بررسیموبایلهواوی

نقد و بررسی دوربین هواوی پی۴۰ پرو

گوشی هواوی پی۴۰ پرو نه تنها یک پرچمدار قدرتمند در دنیای اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شود، بلکه سیستم دوربین آن را نیز می‌توان جزو برترین دوربین‌های موبایلی دنیا دانست که به راحتی می‌تواند رقبای قدرتمندی چون آیفون ۱۱ پرو، گلکسی اس۲۰ و گلکسی نوت۲۰ را به چالش بکشد. دوربین پی۴۰ پرو بدون شک از گلکسی اس۲۰ اولترا و میت۳۰ پرو هواوی عملکرد بهتری ارائه می‌دهد و این مسئله در بررسی های آی‌تی‌ایران هم به وضووح مشاهده شد.

هواوی به لطف به‌کارگیری سنسور ۵۰ مگاپیکسلی به عنوان لنز واید اصلی دوربین سه‌گانه که در مقایسه با سنسور واید پی۳۰ پرو میت۳۰ پرو توانایی و کیفیت خیلی بهتری دارد، قادر است جزییات را با کیفیت بسیار بالایی ثبت کند و نهایت انتظار ممکن از دوربین یک گوشی را برآورده کند.

سنسور اولتراواید پی۴۰ پرو هم از مشابه همان سنسور اولتراواید به کاررفته در گوشی میت۳۰ پرو است که طبق گفته کارشناسان همچنان بهترین سنسور اولتراواید ساخته شده برای اسمارت‌فون‌ها تا به امروز محسوب می‌شود. البته این سنسور به کمک ترفندهای نرم‌افزاری هواوی تصاویر قابل قبول‌تری را ثبت می‌کند.

سومین و آخرین سنسور از سه‌گانه بی‌نظیر هواوی پی۴۰ پرو، سنسور زوم مجهز به لنز ۱۳۵ میلی‌متری است که مشابه همان سنسوری است که در پی۳۰ پرو استفاده شده بود. البته این سنسور در مقایسه با سنسور زوم به کار رفته در میت۳۰ پرو کمی بلندتراست و از این جهت عملکرد قابل توجهی در زمینه زوم روی سوژهای دور دست دارد.

هواوی پی۴۰ پرو در حالت استاندارد، تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی را ثبت می‌کند و حالت فول رزولوشن ۵۰ مگاپیکسلی تنها در حالت Pro و High Res قابل استفاده هستند. البته گوشی‌هایی مثل شیائومی و سامسونگ تصاویر فول رزولوشن را در همان حالت اتوماتیک (Auto) ثبت می‌کنند اما هواوی ترجیح داده این تصاویر را در حالت اتوماتیک ثبت نکند.

تصاویر ثبت شده در حالت استاندارد ۱۲ مگاپیکسلی با هواوی پی۴۰ پرو که بیشتر روی جزییات، رنگ و HDR تمرکز دارد، نشان داد که لنز ۱۲ مگاپیکسلی پی۴۰ پرو در مقایسه با تصاویر ۱۰ مگاپیکسلی پی۳۰ پرو، جهش کیفیتی قابل توجهی داشته است.

نقد و بررسی دوربین هواوی پی۴۰ پرو

تصاویر ۱۲ مگاپیکسلی ثبت شده با هواوی پی۴۰ پرو، از لحاظ کیفت مشابه اس۲۰ اولترا سامسونگ بود، البته با این تفاوت که تصاویر ثبت شده با پرچمدار جدید هواوی از لحاظ فیلترینگ تصاویر عملکرد متفاوتی دارد و با توجه دقیق‌تر متوجه شدیم بافت سوژه‌ها طبیعی‌تر جلوه می‌کنند.

نقد و بررسی دوربین هواوی پی۴۰ پرو

همچنین تصاویر ثبت شده با دوربین هواوی از لحاظ نمایش جزییات عملکرد بهتری نسبت به آیفون ۱۱ پرو داشت و سطح نویز تصاویر از این حیث خیلی پایین‌تر به نظر می‌رسید.

تصاویر HDR ثبت شده با این گوشی شاید در مقایسه با تصاویری که با چشم می‌بینیم آنقدر باکیفیت نباشد، اما در مقایسه با تمام گوشی‌های گران‌قیمت و پرچمدار بازار، عملکرد بهتری داشت.پ

نقد و بررسی دوربین هواوی پی۴۰ پرو

نکته‌ای که در عکسبرداری با پی۴۰ پرو ممکن است کمی عجیب باشد اینکه پس از عکس گرفتن، پردازش تصویر کمی طول می‌کشد و این مسئله ممکن است برای گرفتن عکس‌های سریع و لحظه‌ای خیلی جالب نباشد.

تصاویر ثبت شده در حالت پرتره هم کاملا قبول هستند و تشخیص عمق با دقت بی‌نظیری انجام می‌شود. آنچه که در پی۴۰ پرو و در مقایسه با پی۳۰ پرو ارتقا داده شده، ایجاد حالت بوکه (Bokeh) است که با ظرافت بالایی اطراف سوژه را تار می‌کند.

نقد و بررسی دوربین هواوی پی۴۰ پرو

نکته جذابی که در خصوص دوربین پی۴۰ پرو وجود دارد، تناژ عکاسی در حالت سیاه و سفید است که این مسئله به دلیل بهره‌مندی هواوی از مهندسان لایکا و استانداردهای این شرکت است که باعث شده تصاویر سیاه و سفید بسیار جذاب و مطلوب به نظر برسند. به همین دلیل افرادی که به عکاسی سیاه و سفید علاقه دارند، مطمئنا از عکاسی با دوربین پی۴۰ پرو لذت می‌برند.

نقطه قوت بعدی دوربین پی۴۰ پرو، کنتراست رنگ هنگام عکاسی از سوژه‌های رنگی است که ترگیب آن با نمایشگر خیره کننده پی۴۰ پرو، تصاویر نهایی بسیار جذاب به‌نظر می‌رسند. این زیبایی را می‌توان تا حدودی مدیون پردازش و ترکیب خوب رنگ‌های ثبت شده نیز دانست.

حالت شب

در محیط‌‌هایی که منابع نوری مختلف و کم و بیش سایه وجود دارد، قابلیت‌های حالت HDR و تکنیک‌های تصویربرداری خوب به نظر می‌رسند.

همانند تصویربرداری در روز، حالت شب دوربین هواوی پی۴۰ پرو هم عملکرد بهتری نسبت به پرچمدار پیشین خود به جای می‌گذارد و این مسئله به لطف به‌کارگیری سنسور قدرتمندتر امکان‌پذیر شده است. اگر تصاویر میت۳۰ پرو پی۴۰ پرو در حالت شب را دیده باشید، حتما متوجه تفاوت‌های چشمگیر در میزان نور و کنتراست تصاویر در پی۴۰ پرو خواهید شد. این مورد یکی از نکات مثبت پی۴۰ پرو در حالت شب محسوب می‌شود که در قد و قامت یک پرچمدار قدرتمند ظاهر شده است.

تصاویری که در تاریکی شب ثبت می‌کنید، پس از پردازش به روشنایی روز دیده می‌شوند و این یکی از مزیت‌های شگفت‌انگیز سنسور دوربین پی۴۰ پرو در حالت شب است. البته این را هم باید در نظر داشت که همیشه روشن نشان دادن تصاویر ثبت شده در حالت شب، به معنای بهتر بودن دروبین نیست. اما پی۴۰ پرو علاوه بر روشن کردن تصاویر تاریک، نویز را هم به میزان قابل قبولی کاهش می‌دهد.

این کاهش قابل توجه نویز با استفاده از یک فیلترینگ تصویر قدرتمند انجام می‌شود که قادر است جزییات بد تصویر را سانسور یا مخفی کند. البته نباید انتظار داشت دوربین این گوشی در شب مثل یک دوربین دیجیتال حرفه‌ای عمل کند، اما برای یک اسمارت‌فون، این میزان از کاهش نویز بی‌نظیر محسوب می‌شود.

شاید آیفون ۱۱ در حالت شب تصاویر را طبیعی‌تر از پی۴۰ پرو ثبت کند اما میزان نویز بیشتر و جزییات به مقدار کمتری دیده خواهند شد.

زوم

ماژول ۱۳۵ میلی‌متری در کنار سنسور ۱۲ مگاپیکسلی به‌کاررفته در هواوی پی۴۰ پرو، قادر است قابلیت زوم را در ابعاد جدید به کاربران ارائه کند. این ماژول و این سنسور به دلیل بهره‌مندی از ویژگی‌های فنی بالاتر نسبت به پی۳۰ پرو، عملکرد خیلی بهتری نسبت به پرچمدار سال گذشته خود به‌جای می‌گذارند. ناگفته نمایند که پی۳۰ پرو هم در جای خود از زوم قدرتمندی بهره می‌برد.

البته این برتری تنها به اعداد روی کاغذ محدود نمی‌شود چراکه در عمل هم زوم پی۴۰ پرو قادر است تصاویر را با رزولوشن بالاتر و نویز کمتر صبت کند. علیرغم بیبود نسبی زوم پی۴۰ پرو نسبت به پی۳۰ پرو، پرچمدار ۲۰۲۰ هواوی در مقایسه با قابلیت زوم میت۳۰ پرو عملکرد خیلی بهتری دارد.

همان‌طور که در تصویر مشاهده می‌کنید، حتی در زوم بالا هم کیفیت تصویر تا حد ممکن حفظ شده و لرزشگیر دوربین باعث می‌شود در حالت زوم همچنان سورژه با وضوح بالا و بدون لرزش ثبت شود.

اولتراواید

سنسور اولتراواید به‌کاررفته در پی۴۰ پرو از لحاظ زاویه‌ای که تحت پوشش قرار می‌دهد، عملکرد خیلی بهتری نسبت به آیفون ۱۱ پرو و گلکسی اس۲۰ اولترا دارد.

در آب و هوای ابری که تنظیم نور کار نسبتا سختی است، سنسور اولتراواید پی۴۰ پرو عملکرد خیلی خوبی دارد و فیلترینگ تصاویر در حالت HDR با کیفیت خوبی انجام می‌شود.

یکی از مشکلاتی که در گوشی‌های پی۳۰ پرو و میت۳۰ پرو وجود داشت، بالا بودن کنتراست در حالت استفاده از سنسور اولتراواید بود که تصاویر را در مقایسه با واقعیت کمی تیره‌تر نشان می‌داد که این مشکل در پی۴۰ پرو به خوبی رفع شده است.

در هوای کاملا آفتابی اما زمانی که رنگ‌ها با غلظت بیشتری دیده می‌شوند، HDR بیش از حد ممکن است تصاویر را کمی غیر طبیعی نشان دهد و از این حیث شاید عملکرد آیفون ۱۱ پرو قابل قبول‌تر باشد. اما در کل نمی‌توان عملکرد پی۴۰ پرو در چنین شرایطی را غیرقابل قبول توصیف کرد.

نتیجه‌گیری

سیستم دوربین بی‌نظیر پی۴۰ پرو بدون شک جزو برترین‌ها در دنیای اسمارت‌فون‌ها محسوب می‌شود که در کنار نسخه بزرگتر خود یعنی پی۴۰ پرو پلاس، تصاویر شگفت‌انگیزی را ثبت می‌کند. پی۴۰ پرو با ارائه این سخت‌افزار توانسته رکوردهایی جدید را در بنچمارک‌های مختلف به جای بگذارد.

پی۳۰ پرو از لحاظ عکسبرداری عالی داشت و حالا هواوی توانسته به خوبی رویه مثبتش را ادامه دهد و پی۴۰ پرو را نیز با دوربینی قدرتمند و در قد و قامت یک پرچمدار گران‌قیمت عرضه کند. یقینا پی۴۰ پرو در مقایسه با پرچمدار سال پیش، از کنتراست و پردازش رنگ بهتری برخوردار است و این مسئله در تست‌های انجام شده به خوبی دیده شد.

‫294 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا