تکنولوژی

فضای ابری چیست و بهترین نوع آن کدام است؟

اگر شما هم دغدغه‌ی امنیت و دسترسی همیشگی به اطلاعات و داده‌های خود را دارید، قبل از هر چیز باید بدانید که فضای ابری چیست و چرا کسب‌وکارهای بسیاری در سال 2021 به دنبال تهیه‌ی فضای ابری برای فایل‌ها و اطلاعات خود هستند؟

این روزها وابستگی و استفاده از زیر ساخت‌ها و سخت‌افزارهای پرهزینه به شکل کاملن محسوسی رو به کاهش است. بیش‌تر کسب‌وکارها ترجیح می‌دهند که به جای استفاده از سخت افزارهای پرهزینه، تمامی اطلاعات مفیدشان را در فضای ابری رایگان و یا به عبارتی “Cloud Storage” ذخیره کنند. این موضوع روزبه‌روز افزایش پیدا می‌کند و تعداد کاربران فضای ذخیره سازی ابری نیز هر روز بیش‌تر از دیروز می‌شود.

اما فضای ذخیره سازی انواع مختلفی دارد که با توجه به نیاز کسب‌وکارمان لازم است در انتخاب آن‌ها دقیق باشیم. هم‌چنین لازم است از میان ارایه‌دهندگان سرویس دهنده‌ای را انتخاب کنید که هم امن و مطمین باشد و هم در قبال دریافت هزینه‌ای معقول، بیش‌ترین فضا را در اختیار شما قرار دهد.

همه ما کم‌وبیش با عبارت فضای ابری آشنایی داریم ولی لازم است دقیق‌تر به این پرسش پاسخ دهیم که فضای ابری چیست؟

 

فضای ابری چیست؟

اصطلاح سرویس ابری به مجموعه‌ای از کامپیوترهای متصل به هم گفته می‌شود که به شکلی طراحی شده‌اند که بتوانند به شکل یک سیستم واحد عمل کنند.

در واقع تمامی فضاهای ابری به منظور ذخیره سازی، ارسال، دریافت داده و امکان استفاده از نرم‌افزارهای مختلف طراحی شده‌اند. به شکلی که کاربران دیگر نیازی به ابزارهای ذخیره سازی فیزیکی نداشته باشند و بتوانند از راه دور تمامی اطلاعات و داده‌های خود را کنترل و بررسی کنند و در واقع امکان دسترسی به اطلاعات و داده‌های‌شان را در هر جای دنیا داشته باشند.

 

تاریخچه پیدایش فضای ابری چیست؟

اگرچه بسیاری از افراد فکر می‌کنند که اصطلاح فضای ابری، حال و هوای اصطلاحات قرن بیست و یکم را دارد، اما ایده‌ی اولیه‌ی سرویس ابری در دهه 50 میلادی شکل گرفته است. اگر یادتان باشد در آن دهه کامپیوترهای غول پیکری وجود داشت که سیستم مرکزی و اصلی آن به وسیله‌ی یک سری اتصالات بین چندین کاربر به اشتراک گذاشته می‌شد. در این روش، اشتراک‌گذاری اطلاعات و پردازش رایانه به وسیله‌ی سیستم مادر انجام می‌گرفت.

اگرچه شاید ایده‌ی اولیه فضای ابری از این فضا نشات گرفته اما باید بگوییم که سرعت پردازش و فضای در دسترس هر کاربر در آن زمان با شرایط کنونی بسیار متفاوت و در واقع نسخه بسیار ضعیف و سطح پایینی از رایانش ابری این دوران بوده است.

 

علت نام‌گذاری فضای ابری چیست؟

هیچ کس علت قطعی نام‌گذاری اصطلاح فضای ابری را نمی‌داند. اما چیزی که تصور می‌شود این است که اگر به صورت یکپارچه و کلی به حجم سیستم‌هایی که به هم متصل شده‌اند نگاه کنیم، ممکن است آن‌ها را مانند ابری بزرگ ببینیم. به همین علت فرضی است که سرویس‌ها را با نام فضای ابری نام‌گذاری کرده‌اند.

 

انواع فضای ابری کدامند؟

قبل از انتخاب انواع فضای ابری، بهتر است که به شکل مفصل با مزایا و معایب هر کدام از آن‌ها آشنا شوید تا بتوانید بهترین فضای ابری را انتخاب کنید.

فضاهای ابری از لحاظ استقرار به 4 نوع تقسیم‌بندی می‌شوند:

  • فضای ابری خصوصی
  • فضای ابری همگانی
  • فضای ابری هیبریدی
  • فضای ابری اجتماعی

فضای ابری خصوصی چیست؟

فضای ابری خصوصی، برای استفاده یک سازمان یا نهادی خاص طراحی شده است. اما بر خلاف اسمش، باید خارج از سازمان باشد تا واقعنً بتوان فضای ابری نام‌گذاری شود. مدیریت و کنترل این نوع فضاها، یا از داخل نهاد انجام می‌گیرد و یا به یک مرکز متخصص در این امور سپرده می‌شود.

فضای ابری همگانی چیست؟

فضای ابری همگانی همان‌طور که از نامش پیداست در دسترس همگان قرار دارد. از نظر ساختاری، تنها فرقی که با فضای ابری خصوصی دارد این است که این فضا در اختیار و دسترس همه قرار می‌گیرد اما تنها افراد معینی به فضای ابری خصوصی دسترسی دارند.

فضای ابری هیبریدی چیست؟

هنگامی که تامین کننده‌های فضای ابری، ترکیبی از دو نوع فضای خصوصی و همگانی را در اختیار افراد قرار دهند، فضای هیبریدی ایجاد کرده‌اند. این حالت زمانی اتفاق می‌افتد که یا قرار باشد دو فضای ابری جداگانه، اطلاعاتی را با هم به اشتراک بگذارند و یا یک شرکت توسعه پیدا کرده شروع به گسترش سرویس‌ها و خدماتش می‌کند.

 فضاهای ابری اجتماعی چیست؟

زمانی که یک فضای ابری خصوصی بین سازمان‌ها و نهادهای مختلف به اشتراک گذاشته می‌شود، به آن فضای ابری اجتماعی می گویند. البته به تعبیری دیگر، فضای ابری اجتماعی، سرویس ابری همگانی است که در دسترس بخش محدودی از شرکت‌ها و سازمان‌ها قرار می‌گیرد.

 

چرا باید اطلاعات خود رادر فضای ابری ذخیره کنیم؟

از زمان استفاده از اینترنت تا به حال، بسیاری از شرکت‌های بزرگ و کوچک از ذخیره سازی محلی اطلاعات فاصله گرفته‌اند. آن‌ها تمایل دارند که اطلاعات و داده‌های خود را در حافظه ابری ذخیره کنند. حتی کاربران معمولی اینترنت هم استفاده از سرویس ابری را به ذخیره سازهای فیزیکی ترجیح داده‌اند. مثلن در گذشته اکثر فیلم‌ها و موزیک‌ها روی دستگاه‌های کامپیوتر شخصی ذخیره می‌شد اما امروزه دیگر چنین نیست.

یکی از امتیازات فضای ذخیره سازی ابری این است که فارغ از موقعیت جغرافیایی در هر زمان و با هر سیستمی می‌توانید به فایل‌ها و اطلاعات خود دسترسی داشته باشید. علاوه بر این فضای محدود حافظه‌ی سیستم‌تان را کم‌تر اشغال خواهید کرد.

بدین ترتیب، اطلاعاتی که در سرویس ابری ذخیره می‌کنید صرف نظر از نوع آن، می‌تواند در تمامی دستگاه‌ها مثل تبلت، نوت بوک، موبایل و … در دسترستان قرار گیرد. هم‌چنین برخلاف چیزی که به نظر می‌آید، این مساله باعث افزایش امنیت داده‌ها خواهد شد. چرا که هیچ فردی بدون داشتن رمز و اطلاعات ورود، امکان دسترسی به فایل‌هایتان را نخواهد داشت.

 

بهترین فضای ابری کدام است؟

در بازار امروزی نمونه‌های فراوانی از حافظه ابری وجود دارد. اما چگونه می‌توان پی برد که کدام یک از این سرویس‌های ابری برای کسب‌وکارمان مناسب‌تر است؟

در حال حاضر فضای ابری گوگل یا AWS  آمازون یکی از  معروف‌ترین ابرهای عمومی هستند. در ادامه با ما همراه باشید تا چند مورد از معروف‌ترین فضای ذخیره سازی ابری یا Cloud Storage را برایتان بازگو کنیم.

دراپ‌باکس (DropBox)

این سرویس ابری در واقع پدرخوانده‌ی انواع فضاهای ابری است که در ابتدا تنها دوگیگ فضای ابری رایگان در اختیار شما قرار می‌دهد. اما کاربران می‌توانند با ترفندهایی خاص مثل لینک کردن دراپ باکس به صفحات اجتماعی و دعوت از سایر کاربران، این مقدار را تا 16 گیگا بایت افزایش دهند.

IDrive

IDrive یکی از معروف‌ترین سرویس‌های ابری و بکاپ گیری برای یوزرهای کامپیوتری است. با این رایانش ابری قادر خواهید بود، هر نوع فایلی را پشتیبانی کنید و بکاپ بگیرید. حتا می‌توانید اطلاعات و فایل‌های از دست رفته را ریکاوری کنید.

Onedrive

این فضای ابری که به اسکای درایو مشهور است، در فایل اکسپلور ویندوز 10 درونی‌سازی شده است. بدین ترتیب برای ذخیره سازی اطلاعات نیازی به دانلود برنامه‌ای جداگانه ندارید. اگر از ویندوز 10 استفاده کنید می‌توانید به شکل مستقیم از آن بهره‌مند شوید. این موضوع باعث شده کاربرانی که سیستم خود را به روزرسانی کرده‌اند به راحتی بتوانند از سیستم ابری وان درایو استفاده کنند.

 

فضای ابری آروان

شاید بتوان گفت  یکی از مهم‌ترین ارایه‌دهندگان فضای ابری در ایران ابر آروان است. شما با فضای ابری آروان از نوع Object Storage، می‌توانید بدون نیاز به تجهیزات، فایل‌ها و اطلاعات خود را در بستری امن ذخیره و نگهداری کنید. به کمک این سرویس ابری خواهید توانست به راحتی از طریق وب یا API به داده‌های خود از هر جا و در هر زمان دسترسی داشته باشید. مقیاس‌پذیری فضای ابری آروان به شما این امکان را خواهد داد که بر اساس نیازتان منابع ذخیره‌سازی ابری را به‌شکل آنی افزایش یا کاهش دهید و با استفاده از دیسک‌های پر سرعت SSD از کم‌ترین تاخیر در ذخیره سازی و بازیابی داده‌ها بهره‌مند شوید.

همین حالا به سایت ابر آروان، صفحه‌ی فضای ابری آروان سر بزنید و پس از ثبت نام و ورود به پنل کاربری از ۵ گیگابایت فضای ذخیره سازی رایگان استفاده کنید.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا