تکنولوژی

از روپوش سفید تا تکنولوژی

جستاری کوتاه به مناسبت روز پزشک

مهرشاد تیموری مدیر عامل و کوفاندر بقراط: حرف که از روز پزشک می‌شود، شاید آنهایی که بیرون گود درمان نشسته‌اند چیزی نبینند مگر روپوش‌های سفید و پرستیژ شغلی. اما ماجرا فقط این نیست. پزشک در دوران تحصیل تا شروع کار خود در بیمارستان مطب بارها زمین می‌خورد و بلند می‌شود. بیایید تعارف را کنار بگذاریم و یک بار هم شده زندگی پر فراز و نشیب پزشکان را با دقت بیشتری نگاه کنیم.

خیلی هم دور نرویم، از اسفند سال ۱۳۹۸ که همه‌گیری کرونا در کشور اعلام شد، پزشکان و دیگر اعضای تیم درمان پیش و بیش از دیگر مشاغل درگیر بحران و چالش شدند. گریزی نبود و باید در خط مقدم حاضر می‌شدند. عباراتی مثل اینکه پزشکی شغل نیست و عشق است هم جانشان را کمتر از دیگران به خطر نزدیک نمی‌کرد.

در این بین درست زمانی که بیمارستان‌ها همه بخش‌های درمانی خود را به بستری بیماران کرونایی اختصاص داده بودند، در نهایت تکلیف بیماران دیگر چه میشد؟ همه تمرکزها بر روی درمان ویروسی بود که همه‌گیری‌اش شیره جان سلامت کشور را کشیده بود. همان روزها بود که دوستان پزشک همچنان نگران حال بیمارانی بودند که امکان حضور در بیمارستان‌ها را نداشتند.

اما پیش از کرونا بقراط کجا بود؟ حدود هفت سال پیش برای طراحی سیستم مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) و طراحی سایت و نوبت دهی بیمارستان میلاد دعوت شدیم که باعث شد وارد حوزه سلامت شویم؛ به خاطر پیشینه شرکتمان که در کار طراحی نرم افزارهای تحت وب بوده است آشنایی ما با حوزه سلامت متوجه این موضوع شدیم که فضای بسیار خوب و بکری را در اختیار داریم که می‌توانیم در آن ورود کنیم.  

در ادامه با توجه به چند درخواست که از پزشکان خود بیمارستان بابت معرفی نرم افزاری که خودشان بتوانند پرونده‌های خود را به صورت الکترونیک ذخیره کنند، به این نتیجه رسیدیم که به دنبال طراحی یک نرم افزار مدیریت مطب آنلاین باشیم.

طبیعتا ابتدا بازار را جست و جو کردیم اما نرم‌افزاری که چه آنلاین چه آفلاین بتواند کامل باشد و قادر باشد نیازهای پزشک را برطرف کند پیدا نکردیم. بعد از بررسی‌ها و حضور پیدا کردن در مطب پزشکان و همچنین صرف چندین ساعت وقت در کنار بیماران، و در نهایت بررسی رفتار پزشک، بیمار و منشی و روابط میان آنها، متوجه شدیم که در چه بخش‌هایی می‌توانیم این فرایندها را سریع‌تر و بهتر کنیم؛ همه این موضوعات را بررسی کردیم و نهایتا در سال ۹۶ توانستیم به صورت رسمی Boghrat. com را خریداری کرده و سایت را لانچ کنیم.

البته در سال ۹۶ هم در مرحله تست بودیم. ابتدا وارد چند تخصص محدود شدیم؛   مثل: چشم پزشکی، ارتوپدی و طب سنتی و تغذیه و توانستیم چهار پزشک را وارد بقراط کنیم و در نهایت این سایت را در این مطب‌ها تست کنیم. طبیعتا ورود به هر کدام از این تخصص‌ها باعث شد تا ما بتوانیم به نیازهای اختصاصی پزشک متخصص دست پیدا کنیم. درواقع نه فقط برای آن پزشک بلکه برای آن تخصص نیز نیازها را بررسی کردیم و مورد نظر قرار دادیم. اکنون این فرایند (بررسی نیازهای تخصصی)، سیاست اصلی بقراط است. ما به خاطر یک پزشک خاص گزینه‌ای را اضافه نمی‌کنیم.

تمام امکاناتی را که ما در این سال‌ها اضافه کردیم به خاطر نیاز جمعی پزشکان بوده است؛ و همچنین مواردی که به خاطر یک تخصص کاربردی است و باید اضافه شود.  

همه این مراحل پیش از ورود کرونا به دنیای امروزمان بود. ورود ویروسی که روزهای اول نه پزشکان و نه مردم شناختی جامع از آن نداشتند، احوال ما را طوری پیچیده کرده بود که باید به دنبال راه و شیوه‌ای در خور گام برمیداشتیم.  

خوشبختانه پزشکان با وجود عدم آشنایی که در روزهای اول با سیستم بقراط داشتند، با آن آشنا شدند و آن را به عنوان راهی میانبر برای بهبود شرایط کاری و ارائه خدمت به بیماران پذیرفتند.  

تقریبا سه سال از همه‌گیری کرونا گذشته و جامعه پزشکی و بقراط دوستانی صمیمی شده‌اند و قدم به قدم در کنار هم در راستای توسعه سلامت دیجیتال کشور گام برمیدارند.

امروز آرزوی ما در بقراط حال خوش برای پزشکان و سلامت مدام آنهاست. بقراط سپاسگزار همه زحماتی است که جامعه پزشکی برای بهبود حال جامعه کشیده و در این بین اتفاقا اهمیت و ضرورت استفاده از تکنولوژی را هم درک کرده است.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا