تکنولوژی

چه زمانی تلویزیون “4K” بخریم؟

اگر با تلویزیون تان مشکلی ندارید، بهتر است آن را نگه دارید، اما اگر احساس می‌کنید کمی قدیمی شده و مایلید تلویزیون‌های مدرن را بیشتر بشناسید، این گزارش می‌تواند شما را به خوبی راهنمایی کند.

ما تلویزیون‌های مختلف را بر اساس نوع و قدمت آنها دسته بندی کرده و توصیه‌های لازم را در مورد خریدن یا نخریدن هر کدام از آنها توضیح داده‌ایم.

اصلا نیازی به خرید تلویزیون جدید وجود دارد؟

بطور کلی، اگر تلویزیون شما به خوبی کار می‌کند و مشکلی با آن ندارید، نیازی به تعویض آن ندارید.

هنوز فاصله زیادی تا پخش فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی با کیفیت “4K” داریم، چه برسد به کیفیت “HDR” یا هر تغییر انقلابی که نیاز به تعویض تلویزیون داشته باشد. زمانی که همچین تغییراتی به وجود بیاید، قیمت تلویزیون‌های “4K” نیز خیلی ارزان‌تر از قیمت فعلی آنها خواهد بود، اگر چه الان هم خیلی گران نیستند.

البته منظور ما این نیست که محتواهای موجود چندان با کیفیت نیستند، برنامه‌ها کیفیت بالایی دارند اما حداکثر رزولوشن، در حال حاضر 1080 بوده و فعلا محتوا با کیفیت “4K” بسیار کمیاب است.

با این حال، حتی با نبود محتوایی با کیفیت “4K”، باز هم خرید تلویزیون “4K” کار معقولانه‌ای به نظر می‌رسد، چرا که این تلویزیون‌ها نسبت به مدل‌های پایین‌تر، تصاویر را با کیفیب مناسب‌تری نمایش می‌دهند. این مسئله راجع به تلویزیون‌های “HDR” نیز صدق می‌کند.

اگر “LCD” شما دارای سیستم کاهنده نور نیست، بهتر است دستگاه جدیدی بخرید

بیشتر تلویزیون‌های ال‌سی‌دی که از عمر آنها چند سال می‌گذرد فاقد سیستم کاهنده نور هستند. این سیستم به تلویزیون اجازه می‌دهد که نور را در نقاط مختلف صفحه کنترل کند. ال سی دی های جدید مجهز به این سیستم تصاویر واقعی‌تری را نمایش می‌دهند، عمق تصویر واضح‌تر و غلظت رنگ بیشتری دارند.

با توجه به سن ال سی دی شما و تلویزیونی که قصد خرید دارید، تغییرات می‌تواند چشمگیر باشد. ال سی دی بدون سیستم کاهنده نور، یکی از مدل‌هایی است که توصیه می‌کنیم حتما آن را تعویض کنید، مخصوصا اگر به دنبال تلویزیون بزرگتر هستید.

البته اگر تلویزیون خود را به “OLED” تغییر دهید، تفاوت بسیار چشمگیر خواهد بود.

تلویزیون‌های پلاسما ( مدل‌های 2008 به بالا) نیازی به تعویض ندارند

اگر تلویزیون‌های پلاسمای مدل پاناسونیک یا سامسونگ مدل 2012 یا 2013 دارید، واقعا نیازی نیست. این نسل از تلویزیون‌های پلاسما در مقایسه با ال سی دی ها تصاویر بی‌نظیری نمایش می‌دهند. اما اگر از پلاسمای 2007 یا قدیمی‌تر استفاده می‌کنید، بهتر است تلویزیون خود را آپگرید کنید. بدون شک تلویزیون‌های “OLED” تصاویر خیلی بهتری دارند اما هنوز قیمت بالایی دارند. هروقت که تصاویر “HDR” و “WCG” بیشتر مورد استفاده قرار گرفتند، وقت مناسبی برای تعویض تلویزیون خواهد بود. تا آن زمان از کیفیت عالی همین تلویزیون فعلی خودتان لذت ببرید.

تلویزیون‌های “Rear-projection” بهتر است تعویض شوند

تعجب‌آور است اگر هنوز برای تلویزیون خود لامپ می‌خرید. ال سی دی و ال ای دی های جدید بسیار روشن تر تصاویر را نمایش می‌دهند و کنتراست تصویر خیلی بهتری نسبت به این مدل‌ تلویزیون‌های لامپی دارند.

تلویزیون‌های “CRT” بهتر است تعویض شوند

واقعا جای تعجب دارد اگر هنوز از این مدل تلویزیون‌ها استفاده می‌کنید، تلویزیون‌های نسل جدید قطعا سایز بزرگتر و روشنایی بیشتری دارند. اگر قصد تعویض دستگاه ضبط و پخش خود را داشتید، بهتر است که بدانید تلویزیون‌های نسل جدی عموما فقط پورت “HDMI” را ساپورت می‌کنند.

پروژکتور‌ها نیازی به تعویض ندارند

اگر پروژکتور ماقبل دوره ظهور “3D” دارید، باید بدانید نسل جدید این پروژکتورها نور بیشتری نشان می‌دهند. با این حال از نظر کیفیت تفاوتی با یکدیگر ندارند. اما اگر هنوز مایلید که آن را تعویض کنید، پیشنهاد می‌کنیم به جای خرید یک تلویزیون “4K”، یک پروژکتور جدید خریداری کنید. حقیقاتا، خرید تلویزیونی جدیدی که از تلویزیون قبلی‌تان کوچکتر باشد، اصلا ایده‌ی خوبی به نظر نمی‌رسد چرا که همه‌ی تصاویر در مقایسه با پروژکتور کوچکتر به نظر می‌رسند.

سخن پایانی

هروقت کسی می‌پرسد: ” تلویزیون جدید بخرم یانه؟ ” بهترین جواب این است که بگوییم بستگی به مدل فعلی تلویزیون شما دارد.

در ضمن اگر در مورد خرید تلویزیون با سایز بزرگتر فکر می‌کنید، ارزش کمی تحقیق دارد. اما فکر نمی‌کنم تا به حال کسی را دیده باشم که از خرید تلویزیون بزرگتر پشیمان شده باشد.

اگرچه فکر می‌کردیم با از رده خارج شدن تلویزیون‌های پلاسما، افزایش کیفیت تصاویر نیز دچار رکود می‌شود، اما به لطف تصاویر با کیفیت “HDR” و “WCG”، این افزایش حتی سریعتر از گذشته همچنان ادامه دارد.در پایان می‌توان گفت که تلویزیون‌های “4K” نیز دیگر مثل قدیم انتخاب غیر معقولانه‌ای به نظر نمی‌رسند.

 

 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا