تکنولوژی

واقعیت مجازی؛ ضرورت آینده خرده فروشی

 بررسی روند تکامل تدریجی صنعت خرده‌فروشی گاه شبیه به یک نمایش است. شکل‌گیری دپارتمان استور یا همان فروشگاه‌های عمومی و بزرگ، تبلیغات و برندسازی آنها در ذهن مشتریانشان دقیقا شبیه به همان چیزی است که در بعضی سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی معروف دنیا مانند «آقای سلفریج» و «پارادایز» دیده‌ایم؛ نماهایی دیدنی از چگونگی ظهور اولین تجربه‌های خرید مدرن که احتمالا برای اغلب ما جالب است. این روزها صنعت خرده‌فروشی در بزنگاه دیگری قرار دارد. حالا این صنعت دیگر با مدهای جسورانه یا محدودیت‌های مختلف برای انتخاب مواجه نیست، بلکه حالا ظهور فناوری‌هایی مانند واقعیت مجازی شکل جدیدی از تجارت را در این صنعت ایجاد کرده است و برندها امیدوارند که در آینده‌ای نزدیک این فناوری بتواند به رشد فروش و افزایش وفاداری مشتریان به برندها کمک زیادی کند. تجارت واقعیت مجازی با استفاده از ابزارهایی مانند نمایشگرهای قابل نصب روی سر، موبایل‌های هوشمند یا کامپیوترها، تجربه خرید را ارتقا می‌دهد. واقعیت مجازی این امکان را به فروشگاه‌ها و مراکز خرید می‌دهد تا مشتریانشان را به دنیای خلق شده توسط خودشان ببرند و عناصر خریدهای آنلاین قدیمی را با تجربه‌های سه‌بعدی برای افزایش رضایت و خرید دقیق‌تر مشتریان، ترکیب می‌کند. از لوازم تزیین خانه گرفته تا انواع لباس و پوشاک، برندهای معتبر و شناخته شده درحال حاضر از این تحول ایجاد شده در فرآیند خرید استقبال کرده و انتخاب‌های متعددی را برای خرید مجازی با تکنولوژی واقعیت مجازی و البته به شیوه آزمون و خطا در اختیار مشتریانشان قرار می‌دهند.

Buy+ حالا دیگر تنها یک نام ساده نیست، یک فروشگاه مجازی است که غول تجارت الکترونیکی چین و البته جهان یعنی شرکت علی بابا آن را اداره می‌کند. Buy+ یک تجربه خرید به کمک واقعیت مجازی است که به خوبی پتانسیل موجود در این تجارت را نشان می‌دهد. علی بابا این سرویس را سال گذشته میلادی ارائه و همچنین اعلام کرد که تکنولوژی واقعیت مجازی رو به رشد است و با این اوصاف امکانات و سرویس‌های فروشگاه Buy+ هم در حال تغییر و توسعه خواهند بود. در این فروشگاه مشتریان امکان خرید پوشاک و لوازم شخصی با کمک یک دستیار خرید روباتیک و البته نمای 360 درجه را در اختیار دارند.  بعد از گذشت یک ساعت از زمان معرفی Buy+ و در همان روز اول 30 هزار نفر از این پلت‌فرم استفاده کردند. تنها یک هفته بعد تعداد کاربران این پلت‌فرم به رقم عجیب و غریب 8 میلیون نفر رسید. این اعداد و ارقام نشان از تمایل عمومی برای کاوش و کشف تجارت واقعیت مجازی دارد. مردم دوست دارند با کمک نمایشگرهای قابل نصب روی سر و یا عینک‌های واقعیت مجازی در اتاق کار یا خانه‌شان بنشینند و شیوه‌ای جدید و مدرن از خرید کردن را تجربه کنند.

 خانه رویایی

درحالی که علی بابا اغلب به‌عنوان یک خرده‌فروش بزرگ آنلاین شناخته می‌شود، اما گویا برندهای فعال در زمینه خانه و لوازم و ملزومات خانگی هم تمایل زیادی به پیوستن به این موج جدید را دارند. غول لوازم خانگی سوئدی یعنی Ikea هم اخیرا فروشگاه آنلاین واقعیت مجازی خودش را در استرالیا معرفی کرده است که علاوه بر امکان خرید از راه دور، به مشتریان این امکان را می‌دهد تا تجربه خرید مجازی در طبقات مختلف فروشگاه فیزیکی را به‌صورت حضوری هم داشته باشند. شرکت طراحی فضاهای داخلی Lowe’s اما از مدت‌ها پیش وارد این عرصه شده است. بخش تحقیقات و نوآوری این شرکت در سال 2014 یک ابزار واقعیت مجازی طراحی و چیدمان داخلی خانه را با نام Holoroom معرفی کرد. افراد به کمک این ابزار و یک عینک واقعیت مجازی Oculus Rift، می‌توانند چیدمان فضای داخلی خانه و حتی نحوه قرار گرفتن لوازم و وسایل براساس اندازه‌های واقعی را تخمین بزنند و به این ترتیب به شکلی راحت و دقیق‌تراز محصولات Lowe’s خرید کنند. Holoroom در ابتدا تنها در دو فروشگاه در شهر تورنتو در دسترس قرار داشت و حالا در حدود بیست فروشگاه در سراسر ایالات‌متحده در دسترس خریداران قرار دارد.

خرید آگاهانه با واقعیت افزوده

شاید صحبت درباره خرید مجازی بدون در نظر گرفتن نقش واقعیت افزوده، اشتباه باشد؛ درحالی که تجربه خرید با کمک واقعیت مجازی مشتریان را به دنیاهای جدیدی می‌برد،‌ واقعیت افزوده می‌تواند نقش مهم و اساسی در بهبود دنیایی داشته باشد که درحال حاضر خریداران در آن زندگی می‌کنند.  تکنولوژی واقعیت افزوده به کمک دوربین‌های موبایل‌های هوشمند و شیوه راحت عکاسی با آنها، این امکان را برای خریداران فراهم می‌آورد که محصولات جدید را پیدا کرده و اطلاعات بیشتری درباره آن دسته از این محصولات که با سلیقه و نیازهای آنها هماهنگی بیشتری دارند، به‌دست بیاورند. معمولا وقتی مشتریان به یک فروشگاه می‌روند با انتخاب‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند که اطلاعات کافی درباره آنها نداشته و به این ترتیب فرآیند تصمیم‌گیری و خرید سخت می‌شود.

برندهای مختلف درحال حاضر این موضوع را تشخیص داده و درحال به‌کارگیری تکنولوژی‌های واقعیت افزوده هستند تا بتوانند از سردرگمی مشتریان جلوگیری کرده و آنها را به خرید بهتر و آگاهانه‌تر ترغیب کنند. به‌عنوان مثال North Face یکی از اولین فروشگاه‌های خرده‌فروشی است که یک دستیار واقعیت افزوده را در هنگام خرید در اختیار مشتریانش قرار می‌دهد. این شرکت در سال گذشته میلادی این دستیارهای واقعیت افزوده را در یکی از فروشگاه‌هایش در کره جنوبی به‌کار گرفت تا به مشتریانش در انتخاب محصولات متناسب با فصل مانند پوشاک ورزشی زمستانی کمک کند و سپس یک هدست Oculus Rift را در اختیار آنها گذاشت تا به این ترتیب پوشیدن این پوشاک را در یک مکان برفی و سرد و البته در کنار سگ‌های هاسکی تجربه کنند. این فروشگاه‌ها و همچنین برندهای معتبر دیگری که این روزها از ترکیب تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی برای ارائه تجربه خرید مدرن و بهتر به مشتریانشان بهره می‌گیرند، نه تنها می‌توانند استراتژی فروش و وفاداری مشتریانشان را بهبود دهند، بلکه درآمد و سود خودشان را هم تا حد چشمگیری افزایش می‌دهند.

تقاضای 70 درصدی

در این میان موبایل‌های هوشمند شاید بیشتر و بهتر از هر عامل دیگری به توسعه تجربه‌های خرید این‌چنینی کمک می‌کنند. آمارها نشان می‌دهند که در حال حاضر 77 درصد از مردم آمریکا از موبایل‌های هوشمند به‌صورت روزانه استفاده می‌کنند. حالا با وجود پشتیبانی بسیاری از موبایل‌های هوشمند جدید از تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی، انتظار می‌رود تمایل و تقاضا برای تجربه چنین خریدهای مدرن، دقیق و جذابی به سرعت افزایش داشته باشد. در حقیقت براساس جدیدترین مطالعات انجام شده توسط موسسه تحقیقاتی L.E.K. Consulting، دست‌کم 70 درصد از کاربران موبایل‌های هوشمند جدید به خرید مجازی به کمک تکنولوژی‌های واقعیت افزوده و مجازی علاقه‌مندند. درحالی که تجارت واقعیت مجازی هنوز در روزهای ابتدایی خودش قرار دارد، اما تاثیری ماندگار بر چشم‌انداز صنعت خرده‌فروشی گذاشته است. با وجود موفقیت‌های زودهنگامی مانند Buy+ که برندها و شرکت‌های دیگر را به استفاده از این تکنولوژی‌های جدید تشویق می‌کنند،‌ تنها کمی زمان برای تبدیل شدن خرید در فضای مجازی به یک فرآیند عمومی و در دسترس با یک کلیک باقی مانده است. با این اوصاف شرکت‌ها و برندهایی که از این روند عقب بمانند، باید خودشان را برای شکستی جدی در آینده دنیای تجارت آماده کنند.

منبع : دنیای اقتصاد

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا