تکنولوژی

نسل هشتم اینتل؛ نهایت قدرت گیمینگ

در طول این سال‌ها گیمرها همواره بر سر یک دوراهی قرار داشته‌اند: یا اینکه یک سیستم دسک‌تاپ بزرگ با مشخصات فنی بالا خریداری کنند یا اینکه از خیر برخی از ویژگی‌های آن بگذرند و از یک لپ‌تاپ جم و جور برای بازی کردن استفاده کنند. حال به‌نظر می‌رسد پردازشگرهای 6 هسته‌ای Core i9 نسل هشتم شرکت اینتل که به تازگی معرفی شده‌ و عنوان سریع‌ترین و قدرتمندترین پردازنده‌ نوت‌بوکی را هم کسب کرده‌، احتمالا می‌تواند این دوراهی را برای همیشه از بین ببرد چراکه گفته می‌شود این پردازنده‌ها می‌توانند راه را برای ورود لپ‌تاپ‌های گیگمینگ 5 گیگاهرتزی در آینده نزدیک هموار کنند.

پردازنده Core i9-8950HK با استفاده از تکنولوژی «TVB» قادر است سرعت پردازنده را از 2.9 گیگاهرتز به 4.8 گیگاهرتز ارتقاء دهد و این پردازنده نسل هشتم Core i9 بالاتر از 5 پردازنده قدرتمند Core i5 و Core i7 سری H شرکت اینتل که برای لپ‌تاپ‌ها طراحی شده‌اند قرار خواهد گرفت. اینتل همچنین تولید پردازنده‌های دسکتاپ جدید و همچنین طراحی جدید مموری‌های قدرتمند سری «Optane» را برای به‌کارگیری در کامپیوترهای نوت‌بوک آغاز کرده است.

اینتل ادعا می‌کند که پردازنده Core i9 جدید این شرکت در مقایسه با نسل هفتم، 41 درصد در اجرای بازی‌ها سریع‌تر بوده و حین گیم‌پلی هم 32 درصد سریع‌تر عمل خواهد کرد. مدیران اینتل معتقدند حال که این نسل جدید از پزدازنده‌ها معرفی شده باید انتظار داشته باشیم که تولیدکنندگان کامپیوترهای گیمینگ کم‌کم از سیستم‌های 5 گیگاهرتزی خود رونمایی کنند. ضمنا اگر مموری‌های Optane هم اضافه شوند مطمئنا قدرت سخت‌افزاری این سیستم‌ها خیلی بیشتر هم خواهد شد.

«فردریک همبرگر» مدیر بخش نوت‌بوک‌های گیمینگ و پیشرفته در اینتل می‌گوید: «این پردازنده در اصل سریع‌ترین پردازنده‌ای است که تا بحال ساخته‌ایم. این سی‌پی‌یو که قرار است در لپ‌تاپ‌ها به‌کارگرفته شود، نزدیکترین عملکرد را به پردازنده‌های قدرتمند استفاده شده در کامپیوترهای گیمینگ دسک‌تاپ را دارد.

همانند دیگر پردازنده‌های لپ‌تاپی که اینتل معرفی کرده، قیمت این پردازنده هم سوال اصلی طرفداران است. اینتل معمولا قیمت چیپ‌های لپ‌تاپی خود را اعلام نمی‌کند و در این مورد هم همین اتفاق افتاده و بعید به‌نظر می‌رسد در آینده هم قیمت آن اعلام شود. با این حال باید انتظار داشت این پردازنده بی‌نظیر در لپ‌تاپ‌های گیمینگ رده بالا به‌کار گرفته شود. دیگر پردازنده‌های قدرتمندی هم که اینتل به‌تازگی معرفی کرده احتمالا در لپ‌تاپ‌های گیمینگ ارزان قیمت‌تر قرار خواهند گرفت.

همبرگر می‌گوید: «بازار کاپیوترهای گیمینگ دسکتاپ بسیار پرطرفدار است و اینتل در این بخش عملکرد خوبی داشته. پس از آن حالا نوبت به نوت‌بوک‌های گیمینگ بازار رسیده که اینتل سراغ آنها رفته و خوشبختانه می‌بینیم در طی 1 سال گذشته تعداد لپ‌تاپ‌های گیمینگ که از چیپ‌های Intel Core در آنها استفاده شده افزایش 45 درصدی داشته‌اند.»

 

چیپ‌های سری    نسل هشتم H

چیپ‌های سری 45W H اینتل شامل دو پردازنده Core i7 و Core i5 همچنین دو پردازنده جدید مدل Xeon می‌شوند. در حقیقت پردازنده جدید Core i9 اینتل از لحاظ سرعت، تعداد هسته‌ها، طراحی حرارتی و غیره تا حدودی به پردازنده مدل Xeon E-2186 شباهت‌هایی دارد. با این حال تفاوت اینجاست که تمام قدرت این پردازنده Core i9 آنلاک و قابل استفاده است. حال اگر این حد از قدرت پردازنده برای شما اضافی است می‌توانید از پردازنده Core i7-8850H که دارای 6 هسته و 12 رشته پردازنده هستند استفاده کنید. ضمنا تمامی این چیپ‌های جدیدی که در بالا به آنها اشاره شد از مموری‌های Optane جدید اینتل پشتیبانی خواهند کرد.

با اینکه چیپ مدل Radeon RX Vega برای ارائه کیفیت اجرایی 1080p روی اولترابوک‌ها طراحی شده، اما پردازنده Coer i9 نسل هشتم اینتل طبق گفته‌های همبرگر قادر است نهایت قدرت ممکن را روی «ماسل بوک‌ها» به ارمغان بیاورد که هیچ قدرت پردازشی بالاتر از آن تابحال بر روی یک لپ‌تاپ دیده نشده است. همبرگر در اینباره می‌گوید: «اگر این مسئله شما را شگفت زده نمی‌کند، پس چه چیزی این کار خواهد کرد؟»

این اولین بار است که اینتل پردازنده‌ای مجهز به تکنولوژی TVB که باعث افزایش سرعت پردازنده (Clock Speed) بیش از حد نرمال می‌شود، تولید می‌کند. در حالت عادی پردازنده i9-8950H زمانی که Turbo boost وارد عمل می‌شود به سرعت 4.6 گیگاهرتز می‌رسد. اما در صورتی که پزدازنده خنک باشد، شما می‌توانید قدرت نسبتا بیشتری هم استفاده کنید یعنی با افرایش 200 مگاهرتزی یکی از هسته‌ها سرعت 4.8 گیگاهتز را هم تجربه کنید.

البته همبرگر گفته که ویژگی TVB در صورتی فعال می‌شود که سیستم شما در دمای 50 درجه سانتی‌گراد یا پایین‌تر قرار داشته باشد. او می‌گوید: «تیم متخصصین اینتل بیش از هزاران ساعت را صرف همکاری با تولیدکنندگان همتای اینتل کردند تا بتوانند از طریق تکنولوژی و ترفندهای مختلف قدرت اجرایی پردازنده‌ها را بهینه‌سازی کنند و حداکثر توان ممکن در این پردازنده‌ها را در کمترین حجم ممکن به ارمغان بیاورند. ما معتقدیم امروزه افزایش قدرت پردازنده در کنار کاهش سایز و حجم آن برای جای گرفتن در سیستم‌های سبک‌تر، کوچک‌تر و باریک‌تر به ترند اصلی در بازار گیمینگ تبدیل شده و دیگر دوره قربانی کردن قدرت پردازنده به‌خاطر داشتن یک سیستم سبک‌تر و باریک‌تر به پایان رسیده است.

 

چیپ‌های سری U نسل هشتم

اگر به‌دنبال چیپ‌های با قدرت نسبتا کمتر اما توان حفظ باتری بیشتر هستید، می‌توانید از چیپ‌های سری U که اینتل به‌تازگی معرفی کرده استفاده کنید. این چیپ‌های نسل هشتم ویژگی‌ها و مشخصات چیپ‌های 4 هسته‌ای و 8 رشته‌ای را دارا هستند. ضمنا این دسته از پردازنده‌ها هم از مموری‌های Optane برای به‌کارگیری در لپ‌تاپها پشتیبانی می‌کنند.

همه این قطعات که دربالا راجع به آنها صحبت کردیم قرار است روی 4 چیپست جدید سری 300 شرکت اینتل که به تازگی توسط این شرکت معرفی شده‌اند سوار شوند. این مدل‌ها H370, H310, Q370 و B360 نامگذاری شده‌اند. این چیپست‌ها از امکانات مختلفی از جمله پشتیبانی از جک صدا I/O، وای‌فای داخلی اینتل 802.11ac و درگاه یواس‌بی 3.1 نسل دوم با قدرت انتقال 10 گیگابیت در ثانیه برخوردار هستد.

مدیران اینتل می‌گویند حال که بازار نوت‌بوک‌های گیمینگ تا این اندازه رشد کرده و فروشندگان هم تمایل بیشتری به فروش این سیستم‌ها پیدا کرده‌اند، اینتل هم قصد دارد سرمایه‌گذاری بیشتری در این بخش انجام دهد و با معرفی پردازنده‌های با قدرت و سرعت نزدیک‌تر به 5 گیگاهرتز در ثانیه، اینتل به دنبال ایجاد تحول اساسی در افزایش قدرت پردازش نوت‌بوک‌های گیمینگ خواهد رفت.

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا