اپل

حذف درگاه لایتنینگ از آیفون ۲۰۲۱؛ خوب یا بد؟

یک منبع موثق اخیرا از تصمیم اپل برای حذف درگاه لایتنینگ از نسل جدید گوشی‌های آیفون خبر داد.

اما سوالی که بر ذهن طرفداران گوشی‌های آیفون نقش بست، این بود که چه چیزی قرار است جای این درگاه را بگیرد؟ پاسخ شاید کمی‌ عجیب باشد اما حقیقت آن است که این گوشی بدون هیچ درگاهی عرضه خواهد شد.

اگرچه شاید در ظاهر، این تصمیم چند مزیت داشته باشد اما کفه ترازو به سمت معایت آن سنگینی خواهد کرد. این گزارش چندی پیش توسط مارک گورمن، خبرنگار بلومبرگ که در زمینه افشای اطلاعات محصولات اپل، چهره‌ای شناخته‌شده محسوب می‌شود، منتشر شد.

او چند روز پیش با انتشار مطلبی که در خصوص تصمیم اهالی کوپرتینو برای انتقال تاچ آیدی به درون نمایشگر آیفون‌های جدید بود، مدعی شد که این شرکت درگاه شارژ را نیز از برخی از مدل‌های آیفون ۲۰۲۱ خود حذف خواهد کرد تا فرآیند شارژ این گوشی‌ها به صورت وایرلس انجام شود.

سابقه گورمن نشان می‌دهد که هرآنچه وی از آیفون‌های اپل ادعا می‌کند، دیر یا زود به واقعیت تبدیل می‌شوند. حال و با فرض اینکه ادعای اخیر وی درست باشد، به بررسی فواید و معایب این تصمیم خواهیم پرداخت.

می‌توان گفت که اولین استدلال اپل برای حذف درگاه شارژ، بالا بردن قابلیت ضدآب بودن آیفون‌های جدید است. در حال حاضر، اگرچه این درگاه ضدآب است اما کاربران می‌بایست بعد از قرار گرفتن گوشی در معرض آب، این درگاه را خشک کنند تا قطرات آب برجای مانده در آن، از بین بروند.

از طرفی دیگر، استفاده از کابل شارژ و قرار دادن آن درون درگاه گوشی ممکن است در درازمدت می‌تواند باعث خرابی درگاه شود و دستگاه نیاز به تعمیر داشته باشد. مزیت دیگری که می‌توان برای این تصمیم اشاره کرد، این است که از این پس کاربران می‌توانند بدون نیاز به مک یا پی‌سی، از اطلاعات خود در آیکلاد بکاپ گرفته و یا دستگاه را ریستور کنند. آپدیت‌ها نیز به صورت وایرلس نصب می‌شوند.

اما علی‌رغم موارد فوق، آیفون بدون درگاه ن‌می‌تواند گزینه مناسبی برای خرید باشد. به بیانی دقیق‌تر، شرایطی را تصور کنید که برای گوشی آیفون شما مشکلی پیش می‌آید و نیاز به ریکاوری دارد. راه چاره نیز اتصال آن به یک دستگاه مک یا پی‌سی برای استفاده از حالت ریکاوری (Recovery Mode) است.

بدون درگاه لایتنینگ، چنین کاری امکان‌پذیر نخواهد بود. تنها راه ممکن، ارسال گوشی به اپل و یا تعمیرگاه‌های تاییدشده این شرکت است. بنابراین، یک مشکل کوچک می‌تواند به یک دردسر بزرگ تبدیل شود.

مورد دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که حتی اگر آیفون‌های بدون درگاه مجهز به فناوری مگ‌سیف هم عرضه شوند، بازهم در مقایسه با شارژ سی‌می‌و کابلی، با سرعت کمتری شارژ خواهند شد. همچنین، با توجه به این رویکرد، اپل احتمالا شارژ مگ‌سیف را به همراه گوشی ارائه خواهد کرد و در نتیجه، به قیمت نهایی گوشی اضافه خواهد شد. حتی ممکن است هزینه‌ای بیشتر از آن‌ها را نیز روی دوش کاربر بگذارد، چراکه برخی از کاربران تمایل دارند تا در محل کار و یا داخل خودرو نیز یک شارژر مگ‌سیف داشته باشند.

افزون بر این، با حذف درگاه از گوشی‌های آیفون ۲۰۲۱، باید با برخی از قابلیت‌ها خداحافظی کرد:

  • استفاده از آداپتور برای اتصال درایو USB به منظور دسترسی به محتوای گوشی
  • استفاده از درگاه لایتنینگ برای بهره‌گیری از آداپتور اترنت
  • تبدیل گوشی آیفون به یک ست‌تاپ باکس تلویزیون از طریق آداپتور HDMI اپل

با توجه به موارد فوق، می‌توان این چنین نتیجه گرفت که معایب حذف درگاه بسیار بیشتر از فواید آن است. با این حال، خبرنگار بلومبرگ اعلام کرد که فعلا تصمیم اپل در این زمینه قطعی نشده و در حال بررسی و مذاکره در این مورد هستند.

با این حساب، بهتر است اپل درگاه لایتنینگ را حفظ کند و یا برای ارتقای این ویژگی، از درگاه پیشرفته USB-C استفاده کند. این درگاه اخیرا در بسیاری از کامپیوترها و دستگاه‌های هوشمند به‌کار می‌رود و حتی در مک بوک‌ها و آیپدهای جدید اپل نیز مشاهده می‌شود.

اگر اپل بتواند در آیفون‌های جدید درگاه USB-C را جای دهد، کاربران قادر خواهند بود از همان کابلی که برای شارژ دیگر دستگاه‌ها استفاده می‌کنند، این گوشی‌ها را نیز شارژ کنند. به جرات می‌توان گفت که عمر لایتنینگ به پایان رسیده و می‌بایست جای خود را به استاندارد جدید بدهد.

منبع
Cultofmac

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا