تکنولوژی

به بهانه نخستين جشنواره وبلاگ نويسى

نام نویسنده: نساء نژاد زارع

خبرگزارى سينا – چقدر خوبه وقتى دلت گرفته و کلى حرف نگفته دارى، ديوارى پيدا بشه که از پشت اون ،بدون اينکه ديده بشى ، بتونى با هزار آدم مثل خودت حرف بزنى و درد دل کنى، يک ديوار مجازى …”

حدود 3 سال از عمر پديده وبلاگ نويسى در کشور مى گذرد و اين در حالى است که طى اين مدت کوتاه ،يک خانواده بزرگ وبلاگ نويسى 65 هزار نفرى و جامعه اى با بيش از 3 ميليون نفر مخاطب شکل گرفته است .

حدود 3 سال از عمر پديده وبلاگ نويسى در کشور مى گرد و اين در حالى است که طى اين مدت کوتاه ،يک خانواده بزرگ وبلاگ نويسى 65 هزار نفرى و جامعه اى با بيش از 3 ميليون نفر مخاطب شکل گرفته است .

حال مى توانيم هر تعريفى از وبلاگ ارايه کنيم و يا با هر رويکردى به پديده وبلاگ بنگريم ،چنانچه دکتر يونس شکر خواه وبلاگ را جديدترين روزنامه نگارى سايبر مى خواند و يا مهندس نصر الله جهانگرد وبلاگ را صورت ديجيتالى هويت شهروندى توصيف مى کند.

جوانان ويلاگ نويس وبلاگ را آينه آمال و ويترين انديشه ها يشان مى دانند و مکانى امن که هر چه دل تنگشان مى خواهد بگويند!

امير رضا قويدل صاحب وبلاگ “روز گارى که سپرى مى شود”،به خبرنگار سينا در رابطه با وبلاگ نويسى مى گويد: اولين بار با ديدن وبلاگ “سلمان” و “درخشان” به وبلاگ نويسى علاقمند شدم .وبلاگ نويسى از نظر من همانند دفتر چه خاطراتى است که تعاملى دو طرفه در آن جارى است.

در گوشه کنارهاى جشنواره “جوانان و وبلاگ ها” با دخترى 26 ساله آشنا مى شوم که 3 سال است در وبلاگش با نام پينک فلويد مطلب مى نويسد. وى از جمله 12 نفر اول وبلاگ نويسان جوان کشور است که کار خود را از سال 80 آغاز کرده است. او درباره يک وبلاگ نويس خوب به ما مى گويد: وبلاگ نويس خوب کسى است که تمام آنچه را که مى خواهد مى نويسد.

از او مى پرسم، جوانان چگونه مى توانند وبلاگ نويسى را آغاز کنند؟ و و جواب مى دهد: وبلاگ نويسى بسيار آسان است؛ کافى است به کتاب راهنماى وبلاگ نويسى حسين درخشان مراجعه کنيد تا بينيد شما هم مى توانيد يک وبلاگ نويس خوب باشيد.

محمدعلى ابطحى معاون پارلمانى رييس جمهور نيز که خود 6 ماه پيش با وب نويسى به جمع وبلاگ نويسان آمده است ، به خبرنگار ما مى گويد: بهترين راه شناخت جوانان ،خواندن وبلاگ هاى آنان است و از اين طريق مى توان به خوبى روحيات جوانان را بشناسيد.

وى آينده وبلاگ نويسى در ايران را روبه رشد و بهتر از گذشته مى داند و مى گويد: اين درست است که در وبلاگ هايمان مى توانيم هر چه مى خواهيم بنويسيم اما هميشه بايد اين را به خاطر داشت که ميان اى ـ ميل و وبلاگ فرق بسيارى است زيرا که وبلاگ يک جامعه عمومى است و ما در يک جامعه عمومى نمى توانيم همه چيز را بگوييم!

کنجکاوى در مورد يک معاون رييس جمهورى با لباس روحانى که مدام با موبايل در جاهاى مختلف ديده مى شود که عکس مى گيرد و با به روز شدن وبلاگش بيان جديدى از مسايل سياسى را ارايه مى دهد ، براى خوانندگان وبلاگ تجربه تازه اى است.

او همچنين در ادامه گفتگو با خبرنگار سينا خاطر نشان مى کند: جامعه ما جوان است و بهترين روش براى درک چنين جامعه اى خواندن وبلاگ هاى مختلف است.

او معتقد است اين مساله براى تصميم گيرى مسوولان بسيار اهميت دارد چونه گاهى تصميمات گرفته شده با جريان فکرى جوانان مغاير است به همين دليل وبلاگ خوانى را جزيى از کارهاى روزانه خودم مى دانم تا با خواست هاى نسل جوان بيشتر و بهتر آشنا شوم.

به سراغ رضا پارسا ، دبير جشنواره “جوانان ، وبلاگ ها و جامعه اطلاعلاتى ” مى رويم که پس از پاسخگويى به پرسشهاى متعدد خبرنگاران ، مجالى براى نشستن پيدا کرده است.

از او مى پرسم ، آينده وبلاگ نويسى در ايران را چگونه مى بيند و او جواب مى دهد: آينده وبلاگ نويسى در ايران روبه رشد است؛ از هر صد نفر 4 نفر On line هستند و با وجود برنامه طرح و توسعه IT در کشور تعداد کاربران افزايش يافته و هر روز بر جمعيت آنها اضافه مى شود.

دبير صنف شبکه هاى اينترنتى در پاسخ به اين سوال که يک وبلاگ نويس خوب چه ويژگى هايى دارد ، مى گويد: اين واقعا” سوال سختى است اما شايد بتوان گفت وبلاگى که به موقع و با توجه به شرايط و نياز جامعه نوشته مى شود، بهترين وبلاگ و نويسنده آن هم بهترين وبلاگ نويس است.

بسيارى بر اين باورند که برگزارى جشنواره وبلاگ نويسى، بهترين فرصت براى ايجاد فرصتى براى رويارويى مخاطبان با سايتهاست چنانچه برگزارى اين جشنواره از نظر اعضاى تيم “پرشين بلاگ” يک اتفاق بزرگ اينترنتى محسوب مى شود.

به هر حال موج وبلاگ نويسى دامن سازمان ملى جوانان را هم گرفته است و مسوولين قول هاى متعددى به کاربران ايرانى جهت ارايه کمک و خدمات رسانى داده اند؛ اما اين که اين موج تا کجا و چگونه پيش خواهد رفت ،معلوم نيست.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا