تکنولوژی

جزییات پهپاد مویک ۲

شرکت dji پس از دو سال به طور رسمی یکی از محبوب‌ترین پهپادهای خودش را با معرفی دو پهپاد جدید جایگزین کرد. میتوان موضوع را این طور نیز گفت که پهپاد مویک ۲ جایگزین مویک پرو شده است که در دو طعم عرضه می‌‌شود. اولی Mavic 2 Pro  که مهمترین ویژگی آن بهره‌گیری از سنسور بزرگ‌تر و دوربین هاسلبلاد است. بخش عمده سهام شرکت سوئدی هاسلبلاد که سازنده دوربین‌های فوق حرفه‌ای و بسیار گران قیمت است شرکت dji سال‌ها قبل برای چنین روزی خریده بود. شرکت چینی dji برای این پهپاد ۱۴۴۹ دلار قیمت گذاشته است.

دیگر پهپاد معرفی شده Mavic 2 Zoom نام دارد که همچنان که از نامش پیداست می‌تواند تا دوبرابر زوم اپتیکال را انجام دهد. این پهپاد نیز ۱۲۴۹ دلار قیمت دارد. پیش از این تصاویر و اطلاعات لو رفته زیادی از این پهپادها منتشر شده بود.

هر دو پهپاد بهبودهای قابل توجهی نسبت مویک پرو نسل اول داشته‌اند.

هر دو پهپاد قادر به تصویربرداری با کیفیت 4K تا ۱۰۰مگابیت بر ثانیه و حافظه داخلی ۸ گیگابایتی هستند و از کارت حافظه پشتیبانی می‌کنند.

حداکثر سرعت این پهپادها به  ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد و می‌توانند با یک شارژ باتری تا ۳۱ دقیقه پرواز کنند. Dji برای افزایش زمان پرواز از ۲۷ دقیقه ( مویک پرو نسل اول ) تا ۳۱ دقیقه ( مویک ۲ ) اندازه باتری را بزرگ‌تر ک رده وهمین باعث افزایش وزن مویک ۲ نسب به مویک پرو عادی شده است.

هر دو پهپاد بسیار کم سروصداتر از نسل اول مویک هستند و حالا به ۱۰ سنسور مجهز شده‌اند که در تمام جهات حرکت آنها را از برخورد باز می‌دارد.

سیستم انتقال این پهپادها حالا به Dji OcuSync 2.0 ارتقا پیدا کرده که قادر به انتقال تصویر ۱۰۸۰ به صورت زنده روی موبایل کاربر است. همچنین برد این پهپاد نیز به ۸ کیلومتر رسیده است.

بالاخره هاسلبلاد

شرکت dji پیش از سال 2015 که بخشی از سهام شرکت هاسلبلاد را خرید متوجه این موضوع بود که نبرد در عرصه پهپاد هم همانند بازار موبایل نبرد بر سر دوربین بهتر است. این شرکت سال 2017 سهام اکثریت شرکت سوئدی سازنده دوربین‌های هاسلبلاد را از آن خود کرد. هاسلبلاد به خاطر تولید دوربین‌های قطع بزرگ با مصارف صنعتی و حرفه‌ای جزو مشهورترین برندهای کیفیت تصویری در جهان عکاسی است و ترکیب آن با استارت‌اپی که حالا سرآمد حوزه پهپاد است می‌تواند به تولید محصولات درخشانی منجر شود.

عکس: در مویک ۲ امکان تغییر دیافراگم از ۲.۸ تا ۱۱ وجود دارد.ویژگی برای بهبود وضعیت نوردهی تصویر 

مویک 2 پرو حالا نخستین نسخه هاسلبلادی شرکت dji است اما قطعا این شرکت به دنبال همین نسخه در دیگر رده‌های پهپادهایش نیز هست. ارجحیت مویک 2 پرو بر مویک 2 زوم نیز کیفیت بهتر تصویر است در حالی که مویک 2 زوم از قابلیت زوم برخوردار است. مویک 2 پرو دارای سنسور 1 اینچی 20 مگاپیکسلی است. درست مشابه فانتوم 4 پرو که اتفاقا با مویک 2 پرو حالا هم قیمت است. Mavic 2 Pro اما از پروفایل رنگی 10 بیتی Dlog-M بهره می‌گیرد که به خصوص برای تدوین‌گرهایی که مایل‌اند بعد از تصویربرداری رنگ‌های آن را به شکل دلخواه تغییر دهند بسیار جذاب است. همچنین دوربین این پهپاد از فرمت 4K 10-bit HDR پشتیبانی می‌‌کند.

پهپاد زوم پرو اما از سنسور کوچک‌تر با اندازه 1/2.3 اینچی بهره می‌برد. دوربین زوم با لنز 24 میلی‌متری که با زوم دو برابر اپتیکال به 48 میلیمتری می‌رسد. سنسور آن 12 مگاپیکسلی است. البته این پهپاد قادر به چسباندن 9 عکس به هم و ایجاد یک تصویر تله فوتو 48 مگاپیکسلی است. همچنین این پهپاد قادر به ایجاد یک تکنیک تصویری به نام dolly zoom است که در سینما و به خصوص در فیلم سرگیجه هیچکاک مشهور است.

عکس: مویک ۲ از پروفایل رنگ ۱۰ بیتی Dlog-M پشتیبانی می‌کند که به معنی استفاده از رنج داینامیک وسیع‌تر و بهبود کیفیت تصویر در شرایط نوری مختلف است

هر دو پهپاد دارای یک ویژگی جدید به نام هایپرلپس هستند. همچنین dji گفته است که ویژگی دنبال کردن سوژه ( Subject Tracking) و همچنین سیستم ضد برخورد با مانع را در نرم‌افزار بهبود داده است.

وقتی اوایل امسال شرکت Dji پهپاد مویک ایر را معرفی کرد بسیاری این سوال را مطرح کردند که با امکاناتی که این پهپاد دارد چه اتفاقی برای مویک پرو بعدی خواهد افتاد. واقعیت این است که مویک پرو نسل اول در زمان رونمایی به دلیل دارا بودن ترکیبی از امکانات حرفه‌ای و قابلیت ساده حمل یک محصول انقلابی به شمار می‌رفت. در زمان رونمایی از مویک ۲ نیز روی سایز کوچک این پهپاد بسیار تاکید شد به خصوص که مدیر بخش آمریکای شمالی  دی جی آی هنگام روی صحنه آمدن  پهپاد را از جیب عقبش بیرون آورد که تاکیدی بر سایز کوچک آن باشد اما واقعیت این است که مویک ایر از این جهت سایز بسیار کوچکتری دارد و در عین حال از سیستم پیشرفته جلوگیری از برخورد با موانع نیز برخوردار است (‌ ولو نه به اندازه مویک ۲ ) .

با معرفی مویک ۲ حالا درک بهتری از استراتژی شرکت چینی سازنده پهپاد در پاسخ به نیاز بازار داریم. 

پهپاد اسپارک که سال ۲۰۱۷ معرفی شد ارزان‌ترین پهپاد این شرکت در رده پهپادهای با قیمت متوسط بازار قرار دارد. مویک ایر با امکانات پیشرفته تر با قیمت ۷۹۹ دلار در کنار مویک پرو اورجینال و مویک پرو پلاتینیوم  در رده قیمتی زیر ۱۰۰۰ دلار نقش اصلی را ایفا خواهد کرد.

عکس : مویک ۲ از هر جهت ( حتی بالا )  دارای سنسور برای جلوگیری از برخورد بر موانع است. 

 

مرتبط: 

 معرفی پهپاد آنافی شرکت Parrot

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا