تکنولوژی

مقایسه گلکسی اس ۹ و آیفون ۱۰

همه کم و بیش با آیفون ۱۰ یا iPhone X آشنایی داریم پرچمدار اپل و بهترین تلفن همراه این شرکت در حال حاضر. اما معرفی گلکسی اس ۹ که پرچمدار جدید سامسونگ است  حالا این فرصت را ایجاد کرده که این دو گوشی قدرتمند را با هم مقایسه کنیم. هر دو گوشی شباهتهای قابل توجهی با هم دارند از جمله اینکه هر دو دارای صفحه نمایش OLED هستند و هر دو در زمینه دوربین جزو بهترینهای موبایل به حساب می آیند با این حال اختلافهای دو رقیب هم کم نیست. 

پس اگر برای خرید یکی از این دو گوشی مردد هستید خوب است ابتدا این مقایسه را درباره دیزاین، صفحه نمایش، دوربین و باتری بخوانید و بعد تصمیم بگیرید:

دیزاین 

سامسونگ گلکسی اس ۹ آخرین گوشی سامسونگ است اما از نظر دیزاین شباهتهای زیادی به مدل‌های قبلی خود دارد. پرداخت شیشه‌ای در پشت گوشی و فریم فلزی در اطراف و صفحه نمایش خمیده چیزی است که این گوشی را به گلکسی اس ۸ مشابه می‌کند. این گوشی همچنین حاشیه کوچکی در بالا و پایین صفحه نمایش دارد، از استاندارد IP68 پشتیبانی می‌کند که به این معنی است که می‌توانید گوشی را تا عمق ۱.۵ متری آب و تا ۳۰ دقیقه ببرید. 

آیفون ۱۰ اما دیزاینی کاملا متفاوت با گذشتگان خود دارد و چهره‌ای مدرن در مقایسه با دیزاین عمومی گلکسی دارد. تقریبا تمام صفحه نمایش به جز بخش کوچکی در بالای آن صفحه نمایش است. در آیفون ۱۰ هم در پشت صفحه با شیشه مواجه‌ایم و اطراف گوشی نیز با حاشیه فلزی ترکیب شده است. iPhone X دارای استاندارد IP67 است که بدین معنی است تا عمق ۱ متری آب برای مدت ۳۰ دقیقه مقاومت دارد. 

گلکسی اس ۹ سامسوننگ یک مقدار کمی درازتر و باریک‌تر از آیفون ۱۰ است اما نه از نظر پهنا. مشخصات پرچمدار سامسونگ 147.7 x 68.7 x 8.5mm است و برای مقایسه خوب است بدانید که مشخصات آیفون ۱۰ هم

 143.6 x 70.9 x 7.7mm است.

وزن پرچمدار جدید سامسونگ ۱۶۳ گرم و وزن پرچمدار اپل ۱۷۴ گرم است. 

یک نقطه اختلاف دیگر هم این است که آیفون جای هدفون ندارد و از هدفون بی سیم این شرکت یعنی ایرپاد پشتیبانی می‌کند اما سامسونگ دارد. 

صفحه نمایش

هم سامسونگ S9 و iPhone X دارای صفحه نمنایش ۵.۸ اینچی از نوع سوپر AMOLED هستند. نسبت تصویری یا aspect ratio در گوشی سامسونگ 18.5:9 است ولی در گوشی اپل 19.5:9 است. اما علی رغم این نزدیکی اختلاف‌های زیادی در زمینه صفحه نمایش وجود دارد. 

برای مثال در گلکسی اس ۹ صفحه نمایش اندکی خمیده است در حالی که در آیفون ۱۰ صفحه نمایش کاملا تخت است. آیفون ۱۰ حاشیه کمتری در اطراف صفحه نمایش در مقایسه با رقیبش دارد. 

اما صفحه نمایش سامسونگ گلکسی اس ۹ دارای رزولوشن تصویری بیشتری است. این گوشی دارای صفحه نمایش  QHD+  است در حالی که آیفون ۱۰ دارای صفحه نمایش کمی ضعیف‌تر QHD با ۱۱۲۵ در ۲۴۳۶ پیکسل است. در عین حال صفحه نمایش گوشی اپل از 3D Touch یا لمس سه بعدی پشتیبانی می‌کند که نسبت به میزان فشار عملکرد متفاوتی ارایه می‌دهد. 

سیستم عامل و مشخصات دیگر

سامسونگ گلکسی اس ۹ دارای ۴ گیگابایت RAM و مجهز به چیپست هشت هسته‌ای Exynos 9810 با کلاک چهارهسته‌ای ۲.۷ گیگاهرتزی و چهارهسته‌ای ۱.۷ گیگاهرتزی است. در نسخه‌های این گوشی که در آمریکا عرضه می‌شوند پردازننده هشت هسته‌ای اسنپ‌دراگون ۸۴۵ به کار گرفته است. در سایر کشورها چیپست Exynos 9810 روی این گوشی عرضه می‌شود هر دو چیپست بسیار پرسرعت و جزو بهترین‌ها هستنند. 

در طرف دیگر آیفون ۱۰ قرار دارد با ۳ گیگابایت RAM و پردازنده شش هسته‌ای A11 Bionic که آن هم در زمره بهترین‌ پردازنده‌هاست. هنوز  مقایسه‌ای بین این پردازنده‌ها انجام نگرفته تا بتوان گفت کدامیک سرعت بیشتری دارند.

در زمینه سیستم عامل در سامسونگ اس ۹ اندروید Oreo را شاهد هستیم که البته با پوسته اختصاصی سامسونگ آمیخته شده است. در آیفون هم IOS 11 را داریم . اختلاف بین دو سیستم عامل زیاد است و در مورد آن هم زیاد نوشته شده ولی هر دو جزو بهترین سیستم‌عامل‌های بهترین شرکتهای جهان ( اپل و گوگل) هستند. به غیر از دو سیستم عامل باید به این توجه کنید که دو پلت‌فرم را باید با هم مقایسه کنید که هرکدام مجهز به سخت‌افزارها و ارتباط‌های اختصاصی خود هستند.

در زمینه حافظه داخلی هم اختلافی وجود دارد. در سامسونگ گلکسی اس ۹ شما ۶۴ گیگابایت حافظه دارید ولی می‌توانید از کارت حافظه microSD استفاده کنید. در گوشی اپل دو مدل ۶۴ و ۲۵۶ گیگابایتی وجود دارد و بدون شکاف microSD . 

دوربین و باتری

هر دو گوشی در زمینه دوربین بسیار پیشرفته هستند. 

گوشی اس ۹ سامسونگ دارای دوربین ۱۲ مگاپیکسلی پشتی است که دارای یک لنز است که دو درجه بازشدگی دیافراگم دارد. یکی دیافراگم f/2.4 که در نور روز از آن می‌توان استفاده کرد و دیگری دیافراگم اعجاب آور f/1.5 که برای نور کم کاربرد دارد. این دومی در نوع خود بهترین میزان بازشدگی دیافراگم در یک گوشی موبایل است. اینن گوشی همچنین دارای سیستم لرزش گیر اپتیکال (OIS) است تا از تارشدگی تصویر جلوگیری کند. 

آیفون ۱۰ دارای دوربین دوگانه ۱۲ مگاپیکسلی است با دو درجه بازشدگی دیافراگم f/1.8  و f/2.4  است. این گوشی هم دارای سیستم لرزش‌گیر OIS است و در نور کم عکسهای بسیار خوبی می‌گیرد. برای مقایسه نزدیک‌تر دو دوربین باید منتظر عرضه گلکسی اس ۹ باشیم. 

اما نکته دیگر اینکه سامسونگ در دوربین خود روی اسلوموش فوکوس بیشتری کرده و امکان تصویربرداری با سرعت 960fps را فراهم کرده درحالی که در مقابل آیفون ۱۰ فقط 240fps میتواند تصویر اسلوموشن بگیرد. 

یک نقطه اشتراک دیگر ایجاد ایموجی‌های زنده است چیزی که اپل با انیموجی در آیفون ۱۰ معرفی کرد حالا سامسونگ هم آن را با عنوان AR Emoji عرضه کرده که میتوانید با گوشی سامسونگ شخصیت مجازی خودتان را بسازید تکنولوژی که با اسکن چهره به  میمیک صورتتان و تغییر آن حساس است. یک مقایسه کلی نشان میدهد که تکنولوژی اپل در این زمینه عملکرد بهتری دارد. 

دوربین جلویی سامسونگ ۸ مگاپیکسلی با دیافراگم  f/1.7 است و دوربین آیفون ۱۰ هم هفت مگاپیکسلی با دیافراگم f/2.2 است. 

در بخش باتری سامسونگ باتری ۳۰۰۰ میلی‌آمپری روی گلکسی اس ۹ گذاشته در حالی که گوشی اپل باتری ۲۷۱۶ میلی آمپری است. هر دو گوشی از سیستم شارژ بی سیم سریع پشتیبانی می‌کنند. 

 

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا