تکنولوژی

چالش هاى ايران و آمريکا وارد عرصه ديجيتال شد

نام نویسنده: اسماعيل آزادى

ict-center.ir – با بلوکه شدن بيش از 4000 سايت ايرانى توسط هاستينگ آمريکايى و همچنين مسدود شدن برخى نرم افزارهاى آنتى ويروس آمريکايى از سوى شرکت هاى ايالات متحده، چالش هاى ايران و امريکا وارد عرصه ديجيتال شد.

مى گويند پدر و مادر اينترنت امريکايى هستند و فرزندان آنها علاوه بر آمريکا در کشورهاى پيشرفته اروپايى به سرعت در حال زاد و ولد هستند. اما به نظر مى رسد نوادگان اينترنت را بايد در کشورهاى درحال توسعه چون ايران جستجو کرد.

در همين راستا هر چند بسيارى بر اين باروند که اينترنت متعلق به کسى نيست و از جمله دستاوردهاى تمدن بشرى به شمار مى رود ولى به نظر مى رسد با سياسى شدن عرصه ديجيتال، اين تکنولوژِى نيز در حال تبديل به يک ابزار براى وارد کردن فشار سياسى عليه برخى کشورها شده است. زيرا به گفته يکى از مديران ايرانى شبکه ITC در آمريکا، خطر قطع اينترنت ايران به وسيله آمريکا يک خطر جدى است و اگر آمريکا اين کار را انجام دهد در عرض يک روز مخابرات ايران دچار مشکلات جدى خواهد شد و کليه سيستم هاى مخابراتى، سرويس VoIP، سرويس تلفن همراه و سرويس اينترنتى داشگاهها و مراکز آموزشى، اطلاعات فرودگاه ها و … از کار مى افتد.

هر چند به باور برخى کارشناسان اين اقدام از سوى امريکا بعيد به نظر مى رسد و از نظر فنى نيز کاملا امکانپذير نيست. اما به قول اين مدير ايرانى در آمريکا، اگر ايالات متحده اين کار را انجام دهد، براى ايران از يک بمب اتم مخرب تر است و هيچ خرجى هم براى آمريکا ندارد.
به هر حال فناورى اطلاعات و خصوصا اينترنت را مى توان به کشتى اى تصور کرد که امريکا قصد دارد سوراخى در آن ايجاد کند و البته اين اقدام مورد اعتراض ديگر سرنشينان اين کشتى قرار خواهد گرفت. هرچند متاسفانه وقتى خبرنگاران از وزيرخارجه در مورد بلوکه شد 4000 سايت ايرانى سوال مى کنند اظهار بى اطلاعى مى کند. اما آيا مسئولان ICT کشور دراين مورد جوابى دارند و به زبان ديگر چه راهکارى براى مقابله با اين اقدام احتمالى امريکا پيش بينى کرده اند ؟

هرچند ممکن است گفته شود که وابستگى اقتصادى ايران به اينترنت تا حدى نيست که بتواند اقتصاد ايران را فلج کند. اما بايد به ياد داشت که اگر ما امروز کليه دبستان هاى کشور را تعطيل کنيم، در کوتاه مدت در کشور هيچ اتفاقى رخ نخواهد داد. درواقع تعطيل يا مختل شدن اينترنت در ايران همانند تعطيل کردن مدارس ابتدايى است و به منزله ضربه اى سنگين و غير قابل جبران بر زيرساخت هاى اقتصادى کشور به شما مى رود. لذا وزارت ارتباطات و فناورى اطلاعات بايد خيلى زود و زودتر در صدد پيدا کردن راهکارهاى فنى و يا تجارى براى مواجهه با اين مهم باشد و حتى ايجاد يک WAN مستقل و قابل اتصال به شبکه جهانى را از نظر دور ندارد.

در پايان اين نکته نيز گفتنى است که برخلاف دوران مدرنيسم که ما با يک فاصله زمانى 200 – 300 ساله وارد آن شديم، فاصله ى ما با تمدن ديجيتال فاصله بسيار اندکى است و ما به سرعت توانستيم به ابزارها و ادبيات آن دست يابيم. لذا با توجه به سرعت پيشرفت عجيب تکنولوژى هاى ديجيتال، کوتاهى در اين زمينه ايران را از قافله تمدن ديجيتال دور خواهد کرد و همان مشکلاتى را که ما در مواجه با مدرنيسم داشتيم در مورد تمدن ديجيتال نيز تجربه خواهيم کرد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا