گوناگون

معرفی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

فرودگاه بین‌المللی مشهد یکی از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران است که در شمال شرق ایران قرار دارد. این فرودگاه شامل 3 ترمینال بوده و خدمات رفاهی متنوعی را در خود جای داده است. اگر قصد سفر هوایی به مشهد را دارید، این مطلب را بخوانید تا از آدرس فرودگاه و امکانات آن مطلع شوید.

معرفی فرودگاه بین المللی مشهد

فرودگاه بین‌المللی مشهد که با نام فرودگاه هاشمی‌نژاد هم شناخته می‌شود، در ضلع جنوب شرقی این شهر، در میدان پانزده خرداد واقع شده است. این فرودگاه در سال ۱۳۳۰ خورشیدی افتتاح شد و اولین مسیر خود را بلیط هواپیما تهران مشهد آغاز کرد. این فرودگاه ضمن مسافربری، در زمینه پروازهای آموزشی و نظامی نیز فعالیت داشته است.

با ورود هواپیماهای جدید، فرودگاه مشهد شکل‌وشمایل جدیدتری پیدا کرد. اضافه‌شدن امکاناتی نظیر پارکینگ، برج مراقبت و ترمینال‌های جدید به این فرودگاه اسباب توسعه بیشتر آن را فراهم کرد. نام فرودگاه بین‌المللی مشهد بعد از انقلاب به فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد تغییر پیدا کرد. طبق آخرین اطلاعات فرودگاه مشهد هاشمی نژاد مساحتی بالغ بر ۵۴۰ هکتار دارد. این فرودگاه‌ در‌حال‌حاضر میزبان ۱۳ شرکت هواپیمایی داخلی و ۱۶شرکت هواپیمایی خارجی است و سالانه۸  میلیون مسافر داخلی و خارجی را به مقاصد مختلف جابه‌جا می‌کند.

پروازهای خروجی و ورودی از فرودگاه مشهد

فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد از نظر تعداد پروازهای ورودی و خروجی روزانه، مقام نخست را از آن خود کرده است. این فرودگاه تقریبا به تمام فرودگاه‌های داخلی کشور پرواز دارد. در ادامه فهرستی کامل از مقصد پروازهای این فرودگاه را با شما به اشتراک می‌گذاریم:

پروازهای ورودی داخلی پروازهای خروجی داخلی پروازهای ورودی خارجی پروازهای خروجی خارجی
تهران عسلویه کابل نجف
آبادان بندرعباس بغداد کویت
یزد بوشهر کویت کابل
شیراز رامسر نجف بغداد
زابل اصفهان مدینه مدینه
بیرجند کرمان شارجه شارجه
کرمانشاه کرمانشاه دبی دبی
بوشهر کیش استانبول استانبول
عسلویه رشت مزارشریف بیروت
ارومیه ارومیه بیروت جده
تبریز زابل بصره مزارشریف
رشت ساری دوحه
کیش شیراز
بندرعباس تبریز
قشم کیش
ساری بیرجند
رامسر قشم
اهواز تهران
اصفهان آبادان
ماهشهر اهواز
لارستان زاهدان
چابهار چابهار
یزد لارستان
دزفول زنجان
ماهشهر
یزد
خرم‌آباد
دزفول

پایانه های فرودگاه مشهد

فرودگاه بین‌المللی مشهد دارای 3 ترمینال با امکانات و خدمات متنوع است. یکی از این ترمینال‌ها به پروازهای داخلی شامل بلیط هواپیما مشهد تهران و دیگر مسیرهای داخلی است. دو ترمینال دیگر نیز به پروازهای خارجی اختصاص دارد. در ادامه می‌توانید جزئیات مرتبط با هر ترمینال را مشاهده کنید:

  • ترمینال شماره ۱: مخصوص پروازهای داخلی؛ دارای غرفه‌های نوشیدنی و تنقلات، آرایشگاه، دفتر رزرو هتل، فست‌فود، سوپرمارکت، کتاب‌فروشی، دفتر امانات بار، غرفه بسته‌بندی بار و فروشگاه پوشاک، کفش و کیف
  • ترمینال شماره ۲: مخصوص پروازهای خارجی؛ دارای فروشگاه مواد غذایی، فری‌شاپ، غرفه صنایع دستی، فست‌فود، خدمات ماساژ، سوغات، فروشگاه اسباب‌بازی و زیورآلات
  • ترمینال شماره ۳: مخصوص پروازهای خارجی؛ دارای سوپرمارکت، کلینیک سلامت پوست و مو، دفتر رزرو هتل، گل‌فروشی

داخل فرودگاه مشهد چه ایرلاین‌هایی فعالیت دارند؟

داخل فرودگاه مشهد چه ایرلاین‌هایی فعالیت دارند؟
داخل فرودگاه مشهد چه ایرلاین‌هایی فعالیت دارند؟

فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد از پیشرفته‌ترین و مجهزترین فرودگاه‌های کشور است که قابلیت فرود هر نوع هواپیمایی را دارد. این فرودگاه در آغاز فعالیت خود تنها میزبان یک شرکت هوایی بود؛ اما بعد از توسعه‌های فراوان شرایط برای ورود مجموعه‌ای متنوع از ایرلاین‌های هوایی ایرانی و خارجی مهیا شد. در ادامه، به لیست بلندبالای شرکت‌های هواپیمایی فعال در فرودگاه بین‌المللی مشهد دسترسی خواهید داشت:

  • آتا
  • آسمان
  • ایرتور
  • ایران ایر
  • پویا
  • تابان
  • زاگرس
  • قشم
  • کاسپین
  • کیش
  • ماهان
  • معراج
  • ساها
  • سپهران
  • وارش
  • کویت
  • کام ایر
  • قطر
  • فلای دبی
  • سان اکسپرس
  • ترکیه
  • عمان
  • العراقی
  • جزیره
  • العربیه

امکانات رفاهی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

در فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد مشهد امکانات و خدمات متنوعی در اختیار مسافران قرار داده می‌شود. در ادامه همراه ما باشید تا مروری بر مهم‌ترین خدمات و امکانات این فرودگاه داشته باشیم.

۱.      خدمات سی آی پی

فرودگاه مشهد خدمات cip هم دارد که به عنوان سالن تشریفات اختصاصی این مجموعه شناخته می‌شود. در این سالن خدمات بسیار ویژه و خاصی در اختیار مهمانان و مسافران مهم خارجی و ایرانی قرار می‌گیرد. سالن تشریفات اختصاصی در کنار ترمینال اصلی فرودگاه قرار دارد و موارد زیر از جمله امکانات قابل‌قبول آن به حساب می‌آید:

  • دریافت کارت پرواز
  • تحویل و دریافت چمدان
  • پذیرایی در لانژ اختصاصی
  • میزبانی از همراهان هر مسافر
  • ترانسپورت تا پای پرواز

۲.      پارکینگ

هر ترمینال در فرودگاه مشهد پارکینگ اختصاصی خود را دارد. پارکینگ ترمینال 1 از ظرفیت 2000 خودرو، پارکینگ ترمینال 2 از ظرفیت 500 خودرو و پارکینگ ترمینال 3 از ظرفیت 2000 خودرو برخوردار است. در قسمت ورودی ترمینال 1 هم پارکینگی طبقاتی با ظرفیت 400 خودرو آماده خدمت‌رسانی به مسافران خواهد بود.

۳.      اجاره خودرو بدون راننده

فرودگاه بین‌المللی هاشمی‌نژاد این امکان را در اختیار تمام مسافران قرار می‌دهد تا با اجاره خودرو روزهای بهتری را در شهر مشهد سپری کنند. دفاتر اجاره خودرو در محوطه بیرونی ترمینال شماره 1 قرار دارند.

۴.      آرایشگاه

یکی از امکانات ایده‌آل فروشگاه مشهد ارائه خدمات مرتبط با آرایش و پیراسته‌کردن ظاهر افراد است. برای مدیران و کارفرمایانی که پیوسته در سفرهای کاری به سر می‌برند و وقتی برای انجام این امور ندارند، وجود آرایشگاه در فرودگاه یک موهبت بزرگ قلمداد می‌شود.

۵.      بخش اشیای گمشده

در فرودگاه بین‌المللی مشهد محل تحویل لوازم گمشده در هر سالن متفاوت است. در صورتی که لوازم متعلق به مسافران در سالن عمومی پیدا شود، پلیس مسئول رسیدگی به آن خواهد بود. با پیداشدن اشیای گمشده در سالن ترانزیت هم اداره سپاه و در نهایت دفتر امانات وارد میدان می‌شوند.

۶.      رستوران

رستوران‌های متعدد فرودگاه بهترین جایگزین برای غذای هواپیما خواهند بود. اگر معده‌تان سازگاری خوبی با غذاهای فرآوری‌شده هواپیما ندارد، بهتر است قبل از سفر وعده غذایی‌تان را در رستوران‌های باکیفیت این فرودگاه میل کنید.

۷.      خدمات حمل و نقل عمومی

تاکسی‌ها و اتوبوس‌های موجود در فرودگاه بین‌المللی مشهد در ۲۴ ساعت شبانه‌روز آماده خدمت‌رسانی به مسافران هستند. این فرودگاه مجهز به خط مترو است که روشی آسان‌تر و سریع‌تر برای جابه‌جایی مسافران خواهد بود.

۸.      سایر امکانات رفاهی

مسلما خدمات و امکانات رفاهی فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد به مواردی که در بالا گفتیم محدود نمی‌شود؛ این فرودگاه امکانات متنوع دیگری مانند اتاق سیگار، غرفه‌های خوراکی، خدمات بانکی، خدمات اورژانس، خدمات باربری و فروشگاه‌های بی‌شمار دارد که لذت حضور مسافران در این مجموعه را دوچندان می‌کند.

امکانات رفاهی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد
امکانات رفاهی فرودگاه هاشمی نژاد مشهد

شماره تلفن و سایت فرودگاه مشهد

بهترین راه برای دستیابی به جزئیات اطلاعات پرواز فرودگاه مشهد مراجعه به سایت این مجموعه است. فرودگاه مشهد تلفن‌های متعددی هم دارد که هرکدام آن‌ها به پاسخ‌دهی بخشی از سوالات مردم اختصاص پیدا کرده است. در ادامه سایت این مجموعه را به همراه شماره تلفن‌های مهم آن در اختیارتان می‌گذاریم:

  • سایت فرودگاه مشهد: mashhad.airport.ir
  • شماره تماس اطلاعات پرواز: ۰۵۱۳۳۴۰۰۰۲۰-۱۹۹

مسیر دسترسی و آدرس فرودگاه مشهد

فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد در میدان پانزده خرداد و در انتهای بلوار جمهوری اسلامی قرار دارد. فاصله فرودگاه مشهد تا حرم امام رضا حدود 8 کیلومتر است. برای دسترسی به فرودگاه از مرکز شهر، راه‌های متنوعی نظیر تاکسی، اتوبوس، مترو یا خودرو شخصی وجود دارد.

استفاده از تاکسی در عین راحتی برایتان کمی گران تمام می‌شود. در مقابل، اتوبوس و مترو روش‌های به‌صرفه‌تری برای دسترسی به فرودگاه هستند. فرودگاه بین‌المللی مشهد در سال 1395 با متصل‌شدن به خط ۱ مترو این شهر اسباب جابه‌جایی راحت مسافران را از مرکز شهر به فرودگاه و بالعکس فراهم کرد.

خط 1 مترو مشهد در ایستگاه غدیر، اتوبوس‌های ویژه فرودگاه و اتوبوس خط ۷۷ در میدان بیت‌المقدس شما را در کوتاه‌ترین زمان ممکن به فرودگاه می‌رسانند. برای استفاده از خودرو شخصی هم که بهترین راهنمای شما گوگل‌مپ خواهد بود.

جاذبه های توریستی اطراف فرودگاه هاشمی نژاد

اگر مدت زمان سفرتان به مشهد محدود است و روزهای زیادی در اختیار ندارید و یا به قصد کار و ماموریت به این شهر سفر کرده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم از ساعات باقی‌مانده تا زمان پرواز خود استفاده کرده و حداقل از یکی از جاهای دیدنی اطراف فرودگاه دیدن کنید. شما می‌توانید به تماشای خانه پیشه‌وران، محله چارباغ، آرامگاه خواجه اباصلت، باغ خونی، حمام شاه یا بازار رضا برویدن و ساعاتی لذتبخش برای خود بسازید.

سفر هوایی ارزان به مشهد با بلیط هواپیما تریپ

همان‌طور که با مطالعۀ این مطلب متوجه شدیم، فرودگاه شهید هاشمی‌نژاد مشهد از مهم‌ترین فرودگاه‌های ایران است که مقصد و مبدا بسیاری از مسافران ایرانی و خارجی است. شما می‌توانید با رزرو بلیط هواپیما از این فرودگاه به بسیاری از کشورهای همسایه سفر کنید و حتی پروازی غیرمستقیم به کشورهای اروپایی و آسیایی داشته باشید.

آژانس هواپیمایی تریپ با بیش از ۱۵ سال تجربه در زمینه ارائه بلیط ارزان هواپیما، هتل و برگزاری تورهای خارجی و داخلی، مرجعی تمام‌وکمال برای سفرهای گردشگری شماست. هدف ما، هموارکردن مسیر گردشگری برون‌مرزی برای ایرانیان است و خوشبختیم که توانسته‌ایم با نزدیک به دو دهه فعالیت، در این مسیر قدم برداریم و به هدف خود نزدیک‌تر شویم. به همین دلیل مورداعتماد بسیاری از گردشگران خوش‌ذوق ایرانی قرار داریم. شما مسافران عزیز می‌توانید با مراجعه به وبسایت www.trip.ir از خدمات ما مطلع شده و برای رزرو تور یا خرید بلیط هواپیما به هر 5 قاره، اقدام کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر درباره جزئیات هر تور یا اطلاع از شرایط کنسلی بلیط هواپیما هر ایرلاین، با شماره‌تلفن ۰۲۱۷۵۱۳۴۰۰۰ تماس بگیرید.

 

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا