تکنولوژی

تيراژ كلى نشريات جهان در سال گذشته در 208 كشور كاهش داشت

ایسنا – طبق آمارهاى ارايه شده، از سال 1999 ميلادى تاكنون تعداد وب‌سايت‌هاى روزنامه‌يى دو برابر شده است.
به گزارش سرويس بين‌الملل ايسنا به نقل از شبكه‌ى خبرى بى بى سى، به نظر مى‌رسد كه در اين مدت، شكوفايى و رشد فوق‌العاده‌يى در زمينه‌ى كاررد نشريات شبكه‌يى رخ داده است.
در همين زمينه‌، مديركل انجمن جهانى روزنامه‌ها اظهار داشت كه مخاطبان شبكه‌يى براى روزنامه‌ها بيش از 5 سال گذشته، 35 درصد افزايش يافته است.
وى در سخنان خود سردبيران و مجريان صدها روزنامه را كه قرار است اين هفته در كنگره‌ى سالانه‌ى جامعه در استانبول شركت كنند، مورد خطاب قرار داد.
وى سال گذشته را يك سال پر چالش براى روزنامه‌هاى جهان خواند و گفت: طبق تحقيقات انجام شده از سوى “انجمن پاريسي“ به عنوان نماينده‌ى 18 هزار روزنامه، تيراژ كلى نشريات جهان در سال 2003 در 208 كشور كاهش داشته است.
بيش از يك ميليارد تن هم‌اكنون در جهان هر روز روزنامه مى‌خوانند.
از سوى ديگر اروپايى‌ها كمترين ميزان خريد روزنامه را دارند و تيراژ روزنامه در 13 كشور از 15 كشور قديمى عضو اتحاديه‌ى اروپا به استثناى اعضاى جديد، افت داشته و بيشترين افت آن در ايرلند بوده است.
در عين حال فروش روزنامه‌ در چين بيش از 4 درصد و در هند 9 درصد افزايش داشته است.
در روسيه نيز ظرف دو سال اخير ميزان انتشار نشريات روزانه دو برابر شده است.
به علاوه، تعداد نشريات روزانه‌ى رايگان با رشد 16 درصد از ابتداى سال 2003 و رشد 24 درصد در 5 سال گذشته، افزايش يافته است.
همچنين ميزان ماليات بر درآمد آگهى‌هاى تبليغاتى روزنامه‌يى در سراسر جهان در سال گذشته تا 2 درصد رشد آرامى داشته است.
با اين حال آگهى‌هاى روزنامه‌يى هنوز در رده‌ى دوم و پس از آگهى‌هاى تلويزيونى قرار دارند كه در سال گذشته 38 درصد از صرف هزينه‌ى آگهى‌ها را به خود اختصاص داد.
رشد سريع شبكه‌ى سراسرى در بسيارى از كشورها به اين معنى است كه مردم ترجيح مى‌دهند بخش عمده‌ى اوقات فراغت خود را به جاى تلويزيون با اينترنت سپرى كنند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا