تکنولوژی

مهمترین تحولات آی تی در سال ۲۰۰۵

ایرنا – نشريه علمي “نيو ساينتيست” در آخرين شماره خود در سال ‪ ۲۰۰۵‬به معرفي مهمترين تحولات حوزه‌هاي گوناگون علوم و فناوري پرداخته است.

در گزار اين نشريه فهرستي طولاني از تحولات علمي در حوزه‌هاي الكترونيك علوم زيستي و رقابتهاي فضايي ارايه شده كه حوزه آي تي آن در اين مقوله ارائه مي‌شود.

در سال ‪ ۲۰۰۵‬انواع دستگاهها و ابزار جالب توجه با خواص متنوع و چشمگير به بازار عرضه شد. اتومبيلهاي خودكار و بدون راننده، روباتهاي دستيار انسان و مدارهاي نانو چشم‌انداز آينده‌اي شگفت‌انگيز را پيش روي شهروندان ترسيم كردند.

در همين حال انواع پديده‌هاي نامطلوب همچون ويروسهاي رايانه‌اي مخرب تا ازدياد جرايم اينترنتي و توليد سلاحهاي كنترل تظاهرات خودنمايي كرد.

پرابتكارترين مبتكر سال ‪ ۲۰۰۵‬شركت اينترنتي “گوگل” بود كه كار خود را از عرضه خدمات اينترنتي در مقام يك موتور جستجوگر آغاز كرد و اكنون پاي خود را به حوزه‌هاي متعدد و متنوعي دراز كرده است.

در سال ‪ ۲۰۰۵‬گوگل سرويسهاي تازه‌اي با عنوان “جستجوي ويديو كليپ‌ها” و ارائه آنها به مشتريان، برنامه‌اي براي انجام مكالمات تلفني با كمك اينترنت و يك نقشه جهان نما كه بر روي اينترنت قابل استفاده بود عرضه كرد و در زمينه ايجاد يك كتابخانه ديجيتالي بسيار فراگير گامي بلند برداشت.

اما همه امور نيز بر وفق مراد اين شركت نبود. براي نمونه، در ماه ژانويه اين شركت با حكم دادگاه مجبور شد ابزار لازم را براي جلوگيري از دستكاري ارسال‌كنندگان هرزنامه‌هاي اينترنتي در نتايج جستجوي موتورهاي جستجوكننده آن، در اختيار عموم قرار دهد.

اندكي بعد استفاده‌كنندگان از اينترنت توانستند راهي مناسب براي جلوگيري از ظاهر شدن آگهي‌هاي تجارتي در كنار نتايج جستجوي موتورهاي گوگل پيدا كنند.

در سال ‪ ۲۰۰۵‬شركتهاي توليدكننده تلفنهاي همراه نيز كوشش زيادي براي ارائه محصولات جديد و جلب نظر خريداران به عمل آوردند.

در ژانويه اين سال يك گوشي تلفن كه به وسيله حركت كنترل مي‌شد به بازار آمد و يك ماه بعد گوشي ديگري تكميل شد كه به افراد امكان مي‌دهد صورتحساب خريدهايي را كه در فروشگاهها و سوپر مارتها انجام داده‌اند به صورت خودكار و نظير كارتهاي اعتباري پرداخت كنند.

محققان ژاپني تا آنجا پيش رفتند كه يك گوشي تلفن همراه را راهي بازار كردند كه مي‌توانست صاحب خود را از روي عكسي كه از وي در اختيار داشت شناسايي كند.

اين تلفن خدمات خود را به كساني كه آنها را شناسايي نكند ارايه نمي‌دهد و به اين ترتيب دزديدن آن براي سارقان تلفنهاي همراه فايده‌اي ندارد.

از سوي ديگر كشف شماري ويروسهاي تلفن همراه موجب نگراني دارندگان ين نوع گوشيها شد اما متخصصان خاطر نشان كردند كه ويروسهاي جديد لااقل براي نسل كنوني تلفنهاي همراه خطري ندارند.

در سال ‪ ۲۰۰۵‬بازيهاي كامپيوتري از رواج و محبوبيت بيشتري برخوردار شد.

در ماه آوريل شركت سوني يك بازي كامپيوتري با نام “اور كوئست ‪ “۲‬به بازار عرضه كرد كه از حيث واقع گرايي گرافيك آن بسيار پيشرفته به شمار مي‌آمد.

اما واقعگرايي بازيهاي كامپيوتري در عرصه اقتصاد بهتر از هر جاي ديگر به نمايش درآمد. بازي كامپيوتري سوني چنان با استقابل خريداران روبرو شد كه جاعلان اين قبيل بازيها نيز توانستند با فروش نسخه‌هاي جعلي يكشبه راه صد ساله را از حيث دستيابي به درآمدهاي چشمگير طي كنند.

دادگاهي در ژاپن نيز يك شهروند اين كشور را براي سواستفاده در اين زمينه به زندان محكوم كرد.

اتهم اين فرد آن بود كه در جريان يك بازي كامپيوتري در فضاي مجاري به نام ” ‪ ” Lineage II‬كه داستان آن حول اقدامات تبهكارانه دور مي‌زند ، همه دارائيهاي مجازي رقيبان خود را كه در جريان بازي به دست آورده بودند، با استفاده از شيوه‌هاي نادرست از چنگ آنان خارج كرده بود.

اما علاقه به فضاي مجازي تنها به بازيهاي كامپيوتري محدود نشد و دانشمندان و متخصصان نيز براي انجام كاوشهاي خود از امكانات اين فضا استفاده‌هاي زيادي به عمل آوردند.

در ماه مه يك گروه از محققان انگليسي اعلام كردند در نظر دارند يك جهان مجازي خلق كنند كه قادر است سنتها و رويه‌هاي فرهنگي خاص خود را به وجود آرد و بسط دهد.

يك شركت آمريكايي هم تا آنجا جلو رفت كه نخستين خدمات تلفن هوشمند را در فضاي مجازي راه‌اندازي كرد.

اما يك اجازه اختراع كه به وسيله شركت سوني در ماه آوريل به ثبت رسيد نگرانيها زيادي را در ميان عموم برانگيخت. اين دستگاه مي‌تواند داده‌هاي حسي را مستقيما به مغز افراد انتقال دهد. به اين ترتيب با رواج اين دستگاه فضاي اجتماعي حالتي را پيدا مي‌كند كه در فيلم “ماتريكس” به آن اشاره شده بود.

افراد مي‌توانند با اين دستگاه و از راه دور مغز ديگران را تحت كنترل قرار دهند.

در نمايشگاه “ورلد اكسپو” در ژاپن در ماههاي مارس تا سپتامبر روباتهايي در معرض ديد قرار داده شد كه مي‌توانستند وظايف پرستار بچه و يا تلفنچي اداره را انجام دهند.

پرستاران روباتيك و نيز همدمان و نديمه‌هاي ماشيني نيز در اين نمايشگاه عرضه شده بودند.

در ماه آوريل نخستين مسابقه شترراني به وسيله روباتها برگزار شد.

در عين حال توليد ماهيچه‌ها و عضلات جديد براي روباتها زمينه را براي ساخت روباتها موسوم به ابر-روبات آماده ساخته است. اين روباتها چندين برابر روباتهاي كنوني قدرت و توانايي دارند.

شركت “هوندا” روباتي به نام آسيمو را به بازار عرضه كرد كه بخوبي از عهده انجام كارهاي دفتري بر مي‌آيد.

موسسه دارپا كه بازوي تحقيقاتي وزارت دفاع آمريكا است وسايل نقليه هوشمندي را تكميل كرد كه در نخستين مسابقه اتومبيل راني بدون راننده شركت كردند.

دانشمندان همچنين آزمون هوشي براي سنجش ميزان هوشمندي روباتها ابداع كردند و نيز يك برنامه كامپيوتري توليد كردند كه قادر است به صورت خودكار زبان برنامه‌نويسي خود را تكميل كند.

شركت آي.بي.ام نيز اعلام كرد كه در نظر دارد نخستين نقشه اتصالات نوروني مغز آدمي را با استفاده از يك كامپيوتر توليد كند.

مدارهاي تازه كامپيوتري نيز در سال ‪ ۲۰۰۵‬تكميل شد. از جمله اين مدارها يك تراشه از جنس باكتريهاي زنده بود كه مي‌توانست به صورت خودكار ساختار دروني خود ر تغيير دهد.

سيستمهاي در مقياس نانو نيز ابداع شد كه مي‌توانستند نيروي محركه موتورهاي بسيار كوچك نانو را تامين كنند. در ماه اكتبر محققان راهي براي استفاده از ارگانيزمهاي زنده در ابعاد نانو براي توليد مدارهاي الكترونيك در مقياس نانو پيدا كردند.

فناوري ساخت سلاحهاي غير كشنده اما بيحس‌كننده و بازدارنده نيز در سال ‪ ۲۰۰۵‬پيشرفت زيادي داشت. ارتش آمريكا يك تفنگ مولد پالسهاي الكترومغناطيس و يك سلاح مولد پرتوهاي مايكروويو و يك تفنگ كه گلوله‌هاي الكتريكي شليك مي‌كند را آزمايش كرد.

جزييات خبر مربوط به يك تفنگ ليزري و يك بالگرد مجهز به پرتوهاي ليزري كه قادرند چشم افراد را موقتا از بينايي بازدارند بدون آنكه آنان را كور سازند نيز به بيرون درز كرد.

شركت سوني با ناكامي بزرگي در زمينه تكميل تكنولوژي ضدجعل لوحهاي فشرده(سي.دي) موسيقي روبرو شد.

از يكسو مصرف‌كنندگان به اعتراض درباره آن پرداختند و از سوي ديگر متخصصان متوجه شدند كه راهزنان كامپيوتري مي‌توانند اين فناوري را در خدمت خود قرار دهند.

مساله زماني برجسته‌تر و در عين حال مضحك‌تر شد كه شركت سوني براي رفع نقص سيستم اول يك نرم‌افزار تازه به بازار عرضه كرد كه اين دومي نيز داراي ويروس و نقص بود.

در عين حال معلوم شد سوني در تكميل نرم‌افزار اول خود از نابعي استفاده كرده كه نامي از صاحبان اصلي آن نبرده است.

در زمره جالب‌ترين ابداعات سال ‪ ۲۰۰۵‬يك جفت كفش بود كه اگر صاحب آن پس از گذشت يك مدت زمان معين آن را به پا نمي‌كرد و با آن از خانه بيرون نمي‌رفت، تلويزيون خانه را خاموش مي‌كرد.

اين كفش براي افراد تنبل كه از صبح تا شب پاي تلويزيون ميخكوب مي‌شدند، دواي درد به شمار مي‌آيد.

منبع : نيوساينتيست

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا