گوناگون

تأثیر روزافزون نمایشگرهای LED در صنعت ساختمان و معماری

معماری و ظاهر بنا، معرف بسیاری از ویژگی‌ها مانند ماهیت فرهنگی و تاریخی آن است. از دیرباز و از زمانی که ساختمان‌سازی و معماری هنوز به یک صنعت پررونق تبدیل نشده بودند، معماران و سازندگان بنا سعی  داشتند با ایجاد نوآوری در ظاهر ساختمان، به‌نوعی امضای خود را پای بنا بگذارند.

در گذشته، از آینه‌کاری و استفاده از رنگ‌های روشن برای افزایش روشنایی و نور داخل و بیرون ساختمان استفاده می‌کردند. زیرا نور، می‌تواند زیبایی و ویژگی‌های یک بنا را برجسته یا کم‌رنگ کند.

امروزه از نورپردازی‌های مختلفی برای ساختمان‌ها استفاده می‌شود و هرکدام هدفی را دنبال می‌کنند. گاهی به‌دنبال جلب‌توجه مخاطب به المان خاصی هستند و گاهی نیز به‌دنبال افزایش شکوه ساختمان هستند.

نمای ساختمان، تأثیر زیادی در افزایش یا قیمت آن دارد و در واقع، اولین قسمتی است که مخاطب به آن توجه می‌کند. نورپردازی بنا، می‌تواند یک ساختمان معمولی را تبدیل به یک جاذبه بصری کند و می‌تواند از برخی از هزینه‌ها در تزئین نما با مصالح نیز جلوگیری کند و عملاً نوعی صرفه‌جویی در هزینه‌ها ایجاد شود.

امروزه از انواع لامپ‌ها و نمایشگرهای LED برای افزایش جذابیت و همچنین انواع تبلیغات در ساختمان‌ها استفاده می‌شود. جدیدترین نوع استفاده از این نمایشگرها، در نمای ساختمان‌هایی است که به‌صورت سه‌بعدی تصاویری را نشان می‌دهند و اثرگذاری بالایی دارند و به نمایشگر سه بعدی معروف است.

چندین سال است که مراکز خرید نیز از نمایشگرهای LED برای نمایش تبلیغات و انتقال برخی پیام‌ها استفاده می‌کنند؛ اما کمتر از ویژگی زیباسازی آن بهره برده‌اند. در حال حاضر و با پیشرفت تکنولوژی و به‌صرفه بودن نمایشگرها و لامپ‌های LED، معماران و مهندسین ساختمان به این فکر افتاده‌اند که برای افزایش زیبایی، کارآیی و قیمت بناها، از آن‌ها استفاده کنند.

امروزه اغلب کسب‌وکارها نیاز دارند تا خود را معرفی و تبلیغ کنند و برای این کار، از روش‌های مختلفی استفاده می‌کنند مانند نمایشگرهای LED شهری، پوستر، بنر و…. این موارد اغلب شامل هزینه‌های مستمر برای صاحبان مشاغل هستند و همچنین مرور زمان و رشد و پیشرفت تکنولوژی، می‌تواند به‌راحتی بسیاری از روش‌های تبلیغاتی را منسوخ کند و از رواج بیندازد.

در زمانی نه‌چندان دور، از معماری خاص ساختمان و نماهای سنگی، کامپوزیتی و… برای جلب توجه مخاطب استفاده می‌شد؛ زیرا خاص بودن نما، باعث ماندگاری آن و کسب‌وکارهایش در ذهن مخاطب می‌شود.

امروزه با پیشرفت فناوری، نمایشگرهای LED در معماری و نمای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند که می‌توانند ظاهر آن‌ها را متفاوت کنند و به تبلیغ ویژگی‌های آن بنا بپردازند.

تا همین چند سال قبل، بیشتر نمایشگرهای نصب شده بر روی ساختمان‌های تجاری، از نوع تلویزیونی و دوبعدی بودند که می‌توانستند مشاغل آن فضا را تبلیغ کنند؛ اما امروزه نمایشگرهای LED سه‌بعدی نیز به بازار آمده‌اند و برخی از ساختمان‌ها از آن‌ها استفاده می‌کنند و علاوه بر تبلیغات، تصاویر دیگری را پخش می‌کنند که باعث جذب بینندگان می‌شود و آن فضا را در ذهن آنان ثبت می‌کند.

همچنین نمایشگر led منعطف به دلیل توانایی در انعطاف و طیف گسترده‌ای از رنگ‌ها قابلیت استفاده در خیلی از پروژوه‌های معماری و ساختمانی از جلمه نمای ساختمان، مراکز خرید، نمایشگاه‌ها و غیره را دارد و جذابیت بصری بالایی را دارد که شما می‌توانید اشکال منحصر به فرد خود را طراحی و اجرا کنید.

نمایشگرهای  LED که برای ابنیه شهری استفاده می‌شوند، دارای دو نوع هستند: INDOOR برای فضای داخلی ساختمان‌ها مثل باشگاه‌ها و بناهای تجاری و OUTDOOR که برای فضای بیرونی ساختمان‌ها استفاده می‌شوند. لازم به ذکر است که نمایشگرهای بیرونی، نسبت به تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند و باید دقت شود که در معرض انواع آسیب‌ها و تغییرات جوی قرار دارند و می‌بایست مقاومت لازم را متناسب با محیط خود داشته باشند.

نمایشگرهای OUTDOOR دو نوع دارند؛ یک نوع آن‌ها شفاف است و وقتی که خاموش است، نمای ساختمان دیده می‌شود و زیبایی آن را تحت‌تأثیر قرار نمی‌دهد. نوع دیگر این نمایشگر، معمولی است و حتی اگر خاموش هم باشد، باز هم مانع از دیدن بخشی از نمای ساختمان می‌شود. البته در کارآیی، با یکدیگر تفاوتی ندارند و می‌توانند انواع تصاویر و ویدئو را به نمایش بگذارند.

یکی دیگر از دلایل اقبال صنعت ساختمان به نمایشگرهای LED، رنگ‌های زیبا و چشم‌نواز آن است که جذابیت بسیار بالایی برای مخاطب دارند. آن‌ها قابلیت اجرا و نمایش ۱۶ میلیون رنگ را دارند و به زیبایی هرچه تمام‌تر، به تبلیغ و نمایش تصاویر و فیلم‌ها می‌پردازند.

نمایشگرهای LED دارای استاندارد IP65 هستند و در برابر انواع شرایط جوی و ضربه‌ها مقاوم می‌باشند. البته دارای کیفیت و رزولوشن و دات‌پیچ‌های متفاوتی هستند و خریدار می‌تواند متناسب با نیاز خود، کیفیت مدنظرش را انتخاب و خریداری کند. دات‌پیچ عرف ساختمان‌ها، ۵ و ۶ است.

نمایشگرهای LED چه مزیت‌هایی برای نمای ساختمان‌ها دارند؟

همان طور که گفته شد، این نمایشگرها می‌توانند تبلیغات زیادی را به شکل‌های مختلف نمایش دهند و دیگر نیازی نیست از تعداد زیادی بنر و پوستر و تابلوی ثابت در سطح شهر برای معرفی کسب‌وکار خود استفاده کنید؛ در نتیجه، هم ظاهر شهر شلوغ نمی‌شود و هم در هزینه‌ها صرفه‌جویی می‌شود. مهم‌تر از همه، آلودگی تصویری و نوری نیز در سطح شهر ایجاد نمی‌شود.

از آنجایی که تصویرها ماندگارترین بخش خاطره‌های ما را می‌سازند، پس هرچه که در قالب تصاویر جذاب ارائه شود، در ذهن ما ثبت شده و ناخودآگاه ماندگار می‌شود و در نتیجه، تبلیغ با این شیوه، موجب ماندگاری محصول یا خدمات در ذهن مخاطب می‌شود.

دیگر ویژگی جذاب نمایشگرهای LED، کم‌مصرف بودن آن‌ها و تعمیر و نگهداری آسان آن‌ها است.

یک نمایشگر LED خوب، باید چه ویژگی‌های داشته باشد؟

  • مقاوم در برابر تغییرات جوی و اقلیمی باشد.
  • ضدآب باشد و بشود آن را شست! زیرا آلودگی هوا، به‌مرور زمان موجب کدر شدن صفحه نمایش می‌شود.
  • قطعات آن کیفیت خوبی داشته باشند و زود خراب نشوند.
  • خدمات پس از فروش خوبی داشته باشد.
  • در برابر اصابت اجسام سخت و تیز، مقاوم باشد.

با توجه به بیان مزایا و معایب انواع روش‌های تبلیغ و آشنایی با انواع نمایشگرها و کاربرد آن‌ها، حال می‌توانید تصمیم بگیرید که برای رونق کسب‌وکار خود و ماندگاری ساختمان تجاری‌تاندر ذهن مخاطب، از چه نوعی از نمایشگرها استفاده کنید.

تیم باتجربه و متخصصین مجموعة دیاکو، آمادة مشاوره در زمینة خرید انواع تابلوهای LED شهری متناسب با نوع کسب و پیشة مخاطبان و مشتریان خود است.

در صورت نیاز به مشاوره درخصوص خرید انواع نمایشگرهای LED، می‌توانید با تیم مجرب دیاکو، تماس برقرار نمایید.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا