تکنولوژی

طرح ملى اشتغال به وسيله فناورى اطلاعات اجرا مى‌شود

ايسنا – طرح ملى اشتغال با فناورى اطلاعات و ارتباطات كارا با هدف ايجاد صدها هزار فرصت شغلى پردرآمد و مبتنى بر انديشه در سراسر كشور اجرا مى‌شود.
آرام رزاقى، مديرعامل شبكه‌ى مشاورين شميم و طراح و مجرى طرح ملى اشتغال به وسيله‌ى فناورى اطلاعات و ارتباطات با اعلام اين مطلب به خبرنگار سرويس IT ايسنا خاطرنشان كرد: اين طرح كه نخستين طرح ملى بخش خصوصى ايران در حوزه‌ى ICT است، برمبناى دور كارى و عرضه تمامى خدمات قابل انتقال از طريق سيستم‌هاى رايانه‌يى طى مدت 9 سال در استان‌هاى مختلف كشور انجام خواهد شد.
طرح ملى اشتغال به وسيله فناورى اطلاعات و ارتباطات (Iran IT super porject) ضمن شناسايى و طبقه‌بندى استعدادهاى جوان آماده به كار كشور در حوزه خدمات قابل عرضه در محيط الكترونيك، با ارائه روش‌هاى نوين آموزش حضورى E-learning و تلفيقى، مهارت‌هاى حرفه‌يى آن‌ها را ارتقا داده و زمينه اشتغال به كار آن‌ها در عرصه اين قبيل فعاليت‌ها را فراهم مى‌كند.
وى در مورد مشاغل و خدمات مورد نظر در اين طرح گفت: در طرح ملى IITSP تمامى فعاليت‌هاى قابل ارائه از طريق فناورى اطلاعات و ارتباطات و دور كارى شامل طراحى نرم‌افزارها و بانك‌هاى اطلاعاتى، پشتيبانى فنى سامانه‌هاى رايانه‌يى، طراحى و ساخت اجزاى وب، انجام امور حسابدارى و مالى، طراحى گرافيكى و چند رسانه‌يى، ارائه خدمات مشاوره حقوقى، فنى بازرگانى و بازاريابى، تهيه منابع تحقيقاتى، امكان سنجى و اجراى طرح‌هاى تحقيقاتى و صنعتى، تحرير و ترجمه متون و مقالات فنى و حرفه‌يى و ارائه خدمات شخصى از قبيل مشاوره و آموزش‌هاى خصوصى است.
مجرى طرح ملى اشتغال به وسيله فناورى اطلاعات و ارتباطات با اشاره به اين كه فاز مطالعاتى اين طرح شامل بررسى ميدانى و موضوعى طرح در داخل و خارج كشور و تنظيم گزارشات فنى و اقتصادى مربوطه، طى مدت دو سال با همكارى گروهى از مشاورين داخلى و خارجى ICT و امور اقتصادى كشور انجام شده و مورد تصويب شوراى عالى اشتغال و تمامى مراجع دولتى ذيربط قرار گرفته خاطرنشان كرد: با اتمام كامل مراحل ادارى و تامين اعتبارات لازم، فاز صفر طرح كه شامل پياده‌سازى و راه‌اندازى ساماندهى اجرايى طرح است، آغاز خواهد شد. در اين فاز كه حدود يك سال به طول مى‌انجامد، حدود 200 فرصت شغلى جديد ايجاد خواهد شد.
رزاقى افزود: در فاز اول طرح كه در فاصله سال‌هاى 1383 و 1384 اجرا مى‌شود، زمينه شناسايى، آموزش و اشتغال به كار دو هزار و 500 نيروى ماهر آماده به كار در تهران فراهم خواهد شد. فاز دوم اجراى اين طرح كه شامل شناسايى، آموزش و بازاريابى نيروهاى بالقوه كشور و آماده‌سازى و سازماندهى آن‌ها در پايگاه‌هاى متمركز طرح در مراكز استان‌هاى تهران، مركزى، اصفهان، خراسان، آذربايجان شرقى و فارس است؛
طبق پيش‌بينى‌هاى صورت گرفته تا سال 1388 بالغ بر صد هزار فرصت شغلى جديد در كشور ايجاد مى‌كند. وى خاطرنشان كرد: در فاز سوم طرح كه در فاصله‌ى سال‌هاى 1388 تا 1390 در سراسر كشور اجرا خواهد شد، ضمن شناسايى جوانان و نوجوانان مستعد و فاقد امكانات با اعطاى بورس‌هاى تحصيلى و كمك‌هاى مالى و آموزش هدفمند آن‌ها، حدود يك ميليون فرصت شغلى جديد در كشور ايجاد خواهد شد.
مجرى طرح ملى IITSP فزود: صرف‌نظراز بحران بيكارى و تبعات ناگوار آن از قبيل گسترش سطح فقر و كاهش سرانه‌ى توليد، در آمد و اميد به زندگى در جامعه، گسترش روحيه سستى و تنبلى، ايجاد مشاغل كاذب و بيكارى پنهان، افزايش ناهنجارى و مفاسد اجتماعى و روند مهاجرت به خارج و هزاران زيان و آشكار و پنهان ديگر كه غرور ملى و اعتبار بين‌المللى كشور را به مخاطره مى‌اندازد، بهره‌ورى نيروى كار فعال در كشور نيز به نحو محسوسى پايين‌تر از سطح استانداردهاى جهانى است. طبق بررسى‌ها، هر ساعت نفر كار در ايران حدود سه دلار به توليد ناخالص ملى مى‌افزايد، در حالى كه اين رقم در كشورهاى آسياى جنوب شرقى بيش از 15 دلر، در كشورهاى اروپايى 30 دلار و در آمريكا حدود 45 دلار است!
رزاقى از نبود تيم اطلاعات طبقه‌بندى شده نيروى كار مديريت صحيح به كارگيرى استعدادها، پايين بودن و يا نبود نظام ارزش‌گذارى و انگيزش و به تبع آن سطح دستمزدها و پرداختن به كارهاى موازى و اتلاف منابع به عنوان برخى دلايل پايين بودن نرخ كارآيى نيروى كار در كشور تاكيد كرد: علت عمده اين امر را بايد در نبود استراتژى توسعه اشتغال مبنى بر باور كردن استعدادها و فرصت‌ها و نگرش سنتى و غلط به ساختار اقتصادى و صنعتى كشور به مقوله كار جستجو كرد كه نيروى كار جوان و پوياى كشور را به سمت مشاغل ارزان، فيزيكى و فاقد خلاقيت و فزايندگى سوق داده است.
وى خاطر نشان كرد: در عصر انفورماتيك و جهان پيشرفته امروز بايد به جاى كار ارزان و بدنى كه وابسته به زمان و مكان و ابزار كلاسيك و نيازمند متولى و كنترل است به كارى مبتنى بر انديشه كه فرامنطقه‌يى و مستقل از زمان و مكان و ابزار كلاسيك و خودفزاينده و خودباور باشد، روى آوريم. طراح و مجرى طرح ملى ”كارا” در پاسخ به اين سوال كه با توجه به ضعف زيرساخت‌هاى مخابراتى، مديريتى، حقوقى و فرهنگى كشور در حوزه IT تا چه حد مى‌توان به عملى بودن چنين طرح بزرگ ملى اميدوار بود، گفت: آغاز هر حركت جديد به ويژه چنين طرحى كه مبتنى بر انديشه‌ است، مستلزم پذيرا بودن، تسامح داشتنى و خطرپذيرى مجريان آن است. قطعا با توجه به رويكرد جدى دولت به مقوله فناورى اطلاعات و ارتباطات و نياز مبرم نظام آموزشى، تحقيقاتى، ادارى و اقتصادى كشور به اين امر از يك طرف و وجود هزاران نفر فارغ‌التحصيل آماده به كار خلاق از سوى ديگر تحقق اين مهم چندان دشوار نخواهد بود.
وى افزود: با توجه به چند مرحله‌يى بودن طرح و تمركز سال‌هاى اول آن بر ايجاد ساختارها و آموزش‌هاى مخابراتى، حقوقى و مديريتى مربوطه با افزايش سرعت و كارايى سيستم‌هاى ارتباطى كشور در قالب طرح تكفا، پيوستن به معاهده مالكيت معنوى و بهبود نظام ادارى كشور وجود دارد.
رزاقى خاطرنشان كر: طراحان پروژه ملى ”كارا” در مرحله مطالعاتى و تدوين آن با بازديدهاى متعدد از طرح‌هاى مشابه در كشورهاى پيشرفته و در حال توسعه، از نزديك با مسائل، مشكلات و راهبردهاى اجراى آن آشنا شده‌اند و هم‌چنين طى مذاكراتى موافقت انديشمندان و سرمايه‌گذاران ايرانى و خارجى جهت مشاركت در فازهاى دوم و سوم طرح را جلب كرده‌اند.
مجرى طرح ملى اشتغال به وسيله فناورى اطلاعات و ارتباطات در پايان اعلام كرد: فراخوان سراسرى شناسايى و جذب نيروهاى مستعد مورد نياز در فاز مقدماتى اين طرح در آينده نزديك از طريق رسانه‌هاى جمعى صورت خواهد گرفت.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا