تکنولوژی

نینتندو ارزشمندتر از سونی و یاهو

ارزش شرکت نینتندو در بالاترین سطح خود از زمان درخشش کنسول بازی Wii قرار گرفته اما پرسشی که مطمئنا به ذهن شما نیز خطور کرده آن است که پوکیمون گو تا چه حدی در این افزایش ارزش تاثیرگذار بوده است؟

به‌گزارش وب‌سایت ایندپندنت، با افزایش 14 درصدی ارزش سهام نینتندو و ثبت ارزش کلی 42.4 میلیارد دلاری، این شرکت حالا در این زمینه از سونی یکی از بزرگ‌ترین شرکت‌های ژاپنی با ارزش 3 میلیارد دلار نیز پیشی گرفته است. 

این در حالی است که جمعه گذشته نینتندو رکورد بیشترین تعداد سهام معامله شده روزانه در بورس ژاپن را نیز شکست. سهامی که ارزش آن‌ها از زمان عرضه بازی پوکیمون گو در اوایل ماه جاری به دوبرابر افزایش یافته است. بنابر گزارش بلومبرگ، این شرکت موفق به معامله مجموعه سهامی به ارزش 4.5 میلیارد دلار تنها در یک روز کاری شده است. 

به گفته Neil Wilson تحلیل‌گر بازار در ETX Capital، نینتندو از نظر ارزش در جایگاهی بالاتر از شرکت‌هایی مانند سونی، یاهو و Glencore قرار گرفته است.

این اولین تجربه اینچنینی برای نینتندو نبوده و این شرکت در زمان عرضه کنسول بازی Wii نیز موفق شده بود با ثبت ارزش 85 میلیارد دلاری، به ارزشمندترین شرکت در کشور ژاپن تبدیل شود. با این وجود، نینتندو به بدترین شکل ممکن عرضه Wii را مدیریت کرد و پس از آن سیاست مشابهی را در خصوص Wii U اتخاذ کرد تا بار دیگر با افت چشمگیر ارزش سهام روبرو شود. 

این‌بار اما پوکیمون گو چنان موفقیتی را به ثبت رسانده که حتی شرکت‌هایی که جزئی‌ترین رابطه‌ای با این بازی ویدئویی داشته‌اند نیز از این عملکرد تاثیر گرفته‌اند. به عنوان مثال، مک‌دونالد که در حال حاضر اسباب‌بازی‌های پوکیمون را در کشور ژاپن عرضه می‌کند نیز احتمالا طرح بازاریابی جدیدی را برای پوکیستاپ‌ها ارائه خواهد کرد. 

اگرچه مشخص کردن مالک اصلی بازی پوکیمون گو روندی پیچیده دارد و به نحوی هدفمند در هاله‌ای از ابهام قرارگرفته اما اساسا همه‌چیز در مدیریت Pokemon Company قرار دارد. نینتندو تنها مالک یک سوم سهام این شرکت است و چنین شرایطی برای شرکت‌های Game Freak و Creautures نیز صادق است اما از آنجایی که دو شرکت یادشده در بخش خصوصی فعال هستند، افزایش ارزش سهام، تاثیرگذاری خود را روی نینتندوی حاضر در بورس نشان داده است. 

این بازی در حال حاضر در 35 کشور سراسر جهان در دسترس کاربران قرار گرفته و احتمالا از فردا در ژاپن نیز عرضه خواهد شد. 

این مطلب را هم درباره «پوکیمون گو» بخوانید: 

اقتصاد به رنگ پوکیمون گو

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا