت ادبی و فرهنگی ایران به نوعی با آن در ارتباط بوده است.

در پنجمین برنامه تک شاخ شهرام شریف در گفت و گو با حسن کیائیان از او درباره چگونگی پایه‌گذاری این انتشارات، مسیر پر پیچ خم نشر کتاب و مواجهه با مشکلاتی چون ممیزی روی متون شاهکار ادبی جهان و میراثی که برای پسرانش به جای گذاشته می‌پرسد.

حسن کیائیان اهل بابل است و قبل از آمدن به تهران و راه‌اندازی نشر چشمه در یک کتابفروشی این شهر مشغول به کار بود. او به تهران آمد و کتابفروشی و انتشاراتی را به راه‌انداخت که تا به امروز نقش مهمی در فضای فرهنگی و ادبی ایران ایفا کرده است. محل کتابفروشی او برای چندین دهه محل رفت و آمد بزرگترین و مشهورترین نویسندگان و مترجمان ایرانی بوده است.

در این گفت و گو حسن کیائیان هم به تاریخچه این انتشاراتی و نشر کتاب ایران در سالهای اوایل انقلاب اشاره می‌کند و هم تصویری از فضای انتشار کتاب در آن سالها ارایه می‌هد. او همچنین ماجرای لغو یا تعلیق موقت امتیاز نشر چشمه در اوایل دهه 90 را توضیح می‌دهد ماجرایی که شوک بزرگی به فضای فرهنگی آن دوران وارد کرد.

نشر چشمه امروز شش فروشگاه دارد و کیائیان توضیح میدهد مدلی مشابه جعفری (‌بنیانگذار انتشارات امیر کبیر ) را مد نظر داشته است.

به گفته کیائیان توسعه نشر چشمه ایده فرزندانش است. او می‌گوید کار کتاب کار بسیار سختی است و امروز برخی تیراژ کتابها به 200 و 300 نسخه رسیده است و بهره مادی نه برای ناشر و نه برای صاحب اثر به دست نمی‌آید و این با توجه به وقت و زمانی که مولف برای خلق آن صرف کرده عملا نفعی به دست نمی‌آید.

نشر چشمه امروز به شکل خانوادگی اداره می‌شود و تمام خانواده اکنون درگیر کتاب هستند.

این برنامه را بشنوید

حسن کیائیان : در دهه ۶۰ کتاب‌های ذبیح‌الله منصوری تاثیر قابل توجهی در آشنایی جوانان با کتاب‌خوانی داشتند
حسن کیائیان : در دهه‌های ۶۰ و ۷۰ کتاب‌های ذبیح‌الله منصوری تاثیر قابل توجهی در آشنایی جوانان با کتاب و کتاب‌خوانی داشتند

برنامه تک شاخ

برنامه تک شاخ یک برنامه مستقل است که توسط آی تی ایران و آپارات تولید و  هر دو هفته یکبار  از طریق آی تی ایران و آپارات پخش می‌شود. هدف این برنامه گفت و گو با کارآفرینان، مدیران، هنرمندان و اشخاصی است که هرکدام با شرکت،‌محصول یا آثارشان چیزی را در اطراف ما تغییر داده‌اند.

برای دنبال کردن برنامه تک شاخ و آگاه شدن از گفت وگوهای جدید  می‌توانید مستقلا شبکه‌های اجتماعی این برنامه را دنبال کنید. در توییتر، تلگرام و اینستاگرام تک شاخ حاشیه‌ها و جزییات بیشتری از برنامه‌ها و میهمانان آنها را می‌توانید دنبال کنید.

نوشته های مشابه

‫2 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا