تکنولوژی

تلگرام ایکس چه فرقی با تلگرام دارد؟

یکی از ویژگی‌های شاخص و تفاوت‌های اصلی تلگرام با دیگر پیام‌رسان‌ها این بوده که تلگرام همواره شهامت زیادی برای آزمایش و اضافه کردن ویژگی‌های جدید به اپلیکیشن خود دارد و از این حیث در مقایسه با رقبای خود عملکرد بهتر و پویاتری داشته است. همانطور که تلگرام در وبلاگ خود اشاره کرده، رقبای تلگرام خیلی به خودشان زحمت نمی‌دهند و با خیال راحت ویژگی‌های جدیدی را که به تلگرام اضافه می‌شوند کپی می‌کنند. با این اینکه همین الان هم تلگرام ویژگی‌های متنوع بسیار بیشتری در مقایسه با رقبایش دارد اما این شرکت روسی اینبار سراغ پروژه‌ای جدید رفته که نشان می‌دهد این پیام بی‌دلیل تا این حد محبوب و قدرتمند نشده است: «تلگرام ایکس».

مرتبط: تلگرام هم اکنون ۲۰۰ میلیون کاربر دارد

تلگرام ایکس یک اپلیکیشن رسمی متعلق به شرکت تلگرام است که البته از اپلیکیشن اصلی تلگرام که کاربران روزانه از آن استفاده می‌کنند جدا عمل می‌کند. آنچه که تلگرام ایکس را تا این منحصر به فرد می‌کند، اجرای آزمایشی ویژگی‌های جدیدی است که در این برنامه انجام می‌شود. تلگرام ایکس در ابتدا با نام «چالگرام» در سال 2016 شناخته می‌شد. این اپلیکیشن که نسخه غیر رسمی و کلاینت تلگرام محسوب می‌شد، توانست در رقابت‌های Telegram Android Challenge به مقام اول برسد. در حال حاضر تلگرام ایکس برای کاربران اندروید و آی‌اواس قابل دانلود و اجرا است. در وبسایت رسمی تلگرام درباره این اپلیکیشن آمده: «هدف تلگرام ایکس بهبود و پیشرفت تلگرام و دست یافتن به امکانات کاربردی جدید با سرعت، سهولت و کیفیت بیشتر است. اپلیکیشن تلگرام ایکس که برای اندروید و آی‌اواس قابل استفاده است، قرار نیست جایگزین اپلیکیشن فعلی تلگرم شود و در اصل وظیفه این اپلیکیشن جدید ما افزایش سرعت توسعه تلگرام از طریق ایجاد بستری جهت آزمایش رویکردها و تکنولوژی‌های جدید است.»

برخی از باگ‌ها

از انجایی که تلگرام ایکس در مرحله توسعه و آزمایش قرار دارد، ممکن است برخی از ویژگی‌های آن طبق انتظار عمل نکنند. تنها پس از چند دقیقه که از نصب و اجرای برنامه گذشته بود، متوجه شدیم این برنامه در بخش پیام‌های ویدیویی دچار اشکالات قابل توجهی است. برای مثال زمانی که قصد داشتیم ویدیو مسیج ضبط کنیم، اپلیکیشن یا ناخواسته بسته می‌شد یا اینکه کلا ویدیو پس از ضبط در حالت انتظار باقی می‌ماند و ارسال نمی‌شد در حالی که ارسال ویدیو مسیج در برنامه اصلی تلگرام بدون هیچ مشکلی انجام می‌گرفت. جالب اینکه این اشکال خود به خود حل شد و در حال حاضر تلگرام ایکس قادر است پیام‌های ویدیویی را بدون هیچ مشکلی ارسال کند. البته نمی‌دانیم این باگ برای دیگر کاربران تلگرام ایکس هم وجود داشته یا خیر.

یکی دیگر از باگ‌هایی که در حین اجرای تلگرام ایکس متوجه شدیم این بود که این برنامه مخاطبین را به‌طرز عجیبی با همدیگر قاطی کرده است. پس از نصب برنامه، برخی شماره تلفن‌ها به اشتباه به یک سری از مخاطبین که اصلا به آنها تعلق نداشتند اختصاص داده شده بود. برای رفع این مشکل تصمیم گرفتیم دیتای تلگرام ایکس و Cache آن را به‌طور کامل پاک کنیم و سپس دوباره درون برنامه لاگین شویم. عجیب اینکه این کار هم باعث رفع مشکل نشد و مخاطبین همچنان به‌اشتباه جایگزین یکدیگر شده بودند. عجیب‌تر اینکه وقتی وارد برنامه اصلی تلگرام شدیم، مخاطبین بدون هیچ ایرادی نمایش داده می‌شدند و خبری از ایراداتی که درون تلگرام ایکس دیدیم نبود.

البته در آپدیت‌های جدید که برای تلگرام ایکس منتشر شد این ایرادات برطرف شدند.

تلگرام در مقابل تلگرام ایکس

ابتدا بهتر است بدانید که بخش قابل توجهی از ویژگی‌ها در هردو اپلیکیشن به صورت مشترک وجود دارند. از آنجایی که رابط کاربری به‌طور کلی در هردو اپلیکیشن مشابه است بنابراین انتظار نمی‌رود کاربران در استفاده از تلگرام ایکس دچار سردرگمی شوند. ضمنا با مشاهداتی که داشته‌ایم می‌توانیم بگوییم که محبوب‌ترین و جالب‌ترین ویژگی‌هایی که در حال حاضر در تلگرام ایکس وجود دارند، به‌زودی در تلگرام اصلی نیز قابل استفاده خواهند بود. ویژگی «حالت شب اتوماتیک» یکی از همین ویژگی‌ها است.

اولین چیزی که در تلگرام ایکس توجه شما را جلب می‌کند، رابط جدید در بخش چت است. البته ویژگی‌های متعددی در تلگرام ایکس وجود دارند که خودتان کم کم متوجه آنها می‌شوید با این حال در این گزارش قصد داریم به برخی از آنها اشاره داشته باشیم.

حالت چت بدون حباب:

 در تلگرام ایکس، کاربر قادر است حبابی را که متن پیام‌ها درون آن‌ها نشان داده می‌شود حذف کند و صفحه چت خود را ساده‌تر از قبل نشان دهد. البته این را هم بگوییم که این کار خیلی جالب به‌نظر نمی‌رسد و ظاهر قشنگی ندارد.

حالت شب اتوماتیک:

حالت تاریک یا همان Dark Mode که در تلگرام قابل استفاده است، در تلگرام ایکس با نام Night Mode یا همان حالت شب شناخته می‌شود. جالب اینکه حالت شب در تلگرام ایکس با ورود کاربر به مکان‌های تاریک می‌تواند به‌صورت اتوماتیک فعال شود. ضمنا کاربر می‌تواند مقدار تاریکی فضای برنامه را به مقدار دلخواه خود تنظیم کند.

موزیک پلیر ارتقاء یافته:

خوشبختانه در تلگرام ایکس شاهد این هستیم که موزیک پلیر برنامه با رنگ محیط اپلیکیشن همخوانی دارد. برای مثال زمانی که برنامه در حالت شب قرار داشت، موزیک پلیر هم به رنگ مشکی و مشابه تم اصلی برنامه درآمده بود. ضمنا کاور هر موزیک هم به طرز زیبایی نصف صفحه نمایش را می‌پوشاند و ضمنا روی موزیک‌هایی که هنوز درون تلگرام دانلود نکرده‌اید یک آیکون کوچک کلاد دیده می‌شود.

کاهش دهنده مصرف دیتا (Data Saver):

پس از ورد به بخش Data and Storage شما با گزینه Data Saver مواجه می‌شوید که در تلگرام ایکس قابل استفاده است. این ویژگی قادر است زمانی که در حالت استفاده از اینترنت دیتا یا رومینگ هستید، مقدار قابل توجهی از مصرف دیتای شما در تلگرام را کاهش دهد و به‌عنوان یک محدود کننده مصرف دیتا عمل کند.

استیکرها:

لیست استیکرها در برنامه تلگرام صلی هم وجود دارند البته در گذشته کاربر تنها قادر بود به استیکرهای نصب شده دسترسی داشته باشد اما در تلگرام ایکس کاربر قادر بود به لیست استیکرهای نصب شده، استیکرهای محبوب بین کاربران و … دسترسی داشته باشد. البته لازم به‌ذکر است که این ویژگی در حال حاضر به برنامه تلگرام اصلی هم اضافه شده است.

تم‌ها:

آنچه که در حین استفاده از تلگرام ایکس متوجه شدیم، این بود که تلگرام ایکس برخلاف تلگرام اصلی از تم‌های ساخته شده توسط کاربران پشتیبانی نمی‌کند. برای مثال زمانی که یک تم را از بخش Telegram Theme دانلود می‌کنید، تلگرام ایکس آن را به‌صورت Text Editor اجرا می‌کند این در حالی است که اپلیکیشن تلگرام پس از انتخاب این تم‌ها از کاربر می‌پرسد که آیا مایل است این تم را بر روی برنامه اجرایی کند. این تم‌ها بسیار دوست داشتنی هستند علی‌الخصوص اینکه کاربر می‌تواند تم مورد علاقه خودش را طراحی کند.

نتیجه گیری:

از زمانی که استفاده از تلگرام ایکس را شروع کرده‌ایم به یک سری نتیجه‌گیری‌ها رسیده‌ایم که آنها را با شما هم به‌اشتراک می‌گذاریم. اپلیکیشن اصلی تلگرام محصول نهایی و تضمین شده شرکت تلگرام محسوب می‌شود. ویژگی‌هایی که در تلگرام ایکس وجود دارند بسیار جالب و جذاب هستند و باید گفت برخی از آنها بسار هم کاربردی هستند اما باید قبول کرد که کیفیت و اطمینان عملکردی که در نسخه اصلی تلگرام وجود دارد، در تلگرام ایکس دیده نمی‌شود. البته شرکت تلگرام هم بارها اعلام کرده که تلگرام ایکس جایگزین تلگرام اصلی نخواهد شد و بیشتر محل آزمایش ویژگی‌های جدید که احتمال دارد وارد برنامه اصلی تلگرام شوند خواهد بود. در کل پیشنهاد می‌شود فعلا هردو برنامه را بر روی گوشی خود نصب کنید و فعلا به فکر حذف برنامه اصلی تلگرام نباشیدو فقط از ویژگی‌های جالب تلگرام ایکس استفاده کرده و لذت ببرید.

پاسخ به پرسش، 

۱- آیا تلگرام ایکس در صورت فیلترینگ احتمالی تلگرام آن را دور خواهد زد؟

تلگرام ایکس با هدف انطباق بیشتر با شبکه در حال توسعه جدید تلگرام ایجاد و توسعه داده شده و هیچ بعید نیست پس از راه‌اندازی آن شبکه ( که قرار است ارز مجازی تلگرام روی آن قابل تبادل باشد) شاهد این باشیم که تلگرام ایکس جایگزین اپلیکیشن فعلی تلگرام شود یکی از قابلیت‌هایی که در مورد آن شبکه تبلیغ می‌شود غیر قابل فیلتر بودن آن است اما اولا هنوز بر اساس برنامه اعلامی تلگرام با آن شبکه احتمالا یک سالی فاصله داریم و هیچ نشانه و فکتی هم نداریم نشان دهند تلگرام ایکس قابلیت دورزدن فیلترینگ را دارد. 

اگر سوالی درباره تلگرام ایکس دارید در بخش نظرات با ما و بقیه در میان بگذارید

مرتبط : 

ماجرای حذف تلگرام از اپ استور

منبع : آی‌تی‌ایران

نوشته های مشابه

‫398 دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا