تکنولوژی

تاثیرگذاری کیک‌استارتر بر اقتصاد

ایتان مولیک استادیار دانشکده بازرگانی دانشگاه Wharton تحقیقات ویژه‌ای را در خصوص اثرات اقتصادی کیک‌استارتر روی اقتصاد جوامع انجام داده است. 

به گزارش وب‌سایت Mashable، بر مبنای تحقیقات مولیک پروژه‌هایی که با حضور در کیک استارتر به موفقیت رسیده‌اند، از هر یک دلار سرمایه اولیه، درآمدی 2.46 دلاری را نصیب مالک پروژه کرده‌اند. همین امر باعث شده فعالیت اقتصادی کیک‌استارتر در مجموع چیزی در حدود 5.3 میلیارد دلار خروجی مالی داشته باشد. 

در مدت شش سال، کیک‌استارتر به اشتغال 283 هزار نیروی پاره‌وقت، ایجاد 8800 شرکت و سازمان غیرانتفاعی و البته استخدام 29600 نیروی تمام وقت کمک کرده است. مولیک در این خصوص می‌گوید:

” خروجی‌هایی که از اینگونه فعالیت‌ها عاید جوامع مختلف می‌شود، متنوع و گسترده هستند. این تاثیرات از ایجاد شغل تا افزایش درآمدهای مالی و یا حتی برآورده کردن رویاهای کارآفرینان، حوزه‌های مختلفی را پوشش می‌دهد.”

در قالب این پژوهش، مولیک فرم‌های نظرسنجی را برای 65326 عضو کیک استارتر که در قالب ارائه طرح‌ خود موفق به جمع‌آوری سرمایه 1000 دلاری و یا در برخی موارد رقم‌های کم‌تر شده بودند ارسال کرده است. علاوه بر این، او با 10 نفر از سرمایه‌گذاران و پشتیبانان مطرح این پروژه‌ها نیز مصاحبه‌هایی را انجام داده است. 

نکته قابل توجه آنکه 37 درصد از شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یادشده، از تاثیرات مثبت کیک‌استارتر در پیش‌برد اهدافشان سخن گفته‌اند و 19 درصد نیز اعلام کرده‌اند در پرتو همکاری با کیک‌استارتر فرصت‌های شغلی جدیدی برای آن‌ها ایجاد شده است. 

به ازای هر 1000 پروژه‌ای که موفق به جذب سرمایه کافی شده‌اند، 190 موسس استارت‌آپی و 82 نیروی تمام‌وقت نیز مشغول به کار شده‌اند. 

با این وجود نمی‌توان ادعا کرد که تمامی پروژه‌ها به ایجاد کسب و کارهای با ثبات و یا راه‌اندازی یک شرکت موفق منجر شده‌اند. علاوه بر این، پروژه‌های موفق نیز با توجه به وضعیت کنونی بازار با چالش‌های زیادی دست به گریبان هستند. به عنوان مثال، Pebble Technology شرکت فعال در حوزه تولید ساعت‌های هوشمند که کار خود را از کیک‌استارتر آغاز کرد به تازگی چیزی در حدود یک چهارم از کارمندان خود را اخراج کرده است. 

نکته مثبت آن است که آمار شکست پروژه‌ها بسیار پایین و چیزی در حدود 9 درصد اعلام شده است. بر مبنای این گزارش، از 8800 سازمانی که در این مدت به واسطه بهره‌گیری از خدمات کیک‌استارتر راه‌اندازی شده‌اند، 82 درصد همچنان به فعالیت خود در بازار ادامه می‌دهند. 

 

منبع : آی تی ایران

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

دکمه بازگشت به بالا