قانون جامع بازیهای دیجیتال و سرگرمیهای نوین باید تغییر کند
صحبتهای نماینده مجلس در دیدار با مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در دیدار با مدیران بنیاد ملی بازیهای رایانهای به این مجموعه پیشنهاد داد تا برای تدوین قانون جامع بازیهای دیجیتال و سرگرمیهای نوین مطالعاتی انجام شود و همچنین آمادگی خود را برای پیگیری تصویب چنین قانونی در مجلس اعلام کردند.
محسن زنگنه، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس کمیته اصلاح ساختار بودجه مجلس در دیدار با مدیرعامل و شورای معاونین بنیاد ملی بازیهای رایانهای، گفت: «موضوع بازیهای رایانهای از این نظر که در تعامل و ارتباط با موضوعات دیگری چون سبک زندگی، اقتصاد و فرهنگ است موضوعی مهم و حساس است. امیدوارم برخی کاستیها در خصوص نگاه به صنعت بازیهای ویدئویی و جایگاه بنیاد ملی بازیهای رایانهای باعث دلسردی این مجموعه در طی کردن این مسیر دشوار نشود. برای برخی حوزههای فناوریهای نوین مانند کمک به توسعه صنعت بازیهای دیجیتال هر چقدر اعتبارات تخصیص یابد هدر نمیرود.»
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه بودجهای در اختیار این مجموعه قرار میگیرد، قابل مقایسه با برخی مجموعههای فرهنگی دیگر نیست، تصریح کرد: «در صورت تصویب افزایش بودجه بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای سال ۱۴۰۰ به سمت دولتیسازی بازیها حرکت نکنید، زیرا بنیاد باید همان نقش رگولاتوری، حمایتی و نظارت را داشته باشد.»
زنگنه همچنین درباره اقدامات مجلس شورای اسلامی برای افزایش بودجه بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت: «به نظر لازم است ضمن پیگیری افزایش اعتبارت بنیاد، برای ارائه تسهیلات کم قیمت به بازیسازان و رفع موانع کسب و کار بازیسازان در بخشهای مختلف برنامهریزی کنیم.»
دبیر کمیسیون ویژه جهش و رونق تولید و نظارت بر اجرای سیاستهای اصل ۴۴ قانون اساسی ضمن ارائه پیشنهاد مطالعه تدوین قانون جامع بازیهای دیجیتال و سرگرمیهای نوین به بنیاد و پیگیری تصویب آن در مجلس شورای اسلامی گفت: «در مطالعات برای تدوین این قانون مراقب باشید که این قانون منجر به فربه شدن این مجموعه نشود. توصیه میکنم از ظرفیتهای مجلس شورای اسلامی استفاده شود. چرا که تعامل بنیاد با نیروهای جوان این مجلس که دغدغه حوزه صنایع فرهنگی و رسانهای را دارند، میتواند باعث شکلگیری اتفاقات خوبی شود. این مجلس ظرفیت بسیار خوبی برای حمایت از حوزه بازیهای رایانهای و اقدامات بنیاد در این زمینه دارد.»
در ادامه سیدصادق پژمان، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، گزارشی از اهداف تاسیس بنیاد و رویکردهای آن در حوزه بازیهای رایانهای ارائه داد و با انتقاد از عدم توجه به صنعت بازیهای رایانهای در ایران در تصمیمگیریهای کلان برای تخصیص اعتبارات مورد نیاز، بیان کرد: «امروز در دنیا گردش مالی صنعت بازیهای رایانهای از صنایع رسانهای دیگر از جمله صنعت سینما پیشی گرفته و بالاتر است. مطالعات نشان میدهد صنعت بازیهای دیجیتال در کشور ما هم این تحولات را رقم خواهد زد. از این جهت برای این اکوسیستم با حوزههای گوناگون و گسترده باید در بودجهریزی با مطالعات روندهای آینده با نگاه استراتژیک عمل کرد.»
مدیرعامل بنیاد با اشاره به رویکردهای حمایتی بنیاد از تیمهای بازیسازی در قالب حمایتهای هوشمند، ضمن معرفی سازوکار ساختار حمایتی همگرا افزود: «برای سال ۱۳۹۹ بیش از ۱۰۰ تیم و استودیو بازی سازی از سراسر کشور تقاضای عضویت در این ساختار حمایتی را داشتند که در نهایت بالغ بر ۷۰ تیم- استودیو به عضویت این ساختار در آمدند. در حال حاضر نیز در قالب کمکهای ساختار حمایتی همگرا همه آن چیزی که تیمهای بازیساز در خصوص آموزش، فضای کسب و کار و اعزام به رویدادهای جهانی نیاز دارد در قالب تسهیلات پس پرداخت به آنها ارائه میشود.»
پژمان همچنین در خصوص توسعه اقدامات آموزشی بنیاد در خصوص ارائه آموزشهای لازم به علاقمندان به صنعت بازی در کشور گفت: «بنیاد ملی بازیهای رایانهای با ایجاد مدرسه بازیسازان فردا در شبکه دانشآموزی شاد از این بستر برای آموزش بازیسازی به ۷۰ هزار دانش آموز از سراسر کشور استفاده کرده است. ضمن اینکه محتواهای آموزشی ارائهشده در این شبکه صرفا برای این دانشآموزان تولید شده است. علاوه بر آن با رونمایی از سایت فهم بازی که به همت معاونت آموزش بنیاد انجام شده است، همه آن چیزی که والدین در خصوص سواد بازیهای رایانهای نیاز دارند از طریق محتواهای فرهنگی و آموزشی مناسب در اختیارشان قرار میگیرد.»