تکنولوژی

لکه سياه بر دامن اينترنت

موبنا – وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه کسب و کار کثیف دامن شبکه اینترنت را سیاه کره است، خواستار توجه جدی مسوولان جهانی به حفاظت خانوارها از آسیب های اینترنت شد.
رضا تقی پور در پنجمین سنپوزیوم بین المللی مخابرات و ارتباطات با بیان اینکه این کنفرانس ها در روند اجرای خود مسیر موفقی را طی کرده است اظهار داشت IST با حفظ برند باید به ISICT تبدیل شود به دلیل اینکه امروزه تفکیک مخابرات و فناوری اطلاعات در همه ابعاد بخصوص ابعاد علمی امکان ناپذیر است.
وی با بیان اینکه امروزه کشور ما در مرحله گذر از یک مخابرات سنتی و قدیمی و نسل جدیدی از شبکه های مخابراتی، ارتباطی و اطلاعاتی اظهار داشت در نتیجه امروز نیاز جامعه ایجاب می کند در سرفصل های پنجمین سنپوزیوم مخابرات به نتایج و دستاود ها بیشتر دقت کنیم.
تقی پور معتقد است جمع بندی و ارزیابی به دست آورهای این نشست ها در شرایط اجتماعی فعلی می تواند در برگزاری نشست های آینده تاثیر گذار باشد.
وی با اشاره به اینکه ساختار این سنپوزیوم به شکلی است که مورد توجه دانشمندان در داخل و خارج بوده است تصریح کرد، طیف وسیعی از صنعتگران و سیاست گذاران فناوری اطلاعات مخاطب این سنپوزیوم هستند.
وی گفت اگر به آمار های جهانی توجه کنیم شاهد آن هستیم که تعداد مقالات علمی و تعداد دانشمندان ایرانی از رتبه های خوبی برخوردارند ولی آیا باید توجه شود که ابعاد استراتژی و مدیریت ارتباطات و فناوری اطلاعات به همین میزان مورد توجه قرار گرفته یا خیر؟
وزیر ارتباطات با بیان اینکه دانشمندان ما ثابت کرده اند که از نظر علمی هم دوش دانشمندان خارجی قرار گرفته اند خاطر نشان کرد آمار های مقالات و تحقیقات آنها بیانگر این موضوع است.
وی گفت: کارگاه های آموزشی در کنار بحث های علمی و مقالات در کنفرانس پیش بینی شده که خود میحیطی است که می تواند این تعامل ها را چند جانبه کند.
تقی پور گفت امیدواریم این نشست ها سیاست گذاران، مسوولان در رده های مختلف علمی و پژوهشگران ICT بتواند کمک کند تا این حوزه را در جایگاهی که ICT می تواند در سایر حوزه های تاثیر گذار باشد، ارتقاع دهد.
وزیر ارتباطات افزود: نقشه توسعه ICT در توسعه اقتصادی تاثیر گذار است و از آن طرف نیز در ارتقاع و توسعه ICT در تمامی حوزه ها توجه شود به دلیل اینکه این ویژگی تنهای حوزه ICT که می تواند با تاثیر گذاری در بسیاری از ابعاد اقتصادی و اجتماعی ملت ها نقش برجسته ای را برای افراد به همراه داشته باشد.
وی با بیان این که دانشمندان متخصصان و مدیران فناوری اطلاعت و ارتباطات می توانند نقش چشمگیری توسعه این حوزه در افق چشم انداز 4004داشته باشند تصریح کرد: در نشست های بعدی باید به نفع ICT در افزایش تولید ناخالص تاکید شود که خوشبختانه سرفصل هایی که امروز در این سنپوزیم به آن اشاره شده اکثر آن به شدت مورد نیاز کاربردی در کشور است.
وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه ما به یک خیزش و انفجار در نیاز به پهنای باند رو به رو هستیم تصریح کرد:البته پهنای باند باید دسته بندی شود که این اقدام از نظر ما صورت گرفته است. تقی پور با اشاره به اینکه شبکه های دسترسی نوری تعوری های شبکه ها، NGN از مباحث اصلی به حساب می آید گفت: امروز بیشترین درگیری ما مهاجرت از یک نسل مخابرالتی به نسلی دیگر است.
وی در توضیح نقشه شبکه اینترنت و اینترانت در کشور گفت: ما در سال های گذشته در زمینه شبکه های دیتا شاهد رشد چشم گیری بوده ایم به گونه ای که ضریب نفوذ اینترنت نسبت به سال های گذشته از ارتقا بالایی برخوردار بوده است. این در حالیست که همچنان که ظرفیت های اینترنت افزایش یافته نیاز ها بیشتر شده است. بر همین اساس در برنامه پنجم افزایش ظرفیت اینترنت را پیش بینی کرده ایم که شبکه فیبر نوری یکی از این پیش بینی ها است.
وی با بیان اینکه امروزه داشنمندان ایرانی و هموطنان خارج از کشور به ماهیت و محتوای موجود در اینترنت تاکید دارند تصریح کرد: شبکه های ارتباطی با اهداف بشردوستانه و کمک کننده به کسب و کار از ابتدا کار خود را آغاز کرده اند اما این در حاتلیست که ما با یک لکه سیاه در شبکه اینترنت روبه رو هستیم.
وی با اشاره به شعار ITU در سال 2009 تحت عنوان محافظت از کودکان د برابر آسیب های اینترنت اعلام کرد باید در سال های آتی سالی را با نام حفاظت از خانواده در مقابل آسیب های اینترنت و سالی را با عنوان حفاظت انسان در برابر آسیب های اینترنت داشته باشیم.
وی با بیان این که بحث اینترنت یک دغدغه مهم است اظار داشت : اگر نتوانیم مانع این آسیب ها شویم این مشکلات چالش هایی را در بحث های تخصصی ایجاد خواهد کرد.
وی با تاکید بر ترسیم خط فصلی اظهار داشت مخابرات و تئوری های اطلاعات برای تعالی رشد انسان و ارتقاع کسب و کارها ایجاد شده است و امیدواریم مدیران بتوانند با ایجاد اینترنت پاک این لکه های ناپاک را از بین ببرند.
وی با اشاره به انجام پرژه هایی از جمله پردازش، ابررایانه ها، هوش مصنوعی و شبیه سازی داده ها که در جهت توسعه برنامه های اقتصادی کشور تعریف شده، خاطر نشان کرد: اهداف برنامه پنجم توسعه در مراحل اولیه در مجلس به تصویب رسیده که با تصویب نهایی این برنامه امید می رود در طول سال های آتی شاهد، رونق و جنب و جوش در آن حوزه باشم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا