گوناگون

راهنمای ورود به بازارهای جهانی سرمایه‌گذاری در سال ۲۰۲۲ میلادی

محتوای این مطلب توسط تحریریه آی‌تی‌ایران تهیه نشده است و مسئولیت بررسی صحت و سقم گفته ها با مخاطب است.

سرمایه‌گذاری به افراد کمک می‌کند تا در آینده‌ی نه چندان دور، زندگی بهتری برای خود ایجاد کرده و از مازاد درآمد خود استفاده کرده تا درآمد بیشتری برای خود و خانواده ایجاد نمایند. خصوصا در کشورهایی همانند ایران که نرخ تورم بسیار بالا است، نگهداشتن پول به شکل ارز ملی در طولانی مدت ضررهای بسیار زیادی را برای فرد به همراه داشته و به مرور زمان، سرمایه‌های نقدی وی، کمتر خواهد شد. برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی، افراد عموما از نگهداری ارز ملی (ریال) خودداری کرده و آن را به شکل‌های دیگری (همانند خرید ارز، طلا، مسکن و…) نگهداری می‌کنند. اما این کار در حکم تبدیل سرمایه بوده و نمی‌توان به آن سرمایه گذاری گفت. چرا که قیمت (یا ارزش) ارز، طلا و حتی مسکن عموما اندکی بیشتر از تورم بوده و این کار، نوعی حفظ سرمایه به حساب می‌آید. اما برای سرمایه گذاری، لازم است تا کارهای دیگری انجام شده تا نه تنها میزان سود حاصله حداقل معادل تورم باشد، بلکه به میزان قابل توجهی نیز بالاتر از تورم قرار گیرد.

بازارهای مالی دنیا

برای سرمایه‌گذاری، اولین قدم انتخاب یک بازار مناسب است. از آنجاییکه بازارهای مختلف سرمایه گذاری در ایران، همگی بر پایه‌ی ریال هستند، میزان سوددهی آن‌ها نیز متناسب با ریال بوده و در طولانی مدت، عملکرد کافی را ندارند. یکی از روش‌های اصلی برای سرمایه گذاری، ورود به بازارهای مالی جهانی است. بازارهای مالی جهانی بر پایه‌ی ارز دلار بوده و بنابراین نه تنها از تورم عقب نخواهند ماند، بلکه سودآوری آن‌ها نیز بر مبنای دلار بوده و میزان سود آن، قابل ملاحظه است. برای مثال، همانگونه که در ایران، چیزی با عنوان بورس ایران وجود داشته و سرمایه‌گذار می‌تواند سهام شرکت‌های مختلف را خریداری کند، در سرتاسر دنیا نیز بورس‌های بزرگی وجود داشته که نه تنها بزرگتر هستند، بلکه اصطلاحا فرمایشی نبوده و معامله در آن‌ها کاملا امن است. فرض کنید به جای خرید سهام ایران خودرو، سهام شرکت تسلا را خریداری کرده بودید. با گذشت چند سال، ارزش این سهام ده‌ها برابر شده و علاوه بر آن، قیمت دلار نیز در ایران افزایش یافته بود. این کار، نمونه‌ی کوچکی از سرمایه گذاری در بازارهای جهانی است.

به عنوان مثال دیگر، معاملات طلا را در نظر بگیرید. همانطور که می‌دانید، قیمت طلا در بازار ایران مستقل از بازارهای جهانی بوده و هیچوقت همزمان با قیمت‌های جهانی نوسان ندارد. اما با نگاهی ساده به نمودار قیمتی طلا می‌توان مشاهده کرد که این دارایی ارزشمند، دائما در حال نوسانات بوده و بستر خرید و فروش مستمر و کسب سود در آن، فراهم است. علاوه بر آن، در کنار طلا، فلزات ارزشمند دیگری نیز وجود دارند که قیمت آن‌ها دائما در حال نوسان بوده و امکان خرید و فروش آن‌ها برای کسب سود وجود دارد. نکته اینجاست که برای خرید و فروش طلا یا سهام، حتی نیازی به مراجعه به مکانی وجود نداشته و امکان خرید آن، تنها با استفاده از کامپیوتر یا تلفن هوشمند امکان پذیر است.

بازار دیگری که به تازگی بر سر زبان‌ها افتاده، بازار رمزارزها است. بیت کوین و سایر کریپتوکارنسی‌ها تبدیل به یکی از ابزارهای معاملاتی آینده‌دار شده‌اند که توانسته‌اند در مدت‌های بسیار کوتاه، سودهای بسیار کلانی را در اختیار دارندگان خود قرار دهند. رمزارزها که به نوعی همان سهام شرکت‌های دیجیتال هستند، بازار بسیار خوبی برای سرمایه‌گذاری‌های بلند مدت ایجاد کرده‌اند و می‌توان به آینده‌ی روشن آن‌ها، مطمئن بود. این بازارهایی که تا بدین جا مثال زدیم، تنها چند بازار مالی در سطح جهان بوده، اما قطعا روش‌های بسیار بیشتری برای سرمایه گذاری در اشل جهانی وجود دارد. حال نکته اینجاست که بهترین بازار مناسب برای ایرانیان کدام است؟

بهترین بازار مالی دنیا

اگر بازاری وجود داشته باشد که بتوانید تمامی اقلام و آیتم‌های فوق را در آن معامله کنید، قطعا بهترین بازار برای شما خواهد بود. خوشبختانه چنین چیزی وجود داشته و امکان معامله‌ی تمامی دارایی‌های فوق و حتی بیش از آنچه که گفته شد، ارائه شده است. بازاری که در ابتدا با هدف معامله‌ی جفت ارزهای دنیا (خرید یک ارز با استفاده از ارز دیگر) راه‌اندازی شد، به کمک کارگزارانش حالا تبدیل به یک ابربازار شده که امکان معامله‌ی بیش از ۴۰۰ دارایی جهانی را به صورت یکجا در اختیار سرمایه گذار قرار می‌دهد. فارغ از اینکه قصد خرید سهام، رمزارز، شاخص انرژی، فلزات گرانبها و… را داشته باشید، کافی است که یک حساب معاملاتی باز کرده و مبلغ مد نظر خود را در حسابتان شارژ نموده و معامله را شروع کنید. برخلاف سایر متدهای سرمایه گذاری دنیا که نیاز به سرمایه‌ی قابل توجه دارد، ورود به این بازار بدون محدودیت در سرمایه بوده و می‌توان امر سرمایه‌گذاری را با حتی ۱ دلار نیز انجام داد. نام این بازار، فارکس Forex است که در ادامه بیشتر با آن آشنا خواهیم شد.

موفقیت در بازارهای مالی

همانطور که متوجه شدید، بازار فارکس امکان خرید و فروش بیش از ۴۰۰ آیتم معاملاتی را به سرمایه گذار می‌دهد. نکته اینجاست که برای خرید و فروش کردن، حتی نیاز به خروج از منزل نیز وجود نداشته و تنها با یک کامپیوتر (یا تلفن هوشمند) و اتصال اینترنت، می‌توانید وارد این بازار شوید. قبل از اینکه هرگونه توضیحی در خصوص بازار فارکس بدهیم، ذکر این نکته ضروری است که بازارهای مالی بالقوه دارای ریسک بوده و خصوصا در فارکس، به دلیل امکان استفاده از اهرم (یا همان لوریج)، این ریسک تا حد بالایی افزایش می‌یابد. شرط موفقیت در امر سرمایه گذاری و خصوصا در بازار فارکس، داشتن دانش کافی است. اگر دانش و تجربه کافی نداشته باشید، امکان از دست دادن کل موجودی حساب معاملاتی وجود دارد. پس در گام اول، اگر نمی‌دانید که سرمایه گذاری در این بازار چگونه است، حتما ابتدا دوره جامع و رایگان آموزش فارکس را دنبال کرده و سپس وارد این بازار شوید.

بروکر چیست

برای ورود به بازارهای مالی جهانی از جمله فارکس، باید ابتدا یک واسط انتخاب نموده تا با ایجاد یک حساب معاملاتی، بتوانید خرید و فروش را شروع کنید. واسط یا همان کارگزاری که دسترسی شما به بازار فارکس را فراهم می‌کند، اصطلاحا بروکر نامیده می‌شود. بروکر فارکس، ثبت نام شما را رایگان انجام داده و یک پلتفرم معاملاتی به همراه حساب معاملاتی در اختیار شما قرار می‌دهد. همانگونه که برای معاملات سهام در بورس ایران ابتدا باید در یک کارگزاری بورس، حساب باز کنید، برای ورود به دنیای سرمایه گذاری بین‌المللی نیز باید ابتدا یک بروکر مناسب و مطمئن انتخاب نمایید. در ادامه، ملاک‌های مهم در انتخاب بروکر را به شما خواهیم گفت، اما برای کسب اطلاعات کامل، بهتر است مقاله بروکر فارکس را مطالعه نمایید تا به صورت کامل با این واسط‌ها آشنا شوید.

سرمایه گذاری بین المللی

اصول انتخاب بروکر

پیش از هر چیز، ابتدا باید مطمئن شویم که کارگزاری که انتخاب می‌کنیم، صحت و سلامت کامل داشته باشد. از آنجاییکه بروکرها نهادهای بین‌المللی بوده و عموما هیچگونه دفتری در داخل ایران ندارند، بنابراین در صورت بروز مشکل، امکان پیگیری و شکایت نیز وجود نخواهد داشت. به همین خاطر، پیش از هر چیزی مطمئن شوید که کارگزار مد نظر شما، اعتبار کافی را داشته باشد. در طول سالیان گذشته، بارها شاهد بودیم که کارگزاران بی‌نام و نشان وارد ایران شده و با تبلیغات فراوان، مشتریانی را جذب کرده و بعد از مدتی غیب شدند. برای جلوگیری از بروز چنین اتفاقات ناگوار و از دست دادن سرمایه، کافی است پیش از هرگونه افتتاح حساب، ابتدا به سایت تجارت اف ایکس مراجعه کرده و با از قسمت ارزیابی بروکرها در این وبسایت، سابقه‌ی عملیاتی آن را بررسی نمایید.

پس از اطمینان از اعتبار، باید چندین نکته را در نظر بگیرید. اولین و مهمترین نکته، کارمزدهایی است که بروکر برای ارائه‌ی خدمات، لحاظ کرده است. کارمزدها به سه نوع اسپرد، کمیسیون و بهره شبانه بوده که هر کدام تعریف مشخصی دارند. در مجموع، سعی کنید بروکری را انتخاب نمایید که میزان کارمزدهای آن، در بازه‌ی معقولی باشد. پس از اطمینان از میزان کارمزدها، نوبت به بررسی کیفیت عملکرد تیم پشتیبانی فارسی زبان آن‌ها می‌رسد. بازارهای سرمایه گذاری، به دلیل داشتن ریسک، نیاز به همراه و پشتیبان پاسخگو داشته تا در صورت بروز مشکل، به سرعت آن مشکل را حل کرده و آرامش اعصاب و روان را برای سرمایه گذار به همراه داشته باشند. یکی از مواردی که برای سرمایه گذاری در فارکس بسیار مهم است، داشتن امکان واریز و برداشت ریالی است. بروکرهایی که امکان واریز و برداشت آنی را با کمک صرافی‌های فارکس معتبر (مثلا وی شارژ) ارائه کرده‌اند، عموما انتخاب بهتری برای انتخاب توسط تریدرهای ایرانی هستنند.

نکته‌ی آخر در انتخاب بروکر، بررسی سبد معاملاتی آن‌هاست. همانطور که در ابتدای مقاله بیان شد، بروکرها می‌توانند تا ۴۰۰ آیتم مختلف را در لیست خود قرار دهند. اما عموما لیست دارایی‌های بروکرها شامل ۲۵۰ آیتم مختلف بوده و ممکن است بعضی از آیتم‌های مورد علاقه‌ی شما را نداشته باشند. برای مثال، اگر قصد معامله کردن سهام شرکت تسلا را دارید، حتما ابتدا سبد سهام بروکر را بررسی کرده تا از ارائه‌ی این دارایی و یا دارایی‌های مشابه مطمئن باشید. ممکن است بعضی از بروکرها، تنوع مناسبی در بخش سهام نداشته، اما رمزارزهای متنوعی داشته باشند. بنابراین، چک کردن و مطمئن شدن از سبد معاملاتی، نکته‌ی آخر در انتخاب بهترین بروکر فارکس است. احتمالا متوجه شده‌اید که نمی‌توان یک کارگزاری خاص را به عنوان بهترین بروکر معرفی کرد، چرا که انتخاب کارگزار، باید بر مبنای استراتژی معاملاتی انجام شده و ممکن است برای شما، بروکر ارانته بهترین انتخاب باشد، اما برای تریدر دیگر، بروکر آلپاری. اما به هر حال، در ادامه مقاله، یک بروکر که استقبال بسیار زیادی از آن شده و مورد پسند اکثر تریدرها بوده است را به شما معرفی خواهیم کرد.

معرفی یک بروکر معتبر

یکی از بروکرهایی که سال‌هاست در ایران فعال بوده و علاوه بر آن، جزو بروکرهای معتبر جهانی است، بروکری با نام روبو فارکس است. روبو بروکر از سال ۲۰۰۹ میلادی فعالیت خود را شروع کرده و جزو معتبرترین و سرشناس‌ترین بروکرهای فعال در ایران است. کارگزاری روبو جزو معدود بروکرهایی است که به مشتریان خود، امکان استفاده از اهرم تا سقف ۲.۰۰۰ برابر را داده و همین نکته نیز باعث استقبال فراوان از حساب‌های معاملاتی آن شده است. اهرم بالا اگرچه ریسک انجام معاملات را به شدت افزایش می‌دهد، اما در صورت داشتن دانش و تجربه کافی، روشی است برای بالا بردن سود حاصله از هر معامله.

روبو فارکس توانسته مجوز فعالیت در سرتاسر دنیا یا همان رگولاتوری IFSC را دریافت نماید. این رگولاتوری به معنای اعتبار بروکر بوده و تریدر می‌تواند با خیال راحت در این کارگزاری، حساب معاملاتی باز کند. علاوه بر آن، روبو تمامی حساب‌های مشتریان خود را بیمه کرده تا در صورت بروز مشکلات (خصوصا مشکلات سخت افزاری) و ایجاد ضررهای مالی، غرامتی تا سقف ۲۰ هزار دلار برای هر کاربر پرداخت شود. این امر نیز به اطمینان بیشتر به این کارگزاری کمک کرده است.

روبوفارکس

در نهایت بد نیست بدانید که روبو فارکس به دلیل تنوع حساب‌های معاملاتی (۴ حساب)، تنوع پلتفرم‌های معملاتی (متاتریدر ۴ و ۵ و همچنین سی تریدر) و نهایتا به دلیل داشتن سبد معاملاتی گسترده، جزو بروکرهایی است که پاسخگوی نیاز اکثر تریدرها (در هر حوزه‌ای) خواهد بود. سبد معاملاتی سهام و رمزارز این بروکر در مقایسه با سایر بروکرها بسیار گسترده‌تر بوده و میزان کارمزدهای لحاظ شده نیز کاملا رقابتی است. برای آشنایی بیشتر با انواع حساب‌ها و بررسی عملکرد روبو فارکس به این مقاله مراجعه نمایید.

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا