اختصاصیبررسیتکنولوژیساعت هوشمند

همه چیز درباره ساعت ورزشی گارمین ونو اسکیو | Garmin Venu Sq

ساعت فوق سبک و فوق هوشمند و ارزان قیمت گارمین، رقیب اول اپل واچ سری SE

ساعت‌های ورزشی حالا کم کم قابلیت‌های خود را به رخ ساعت‌های هوشمند می‌کشند و یکی از نمونه‌های آن ساعت گارمین ونو اسکیو  | Garmin Venu Sq است.

با چهره‌ای شبیه اپل واچ ، با وزن ۳۷.۶ گرم و   قیمت ۱۹۹ دلاری و قابلیت‌هایی که در اپل واچ سری ۶ می‌توان یافت این ساعت که توسط برند آمریکایی گارمین تولید شده یکی از جمع و جورترین ساعت‌های ورزشی و به خصوص برای افرادی مناسب است که به دنبال یک ساعت ورزشی با صفحه نمایش لمسی هستند. برخی امکاناتی که روی این ساعت است را صرفا روی ساعت‌های بسیار گرانقمیت‌تر از آن می‌توان دید مثلا سنسور SpO2 یا میزان غلظت اکسیژن که در این ساعت وجود دارد اخیرا در نسخه ششم اپل واچ دیده می‌شود که قیمتی حدود دوبرابر گارمین ونو اسکیو دارد.

 

تفاوت ساعت‌ هوشمند و ساعت‌ ورزشی

قبل از اینکه به امکانات این ساعت شیرجه بزنیم بهتر است تکلیف خودمان را با ساعت‌های ورزشی و ساعت‌های هوشمند روشن کنیم به خصوص اینکه این ساعت در میانه این دو کته‌گوری می‌ایستد. ساعت‌های هوشمند همان ساعت‌هایی هستند که همه می‌شناسیم معروف‌ترین و پرفروش‌ترینشان اپل واچ است. به رغم اینکه ساعت‌های هوشمند در سال‌های اخیر روی قابلیت‌های سلامتی تکیه زیادی کرده‌اند و امکانات و ویژگی‌های زیادی در زمینه ورزش‌های مختلف ارایه کرده‌اند اما هدف اصلی انها روی قابلیت‌های هوشمند ( اتصال به تلفن هوشمند، اعلان‌ها و اطلاعاتی است که مجموعه آنها را روی تلفن همراه می‌بینیم ) . ساعت‌های هوشمند امروزی مثل اپل واچ دارای قابلیت‌های ورزشی مختلف وپیشرفته‌ای هستند و از طرفی به کل اکوسیستم آی او اس و یا اندروید ( مثل ساعت‌های هوشمند هواوی ، شیائومی  و …)  ساعت‌های ورزشی اما به طور اختصاصی برای ورزش تولید شده‌اند.

هر چند ساعت‌های هوشمند مثل اپل کیفیت و امکانات خوبی دارند اما برای ورزشکاران حرفه‌ای و ورزش‌های حرفه‌ای این ساعت‌های ورزشی هستند که عملکرد بهتری دارند، به صرفه‌تر ، مقاوم‌تر و دقیق‌ترند.

گارمین برندی است که اساسا اهداف محصولی  خود را روی ساعت‌های ورزشی متمرکز کرده از این رو مثلا در ساعت‌های  این برند امکاناتی مثل فرامین صوتی ( چیزی که در اپل واچ و برخی ساعت‌های اندرویدی وجود دارد ) را نمی‌بینیم در عوض ویژگی‌ها و تحلیل‌های داده این ساعت از ورزشهای مختلف ( از کوهنوردی و دومیدانی گرفته تا گلف و دوچرخه سواری )‌ بسیار عمیق و مناسب است.

 

اپل واچ گارمین

دیزاین یکی از مهمترین فاکتورها برای خرید ساعت است و اپل واچ با صفحه نمایش مربع مستطیل خود کاملا از راه دور روی دست افراد قابل شناسایی است. تقریبا همه ساعت‌های گارمین به جز ونو اسکیو | Venu Sq دیزاینی گرد دارند اما در این ساعت شاهد دیزاینی کاملا مشابه اپل واچ هستیم. مخفف Sq در نام این ساعت هم از Square ( مربع ) وام گرفته شده و اتفاقا گارمین یک سری ساعت کمی قدیمی‌تر ‌ با صفحه نمایش گرد تحت عنوان گارمین ونو | Garmin Venu هم دارد که از قضا قیمت آن بالاتر هم هست.

گارمین ونو اسکیو یک صفحه نمایش ۱.۳ اینچی رنگی از نوع LCD دارد ( صفحه نمایش ساعت گارمین ونو از نوع AMOLED است ) که ممکن است به نسبت برخی از مدل‌های دیگر گارمین ودیگر ساعت‌های هوشمندی چون اپل اطلاعات روی آن کوچک به نظر برسد. کیفیت ساخت بدنه آلومینیومی این ساعت بسیار محکم است هرچند دگمه‌ها و کیس پلاستیکی ممکن است حس یک ساعت ارزان قیمت را به ذهن متبادر کند به خصوص در مقایسه با ساعت‌های هم عرض خودش مثل اپل واچ سری SE ( با قیمت ۲۶۴ دلار ) یا گلگسی واچ اکتیو ۲ (‌با قیمت ۱۹۶ دلار ) یا فیت‌بیت ورسا ۳ .

جدول مشخصات ساعت ونو اسکیو Venu Sq گارمین

سنسور اکسیژن خون

سنسور اکسیژن خون روی ونو اسکیو گارمین

مقایسه گارمین ونو اسکیو ( وسط) با گارمین فنیکس ۶ پرو ( سمت راست ) و اپل واچ سری ۱ ( سمت چپ )
مقایسه گارمین ونو اسکیو ( وسط) با گارمین فنیکس ۶ پرو ( سمت راست ) و اپل واچ سری ۱ ( سمت چپ )

یکی از مهمترین ویژگی‌های ساعت‌های گارمین ارایه سنسور اکسیژن خون است که هرچند یک شاخص کلیدی تمرینات ورزشی حرفه‌ای است ولی حالا  به خصوص در دوران کرونا اهمیت آن چند برابر شده است. این سنسور به طور خودکار در طول شب و روز در گارمین ونو اسکیو کار می‌کند و البته برای جلوگیری از کاهش عمر باتری می‌توان میزان فعالیت آن را از تنظیمات محدود کرد.  باید در نظر گرفت که به رغم اینکه ساعت‌های گارمین روی سنسور اکسیژن خون عملکرد خوبی را نشان می‌دهند اما مقایسه‌ای از نظر عملکرد سنسور این ساعت با پالس اکسیمتر ( اکسیژن سنج‌)‌های پزشکی در دسترس نیست و  این ساعت‌ها نباید به جای ابزار پزشکی مورد استفاده قرار گیرند و همیشه در مورد این موضوع یا با اهداف پزشکی باید با پزشک متخصص مشورت کنید.

هرچند این ساعت یک الکتروکاردیوگرام  (ECG) ندارد چیزی که در اپل واچ سری ۶ و گلکسی واچ ۳ ( با قیمت ۳۴۹ دلار ) می‌بینیم اما ونو اسکیو مانند دیگر ساعت‌های گارمین در صورت آنکه ضربان قلب شما در حالت نرمال از یک میزانی بالاتر برود به شما هشدار می‌دهد. این قابلیت را به خصوص در هنگام استرس یا هیجان روحی به خوبی کار می‌کند و گارمین به خوبی متوجه غیر طبیعی بودن آن ( با توجه به داده‌های دیگر ) می‌شود. در واقع وقتی در حالت ورزش نیستید ضربان قلب بالا به شما هشدار داده می‌شود.

باتری بدن در گارمین ونو اسکیو

گارمین یک شاخص تحت عنوان سطح استرس هم تعیین کرده که از تغییرات ضربان قلب برای تغییرات در این شاخص استفاده می‌کند اما نحوه تحلیل اطلاعات آن خیلی مشخص نیست. در واقع هرچند شما در طول روز شاخصی تحت عنوان استرس را روی این ساعت در اختیار دارید اما ساعت خیلی پیشنهادی برای کاهش استرس ندارد. در مقابل شاخص دیگری تحت عنوان باتری بدن Boddy Battery در این ساعت وجود دارد که ترکیبی از کیفیت خواب خوب و فعالیت بدن است. با این شاخص شما می‌توانید متوجه شوید در این ساعت چه نوع فعالیت ورزشی مناسب شماست. این شاخص عددی بین ۰ تا ۱۰۰ است و معمولا در ابتدای روز در بالاترین نقطه خود قرار دارد و به تدریج – بسته به میزان فعالیت بدن –  از شارژ کاسته می‌شود.

پشت صفحه گارمین ونو اسکیو

جی پی اس در گارمین ونو اسکیو

گارمین ونو اسکیو و اطلاعات روزانه کاربر

شاخص Vo2max

یک شاخص دیگر که در این ساعت گارمین هم وجود دارد VO2 max است. بسیاری از ورزشکاران حرفه‌ای یا علاقه‌مندان به ورزش با این شاخص آشنا هستند . VO2 max به معنای حداکثر اکسیژن مصرفی در یک دقیقه به ازای یک کیلوگرم وزن بدن (ml/kg/min) است. این شاخص در ورزشکاران حرفه‌ای روی تردمیل یا دورچه ثابت در آزمایشگاه گرفته می‌شود اما با توجه به وجود سنسور اکسیژن خون گارمین حالا آن را روی اپلیکیشن و این ساعت ارایه می‌دهد. این شاخص به شما نشان می‌دهد حداکثر ظرفیت و قدرت شما در اجرای یک تمرین ورزشی چقدر است و در طول یک فعالیت ورزشی چقدر تغییر کرده است.

ورزشکاران از این شاخص به عنوان نشانه‌ ای برای بهبود عملکرد خود استفاده می‌کنند. در گارمین این شاخص بسیار ساده پیاده سازی شده و نشان میدهد حداکثر اکسیژن مصرفی |  Vo2max شما چقدر است و در طول زمان چقدر تغییر کرده است. همچنین بر اساس حد شاخص سن ورزشی شما را تخمین می‌زند. با این شاخص شما تا اندازه ای می‌توانید سن ورزشی خود را در طول زمان کاهش بدهید و این یکی از جذابیت‌های این ویژگی است.

ردیاب خواب در گارمین Venu Sq

ردیابی خواب در گارمین هم بسیار ویژگی کاربردی مناسبی است که به خوبی پیاده سازی شده است. گارمین چهار شاخص خواب عمیق، خواب سبک ، خواب در حالت هوشیاری REM و بیداری را اندازه می‌گیرد و از روی محاسبه زمان هر کدام کیفیت خواب شما را تعیین می‌‌کند. تعیین کییفیت خواب در شناسایی میزان باتری بدن و مطلع شدن از میزان آمادگی بدن برای یک فعالیت ورزشی می‌تواند مهم باشد.

گارمین همچنین میزان اکسیژن خون در هنگام خواب را هم با داده‌های دیگر خواب ترکیب می‌کند.

ویژگی باتری بدن در ساعت گارمین ونو اسکیو
با ویژگی باتری بدن در ساعت گارمین ونو اسکیو میتوان از میزان انرژی و آمادگی بدن در هر لحظه آگاهی پیدا کرد. این اطلاعات برای زمان انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند ورزشکار را راهنمایی کند

گارمین همچنین مانند سایر ساعت‌های هوشمند سیکل عادت ماهانه را هم ردیابی می‌کند که بر اساس آن می‌توان ردیابی حاملگی و … را انجام داد.

 

ورزشهای مختلف

ساعت‌های گارمین به ارایه اختصاصی برای ورزش‌های مختلف مشهورند اما برخی از ورزش‌ها به طور پیش‌فرض روی این ساعت تعبیه شده‌اند از جمله ورزش‌های قدرتی، ورزشهای هوازی و یوگا. بیش از ۵۰ ورزش را می‌توان با این ساعتها برنامه‌ریزی و انجام داد که همه آن‌ها از طریق اپلیکیشن Connect اطلاعات را روی تلفن همراه و البته سرورهای گارمین ذخیره می‌کنند. برخی ورزش‌ها مثل دومیدانی و دوچرخه سواری حتی ویژگی گارمین کوچ یا مربی را دارند که می‌توانید با دیدن ویدیوهای مربوط به هر ورزش و با کمک داده‌های خود نسبت به عملکرد بهتر در ورزش مطمئن شوید. البته استفاده از گارمین کوچ لزومابه شما فدیبک‌های شخصی سازی شده نمی‌دهد مثل کاری که گلکسی واچ ها به صورت صوتی ارایه می‌کنند به جای آن راهنمایی‌ها مثل اینکه باید الان گرم کنید یا چقدر باید بدوید روی صفحه نمایش ساعت ارایه می‌شوند.

ساعت Venu Sq دارای جی پی اس داخلی و سه ماهواره است و این بدان معنی است که نیازی به تکیه به تلفن همراه برای ردیابی مسیر طی شده ندارید. می‌توانید بدون تلفن همراه به دوچرخه سواری و پیاده روی بپردازید و بعد از بازگشت به منزل اطلاعات فعالیت ورزشی شما با ساعت و برنامه Connect به طور خودکار همسان یا سینک می‌شود. فقط باید دقت کنید قبل از شروع یک فعالیت ورزشی باید حدود ۳۰ ثانیه صبر کنید تا سیگنال GPS ثبت شود در غیر این صورت نقشه و داده‌های فعالیت ورزشی شما ممکن است به طور دقیق ثبت نشود

دقت GPS در گارمین ونو اسکیو بسیار خوب است ولی در نظر داشته باشید این ساعت ژیروسکوپ و ارتفاع سنج ندارد بنابراین در طی فعالیت ورزشی اطلاعات دقیقی در این زمینه روی ساعت نمایش داده نمی‌شود ما اگر می‌خواهید اطلاعات دقیقی در این زمینه پیدا کنید بعد از سینک کردن ساعت با اپلیکیشن Connect بعد از هر فعالیت ورزشی اینکار توسط این اپلیکیشن به خوبی انجام می‌شود با این حال جزییات در این بخش به اندازه کاری که رقبای آن مثل اپل واچ سری  SE و فیت‌بیت ورسا ۳ انجام میدهند نیست.

همچون سایر ساعت‌های گارمین در این ساعت هم ویژگی Live Track وجود دارد که اجازه می‌دهد موقعیت لحظه‌ای خود را در هنگام یک فعالیت ورزشی برای امنیت بیشتر با دیگر افراد به اشتراک بگذارید البته طبیعتا برای این کار نیازمند همراه داشتن تلفن همراه خود هستید.

 

یک ساعت هوشمند

هرچند Venu Sq روی فعالیت‌های ورزشی متمرکز شده اما دارای قابلیت‌های اصلی ساعت‌های هوشمند هم هست. مانند هر ساعت دیگری اعلان‌های روی گوشی شما را نشان می‌دهد یا اگر گوشی شما در محدوده بلوتوث باشد وآن را نتوانید پیدا کنید ازطریق ساعت می‌توانید آن را بیابید.

همچنین هنگام تماس تلفنی یک شخص می‌توانید نام آن را ببینید اما فقط در گوشی های اندروید می‌توانید یک تماس را رد کنید یا با پیامک به تماس پاسخ دهید ( امکانی که اپل واچ آن را دارد و البته اپل جلوی ارایه آن به سایر برندها را روی گوشی خود گرفته است ) . ساعت هیچ نوع میکروفن و اسپیکری روی خود ندارد.

سیستم عامل این ساعت Garmin OS است و شبیه سیستم عامل اپل و سامسونگ و دیگر ساعت‌ها نیست اما کار با آن بسیار راحت است و تاچ صفحه نمایش هم بسیار حساس و سریع است. در هنگام کار با منوهای آن هیچ نوع لگ و وقفه‌ای مشاهده نمی‌شود.

ساعت گارمین ونو اسکیو Garmin Venu Sq بر اساس فعالیت‌های کاربر به او تحلیل‌های متنوعی ارایه می‌دهد. در اینجا با اشاره به تفاوت بالا و پایین رفتن کاربر ( بر اساس طبقه ) به او پیشنهاد می‌کند که تعداد طبقات بالا رفتن را با پایین رفتن متوازن کند.
ساعت گارمین ونو اسکیو Garmin Venu Sq بر اساس فعالیت‌های کاربر به او تحلیل‌های متنوعی ارایه می‌دهد. در اینجا با اشاره به تفاوت بالا و پایین رفتن کاربر ( بر اساس طبقه ) به او پیشنهاد می‌کند که تعداد طبقات بالا رفتن را با پایین رفتن متوازن کند.

 

نسخه موزیک دار Venu Sq

این ساعت در دو نسخه عرضه شده که برای نسخه پشتیبانی از موزیک باید قیمتی حدود ۵۰ دلار بالاتر بپردازید. هر نسخه دارای دو رنگ متفاوت است و در مجموع چهاررنگ عرضه شده اما بندهای آن به راحتی قابلیت تعویض دارد.

برای استفاده قابلیت موزیک دو راه وجود دارد یا داشتن اکانت پریمیوم اسپاتیفای و یا ریختن آهنگها به طور مستقیم واز طریق کامپیوتر روی آن. ساعت به طور مستقل میتواند به وای‌فای و همچنین به هدفون متصل شود و بنابراین برای گوش دادن به موسیقی نیازی به همراه داشتن گوشی موبایل نیست.

از طریق فروشگاه نرم‌افزاری Connect IQ می‌توان ویجت‌ها و صفحه‌ ساعت‌های مختلفی را که توسط خود گارمین یا افراددیگر تولید شده‌اند را دانلود و روی ساعت بارگذاری کرد. اخیرا گارمین امکان پولی شدن این واچ فیس‌ها را هم فراهم کرده است که تولیدکنندگان بتوانند واچ‌فیس‌های خود را روی این پلتفرم به فروش برسانند.

 

باتری خوب

یک ویژگی بسیار خوب این ساعت بهره‌مندی از باتری خوب است و اساسا ساعت‌های گارمین به داشتن باتری خوب شهره‌اند. با فعال کردن کل ویژگی‌های ساعت می‌توان تا شش روز از یک شارژ استفاده کرد اما اگر برخی ویژگی‌ها مثل GPS یا ردیاب اکسیژن خون را غیر فعال کنید این تعداد روز می‌تواند افزایش یابد.

داخل جعبه

در داخل جعبه گارمین ونو اسکیو فقط یک کابل شارژ یو اس بی و یک دفترچه راهنما وجود دارد.

آنباکسینگ ساعت گارمین فنیکس ۶ پرو |Fenix 6 Pro

‫374 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا