تکنولوژی

کتابخوان فیدیبوک رونمایی شد

فیدیبو و دیجی کالا امروز در در شهر کتاب مرکزی از اولین کتابخوان الکترونیکی فارسی رونمایی کردند. این کتابخوان 549هزارتومان قیمت دارد و چیزی شبیه کیندل آمازون است. 

فیدیبو که به گفته مدیرانش حالا 50 هزار کاربر دارد بیش از 24 هزار کتاب صوتی و الکترونیک روی پلتفرم خود قرار داده است.

این شرکت پیش ازاین اپلیکیشن‌هایی برای سیستم عامل اندروید، iOS و ویندوز طراحی کرده بود اما حالا با این کتابخوان میتواند تغییری در فضای کتابخوانی ایران ایجاد کند به خصوص که به دلیل تحریم‌ها کتابخوان محبوبی چون آمازون به رغم داشتن تعدادی از کتابهای فارسی عملا از بازار کتاب ایران پشتیبانی نمی‌کند. قیمت این کتاب 590 هزارتومان و با اعتبار 100 هزارتومان خرید کتاب است.

فدیبوک نام کتابخوان فیدیبوست که از زبان فارسی به طور کامل پشتیبانی میکند و به پلتفرم خود فیدیبو متصل است به این معنی که با داشتن اکانت فیدیبو و خرید کتاب از آن میتوانید کتابها را روی فیدیبوک دانلود کرده و بخوانید. فناوری فیدیبوک درست مانند کتابخوان مشهور کیندل از جوهر الکترونیکی (E-Ink) پشتیبانی می‌کند که در آن صفحه نمایشبدون استفاده از الکتریسیته به مدت نامحدود می‌تواند تصاویر و متن را ثابت نشان دهد به همین دلیل استفاده از باتری دستگاه بسیار کم بوده و زمان شارژ آن بسیار دیر به دیر خواهد بود از طرف دیگر این فناوری باعث خوانش بهتر و راحت‌تر متن می‌شود. در این نوع مطالعه به دلیل آنکه اشعه‌ای از صفحه نمایش ساتع نمی‌شود چشم کمتر تحت فشار قرار گرفته و مطالعه شبیه به کتاب است. به همین دلیل هم هست که فناوری نسبتا قدیمی جوهر الکترونیکی به رغم پیشرفتهای زیاد در صنعت صفحه نمایش هنوز یکی از محبوب‌ترین فناوری‌ها برای محصولات مشابه است. 

ارزش فیدیبوک در ارزش کتابخانه‌ای‌است که دارد با توجه به اینکه این شرکت طی یکی دو سال اخیر رابطه خوبی را با ناشران برقرار کرده به سرعت در حال افزایش تعداد کتاب‌های خود است ضمن اینکه اپلیکیشن فیدیبو هم برای خواندن کتاب مرتبا به روز شده و با فونت‌های مناسب باعث رضایت بیشتر کاربرانش شده است.  فیدیبو میگوید که اپلیکیشن این شرکت تا به حال دو میلیون بار نصب شده است. از سوی دیگر قیمت پایین‌تر کتابهای الکترونیکی به طور خودکار باعث تمایل کاربران به خرید کتابهای بیشتر و افزایش مطالعه می‌شود. به جز اینها برای استارت‌آپ فیدیبو باید یک ویژگی دیگر هم در نظر گرفت و آن خریده شدن توسط دیجی‌کالاست امکانی که حالا دسترسی این کسب وکار را به سرمایه و تکنولوژی مورد نیاز برای رشد را فراهم می‌کند. 

فیدیبو گفته که به جز کتابهای فارسی با ناشران بین‌المللی چون Wiley و Taylor and Francis به عنوان نماینده فروش قرارداد دارد. این که آیا می‌توان روی فیدیبوک کتاب‌های انگلیسی را هم خواند یا نه هنوز نمی‌دانیم.

مجید قاسمی مدیرعامل فیدیبو در مراسم رونمایی از فیدیبوک در جمع خبرنگاران گفت : فیدیبو در سال 1391 در طبقه سوم همین شهر کتاب شروع شد. ما در فیدیبو همه سرباز هستیم و ژنرال نداریم. سعید محمدی یکی از بنیانگذاران دیجی کالا نیز در جلسه رونمایی گفت که جای انواع محتوای دیجیتالی مثل کتابهای الکترونیکی در دیجی‌کالا خالی بود و حالا با کمک فیدیبو امیدواریم بتوانیم سرانه مطالعه در ایران را افزایش بدهیم.

مشخصات فنی فیدیبوک

کتابخوان فیدیبوک دارای یک نمایشگر 6 اینچی است که قابلیت نمایش 212 پیکسل در هر اینچ را دارد . این دستگاه دارای پردازنده دو هسته‌ای با فرکانس 1.0 گیگاهرتز و 512 مگابایت رم و حافظه داخلی 8 گیگابایتی است. همچنین یک جایگاه کارت حافظه جانبی دارد. باتری فیدیبوک 2800 میلی آمپری است که به گفته سازنده تا 12 روز استفاده مداوم و 40 روز در حالت آماده به کار انرژی آن را تامین میکند. بر اساس نوشته مشخصات این دستگاه در دیجی کالا اپلیکیشن فیدیبو روی Hannah F1 نصب شده و سیستم‌عامل خاصی روی آن نصب نیست و می‌توانید از گنجینه‌ی بزرگ کتاب‌ها در اپلیکیشن فیدیبو استفاده کنید. کتابخوان فیدیبو مدل Hannah F1 تولید ایران است و می‌تواند با نمونه‌های خارجی رقابت کند. رزولوشن دستگاه 758 × 1024 پيکسل است و از فرمتهای  TXT, PDF.EPUB,mobi پشتیبانی میکند. همچنین این دستگاه عکسهای با فرمت JPG, BMP, PNG, GIF را هم نشان میدهد. برای تعویض صفحه دارای دگمه فیزیکی و صفحه نمایش آن Edge to Edge است.

شنیدن پادکست روی فیدیبوک؟

فدیبو هرچند از سال 96 به عرضه پادکست روی آورد اما حالا به یک عرضه کننده بزرگ پادکست هم تبدیل شده است با این حال نخستین نسخه کتابخوان الکترونیکی فیدیبو فاقد بلندگو یا جک هدفون است. البته طبیعتا Hannah ( نام نسخه اول کتابخوان فیدیبوک ) همانند کیندل آمازون احتمالا در آینده به روز می‌شود.

مرتبط:

جعبه گشایی آی تی ایران از فیدیبوک را ببینید

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

‫9 دیدگاه ها

  1. بازتاب: duurzaam speelgoed
  2. بازتاب: praful de polizare
  3. بازتاب: casino uk
  4. سلام و عرض ادب خدمت فیدیبوکی های گرامی
    من مدت دو سالی میشه که از اپیلیکیشن فیدیبو استفاده میکنم خیلی عالی و بسیار راضی هستم.
    مایل فیدیبوکی رو تهیه کنم چون یک کم بینا هستم نور تبلت هر چقدر هم که کمش کنم باز چشمم رو اذیت می‌کنه نظرم به فیدیبوکی جلب شده و با خصوصی که ازش در اینجا خوندم به نظرم تا حدود زیادی می‌تونه مشکل من رو حل کنه ولی لطفا لطفا بلندگو هم براش تعبیه کنید که بتونیم کتاب های صوتی رو هم باهاش گوش بدیم هم با هندزفری و هم بدون هندزفری در این صورت واقعا فیدیبوکی عالی میشه…
    بازهم ممنونم و منتظر خبرهای خوبتون در این زمینه هستم .خداقوت🌼
    زهره

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا