تکنولوژی

CDN چیست و چطور نرخ فروش سایت شما را افزایش می‌دهد؟

با توجه به تمایل سازمان‌ها و شرکت‌ها به ارایه خدمات گسترده و بین‌المللی و هم‌چنین افزایش نیاز کاربران وب به محتواهای مختلف، استفاده از شبکه توزیع محتوا (CDN) به‌میزان چشم‌گیری رواج یافته است. پیش از آن‌که دلیل این استقبال و مزایای متعدد CDN را بررسی کنیم بهتر است ابتدا به این پرسش پاسخ دهیم که CDN چیست؟

CDN چیست؟

CDN مخفف عبارت Content delivery network، شبکه یا گروهی از سرورهای توزیع‌شده در مناطق مختلف جغرافیایی و متصل به هم است که از نزدیک‌ترین سرور به محل فیزیکی کاربر نهایی، محتوای اینترنتی ذخیره شده را تحویل می‌دهد. هدف اصلی CDN، بهبود عملکرد وب با کاهش زمان مورد نیاز برای تحویل محتوای درخواستی کاربران ازجمله صفحات HTML، فایل‌های جاوا اسکریپت، شیوه‌نامه‌ها، تصاویر و ویديوها است.

پس از ذخیره شدن محتوای یک وب سایت در شبکه توزیع محتوا، کاربران آن وب‌سایت به‌جای دریافت اطلاعات از مرکز داده‌ی مبدا، اطلاعات مورد نیاز خود را از نزدیک‌ترین سرور دریافت می‌کنند و این امر باعث می‌شود تا در کوتاه‌ترین زمان پاسخ درخواست خود را بگیرند.

برای درک بهتر کارکرد CDN بهتر است یک مثال مشابه از دستگاه‌های خودپرداز را درنظر بگیرید. وجود دستگاه‌های خودپرداز در مناطق مختلف، به شما کمک می‌کند تا بدون مراجعه به بانک، از نزدیک‌ترین دستگاه پول نقد مورد نیازتان را دریافت کنید. سرورهای شبکه تحویل محتوا همانند دستگاه‌های خودپرداز در مناطق مختلف جغرافیایی توزیع می‌شوند و کار دسترسی را اطلاعات را راحت می‌کنند.

چرا از CDN استفاده کنیم؟

با افزایش سرعت اینترنت و تبدیل شدن رسانه‌ها به بخش بزرگی از زندگی روزمره افراد، اندازه و حجم محتوای صفحات وب به‌سرعت در حال افزایش است. بنابراین بسیاری از سازمان‌ها و وب‌سایت‌های برتر، برای ارایه سریع محتوا به کاربران و بهبود عملکرد سایت، از CDNها استفاده می کنند.

به‌طور معمول ارایه‌دهندگان CDN، علاوه بر کش محتوا و تحویل سریع آن، برای تکمیل فرآیند کار خدمات دیگری را هم ارایه می‌دهند که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را توضیح می‌دهیم.

بهبود سرعت سایت

در حالی‌که خدمات ارایه‌شده توسط CDNها در طول زمان تکامل یافته، اما هدف اساسی آن‌ها تغییر نکرده است. هنوز هم اولین و اصلی‌ترین دلیل استفاده از CDN این است که سرعت و در نتیجه عملکرد سایت به‌شکل چشم‌گیری افزایش پیدا کند. شبکه‌های توزیع محتوا به روش‌های متعددی مانند کم کردن فاصله جغرافیایی کاربر و سرور پاسخ‌گو، فشرده‌سازی فایل‌های ارسالی و بهینه‌سازی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری، سرعت سایت را افزایش می‌دهند.

یک CDN خوب بستری را فراهم می‌کند که کاربر از نظر جغرافیایی به سرورهای نزدیک‌تر به خودش، متصل شود. بنابراین ارایه محتوا در زمان کوتاه‌تری انجام می‌شود و به معنای متناظر سرعت و عملکرد سایت افزایش پیدا می‌کند.

هم‌چنین CDNها می‌توانند با به‌کارگیری تکنیک‌های فنی، اندازه فایل‌ها را کوچک‌تر کنند و یا با فشرده‌سازی فایل‌ها، حجم داده‌های انتقالی را کاهش دهند. در نتیجه، فایل‌های کوچک‌تر و کم‌حجم‌تر، سریع‌تر بارگیری می‌شوند و زودتر از حالت عادی به درست کاربر می‌رسند.

بهبود وضعیت سئو سایت

الگوریتم‌های رتبه‌بندی موتور جستجو گوگل پیوسته در حال تغییر هستند. با این‌حال، گوگل از بهینه‌سازی نتایج جستجو یک هدف مهم را دنبال می‌کند و آن رضایت کاربران از نتایج جستجو است.

یکی از مهم‌ترین فاکتورهایی که در رضایت یا عدم رضایت کاربران تاثیر ویژه‌ای دارد، سرعت و عملکرد سایت است. کاربران دیگر برای بارگذاری سایت، زمان زیادی را منتظر نمی‌مانند و با طولانی شدن زمان بارگذاری، صفحه را بسته و به‌سراغ وب‌سایت دیگری می‌روند. رضایت در تجربه کاربری، برای گوگل بسیار مهم است و همیشه سعی می‌کند تا رتبه‌های بالاتر را به وب‌سایت‌هایی اختصاص دهد که تجربه‌ی کاربری بهتری را فراهم می‌کنند.

از طرف دیگر، اگر ربات‌های خزنده گوگل بتوانند سریع‌تر و راحت‌تر وب‌سایت شما را پیمایش کنند، تغییرات محتوا و به‌روز‌رسانی‌های مرتبط با محتوای شما را سریع‌تر تشخیص می‌دهد. بنابراین محتوای جدید یا تغییرات اعمال‌شده در مدت زمان کوتاه‌تری ایندکس می‌شوند و شانس افزایش رتبه در گوگل بیشتر می‌شود.

هم‌چنین، CDNها سطح بیشتری از امنیت را فراهم می‌کنند که منجر به کاهش تعداد و حجم حملات می‌شود. افزایش سطح امنیت وب‌سایت، عامل موثر دیگری در رتبه‌بندی سایت‌ها در موتور جستجو گوگل است و بنابراین شبکه توزیع محتوا، با افزایش امنیت سایت نیز به بهبود سئو سایت شما کمک می‌کند.

افزایش امنیت سایت

یکی دیگر از مزایای غیرمستقیم خدمات شبکه توزیع محتوا بهبود امنیت وب‌سایت است. CDNها با توزیع محتوا در سرورهای متعدد، از بار ترافیکی بیش از حد روی یک سرور، جلوگیری می‌کنند.

جلوگیری از افزایش ترافیک سایت به‌واسطه شبکه توزیع محتوا به‌ویژه در مواقعی که تحت حملات DDoS هستید بسیار مهم است، چراکه CDNها، با توزیع بار به‌طور مساوی در کل ظرفیت شبکه و محافظت از مراکز داده، این نوع از حملات را خنثی می‌کنند.

هر نوع خرابی یا نقص امنیت در داده‌ها یا وب‌سایت شما علاوه بر زیان‌های اقتصادی می‌تواند مقدمه‌ای برای بروز اختلال‌ها یا حمله‌های بیشتر باشد. از جمله حمله‌هایی که ممکن است وب‌سایت یا کاربران شما با آن روبه‌رو شوید، حمله‌ی XSS یا Cross Site Scripting است.. در حملات XSS، کدهای مخرب جاوا اسکریپت به صفحه‌ی وب کاربر قربانی تزریق و توسط مرورگر کاربر اجرا می‌شود و اطلاعاتی مثل مشخصات کاربری یا اطلاعات حساب را به‌شکل غیرمجاز در اختیار هکر قرار می‌دهد.

شما می‌توانید با مطالعه‌ی مقاله‌ی حمله XSS چیست، قبل از نفوذ هکرها امنیت وب‌سایت خود را افزایش دهید.

قابلیت اطمینان و دسترس‌پذیری

در دسترس بودن سایت یا Uptime همیشگی، یک معیار حیاتی برای کسب‌وکارهای آنلاین است. اما با خرابی‌های سخت‌افزاری و یا افزایش ترافیک‌های ناگهانی همیشه احتمال خاموشی سرورها و در نتیجه از دسترس خارج شدن سایت نیز وجود دارد. در‌حالی‌که CDN، بار ترافیکی شبکه را به‌طور یک‌نواخت روی چندین سرور توزیع می‌کند، اگر یک یا چند سرور CDN به دلیل نقص سخت‌افزاری آفلاین شوند، ترافیک به سرورهای عملیاتی دیگر هدایت می‌شود. حتا اگر کل مرکز داده دچار مشکلات فنی شود، ترافیک به مرکز داده موجود دیگری منتقل می‌شود.

امروزه بسیاری از وب‌سایت‌ها یا اپلیکیشن‌ها با خرید CDN ایرانی رایگان سعی می‌کنند خدمات و محتوای خود را با سرعت بیشتر در اختیار کاربران قرار دهند و علاوه بر این مطمین باشند که خدمات یا محتوای آن‌ها هیچ‌گاه از دسترس خارج نمی‌شود.

صحبت پایانی

در این مطلب توضیح دادیم CDN چیست و چرا روز‌به‌روز با استقبال بیش‌تر سازمان‌ها و کسب‌‌وکارهای بزرگ و کوچک مواجه می‌شود. شبکه‌های توزیع محتوا سرعت و عملکرد سایت را به‌میزان چشمگیری افزایش می‌دهند و با بهبود تجربه‌ی کاربری به افزایش نرخ فروش شما کمک می‌کنند.

سرعت بالای بارگذاری سایت، علاوه بر ایجاد رضایت‌مندی کاربران، در بهبود وضعیت سئو سایت هم بسیار موثر است. حال به این مزیت‌های ارزشمند، افزایش امنیت سایت و جلوگیری از اثرات مخرب حملات DDoS و XSS را هم اضافه کنید. شما با استفاده از شبکه CDN شما می‌توانید اطمینان داشته باشید وب‌سایت سازمان و یا کسب‌وکارتان، با وجود بارهای ترافیکی ناگهانی، خرابی سخت‌افزار یا موارد دیگر هم‌چنان در دسترس باشند.

شما با استفاده از سرویس شبکه توزیع محتوا آروان کلاد می‌توانید به‌سادگی چند کلیک همه‌ی این مزیت‌ها را به کسب‌وکار خود اضافه کنید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا