ایرانتکنولوژی

چه چیزی قرار است گران تمام شود؟ بررسی کمپین تبلیغاتی پر رمز و راز

بیلبورد «برات گرون تموم می‌شه» این روزها در سطح شهر زیاد به چشم می‌خورد. اهالی تبلیغات در این چند روز گمانه‌زنی‌های متفاوتی درباره پیام پشت این کمپین‌ تیزینگ  (Teasing Campaign)داشته‌اند. معمولا این نوع کمپین‌ها با ارائه پیام‌های مبهم و تحریک‌آمیز، سعی می‌کنند حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزند تا به دنبال کشف پشت پرده‌ پیام باشند. در این مقاله به بررسی این تیزینگ تبلیغاتی و پشت پرده پیام «برات گرون تموم می‌شه» خواهیم پرداخت.

استفاده از رنگ بنفش؛ نماد رمزآلودگی و قدرت

رنگ بنفش، یکی از رنگ‌هایی است که در تبلیغات به‌ندرت استفاده می‌شود، اما هرگاه استفاده می‌شود، پیام‌های خاصی را به همراه دارد. بنفش اغلب به عنوان نماد قدرت، لوکس بودن و رمزآلود بودن شناخته می‌شود. انتخاب این رنگ برای یک کمپین تبلیغاتی می‌تواند به معنای آن باشد که برند پشت این کمپین قصد دارد خود را به‌عنوان یک بازیگر قوی و تأثیرگذار معرفی کند. همچنین، این رنگ می‌تواند تداعی‌گر یک محصول یا خدمتی باشد که نسبت به رقبا از مزیت‌های ویژه‌ای برخوردار است. 

«برات گرون تموم می‌شه»؛ صریح و هشداردهنده

این پیام بسیار صریح، ساده و در عین حال هشداردهنده توجه مخاطب را به خود جلب کند. پیام‌هایی از این دست با تحریک حس فوریت و احتمال وقوع یک ضرر، سعی در ایجاد واکنش در مخاطب دارند. به‌نظر می‌رسد این پیام به نوعی از عدم توجه به یک موضوع مهم و هزینه‌های احتمالی ناشی از آن اشاره دارد. اما نکته قابل‌توجه این است که هنوز مشخص نیست این هشدار دقیقاً به کدام حوزه یا خدمت اشاره دارد.

انتخاب فونت مینیمال با هدف تمرکز بر پیام اصلی

فونت این بیلبورد کاملاً ساده و بدون هیچ‌گونه پیچیدگی طراحی شده است. هیچ المان بصری در این بیلبورد نمی‌بینید. این نوع طراحی مینیمال نشان از تلاش برای جلب توجه مستقیم به پیام اصلی دارد. در کمپین‌های تیزینگ، سادگی و عدم وجود المان‌های اضافی معمولاً استراتژی خوبی برای افزایش تمرکز روی پیام کلیدی است. در اینجا، مخاطب بلافاصله به پیام «برات گرون تموم می‌شه!» توجه می‌کند، بی‌آنکه حواسش توسط عناصر بصری دیگر پرت شود.

قلاب‌های تبلیغاتی (Hooks) و تحریک حس کنجکاوی

یکی از تکنیک‌های مؤثر در بازاریابی محتوا، استفاده از قلاب‌های تحریک‌کننده‌ کنجکاوی است. این قلاب‌ها سؤالاتی را در ذهن مخاطب ایجاد می‌کنند و او را ترغیب به پیگیری ادامه‌ ماجرا می‌کنند. پیام «برات گرون تموم می‌شه!» دقیقاً از همین تکنیک استفاده می‌کند. این جمله به‌گونه‌ای طراحی شده که در ابتدا مبهم به نظر می‌رسد و مخاطب نمی‌داند دقیقاً چه چیزی قرار است گران تمام شود. در عین حال حس کنجکاوی او برانگیخته می‌شود تا بیشتر در این باره بداند.

تحلیل احتمالی استراتژی پشت کمپین

این پیام می‌تواند تفاسیر مختلفی داشته باشد و همین موضوع بخشی از موفقیت آن است. در ادامه به چند احتمال می‌پردازیم که ممکن است این کمپین به آن‌ها اشاره داشته باشد:

هزینه‌های مالی: شاید کپی «گرون تموم می‌شه» به نوعی به هزینه‌های مالی اشاره دارد. هر نوع بی‌توجهی به یک موضوع مهم، مثلاً خرید یک محصول با قیمت بالاتر یا انتخاب یک سرویس گران‌تر، می‌تواند در نهایت برای مصرف‌کننده به قیمت بالاتری تمام شود. در این صورت، کمپین می‌تواند متعلق به برندی باشد که در حوزه قیمت‌گذاری با رقبای خود رقابت جدی دارد و ادعا می‌کند محصولات یا خدمات او قیمت‌های مناسب‌تری دارند.  

هزینه‌های زمانی: احتمال دارد کمپین به مسئله زمان اشاره داشته باشد. برند ممکن است بخواهد به مخاطب بفهماند که عدم استفاده از محصولات یا خدمات آن‌ها می‌تواند موجب هدررفت زمان شود. در بسیاری از کمپین‌های موفق، ارائه‌دهندگان خدمات سریع و راحت سعی می‌کنند مزیت زمانی خود را برجسته کنند.

هزینه‌های ناشی از نادیده گرفتن یک مسئله مهم: شاید این پیام به نوعی هشدار درباره یک مشکل جدی باشد که اگر به آن توجه نشود، هزینه‌های سنگینی به همراه خواهد داشت. این کمپین می‌تواند مربوط به یک برند حوزه سلامت باشد که به مخاطب هشدار می‌دهد در صورت عدم داشتن بیمه خدمات درمانی یا استفاده از خدمات پزشکی برند، ممکن است با هزینه‌های سنگینی مواجه شود.

برندهای احتمالی پشت این کمپین تیزینگ کدام‌اند؟

با توجه به نکات ذکر شده چند برند مطرح به ذهن می‌آیند که ممکن است پشت این کمپین باشند:

رایتل: رنگ بنفش به‌طور معمول با برند رایتل در تبلیغات مرتبط است. این کمپین شاید به‌نوعی اشاره به هزینه‌های بالای استفاده از خدمات سایر اپراتورها و مزایای استفاده از خدمات این برند داشته باشد.

میاره: مجموعه میاره در یک سال اخیر بیشتر بین مردم شناخته شده است. بعید نیست «میاره» در تلاش برای رقابت با رقیبان قدرتمند خود این کمپین تیزینگ را راه‌اندازی کرده باشد و قصد داشته باشد روی قیمت مناسب خدمات خود مانور دهد.

یک برند بیمه‌ای: بیمه‌های اتومبیل یا سایر انواع بیمه‌ها ممکن است از این پیام برای هشدار به مخاطبان استفاده کنند که عدم بیمه‌کردن دارایی‌های خود می‌تواند برایشان گران تمام شود.

 یک شرکت سرویس ارائه اینترنت: این کمپین می‌تواند به یک استارتاپ یا شرکت فناوری اشاره داشته باشد که خدمات جدید و مقرون‌به‌صرفه‌ای ارائه می‌دهد. مثلاً یک سرویس‌دهنده‌ اینترنت یا یک پلتفرم خرید آنلاین که به مخاطب هشدار می‌دهد استفاده نکردن از خدمات آن‌ها ممکن است به پرداخت هزینه‌های بالاتر منجر شود.

آیا برند پشت “برات گرون تموم می‌شه!” موفق خواهد بود؟

این کمپین تیزینگ تا اینجای کار با موفقیت توانسته حس کنجکاوی مخاطب را برانگیزد. حال، انتظاری که از ادامه این کمپین می‌رود این است که برند پشت آن به‌زودی پرده از راز این پیام بردارد و به مخاطبان خود راه‌حلی ارائه دهد که گران تموم نشود! معمولاً در این نقطه، شرکت‌ها به معرفی محصول یا خدمتی می‌پردازند که دقیقاً با مسئله‌ای که در تیزینگ مطرح شده، مقابله می‌کند. هنوز برند پشت این کمپین مشخص نیست و  برای تحلیل دقیق موفقیت یا عدم موفقیت این برند باید تا اجرای فاز opening آن منتظر ماند. پس از اجرای فاز بعدی کمپین، می‌توان موفقیت این کمپین را سنجید. 

با این وجود استفاده از رنگ بنفش، پیام کوتاه و هشداردهنده و طراحی مینیمال، همگی نشان از برنامه‌ریزی حساب‌شده‌ای دارند که در نهایت می‌تواند به معرفی یک خدمت یا محصول مهم منجر شود. 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا