ایراناینترنت

سومین گزارش کیفیت اینترنت در ایران منتشر شد

سومین «گزارش کیفیت اینترنت در ایران» توسط مرکز تجارت الکترونیک تهران دقایقی پیش در جریان رویداد الکامپ ۱۴۰۳ منتشر شد.

این گزارش به طور کلی وضعیت بحرانی کیفیت اینترنت کشور را نتیجه «کنش‌های کم اثر برای رفع تحریم» و «اصرار بر تداوم مقابله‌ی فنی با فیلترشکن‌ها» می‌داند.

دانلود فایل گزارش

طبق این گزارش ایران همچنان  از بین ۱۰۰ کشور با بالاترین تولید ناخالص ملی٬ در رده بدترین کشورها از لحاظ دسترسی به اینترنت آزاد قرار دارد و بعد از کشورهایی همچون آنگولا٬ اتیوپی٬ کامرون و چین٬ در رتبه ۹۶ دنیا قرار دارد.

حملات گسترده DDoS و قطع لینکها در سال ۱۴۰۳

طبق گزارش جدید منتشر شده مهمترین اختلالات مقطعی در ۶ ماه گذشته مربوط به حمله‌های گستردهی DDoS به شبکه‌ی اپراتورها و دیتاسنترهای کشور و در نتیجه‌ی آن قطع لینکها، اشباع ارتباطات و ۱5Iran-Access شدن است. در نتیجه دسترسی به برخی از وبسایتهای داخلی از برای کاربران خارج از کشور با قطعی مواجه شده است.

گزارش‌ها نشان می‌دهد در مقاطع کوتاه بین 5 تا ۱۰ دقیقه‌ای، لینک‌های ارتباطی در برخی از اپراتورها قطع و در نتیجه‌ی آن ارتباط کاربران با اینترنت دچار اختلال شده است.

اختلال بی پایان اینترنت

طبق گزارش در طول ۶ ماه گذشته همچنان تغییر جدی در بخش اختلالات دیده نمی‌شود و همچنان نزدیک به یک‌ درصد ارتباطات با 5۰۰۰ وبسایت پربازدید کشور با کندی کامل و بیش از 3۲ درصد با کندی یا اختلال نسبی مواجه است، داده‌های OONI نیز این موضوع را تایید و تغییر جدی‌ در نمودارها نشان نمی‌دهد.

اختلال کلادفلر؛ احتمالا نتیجه فیلترینگ هوشمند

از دیگر اختلالات گزارش شده، اختلال و کندی آپلود در شبکه کلادفلر است. در بررسی‌های انجمن در آپلود با حجم‌های کوچکتر اختلال کمتری دیده می‌شود. برای نمونه در اختلالی که حین آپلود فایل ۲۰MB در کلادفلر می‌بینیم، بسیار بیشتر از اختلالی است که در آپلود یک فایل کوچک ۴MB دیده می‌شود. به نظر میرسد تجهیزات فیلترینگ هوشمند (!) پس از طولانی شدن Connection به ارتباط برقرار شده مشکوک میشود و نسبت به مسدود کردن آن اقدام میکند.

برای سنجش دوباره‌ی این اختلال یک فایل با حجم مشخص را چند بار به‌ شکل مداوم در وبسایتی که از CDN کلادفلر استفاده می‌کند، آپلود کردیم و نتیجه نشان داد که برخی از ارتباطات به شکل پایدار و برخی با اختلال مواجه می‌شوند.

اختلال در پروتکل HTTP3

همانطور که در گزارش اول کیفیت اینترنت مطرح شد،پروتکل HTTP3 یک پروتکل مدرن و کاربردی برای افزایش سرعت و بهبود تجربه ی کاربری کاربران است. با پیگیری های انجمن تجارت الکترونیک خوشبختانه این پروتکل از انسداد خار ج شد و طبق گزارش radar.cloudflare.com حدود 3۰ درصد ترافیک کاربران ایرانی به این پروتکل منتقل شد. اما متاسفانه بررسی های ما نشان می دهد احتمالا به دلیل سیاستهای حاکمیتی این پروتکل برخلاف ذات خود عمل کرده است و در ایران بسیار کندتر از نسخه های قدیمی خود عمل می کند.

برای بررسی دقیقتر این مساله،یک فایل نمونه را از طریق یک سرور در فرانکفورت در وبسایتی که از خدمات CDN کلادفلر استفاده میکند،آپلود کردیم، در هر دو حالت HTTP2 و HTTP3 بارگذاری این فایل حدود ۱ ثانیه طول کشید. مشابه این تست را در شبکه‌ی ایرانسل انجام دادیم و در تعجب کامل آپلود فایل با پروتکل HTTP2 درحدود ۱.۸ ثانیه و باپروتکل HTTP3 درحدود ۱3.۹ ثانیه طول کشید.

قطع کامل IPv6 برای یک هفته

نسخه ششم پروتکل اینترنت یا همان IPv6، بهمنظور حل مشکلات و محدودیتهای IPv4 طراحی شد. مزایای اصلی آن مانند فضای آدرسدهی وسیعتر، کارایی بهتر در مسیریابی، پشتیبانی بهتر از پروتکلهای امنیتی و پیکربندی خودکار را میتوان دلایلی برشمرد که شرکتهای سرویس دهنده اینترنت مهاجرت به این نسخه را آغاز کرده‌اند. به همین دلیل در سال‌های اخیر، فرآیند آماده سازی زیرساخت‌ها، آموزش کارکنان و مشتریان به‌ عنوان اقدامات کلیدی در این مسیر شروع شده است. در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای عالی فضای مجازی، بر استفاده از IPv6 تاکید شده و سازمان فناوری اطلاعات به شکل مستمر پیگیر توسعه و مهاجرت به IPv6 بوده است.

دانلود فایل گزارش

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا