تکنولوژی

پاداش استثنایی تسلا به ایلان ماسک

سهامداران شرکت تسلا – سازنده خودروهای تمام الکتریکی – موافقت کرده‌اند که ۲.۶ میلیارد دلار از سهامشان به عنوان پاداش به ایلان ماسک بدهند تا او حداقل طی یک دهه آینده نیز هدایت این شرکت را – به عنوان مدیرعامل – برعهده داشته باشد.

در صورتی که تمام اهداف تعیین شده برای شرکت تسلا توسط ایلان ماسک تحقق یابد ارزش پاداش او برای هدایت این شرکت می‌تواند به ۵۰ میلیارد دلار برسد.

خود ایلان ماسک حدود یک ماه قبل گفته بود که انتظار دارد فعلا مدیرعامل تسلا باقی بماند اما در صورتی که جانشین مناسبی برای این پست پیدا شود او روی دو بخش دیزاین و مهندسی شرکت تسلا متمرکز خواهد شد جایی که به گفته خودش بهترین عملکرد را دارد. 

جالب است بدانید حدود یک دهه قبل شرکت تسلا تا مرز ورشکستگی پیش رفته بود و در یک زمانی حتی ماسک از  مدیران گوگل به ویژه دوست نزدیکش لری پیچ  خواسته بود تا تسلا را از او بخرند. بسیاری در صنعت خودرو بلندپروازی‌های ماسک در تولید خودروی ارزان قیمت تمام الکتریکی را از پیش شکست خورده می دانستند و منتظر سقوط او بودند. 

ماسک همزمان مدیرعاملی شرکت اسپیس ایکس را هم برعهده دارد شرکتی که به دنبال سفرهای ارزان قیمت فضایی است. در طی یک دهه اسپیس ایکس که در ابتدا در زمینه پرتاب موشک با شکست‌های متعددی روبه رو شد نیز توانسته از یک رویا به یک شرکت واقعی موفق تبدیل شود. ماسک همزمان پروژه‌های دیگری را در دست دارد از جمله شرکت تونل ساز Boring و یک استارت آپ به اسم Neuralink .

هیات مدیره تسلا با اعطای این جایزه از ایلان ماسک می‌خواهد به عنوان مدیرعامل یا مدیراجرایی شرکت و همچنین مدیر ارشد محصول این شرکت باقی بماند. 

خود ایلان ماسک حدود ۲۲ درصد از سهام تسلا را در اختیار دارد ( که چیزی حدود ۴ میلیارد دلار ارزش دارد ) اما در جلسه‌ای که هیات مدیره رای به پاداش میلیاردی ایلان ماسک رای داد نه او و نه برادرش ( که او هم از سهامداران تسلاست) رای ندادند. بر اساس اعلام تسلا ۷۳ درصد آرای هیات مدیره با این پاداش ماسک موافقت کردند. هیات مدیره از ماسک خواسته حداقل تا سال ۲۰۲۸ مدیرعامل این شرکت باقی بماند اما در عین حال برخی اهداف و تعدادی پرسش هم مطرح کرده از جمله پرسش‌هایی درباره خروج برخی مدیران ارشد این طی ماه‌های اخیر نگرانی‌هایی را در بین اعضای هیات مدیره تسلا برانگیخته است. 

در این فصل تسلا Jon McNeill مدیر ارشد فروش و خدماتش را از دست داد همچنین مدیر حسابداری، مدیر خزانه‌داری و معاون مالی این شرکت نیز آن را ترک کرده‌اند. در طی یک سال اخیر تسلا همچنین مدیر تیم مهندسی اتوپایلوت ( سیستم خودران ) را از دست داد کسی که شرکت اپل در کمتر از شش ماه او را استخدام کرد. مدیر ارشد بخش باتری‌ها و معاون تجاری شرکت نیز آن را ترک کرده‌اند و همین تعداد خروج مدیران باعث نگرانی سهامداران تسلا شده است. 

یک ماه قبل بعد از خروج مدیر ارشد فروش و خدمات ماسک برنامه‌ای برای جایگزین کردن او ندارد و از دپارتمان فروش خواست مستقیما به خود او گزارش بدهند. 

با این حال همه با سخت‌گیری‌های ایلان ماسک آشنا هستند او حتی نسبت به خودش هم به شدت سختگیر است و گفته است که کیسه خوابش را با خودش به شرکت برده و بعضی شب‌ها در سالن کنفرانس شرکت میخوابد. 

این پاداش اما مخالفانی هم دارد. برخی تحلیل‌گران می‌گویند اساس پاداش برای تشویق یک فرد به عملکرد بیشتر در موقعیت شغلی اش است اما برای میلیاردری که خودش سهم قابل توجهی در این شرکت دارد دادن سهم بیشتر چقدر می‌تواند مشوق باشد؟ 

البته تمام این پاداش الان به ماسک داده نمی‌شود بلکه  در صورت رسیدن به اهداف معین شده به مدیرعامل تعلق میگیرد. بر اساس مدل هیات مدیره با رسیدن به هرکدام از اهداف تعیین شده یک دوازدهم عدد مشخص شده به ماسک پاداش داده می‌شود. این اهداف ساده ای نیستند مثلا در زمینه ارزش این شرکت باید به ارزش ۶۵۰ میلیارد دلار برسد که بیش از ارزش فیس‌بوک است. 

سهامداران بزرگ تسلا مانند Baillie Gifford & Co و T. Rowe Price Group از پاداش ایلان ماسک حمایت کرده‌اند. با این حال سازمان بازنشستگی معلمان کالیفرنیا که او هم از سهامداران تسلا است از این پاداش حمایت نکرده است. به= عقیده این سازمان هزینه بالا و رقیق شدن سهام سهامداران فعلی اشکال این پاداش است. 

اما Ross Gerber مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری گاربر کاواساکی می‌گوید: شما نمی‌توانید سهامدار تسلا باشید و به شرکت تسلا و ایلان ماسک باور نداشته باشید. سهامداران واقعی تسلا با ایلان هستند. 

مرتبط : 

– چگونه تکنولوژی شغل مدیرعاملی را دگرگون می‌کند

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا