تکنولوژی

خصوصی سازی ناسا تا سال 2024

دولت آمریکا برنامه دارد پشتیبانی مالی از سازمان ایستگاه بین المللی فضایی ناسا-ISS- را تا پایان سال 2024 متوقف کند اما مهم‌ترین سوالی که به واسطه این اتفاق ایجاد می‌شود این است: بعد از آن چه خواهد شد؟ به احتمال زیاد مسئولیت به گردن اُرگانی خصوصی خواهد افتاد.

طبق گزارش‌ها، دولت ترامپ درخواستی ارائه داده است که طی آن تعهد دولت ایالات متحده نسبت به ناسا را به یک اُرگان خصوصی واگذار کند. طبق این درخواست بودجه مالی اختصاص یافته برای ناسا در سال 2019، 19 میلیارد دلار برآورد شده است که بیشتر برای انجام ماموریت‌های اکتشافی در نظر گرفته شده است و همچنین درخواست توقف مشارکت دولت آمریکا در پشتیبانی از فعالیت های ناسا تا سال 2025 نیز مطرح شده است.

هنوز مشخص نیست که پروسه خصوصی سازی چگونه انجام خواهد گرفت ولی قطعا دولت آمریکا برای انجام این کار ضرب العجل زمانی در نظر نگرفته است و ترجیح می‌دهد که این انتقال به آرامی و با حداقل آثار ممکن انجام شود اما این استراتژی احتمالا با مخالفت‌های زیادی، حتی در خارج از خاک آمریکا روبرو خواهد شد. پستیبانی از ناسا تنها از طرف دولت آمریکا نیست و کشورهای دیگر نیز در این بین هستند که وضعیت آنها تحت این شرایط نامعلوم خواهد بود. دولت آمریکا فقط قسمتی از پشتیبانی مالی ناسا را به عهده دارد.

مرتبط : پرتاب فالکون هوی توسط شرکت خصوصی اسپیس ایکس

به علاوه، با وجود اینکه کارگزاران دولت و ناسا به خصوصی سازی تمایل دارند، اما سیایت مدارن از هر دو جناح ممکن است با این تصمیم مخالف کنند و این اقدام را تهدیدی برای اقتصاد و بخش علمی تحقیقاتی آمریکا تلقی کنند.

اما تحت این شرایط، سرنوشت این سازمان چه خواهد شد. این سازمان صرفا برای تحقیقات علمی ایجاد شده و اگر تحت سلطه یک شرکت خصوصی دربیاید، چه مسیر دیگری را در پیش خواهد گرفت؟ ناسا در پروژه Space X نقشی جزئی داشت و در صورت خصوصی سازی و عملی شدن نیات اشخاص حقیقی، حتی بعید نیست در آینده تبدیل به نوعی هتل فضایی شود. در هر صورت در پروسه خصوصی سازی قطعا باید اهداف و نیات شرکت و یا شخص منتخب به وضوح نمایان باشد که با گذشت زمان مشخص خواهد شد.

مرتبط : 

ویدیو: فرود بی نقص فالکون 9 

منبع : آی تی ایران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا