اپل

هرآنچه که اپل در رویداد WWDC 2024 رونمایی کرد

هوش مصنوعی هم به محصولات اپل آمد.

رویداد WWDC 24024 اپل ساعاتی پیش به پایان رسید , این شرکت به‌روزرسانی‌های بزرگ نرم‌افزاری خود را معرفی کرد. اپل در این رویداد از iOS 18، macOS Sequoia و watchOS 11 و همچنین از اپلیکیشن جدید برای مدیریت گذرواژه‌ها، اپلیکیشن ماشین‌حساب به‌روزرسانی شده برای آیفون و آیپد و به‌کارگیری هوش مصنوعی جدید خود با نام “Apple Intelligence” پرده‌برداری کرد. اگر موفق نشدید این رویداد را به‌صورت زنده مشاهده کنید، در این مطلب خلاصه‌ای از هر آنچه که در WWDC 2024 معرفی شد، آورده شده است.

هوش مصنوعی Apple Intelligence

اپل در WWDC امسال برنامه‌های خود برای ادغام هوش مصنوعی در سیستم‌عامل‌های خود را اعلام کرد. این سیستم جدید هوش مصنوعی که “Apple Intelligence” نامیده می‌شود، در iOS و iPadOS 18 و macOS Sequoia به‌صورت ابزارهای عملی که اکثر افراد می‌توانند به‌طور منظم از آنها استفاده کنند، ظاهر خواهد شد. این ویژگی‌ها شامل ابزارهای نوشتاری جدیدی است که می‌توانند به شما کمک کنند ایمیل‌ها و سایر پیام‌ها را بازنویسی، ویرایش و خلاصه کنید، ایجاد ایموجی و تصاویر اصلی و موارد دیگر. همراه با ایجاد تصاویر اصلی، ویژگی جدیدی به نام Gemoji معرفی شد که به کاربران اجازه می‌دهد تنها با تایپ توضیحات ایموجی‌های منحصر به فرد خود را ایجاد کنند.

سیری نیز با تزریق هوش مصنوعی بهبود می‌یابد و از مدل‌های زبانی بزرگ بهره می‌برد. علاوه بر درخواست از سیری برای حذف یک ایمیل یا ویرایش یک عکس، کاربران همچنین می‌توانند از دستیار مجازی بخواهند مقالات و صفحات وب در سافاری را خلاصه کند و حتی اطلاعات شخصی را از عکس یک کارت شناسایی استخراج کند تا بتواند فرم آنلاین را برای آنها پر کند. شرکت اهمیت “زمینه شخصی” را با Apple Intelligence برجسته کرد که امکان استفاده از زبان طبیعی برای جستجوی عکس‌های حاوی اعضای خاص خانواده یا دوستان را فراهم می‌کند.

اپل تأکید کرد که بیشتر اقدامات Apple Intelligence به‌صورت داخلی روی دستگاه انجام می‌شود تا سیستم تا حد امکان حفظ حریم خصوصی داشته باشد. برای پرسش‌هایی که نمی‌توانند به‌صورت محلی انجام شوند، کار به مراکز پردازش اپل ارسال می‌شود. شرکت همچنین ویژگی‌ای به نام Private Cloud Compute ایجاد کرده که قرار است از ابر برای پردازش پیشرفته‌تر هوش مصنوعی استفاده کند و در عین حال اطمینان حاصل کند که داده‌های شما ایمن باقی می‌مانند.

همچنین ChatGPT شرکت OpenAI به Apple Intelligence یکپارچه شده است، و به کاربران اجازه می‌دهد اپل مجوز به اشتراک‌گذاری پرسش‌هایشان با ChatGPT را “زمانی که ممکن است مفید باشد” بدهد. مثال‌های ارائه شده شامل درخواست ایده‌های منو که شامل مواد خاصی هستند یا درخواست مشاوره دکوراسیون با ارائه عکس فضایی که نیاز به بازسازی دارد، می‌شود. ChatGPT همچنین با ابزارهای نوشتاری هوش مصنوعی که به iOS و iPadOS 18 اضافه می‌شوند، در یک ویژگی جدید به نام Compose کار خواهد کرد. یکپارچه‌سازی ChatGPT با iOS 18، iPadOS 18 و macOS Sequoia اواخر امسال منتشر خواهد شد و به نظر می‌رسد اپل قصد دارد از مدل‌های هوش مصنوعی دیگر در آینده پشتیبانی کند – به این معنی که همکاری با OpenAI طولانی‌مدت و انحصاری نخواهد بود.

سیستم عامل iOS 18 و iPadOS 18

به‌روزرسانی بعدی سیستم عامل آیفون یعنی iOS 18 پاییز امسال به کاربران ارائه خواهد شد و همانطور که انتظار می‌رفت، یکی از بزرگ‌ترین تغییرات پشتیبانی از پروتکل Rich Communication Service یا RCS است. این پروتکل پیام‌رسانی بسیاری از بهبودها نسبت به SMS شامل رمزگذاری دوطرفه، اشتراک‌گذاری بهتر رسانه و پشتیبانی از چت‌های گروهی مناسب را ارائه می‌دهد. اپل قبلاً اعلام کرده بود که برای رعایت مقررات اتحادیه اروپا در سال 2024 پشتیبانی از RCS را قبول خواهد کرد، بنابراین دیدن آن در ویژگی‌های آینده iOS 18 تعجب‌آور نیست. همچنین به Messages امکان پاسخ‌دهی با استفاده از ایموجی و استیکرها، قالب‌بندی و افکت‌های متنی و ارسال پیام‌ها از طریق ماهواره اضافه خواهد شد.

کاربران آیفون در iOS 18 کنترل بیشتری بر صفحه‌نمایش اصلی خود خواهند داشت زیرا سیستم قفل شبکه‌ای دیگر وجود ندارد. کاربران قادر خواهند بود آیکون‌های برنامه‌ها را به صورت آزادانه‌تری جابه‌جا کنند و همچنین با استفاده از انتخابگر رنگ، رنگ آیکون برنامه‌ها را تغییر دهند. از نظر طراحی و چیدمان، این یکی از بزرگ‌ترین تغییرات به صفحه‌نمایش اصلی آیفون در سال‌های اخیر است و ویژگی‌هایی مشابه با آنچه کاربران اندروید دارند را به کاربران iOS می‌دهد. به همین ترتیب، مرکز کنترل در iOS 18 به‌روزرسانی خواهد شد تا گزینه‌های سفارشی‌سازی بیشتری شامل شود و به کاربران اجازه دهد کنترل‌های سریع از برنامه‌های شخص ثالث علاوه بر گزینه‌های بومی برنامه‌ریزی کنند.

برنامه Photos در iOS 18 تغییرات بزرگی خواهد داشت که بر سازماندهی هوشمندانه عکس‌ها که حول خاطرات، سفرها و رویدادهای بزرگ دیگر متمرکز است، تأکید می‌کند. طراحی جدید چیدمان قدیمی تب‌دار را کنار می‌گذارد و طراحی یک صفحه‌ای را معرفی می‌کند که در آن می‌توانید تمامی عکس‌ها را به‌صورت فردی یا به‌صورت مجموعه‌ مشاهده کنید.

چند ویژگی جدید حریم خصوصی قابل توجه نیز در iOS 18 به چشم می‌خورد که از جمله آنها می‌توان به قابلیت قفل کردن و پنهان کردن برنامه‌ها اشاره کرد. در مورد اول، کاربران می‌توانند یک برنامه را قفل کنند تا اطلاعات حساس پشت دیوار Face-ID یا Touch-ID باقی بماند و حتی کسانی که به‌طور اتفاقی آیفون شما را به آنها می‌دهید، قادر به دیدن آن اطلاعات نباشند. پنهان کردن یک برنامه دقیقاً همان کاری را می‌کند که فکر می‌کنید: یک برنامه را در یک پوشه مخفی خاص قرار می‌دهد که دیگران قادر به دیدن آن نخواهند بود.

برنامه ماشین‌حساب در iOS 18 یک بازنگری بزرگ خواهد داشت که شامل تبدیل واحدهای بهبود یافته، یک نوار کناری نشان‌دهنده فعالیت‌های اخیر و یکپارچگی با برنامه Notes است. اما شاید حتی مهم‌تر این باشد که برنامه ماشین‌حساب بازنگری‌شده نه تنها در آیفون‌ها و مک‌ها در دسترس خواهد بود – بلکه به عنوان بخشی از به‌روزرسانی iPadOS 18 برای اولین بار به آیپدها خواهد آمد. درون برنامه ماشین‌حساب iPadOS یک ویژگی جدید به نام Math Notes وجود دارد که به کاربران اجازه می‌دهد معادلات ریاضی را با Apple Pencil بنویسند و برنامه بسیاری از آنها را بلافاصله حل کند.

iPadOS 18 همچنین شامل یک نوار تب جدید خواهد بود که شبیه به جزیره پویا در آیفون‌ها است. این نوار دسترسی به کنترل‌های اساسی را حتی زمانی که در برنامه‌ها هستید آسان‌تر می‌کند و بسته به کاری که انجام می‌دهید، می‌تواند در بالای صفحه نمایش یا به عنوان یک نوار کناری در سمت چپ نمایش ظاهر شود. برنامه Notes در iPadOS یک ویژگی جدید دیگر به نام Smart Script خواهد داشت که به‌طور خودکار دست‌خط کاربران را خوانا و کمتر درهم و برهم می‌کند.

 macOS Sequoia

نسخه بعدی نرم‌افزار کامپیوترهای اپل به نام macOS Sequoia خواهد بود. علاوه بر بسیاری از ویژگی‌های هوش مصنوعی 18 iOS و iPadOS 18 نیز به‌عنوان بخشی از Apple Intelligence به مک می‌آیند، به‌روزرسانی بعدی macOS شامل انعکاس صفحه‌نمایش آیفون نیز خواهد بود که به کاربران اجازه می‌دهد صفحه‌نمایش آیفون خود را بر روی صفحه‌نمایش مک مشاهده و کنترل کنند. آنها قادر خواهند بود از صفحه‌کلید و ترک‌پد خود برای تعامل با صفحه‌نمایش آیفون روی لپ‌تاپ خود استفاده کنند و حتی برنامه‌های iOS را مستقیماً روی کامپیوتر خود بدون نیاز به برداشتن آیفون خود باز کنند.

یک برنامه جدید برای مدیریت گذرواژه‌ها بر اساس فناوری iCloud Keychain ساخته شده است تا همه گذرواژه‌ها و اطلاعات ورود کاربران را در سراسر دستگاه‌ها و پلتفرم‌ها (در ویندوز نیز در دسترس خواهد بود) ذخیره کند. علاوه بر گذرواژه‌های استاندارد، برنامه جدید می‌تواند کلیدهای عبور، کدهای تأیید و موارد دیگر را ذخیره کرده و به کاربران امکان اشتراک‌گذاری ایمن گذرواژه‌ها با دیگران را بدهد.

سایر به‌روزرسانی‌هایی که در macOS Sequoia ارائه می‌شود شامل یک ابزار تنظیم پنجره‌های اسنپ با میانبرهای صفحه‌کلید و منو، قابلیت Presenter Preview که به شما اجازه می‌دهد قبل از نمایش به شرکای تماس، آنچه را که قرار است به اشتراک بگذارید ببینید، و ارتقاء‌های گیمینگ مانند قابلیت‌های بهبود یافته پورت ویندوز با استفاده از Gameporting Toolkit 2. کاربران همچنین به Image Playground در macOS Sequoia دسترسی خواهند داشت که یک ابزار تولید تصاویر هوش مصنوعی است که به Apple Intelligence متصل است. این ابزار امکان ایجاد تصاویر تولید شده توسط هوش مصنوعی در سبک‌های مختلف از جمله انیمیشن، تصویرسازی و طراحی را فراهم می‌کند.

 watchOS 11

به‌روزرسانی بعدی نرم‌افزار اپل واچ شامل دو تغییر بزرگ خواهد بود: Training Load و یک برنامه جدید به نام «Vitals». برنامه Training Load در watchOS 11  از اطلاعات و معیارهای جمع‌اوری شده از فعالیت‌های کاربر در طول تمرینات برای تخمین میزان تلاش کاربر در هر فعالیت استفاده می‌کند. هر تمرین یک امتیاز از یک (آسان) تا ده (بسیار سخت) خواهد داشت که تخمین می‌زند که کاربر در آن جلسه خاص چقدر سخت کار کرده است.

برنامه جدید Vitals به کاربران اپل واچ نشان می‌دهد که چگونه علائم حیاتی آنها، از جمله ضربان قلب، با معیارهای پایه سلامتی مقایسه می‌شود. این برنامه امیدوار است که به کاربران کمک کند تا بهتر درک کنند که چه زمانی ممکن است در وضعیتی ناهنجار و خارج از محدوده “طبیعی” باشد.

برنامه Activity در آیفون نیز به‌روزرسانی خواهد شد تا با watchOS 11 همراهی کند و به کاربران اجازه دهد داده‌هایی را که در صفحه اصلی می‌بینند سفارشی کنند تا بتوانند مهم‌ترین آمارها را در مرکز توجه قرار دهند. Cycle Tracking نیز به‌روزرسانی خواهد شد تا شامل بینش‌های دقیق‌تر در مورد بارداری باشد، از جمله سن بارداری و اطلاعاتی در مورد معیارهای سلامتی کاربر که ممکن است به بارداری مرتبط باشد (مانند نوسانات ضربان قلب).

 visionOS 2

اگرچه تا کنون، هدست Vision Pro اپل تنها در ایالات متحده موجود بوده است اما این امر به زودی تغییر خواهد کرد زیرا شرکت اعلام کرد که این دستگاه در کشورهای دیگری از جمله استرالیا، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، ژاپن، سنگاپور و بریتانیا در ماه‌های آینده عرضه خواهد شد. اپل اعلام کرد که visionOS 2 شامل عکس‌های فضایی خواهد بود که به تصاویر در برنامه Photos عمق اضافه می‌کند، کنترل‌های جدید رابط کاربری با حرکات و انعکاس صفحه نمایش مک بهبود یافته که با پشتیبانی از رزولوشن بالاتر و اندازه‌ صفحه نمایش بزرگ‌تر نیز همراه خواهد بود.

به‌روزرسانی‌های صوتی AirPods Pro

اپل به‌طور خلاصه به برخی از به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری که به AirPods Pro می‌آیند، اشاره کرد. یکی از این ویژگی‌ها Voice Isolation است که کمک می‌کند میکروفون هدفون‌ها صدای کاربر را در محیط‌های پر سر و صدا بهتر دریافت کنند.  تعامل جالب و جدید سیری نیز  که به AirPods Pro اضافه خواهد شد این امکان را می‌دهد که تنها با تکان دادن سر و بدون گفتن هیچ‌چیزی به سیری، تماس‌ها را پاسخ دهید و در مقابل، با یک تکان دیگر سر تماس را رد کنید. این تعاملات بی‌صدا همچنین برای پیام‌ها و نوتیفیکیشن‌ها قابل استفاده خواهد بود.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا