ارز دیجیتالتکنولوژی

رایانه‌های کوانتومی؛ تهدیدی برای کیف‌های پول بیت‌کوین

استفان توماس، برنامه‌نویس آلمانی که رمز کیف پول دیجیتال خود را فراموش کرده است، شاید بتواند در آینده‌ای نه چندان دور، از رایانه‌های کوانتومی ‌برای شکستن این قفل استفاده و به 7002 بیت کوین خود دسترسی پیدا کند.

او امیدوار است که بتواند با کمک رایانه‌های کوانتومی‌که چندین میلیون بار سریع‌تر از رایانه‌های امروزی عمل می‌کنند، بیت کوین‌های خود را که اکنون ارزش آن‌ها به بیش از 265 میلیون دلار می‌رسد، آزاد کند.

اگرچه رایانش کوانتومی‌هنوز در آغاز راه خود قرار دارد و به طور کامل توسعه نیافته، اما چند وقتی است که برخی دولت‌ها و چند شرکت خصوصی همانند مایکروسافت و گوگل بخش زیادی از تمرکز خود را روی توسعه و عملیاتی کردن این فناوری جدید معطوف کرده‌اند.

در طی تقریبا یک دهه، رایانه‌های کوانتومی‌ می‌توانند به قدری قدرتمند شوند که انسان‌ها می‌توانند از آن‌ها برای شکستن قفل‌های امنیتی گوشی‌های هوشمند، حساب‌های بانکی، آدرس‌های ایمیل و حتی کیف پول بیت کوین استفاده کنند.

فرد ثیل، مدیرعامل شرکت Marathon Digital Holdings که در زمینه استخراج بیت کوین فعالیت دارد، اخیرا اعلام کرد که اگر امروز به یک رایانه کوانتومی‌دسترسی داشتید می‌توانستید رمز کیف پول‌های بلاک‌چین را هک کنید. به همین جهت، رمزنگاران در سراسر جهان این روزها سخت به دنبال ساخت پروتکلی رمزنگاری مقاوم در برابر رایانه‌های کوانتومی‌هستند.

در حال حاضر، بخش زیادی از سرویس‌ها و خدمات در جهان مبتنی بر روشی به نام رمزنگاری نامتقارن است که در آن، افراد از رمزهایی برای دسترسی به ایمیل یا کیف پول‌های رمزارز خود استفاده می‌کنند. در این شیوه رمزنگاری، یک جفت کلید عمومی‌و خصوصی تولید خواهد شد.

کلید عمومی‌در دسترس همگان است و کلید خصوصی تنها توسط شخص تولیدکننده کلید به صورت امن نگهداری می‌شود. کلید عمومی، امکان رمزنگاری و اعتبارسنجی را ایجاد می‌کند و کلید خصوصی امکان رمزگشایی و امضا را فراهم می‌کند. در واقع، دارندگان کلید عمومی‌تنها می‌توانند یک پیام را رمزنگاری کنند اما رمزشگایی تنها توسط دارندگان کلید خصوصی امکان‌پذیر است.

در این روش، کاربران از طریق کلیدهای عمومی‌و خصوصی یک امضای دیجتال ایجاد می‌کنند. در خصوص رمزارزها نیز امضای دیجیتال تحت عنوان Elliptic Curve Digital Signature Algorithm شناخته می‌شود.

فرد ثیل معتقد است که شیوه رمزنگاری نامتقارن که توسط شرکت‌ها و سازمان‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، در برابر رایانه‌های کوانتومی‌بسیار آسیب‌پذیر هستند و به راحتی قابل هک شدن هستند. وی می‌گوید که افراد فرصت‌طلب از طریق رایانه‌های کوانتومی‌و به روش مهندسی معکوس کلید خصوصی، امضای دیجیتال شما را جعل کرده و با ورود به کیف پول، حساب رمزارزتان را خالی می‌کنند.

تورستون گروتکر، از مدیران پیشین شرکت Utimaco و از کارشناسان حوزه رایانش کوانتومی‌بر این باور است که الگوریتم امضای دیجیتال که برای کیف پول‌های رمزارزها استفاده می‌شود، بیشترین آسیب‌پذیری را در برابر رایانه‌های کوانتومی‌دارد.

با این حال، برخی کارشناسان حوزه رمزارز متعقدند که ظهور رایانه‌های کوانتومی‌و شکستن قفل کیف پول‌های دیجیتال، برخلاف آنچه تصور می‌شود، نگران‌کننده نیست. نیک کارتر، از جمله محققانی است که چنین عقیده‌ای دارد و می‌گوید رشد و توسعه رایانش‌های کوانتومی، اقدامی‌تدریجی و نیازمند گذشت سال‌ها تحقیق و توسعه است و در یک بازه زمانی کوتاه به نقطه نهایی نمی‌رسد.

او می‌گوید که توسعه رایانش ابری یک شبه اتفاق نمی‌افتد و اگر این فناوری به مرحله بلوغ نزدیک و به یک تهدید جدی تبدیل شود، قطعا هشدارهای زیادی در این رابطه داده خواهد شد. از طرفی دیگر، کارشناسان زیادی در سراسر جهان با علم به این موضوع، تحقیقات خود را در زمینه مقابله با این تهدید آغاز کرده‌اند.

فرد ثیل در این رابطه می‌گوید که مهندسان موسسه فناوری و علوم ملی (NIST) اقداماتی را برای ایجاد استانداردی جدید برای رمزنگاری آغاز کرده‌اند که بتواند در برابر رایانه‌های کوانتومی‌مقاومت کند و در برابر آن، نفوذناپذیر باشد.

گروتکر نیز معتقد است که این مسئله یک مشکل فنی است و باید یک راه‌حل فنی نیز برای آن اندیشیده شود. در حال حاضر، الگوریتم‌های جدید و امنی برای امضاهای دیجیتال در حال طراحی و توسعه هستند که برای نهایی شدن، نیازمند زمان هستند.

او می‌گوید که اولین استاندارد الگوریتم مقاوم در برابر رایانش کوانتومی‌احتمالا تا سال 2024 عرضه خواهد شد. این بازه زمانی، یعنی چند سال قبل از آنکه رایانه‌های کوانتومی‌بتوانند قفل کیف پول‌های دیجیتال را بشکنند.

نوشته های مشابه

‫3 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا