کافه بازار

تحلیل و بررسی روش‌های تخصصی جذب کاربر در رویداد تبلیغات بازار

در جریان سومین رویداد تبلیغات در بازار که روز گذشته برگزار شد٬ سه مدیر ارشد اسنپ٬ دیجی‌کالا و بیت‌پین به بررسی روش‌های بهبود عملکرد در جذب کاربر٬ افزایش نرخ تبدیل و همچنین ایجاد کمپین‌های هدفمند پرداختند.

شناخت صحیح مارکتینگ‌ فانل‌ها

به گفته صادق محسن‌نیا مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا٬ تخصیص بودجه به کانال‌های تبلیغاتی بر اساس تاثیری خواهد بود که آن کانال‌ها روی درآمد و شاخص‌های عملکردی کسب‌وکار دارند. چیزی که برای کسب‌وکار مهم است این است که تشخیص دهیم کدام شاخص‌ها برای کسب‌وکار ما در حال حاضر اهمیت دارد. مثلا اینکه به کاربر بیشتری نیاز داریم یا به بازدید بیشتر.

بررسی روش‌های تخصصی جذب کاربر در رویداد تبلیغات بازار
صادق محسن‌نیا مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا

محسن‌نیا افزود: «سوال مهم بعدی این است که روی کدام شاخص ‌ها کنترل داریم. مثلا اینکه مدیران کسب‌وکار به شما بگویند تا ۱ هفته آينده باید درآمد را دوبرابر کنید٬ آیا کنترلی روی آن دارید؟ اما اگر از شما بخواهند تعداد session را افزایش دهید چطور؟ مطمئنا شما روی این شاخص می‌توانید تاثیر بگذارید. در کل نیاز داریم که بدانیم که کجای مسیر مشتری باید تمرکز کنیم و وقت بگذاریم.»

به گفته محسن‌نیا دیجیتال مارکترها باید مارکتینگ فانل (قیف بازاریابی) را به خوبی بشناسند و درک کنند. او در این‌باره اضافه کرد: «خیلی مهم است بتوانید تشخیص دهید کدام فانل به شما کمک می‌کند که درک بهتری از حرکت مشتری به سمت کسب و کارتان داشته باشید. اکثر مارکتینگ فانل‌ها از بحث‌های آگاهی برند شروع شده و به کاربر دائمی و وفادار می‌رسند. البته ممکن است با توجه به وضعیت کسب‌وکار این مراحل متغیر باشند و به شکل‌های مختلف برای شما نشان داده شوند. نکته بعدی این است که وضعیت کسب‌کارتان را در مراحل مختلف مارکتینگ فانل را بشناسید که این آگاهی به بررسی قابل توجهی از دیتا نیاز دارد.»

مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا در خصوص روش‌های ارتباط با کاربران نیز عنوان کرد: «روش ها و ابزارهای مختلفی برای برقراری ارتباط با کاربران در بحث مارکتینگ فانل وجود دارند. این روش‌ها شامل گزینه‌های مختلفی مثل سئو مارکتینگ٬ SEM ٬ مارکتینگ افیلیت٬ موبایل مارکتینگ و … می‌شوند. همه این‌ها بستگی به این دارد که بر اساس قیف بازاریابی وضعیت کسب و کار ما چگونه است و بر اساس آن تصمیم بگیریم. در کل برای اینکه بدانید از کدام ابزار برای مارکتینگ استفاده کنید لازم است که تمامی کانال‌های موجود بررسی شوند تا بتوان با کمترین هزینه بیشترین بازدهی را از تبلیغات به دست آورد.»

محسن‌نیا در پایان تاگید کرد که پرفورمنس مارکتینگ را باید یک چرخه دانست. باید بر اساس دیتا تصمیم بگیرید که چه اهدافی داشته باشید و بر اساس آن کمپین تعریف کنید و پس از انجام کمپین باید بر اساس همان دیتای به دست آمده دوباره تحلیل انجام دهید و شاخص‌ها و مقادیر آن را مشخص کنید.

کمپین‌های آگاهی برند: رمز ماندن در رقابت

صادق محسن‌نیا مدیر پرفورمنس مارکتینگ دیجی‌کالا
دانا عنایتی مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ

دانا عنایتی مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ در دومین ارائه این رویدا به بررسی اهمیت برند و کمپین‌های آگاهی برند پرداخت. او ابتدا در مقایسه قابلیت‌ها و مزایای گوگل‌پلی و بازار گفت: «گوگل پلی و بازار به ما اجازه می‌دهند که با استفاده از طرفیت‌شان تبلیغات انجام دهیم. اما نکته منفی که در مورد کوگل وجود دارد مسئله تحریم است. گوگل‌پلی قابلیت‌های مختلفی دارد که به دلیل تحریم امکان استفاده از آنها وجود ندارد. مثلا امکان تارگت کردن لوکیشن ایران در گوگل ممکن نیست یا اینکه از توسعه‌دهندگان ایرانی پشتیانی نمی‌کند. اما این مسئله در کافه‌بازار وجود نداشته و رابطه نزدیک توسعه دهنده و استور باعث شده تجربه بهتری به کاربرانش ارائه دهد. البته معایبی در بازار وجود دارد مثلا در گوگل می‌توان کمپین‌ها را بر اساس اکشن‌ها تعریف کرد اما در بازار فعلا چنین چیزی ممکن نیست.

عنایتی در ادامه به توضیح کمپین‌های برند (Branded Campaign) پرداخت و هدف از برگزاری این نوع کمپین‌ها را تشریح کرد. مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ در این‌باره گفت: «این کمپین متشکل از کلمه‌های اسم برند شماست و در این کمپین‌ها مهم است که بدانیم یوزرهای ارگانیک را حذب می‌کنیم یا این جذب در نتیجه همان کمپین برندی است که انجام داده‌ایم.»

عنایتی در ادامه عنوان کرد: «باید بدانیم که چرا یک برند باید چنین کمپین را اجرا کند. چندین دلیل وحود دارد که این هزینه را توجیه می‌کند. در اپ استور اپل ۵۰ درصد جست‌وجوها مختص برندها هستند و این مسئله تاثیرگذاری برند در جست‌وجوها را نشان می‌دهد. زمانی که برند شما ارزش پیدا می‌کند و حتی از نام برند شما به عنوان یک فعل استفاده می‌شود٬ جست‌وجو برای برند شما هم در استورها افزایش پیدا می‌‌کند. در این مواقع رقبا سعی می‌کنند از نام برند شما برای گرفتن بازدید و کاربر استفاده کنند. زمانی که این اتفاق بیفتد٬شما باید با تبلیغات برند خود را نگه دارید. وقتی تبلیغات را انجام می‌دهید٬ تقریبا نیمی از صفحه به تبلیغ شما اختصاص داده می‌شود و کاربر فقط تبلیغ شما را می‌بینید و تقریبا متوجه دیگر برندها نمی‌شود . این ناخواسته روی ذهن افراد تاثیرگذار است و از این طریق می‌توانید آگاهی برند ایجاد کنید.

مدیر دیجیتال مارکتینگ اسنپ در پایان نیز به مارکتینگ فانل و اهمیت بالای آن اشاره کرد و گفت: «زمانی که کاربر اسم شما راسرچ می‌کند ممکن است در کف فانلی باشد که می‌خواهد وارد کسب و کار شما شود و خرید انجام دهد. برای افزایش نرخ تبدیل کاربر و بهبود خرید از بیزنس شما خیلی اوقات لازم است این کمپین‌ها انجام شود چرا که ممکن است کاربر برند شما را مثلا در یک بیلبورد دیده باشد و حالا بخواهد برند شما را سرچ کند. در نتیجه شما در این مرحله با چنین کمپین‌هایی می‌توانید کاربر را بدون مانع و سریع به سمت برند قسمت‌های بالای فانل جذب کنید.

به گفته عنایتی اسنپ بیش از دو سال است از چنین کمپین‌هایی در کافه بازار استفاده می‌کند.

ترافیک تمیز و ایجاد مزیت رقابتی: بهترین روش جذب کاربر

پژمان امیری مدیر مارکتینگ پلتفرم مبادله ارز دیجیتال «بیت‌پین»

پژمان امیری مدیر مارکتینگ پلتفرم مبادله ارز دیجیتال «بیت‌پین» در ارائه خود در این رویداد با اشاره به اهمیت نوع طراحی اپلکیشن‌ها گفت: « اولین دیدار ما با کاربر بسیار اهمیت دارد و باید سعی کنیم کاربر را ببریم به سمت اکشن‌های دلخواهی که داریم و از این طریق به نرخ تبدیل بهتری برسیم.»

امیری همچنین در خصوص آمارهای بیت‌پین در پاییز ۱۴۰۰ و رقابت در حوزه ارزهای دیجیتال گفت: تا قبل از اینکه یت‌کوین رشد کند رقابت کمی در این بازار وجود داشت و ما در نقطه‌ای وارد شدیم که رقابت شدت گرفته بود و بیش از ۵۰ پلتفرم و صرافی در ایران راه‌اندازی شده بود. اما بیش از ۱۰ برابر رقبا نرح تبدیل بهتری داشتیم و در فصل پاییز امسال بیش از ۲۵۰ هزار کاربر جدید جذب کردیم. همچنین در کمتر از ۴۵ روز تگ بیش از ۱۰۰ هزار نصب را در بازار کسب کردیم.

مدیر مارکتینگ بیت‌پین در ادامه به اهمیت بالای رابط کاربری به عنوان یک مزیت رقابتی اشاره کرد و گفت: «شما توقع دارید کاربر بعد از ورود به سرویس شما یک تراکنش انجام دهد؛ حالا این تراکنش می‌تواند ثبت نام باشد یا یک خرید. شما باید بدانید که قبل از شما بازیگرهای متعددی در این حوزه وجود داشته‌اند که کار مشابه شما را انجام می‌دهند. در اینجا شما باید به مزیت رقابتی توجه کنید. شما به یک دلیل این سرویس‌ را راه‌اندازی کرده‌اید و باید در برخورد اول این مزیت را به کاربر نشان دهید. یکی از اولین اتفاق‌هایی که کاربر می‌تواند تفاوت شما را به عنوان یک مزیت نسبت به رقبا ببیند٬ رابط کاربری شماست. صفحه اصلی سرویس شما نقش مهمی را دارد برای اینکه کاربر علاقه‌مند شود که با شما ادامه دهد و به همین دلیل مهم است که در صفحه اصلی بخش مهمی از خدمت و تفاوت‌ سرویس‌تان را به کاربر نشان دهید. مثل ما در بیت پین تعداد کوین‌ها و ارزهای دییحتال زیادتری داریم و هیمشه سعی می کنیم این قابلیت را به یک شکلی به کاربر اعلام کنیم.

امیری در ادامه در خصوص روش‌های پروموشن و بهترین روش‌ها برای جذب حداکثر کاربر عنوان کرد: «وقتی برای اپلیکیشن‌تان تبلیغ می‌کنید٬ شما هزینه‌ای را برای نصب اپلیکیشن‌تان به نقاط مختلف پرداخت می‌کنید. پیشنهاد می‌شود به جای این کار ترافیک کثیف و تمیز را از هم جدا کنید و البته روی ترافیک تمیز تمرکز کنید. کافه بازار یکی از تمیزترین ترافیک‌های ممکن و همجنین نرخ تبدیل‌های بالا را دارد. پیشنهاد می‌شود به جای هزینه در ترافیک کثیف که نرخ تبدیل پایین‌تری هم دارد این هزینه‌ها را روی ترافیک تمیز و پرورموشن برای کاربرانتان هزینه کنید. خیلی وقت‌ها با یک هزینه بسیار اندک و پروموشن می‌توانید به کاربرتان ارزش دهید و او را به سمت هدفی که دارید هدایت کنید.

مدیر مارکتینگ بیت‌پین در ادامه توصیه‌های خود اضافه کرد: «نگذارید کاربر خودش شما را کشف کند٬ کاربر ممکن است در اپلیکیشن و سایت شما گشت و گذار کند اما ممکن است از بخش‌های مد نظر شما هم به سادگی بگذرد و در اینجا بهتر است شما به او جهت دهید. این کار گاهی ممکن است از طریق یک پوش نوتیفیکیشن انجام شود. برای مثال اگر من بتوانم با یک پوش نوتیفیکیشن کاربر را به صفحه نمودار بیت کوین هدایت کنم و کاربر در آنجا نمودار رشد بیت کوین را ببیند٬ احتما به خرید بیت کوین فکر خواهد کرد.»

امیری نکته پایانی خود را نیز به اهمیت تکرار پذیری اختصاص داد و گفت: «بسیار مهم است که تکرار پذیر باشید٬ سعی کنید فارغ از هدفی که دارید٬ در همان برخورد اول و دوم به کاربر نشان دهید برنامه شما قابلیت استفاده مجدد را دارد. مثلا دیجی‌کالا و دیوار این روزها به عنوان مراجع قیمت بارها در طول روز توسط کاربرها بازدید می‌شوند.»

 

 

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا