تکنولوژی

گوشی‌های قابل انعطاف چه زمانی وارد بازار خواهند شد؟

سال‌هاست که خبرهای متفاوتی در خصوص فعالیت شرکت‌های مختلف در جهت تولید گوشی‌های هوشمند قابل انعطاف می‌شنویم اما محصولی صد درصد قابل انعطاف، هنوز به بازار راه نیافته‌است. اگرچه تلاش‌های چشمگیری در این زمینه انجام شده اما با توجه به محدودیت‌های موجود به ویژه در خصوص طراحی باتری و صفحه‌نمایش، این پرسش مطرح می‌شود که بالاخره چه زمانی شاهد حضور گوشی‌های هوشمند قابل انعطاف در بازار خواهیم بود؟

اگرچه در وهله اول، انعطاف پذیر بودن گوشی بر زیبایی آن می‌افزاید اما این راهکار، مشکلاتی رایج از کاربران این دستگاه‌های الکترونیکی را نیز مرتفع خواهد کرد. به عنوان نمونه، این روند می‌تواند به افزایش عمر گوشی‌های هوشمند منجر شود که البته این مسئله در مقابل عمر پایین یعنی یکی از نقاط قابل اتکای شرکت‌های تولیدکننده گوشی‌های هوشمند برای فروش محصولات جدید به مشتریان، قرار خواهد گرفت. علاوه بر این، گوشی‌های قابل انعطاف امکان تعمیر صفحه‌نمایش را در مقابل راهکار فعلی یعنی تعویض کل گوشی هوشمند، افزایش خواهند داد. 

با این وجود، با استناد به طرح اولیه از جدیدترین گوشی هوشمند قابل انعطافی که اخیرا توسط ReFlex طراحی شده می‌توان دیدی کامل‌تر از شرایط حاکم بر روند تولید این دستگاه‌های هوشمند بدست آورد. این نسخه اولیه که در دانشگاه Queens کانادا تولید شده، از یک صفحه‌نمایش OLED قابل انعطاف تولید شرکت ال‌جی با رزولوشن اچ‌دی در کنار سنسورهای تشخیص انعطاف و موتورهای بازخورد لمسی تشکیل شده است. 

سنسورهای ویژه، این امکان را به صفحه‌نمایش گوشی خواهند داد تا در مقابل خم‌شدن، عکس‌العمل نشان داده و در واقع تاشدن صفحه‌نمایش را به راهکاری تعاملی تبدیل خواهند کرد. موتورهای لمسی نیز با واکنش خود این امکان را فراهم خواهند کرد تا تعویض صفحات را روی گوشی لمس کنید و یا حتی کشیده شدن تیروکمان در بازی انگری بردز را احساس کنید. 

محققانی که روی نسخه اولیه این محصول (که جدیدترین گوشی هوشمند قابل انعطاف نیز به حساب می‌آید) فعالیت می‌کنند قصد دارند این نمونه را با تلاش‌های بیشتر به محصولی قابل عرضه به بازار تبدیل کنند. با این وجود، محققان معتقدند نسخه تجاری این محصول احتمالا ظرف پنج سال آینده به بازار عرضه خواهد شد. 

ReFlex اولین تلاش محققان برای ساخت گوشی‌های قابل انعطاف نیست. چندسال پیش، شرکت ال‌جی گوشی قابل انعطاف خود با عنوان جی فلکس که در واقع یک گوشی خمیده با انعطاف‌پذیری نسبتا خوب بود را روانه بازار کرد. با این وجود، چنین محصولی یک گوشی قابل انعطاف نصفه و نیمه، به‌ویژه در مقایسه با ReFlex به حساب می‌آید. این در حالی است که دیگر شرکت کره‌ای یعنی سامسونگ نیز مدت‌هاست که در حال کار روی گوشی‌های هوشمند قابل انعطاف است اما هنوز هیچ محصول را در این سطح، روانه بازار نکرده است. 

با این اوصاف باید اعتراف کر، تولید صفحه‌نمایش‌های قابل انعطاف، بسیار آسان‌تر از ساخت گوشی‌های قابل انعطاف (که دربرگیرنده انعطاف‌پذیری در باتری، پردازنده و مولفه‌های سخت‌افزاری دیگر هستند) خواهد بود.  

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا